Olja till bromsarna. Vilken?

Gillar du att meck, lufta, byta korroderade ok, spruckna keramiska kolvar, tröghet i rejäl kyla, vandrande bitpunkt, svårmudulerad bromsverkan och recinbelägg man kan slita ut på en (iofs lång och blöt) dag så jo då har shimano grejorna för dig!

Jag har gjort mitt cykelstall fritt ifrån shimano hydralik och är en lyckligare och mer harmonisk människa när man slipper frustrationen av ha med eländet att göra. Hope ftw! Avid, Paul och TRP gör också bra prylar (oftast iaf).

Cyklar du aldrig i hård vinterkyla, aldrig sopsaltade vägar och har tur så kan säkert shimano duga, men jag tänker inte chansa fler gånger....
Väldigt tonsäkert att rekommendera bromsar som kostar 1800kr x2 för att ersätta ett par dåliga Tektros...

Gillar du att meck, lufta, byta korroderade ok, spruckna keramiska kolvar, tröghet i rejäl kyla, vandrande bitpunkt, svårmudulerad bromsverkan och recinbelägg man kan slita ut på en (iofs lång och blöt) dag så jo då har shimano grejorna för dig!

Jag har gjort mitt cykelstall fritt ifrån shimano hydralik och är en lyckligare och mer harmonisk människa när man slipper frustrationen av ha med eländet att göra. Hope ftw! Avid, Paul och TRP gör också bra prylar (oftast iaf).

Cyklar du aldrig i hård vinterkyla, aldrig sopsaltade vägar och har tur så kan säkert shimano duga, men jag tänker inte chansa fler gånger....
Kör rätt mycket i oländig terräng faktiskt. Så kanske en investering i riktiga grejer är bra. Svårt bestämma mig. Men nu har min hjärna satt sig på Shimano så nu blir det svårt att ändra sig :).

Ser ut att vara en fatbike så den högsta prestandan kanske inte är så viktig, då är dess mycket prisvärda och fungerar för att få stopp på hojen:https://www.bike-discount.de/en/shimano-br-mt200-disc-brake-set

Om du vill ha lite bättre och mer premium bromsar till ett bra pris så kanske:
https://www.bike-discount.de/en/magura-mt5-disc-brake-set (rea)
(rea)
Någon av dessa skulle fungera bra.
Hmm dom där Shimanosarna där var ju inte fasligt mycket dyrare än vad de kostar på Ali faktiskt. Och dom skickas från Tyskland va? Så då har jag dom relativt snabbt ändå tänker jag :). Tror kanske jag går med dom där första du skickade för 59 euro. Ser ut som bra skit. Bra tips

Hmm dom där Shimanosarna där var ju inte fasligt mycket dyrare än vad de kostar på Ali faktiskt. Och dom skickas från Tyskland va? Så då har jag dom relativt snabbt ändå tänker jag :). Tror kanske jag går med dom där första du skickade för 59 euro. Ser ut som bra skit. Bra tips
Kom ihåg att du troligen behöver kapa slangarna för att korta dom och därmed behöver lufta bromsarna också.

Ser ut att vara en fatbike så den högsta prestandan kanske inte är så viktig, då är dess mycket prisvärda och fungerar för att få stopp på hojen:https://www.bike-discount.de/en/shimano-br-mt200-disc-brake-set

Om du vill ha lite bättre och mer premium bromsar till ett bra pris så kanske:
https://www.bike-discount.de/en/magura-mt5-disc-brake-set (rea)
(rea)
Någon av dessa skulle fungera bra.
Tror du även att dom här kunde funka? Var billiga iaf. Men tar ju väldigt lång tid när man beställer från Kina:

Det är inte värt att mecka med kinaskit för bromsarna, Shimano har flera bra alternativ till låga priser:

Det ser ut att ha geggat ner ganska rejält med olja, och är dina skivor gamla och slitna kanske det är lika bra att köpa ett par nya skivor också? De här funkar bra med ovanstående:

Ok men det kanske är mindre huvudvärk än att laga den gamla bromsen iaf? Så kan väl vara värt det tänker jag. Kan väl även vira och klipsa runt den om den är för lång från början?
Att byta bromsarna är som en bakfylla jämfört med pms-migrän-klusterhuvudverkan att fixa skiten som sitter där. Går att köra med långa slangar ett tag också.

Det är inte värt att mecka med kinaskit för bromsarna, Shimano har flera bra alternativ till låga priser:

Det ser ut att ha geggat ner ganska rejält med olja, och är dina skivor gamla och slitna kanske det är lika bra att köpa ett par nya skivor också? De här funkar bra med ovanstående:

Hmm försöker hitta en singel broms bara för höger sida där inne men inte navigerat mig fram till en riktigt ännu. Kanske man kan få ner priset lite om man bara köper högerbromsen eftersom min vänstra fungerar. Hojta om ni ser en sån. Har inte hittat än

Hmm försöker hitta en singel broms bara för höger sida där inne men inte navigerat mig fram till en riktigt ännu. Kanske man kan få ner priset lite om man bara köper högerbromsen eftersom min vänstra fungerar. Hojta om ni ser en sån. Har inte hittat än
Du testade aldrig att välja till enbart bakbromsar?

Den här är väl hygglig eller?

Den stannar hojen. Det är mest en fråga om ergonomi på handtaget tycker jag. Har svårt för de långa nu förtiden men det går ju att sätta dem långt in beroende på övrig cock pit

Lägger man på en hundralapp extra ungefär så får man lite bättre och kortare bromsgrepp på BL-MT401 här:

Just BR-MT200 har jag haft lite otur med.
Micro-läckage i bakbromsen. Har hänt på två uppsättningar nu som gjort att bromsverkan försämrats.
Å andra sidan förbättrades vrålet bromsen gav vid bromsning så det tar väl ut varandra.
Deore-bromsarna på andra hojen har hittills varit kanon!

nedladdning.jpeg

Tillbaka
Topp