Nybörjare med visioner!

Ollezzon

Medlem
Nybörjare med visioner!
Hej!

Vill börja cykla som träning, pendling och kanske även tävling.

Gillar bra skit och lägger hällre en slant mer för bättre kvalitet.

Är 181 cm och är nyfiken på tips till en racercykel/landsvägscykel!

Nybörjare med visioner!
Klart du ska göra det!

Som den här forumsökningen visar finns det mer eller mindre en tråd per cykelmärke där folk talar sig varma för just det märket, så det finns olika meningar om vilka märken som är bäst: https://happyride.se/forum/google-search/?q=visa+din

Jag föreslår att du kollar runt vilka cyklar du tycker är snygga, lagom dyra o.s.v. och lägger upp några alternativ här så kommer säkert folk att hjälpa dig med vilken som är bäst och vilka som bör undvikas.

Nybörjare med visioner!
Välkommen in i bubblan!

1. Kommer du att cykla året?
2. Vad är din budget?
3. Vilken del av cyklingen lockar dig mest - att cykla snabbt eller långt?
1. Antar du menar året om? Jag kommer troligtvis använda den mer under bättre förhållanden men även för pendling.
2. 20k MAX 25. Men gör inget att det kostar mindre.
3. Långt, men vill gärna att det är möjligt till fart.

Nybörjare med visioner!
Klart du ska göra det!

Som den här forumsökningen visar finns det mer eller mindre en tråd per cykelmärke där folk talar sig varma för just det märket, så det finns olika meningar om vilka märken som är bäst: https://happyride.se/forum/google-search/?q=visa+din

Jag föreslår att du kollar runt vilka cyklar du tycker är snygga, lagom dyra o.s.v. och lägger upp några alternativ här så kommer säkert folk att hjälpa dig med vilken som är bäst och vilka som bör undvikas.
Tack för tipset!!

Nybörjare med visioner!
Hej!

Vill börja cykla som träning, pendling och kanske även tävling.

Gillar bra skit och lägger hällre en slant mer för bättre kvalitet.

Är 181 cm och är nyfiken på tips till en racercykel/landsvägscykel!

Du nämner både pendling och tävling. Tror Happykonsensus, oavsett vilket märke man gillar, är att en fin racer inte är så rolig som pendlare (utom i finväder), och en bra pendlare är inte så rolig som racer.

Kolla lite i den här tråden:

Nybörjare med visioner!
1. Antar du menar året om? Jag kommer troligtvis använda den mer under bättre förhållanden men även för pendling.
2. 20k MAX 25. Men gör inget att det kostar mindre.
Mitt tips till dig är att skaffa en begagnad, inte alltför avancerad racer/cx/gravel. Håll dig till en ganska enkel men duglig växelgrupp, förslagsvis Shimano Tiagra eller 105. Byt ut slitdelarna som kedja och kassett och rulla sedan med dem. Det går säkert att hitta något vettigt för 7-8K.

Testa dig fram under sommaren. Pendla, kör intervaller och dra på dagsutflykter för att kombinera nöje och motion. Kom ihåg att fylla med god sömn, bra mat och kärlek för bra resultat från träningen.

När du känner dig lite säkrare på din kondition så anmäler du dig till något Randonneur-lopp (200km vanligtvis) för att börja mäta dig med likvärdiga.

Du kommer aldrig vara nöjd med den första cykeln. Gräset är alltid grönare på andra sidan, etc etc etc.

Nybörjare med visioner!

När du känner dig lite säkrare på din kondition så anmäler du dig till något Randonneur-lopp (200km vanligtvis) för att börja mäta dig med likvärdiga.

Frågan är vad som är långt för TS och vad som är tävling. Svårt att hitta tävlingar som är 200+ km. Linjelopp på 100-200 km är enklare.

Tillbaka
Topp