Öka kedjelängd för +2 tänder

Byter ut mitt drev från 30t till 32t i samband med att jag byter ut drivlinan på min cykel som är rejält sliten. Bör jag köra samma kedjelängd, eller är det bäst att lägga till två länkar?

Om du inte hade väldigt tajt tilltagen kedjelängd till 30t-drevet så kommer inte inte att bli några problem alls att byta till 32t och behålla samma kedjelängd.

Om du ändå ska sätta på en ny kedja kan du ju mäta upp den på cykeln enligt tillverkarens manual så får du ju svart på vitt. I de flesta fall behövs det inte längre för två tänder plus, men du kan ju ha legat i gränslandet innan.

Jag har för mig att man brukar räkna med att öka kedjelängden med hälften av antalet tänder. Så om du ökar två tänder så ska du öka en kedjelänk. Eftersom det inte går att öka med bara en länk (noll eller två funkar) så hade jag låtit bli att förlänga kedjan (om den är rätt från början).

Tack - den gamla kedjan är samma längd som cykeln kom med från leverantör, så misstänker det är en bra längd. Satsar på samma!
Ofta kommer cyklar med lite för lång kedja, men man vet aldrig. Bäst är att mäta. N/W håller kedjan lite säkrare om den inte är för lång. Gjorde det misstaget när jag byggde en cykel - kedjelängden fungerade, men var lite lång i överkant - kortade två länkar och slutade tappa kedjan.

Men för lång kedja är dåligt, för kort är jettedåligt - kan göra havoc med drivlinan...

Ofta kommer cyklar med lite för lång kedja, men man vet aldrig. Bäst är att mäta. N/W håller kedjan lite säkrare om den inte är för lång. Gjorde det misstaget när jag byggde en cykel - kedjelängden fungerade, men var lite lång i överkant - kortade två länkar och slutade tappa kedjan.

Men för lång kedja är dåligt, för kort är jettedåligt - kan göra havoc med drivlinan...
Men mäta hur? Det verkar inte precis finnas någon konsensus! Alla verkar ha sina egna trolldomsmetoder...

Tillverkaren av bakväxeln specar vilken längd kedjan skall ha, brukar vara kedjan över största fram och bak plus 2-4 länkar
Sedär, har lärt mig nånting idag! Krävdes en del grävande, men efter att ha hittat "bike-shop"-versionen av manualen och hittat rätt ställe där så fanns det faktiskt en instruktion. Tack!

N.B Om man har dämpare var bak är det lämpligt att kolla så att kedjans längd även räcker till i komprimerat läge...

Byter ut mitt drev från 30t till 32t i samband med att jag byter ut drivlinan på min cykel som är rejält sliten. Bör jag köra samma kedjelängd, eller är det bäst att lägga till två länkar?
Kanske onödigt sen på bollen men jag gjorde samma byte fast från 34 till 32t och kedjan satt perfekt utan att korta av

Tillbaka
Topp