Olja torka av

Olja torka av
Hejsan! Vad menar dom med detta?
17004252962223036463593617676426.jpg

17004253773072141264840775109023.jpg

Ska jag torka bort oljan efter några minuter? Vad ska man torka med? Kan jag ta lite hushållspapper? Oljan ska väll vara kvar inte bli borttorkad tänker jag ?

Olja torka av
Man lägger på oljan och vevar runt kedjan några varv, för att oljan ska gå in i kedjan, sedan efter en stund vevar man runt kedjan några fler varv med en trasa runt för att få bort överflödig olja. Vissa menar att man ska torka bort överflödig olja nästa dag men så brukar inte jag göra eftersom då skulle jag glömma att göra det.

Olja torka av
det blir tillräckligt kvar. men det räcker droppa på kedjans rullar. det letar sig sedan runt dit du önskar inklusive kedjans utsida.

och till ställen du inte önskar, t ex dina fälgbanor.

Olja torka av
Om man underhåller sin cykel ofta, tvättar och rengör och servar, och torkar den efter en blöt dag ute så är det en god princip att ha så lite olja som möjligt och bara i rullarna. De flesta(?) föredrar dessutom vaxbaserat smörj numera som drar åt sig mindre smuts. Mindre smuts i systemet är snabbare och grejerna håller längre. Men då kanske man smörjer upp var 20:e mil, och torkar av kedjan efter varje tur, särskilt om den är våt, och har cykeln ståendes inomhus när den inte används. Ställer man undan cykeln med våt kedja som är metallblank blir det ytrost på de flesta kedjor.

När jag själv smörjer trycker jag ut en droppe (vaxbaserat) per rulle alla 100+ länkar runt istället för att trycka ut en strid ström och veva på. Det tar några minuter men kedja och kassett hålls hyfsat rena. Men jag fattar ju att få vill lägga ner den tiden, särskilt om man inte har ett mekställ att hänga upp cykeln i medan man gör det.

Om man låter cykeln stå ute i regn och knappast rengör den alls och oljar typ aldrig, som folk gör mest, då kan det nog vara bättre (=minst dåligt) att köra med rikligt med våtolja, även om det blir svart och grisigt. Då tål den mer misshandel utan att rosta. Sen hamnar det mer partiklar i kedjan så man kanske nöter upp grejerna snabbare ändå. Men att hålla på och torka, tvätta och olja ofta kommer inte hända heller, så alternativen är smutsig kedja eller rostig gnisslande kedja, och jag tror nog smutsig kedja är bättre.

Tillbaka
Topp