Nybörjare - mest cykel för pengarna

iAndy

Ny medlem
Hej,

Som fullständig nybörjare behöver jag en cykel. Vad ska jag köpa för att få mest cykel för minst pengar?

Tack för hjälpen!

/Andreas

Beror väldigt mycket på vilken typ av cykel du är ute efter.
Som du skriver nu är det omöjligt att svara, då det är rätt olika om du jämför Hardtail och Landsväg exempelvis.

Är det en standardbetonad MTB med dämpad framgaffel du är ute efter skulle jag föreslå Canyon eller RADON. Boardman från Wiggle är fina också; vare sig det är MTB eller Landsväg.
Heldämpat skulle jag kolla närmre på Canyon.

Glöm inte att det kan löna sig att köpa från en Svensk handlare; du får service och schysst hjälp när du behöver det, och har du köpt cykeln där blir det nog lättare; speciellt om du är nybörjare.

Personligen skulle jag inte titta på något av de mer kända märkena, som Specialized, Trek och Scott.
Med utantag för Scott och Cannondale när det gäller landsväg; de har båda några riktigt prisvärda modeller där.

Pedaler får du nästan alltid lägga till extra pengar för och där tycker jag du i princip ALDRIG ska handla i Svensk butik. Det är halva priset utomlands. Shimano SPD-520 är en bra modell för SPD, och Time Xpresso 4 eller Shimano R540 för landsväg.

Mitt tips är att köpa cyleln och slitdelar allt eftersom i Sverige, och att handla tillbehör och "kul att ha" grejer från utlandet.

EDIT: Såg att du skrev att det är att köra på Stigar. En vanlig hardtail MTB alltså?

Senast ändrad:
Ja om det är hardtail MTB det heter. Jag vill cykla på stigar och banor liknande dom som finns i Hellas Stockholm.

/A

iAndy skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej,
>
> Som fullständig nybörjare behöver jag en cykel.
> Vad ska jag köpa för att få mest cykel för
> minst pengar?
>
> Tack för hjälpen!
>
> /Andreas

Hur långt är ett snöre? ;)

Du får ge lite för att få lite. Budget? Ambitioner? Längd?

Mtb Hellas har du iaf gett oss såg jag ...

Du får 26" eller 29" HT online med skaplig komponentnivå för 6000kr. FS är kört.
Din längd är tillräcklig för att kunna välja vilket som.

Lämplig ramstorlek borde bli 19-21" eller Large det är förstås väldigt grovt.

Radon har sålt slut fort under våren, men denna skulle funka. Gaffeln är väldigt enkel men duger.
http://www.bike-discount.de/shop/k1830/a78380/zr-team-6-0.html?mfid=52

Ditto för denna:
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3001

Kan du lägga ett par tusen till får du framförlallt en bättre gaffel på Radon. Alternativt lägger du ett par tusen på en gaffeluppgradering om du upptäcker att den begränsar dig.

Du kan även titta på 29ers på samma sidor men de kostar också lite mer än din budget.

Jag har dålig koll på utbudet i cykelbutik för 6000 men jag skulle drista mig att säga att där finns inget som håller måttet.

Nej 6 000 ligger under gränsen där man får börja titta på vanliga herrcyklar istället. Kanske inget fel i det. Bröderna Fåglum tränade året runt på gamla rostiga herrcyklar har jag hört utom på tävlingar där fincyklarna åkte fram. Och det ledde till seger i Giro D'Italia.

8 000 är nog den nedre gränsen även för instegsräcers. Men då pratar vi Tiagra-grupp.

Tillbaka
Topp