[OT] Aktivitetsbaserat kontor utskrattat, efterlysning

Tant_Trek

Aktiv medlem
Jag lyckas inte hitta på nätet, men säkert har fler skrattat med klippet med gubben som utsatts för ett aktivitetsbaserat kontor? Typ en spansk gubbe utan framtänder som berättar i en intervju (riktig eller fejk?) om hur superdumt han tycker konceptet är, och alla sätt han planerar att sabotera upplägget? Sökhjälp uppskattas!

Det är "fejk", han pratar inte alls om aktivitetsbaserat kontor. Däremot är filmen relaterad till just ABW. Det var en firma som "dubbade" den och visade den på invigningen av sitt aktivitetsbaserade kontor. Har för mig att det står mer om det i kommentarerna under videon.

Och ska jag även gå lite off topic, så är det övervägande trevligt med aktivitetsbaserat kontor tycker jag.

xyz-saft skrev:
-------------------------------------------------------
> Och ska jag även gå lite off topic, så är det
> övervägande trevligt med aktivitetsbaserat
> kontor tycker jag.

Jag har en kompis som bytte jobb inom samma organisation och inte ens hittade den kollega som satt på samma ort eftersom hon inte visste hur han såg ut och inte hade någon plats att leta på... Dessutom fanns det en massa inofficiella revir inmutade.

Så det varierar nog hur bra det fungerar på olika platser :)

Själv känner jag mest att om min arbetsgivare skulle vilja att jag ägnade tjugo minuter om dagen åt att plocka fram och undan grejer så kan jag väl göra det :)

Rattnalle skrev:
> xyz-saft skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och ska jag även gå lite off topic, så är
> det
> > övervägande trevligt med aktivitetsbaserat
> > kontor tycker jag.
>
> Jag har en kompis som bytte jobb inom samma
> organisation och inte ens hittade den kollega som
> satt på samma ort eftersom hon inte visste hur
> han såg ut och inte hade någon plats att leta
> på... Dessutom fanns det en massa inofficiella
> revir inmutade.

Ah, typiskt dålig implementation. Fast om alternativet är öppet landskap så vet jag inte om det är så mycket bättre. Kan man beskriva att man sitter i hörn X av kontoret borde det inte spela någon roll hur det är möblerat eller om personen alltid sitter där. Jag tenderar också att inte bry mig så mycket om såna där "revir" även om jag märker att de finns, jag sätter mig där det passar.

>
> Så det varierar nog hur bra det fungerar på
> olika platser :)

Det tror jag också!

>
> Själv känner jag mest att om min arbetsgivare
> skulle vilja att jag ägnade tjugo minuter om
> dagen åt att plocka fram och undan grejer så kan
> jag väl göra det :)

Jag ser det som en av fördelarna att folk måste plocka undan faktiskt. Det tvingar dom att fundera på vad de faktiskt har liggandes på "sitt" skrivbord. Men så hade jag inte särskilt mycket på skrivbordet ens när jag hade ett eget.

Jag tror inte på det kreativa i det hela. Föreställ er Sant&Sånt* med Staffan och Bengt eller Hjärnkontoret, men man skall vara inspirerande utan att ha något att visa. Vissa kanske blir triggade av konceptet, jag gissar på ungefär lika många som mår riktigt dåligt av det. Övriga bryr sig inte så mycket. Men i den gruppen som slutar prestera som innan finns mycket av eftertanke och klokskap. Min gissning bara.....

*Sant&Sånt var ett slags forntida upplysningsprogram i televisionen som hindrade dåtidens ungdom från att deka ned sig med folköl och rycka handväskor.

Hej, tack för hjälpen! Jag är också uppvuxen med Sant och Sånt och Hajk, och njae, just så mycket kreativare blir man väl inte i ett aktivitetsbaserat kontor. Men visst funkar det bättre än man kan tro för de flesta, att inte ha ett eget skrivbord. En vanesak, och kombinerat med vad man gör när man "jobbar", så är det ändå inte på en plats rent fysiskt med mina nuvarande uppgifter. Aha, fejk alltså, men OK, det var tillräckligt kul...

Hasse#7 skrev:
> Jag tror inte på det kreativa i det hela.
> Föreställ er Sant&Sånt* med Staffan och Bengt
> eller Hjärnkontoret, men man skall vara
> inspirerande utan att ha något att visa. Vissa
> kanske blir triggade av konceptet, jag gissar på
> ungefär lika många som mår riktigt dåligt av
> det. Övriga bryr sig inte så mycket. Men i den
> gruppen som slutar prestera som innan finns mycket
> av eftertanke och klokskap. Min gissning
> bara.....
>
> *Sant&Sånt var ett slags forntida
> upplysningsprogram i televisionen som hindrade
> dåtidens ungdom från att deka ned sig med
> folköl och rycka handväskor.

Jag ser inte det kreativa i det som det som är behållningen. Det som är fint med det är att jag kan flytta mig när jag tycker att det behövs. Till exempel om jag behöver jobba med någon annan än den jag sitter bredvid för stunden, om de runt omkring mig pratar för mycket, eller om jag ska göra en annan typ av arbetsuppgift som passar bättre att göra på en annan typ av plats.

Självklart finns det de som kommer må dåligt av det, men det är inte unikt för just aktivitetsbaserat arbetssätt. Det finns garanterat folk som mår dåligt av att sitta i kontorslandskap eller enskilt kontor också, så det är bara en fråga om vilken grupp som ska trivas och vilken som ska må dåligt. Förutsatt att man inte aktivt arbetar för att alla ska trivas på jobbet (vilket man bör göra), då handlar det snarare om hur det arbetet ska utformas.

Jag förstår inte hur det kan funka alls. Det kan bara vara skapat av något teoretiker som kommer fram till att det är bra för att man kan minska kvadratermeteranatalet per person, nej, jag menar naturligtvis per "humanresurs".

Eller det kanske kan funka för enskilda, icke-kognitivt krävande arbeten. Typ såna som sitter på fik och jobbar.

xyz-saft skrev:

> Självklart finns det de som kommer må dåligt av
> det, men det är inte unikt för just
> aktivitetsbaserat arbetssätt. Det finns
> garanterat folk som mår dåligt av att sitta i
> kontorslandskap eller enskilt kontor också, så
> det är bara en fråga om vilken grupp som ska
> trivas och vilken som ska må dåligt. Förutsatt
> att man inte aktivt arbetar för att alla ska
> trivas på jobbet (vilket man bör göra), då
> handlar det snarare om hur det arbetet ska
> utformas.

+1 Men jag tror att många använder det hela enbart för att i längden spara in pengar på så mycket som möjligt. Men jag tror däremot på möten mellan människor, helst olika varandra och med olika bakgrund och kunskap. Jag är till och med så knäppt radikal att jag hävdar att kaffepausen kan vara företagets absolut viktigaste minuter om man använder dem rätt.

Vi har precIs bytt till aktivitetsbaserat. Dock tillhör man en viss våning om ca 50 platser så det är inte svårt att hitta folk. Vissa våningar har sedan ytterligare indelningar efter behov.

Jag har alltid försökt hålla allt material i datorn så för mig funkar det hyfsat bra. Har en låda som jag fraktar allt jag behöver mellan skåpet och bordet och kan oftast vara igång snabbt. Dock lite trist med alla sladdar på bordet, hade jag haft fast plats hade jag kunnat gömma undan dem bättre. 55+:arna har gått ut i revolt och mutat in egna platser (givetvis de bästa på avdelningen) där de kan lagra sina fruktfat, pärmar och högvis med papper. Ungdomarna är också problematiska, de tar iofs med sig datorn men lämnar allt skräp, läskburkar osv. och dessutom är sladdarna ofta omkopplade så det tar 10 min innan man får skärmen att funka.

Så i praktiken är 90% av platserna inmutade på olika sätt. Jag alternerar mellan de 2-3 platser som finns kvar. Om de börjar trycka in mer folk än platser så är det jag som får sitta i fikarummet.

Tycker dock det är en bra idé och bra om företaget kan spara lite pengar. Skönt att slippa jobba på ett ställe fullt med dammiga papper och folks samlingar av kaffekoppar eller colaburkar. Får se om vi får lite bättre ordning på det framöver. Att höra 55+:arna argumentera med chefen om att de minsann behöver fasta platser för sina familjebilder är också något som sätter lite guldkant på tillvaron.

Jag har ingen egen plats och trivs utmärkt med det. Behöver jag jobba koncentrerat med något så gör jag det hemma. Har en "hemmayta" men sitter sällan vid något skrivbord där, hänger hellre i soffan. Annars träffar jag de jag behöver träffa i mötesrum eller där de hör hemma. Eller så åker jag till/från jobbet och jobbar under restiden.

En stor fördel är att man inte samlar på sig massa "viktiga" papper och prylar, jag har ett litet skåp som jag knappt använder och sen iofs ett annat skåp för träningskläder och sånt.

Mitt största problem är dålig batteritid på datorn, måste ladda över lunchen.

Alla våra skrivbordsplatser har dockningsstation så man behöver aldrig koppla sladdar direkt i datorn, då slipper man kabelhärvor. Det går dessutom snabbt att komma igång oavsett plats eftersom alla platser "beter" sig lika.

En grundförutsättning är ju att man håller platsen man sitter vid ren och tar bort allt efter sig. Vi ska ha undan allt varje dag. Lämnar man något på ett skrivbord över natten åker det i upphittat-lådan. Men det trodde jag hörde till allmänt vett, faktiskt.

Aspekten med papper tycker jag är viktig. Papper som ligger på någons skrivbord finns inte. Det måste gå att hitta centralt, och är det någorlunda nyproducerade papper så ska de självklart finnas elektroniskt. Det är väldigt lätt hänt att man missar att få med en viktig ändring.

För övrigt har man ju ett skrivbord både då man sitter i kontorslandskap och i aktivitetsbaserat kontor, så jag är lite osäker på vad det är som skulle göra det omöjligt att jobba på det sättet om man inte "typ sitter på fik och jobbar". Visst, man har fler platser och typer av platser att välja på när man sitter i aktivitetsbaserat kontor, men att det skulle göra det omöjligt?

Jag tror också att aktivitetsbaserat kontor kan sträcka sig från att vara ett sätt att få in så många som möjligt på så liten yta som möjligt för att spara pengar, till att faktiskt försöka ändra hur folk arbetar och hur de utnyttjar det som finns tillgängligt för att förbättra arbetssätt och på så sätt spara pengar.

Så länge som jag har jobbat med systemutveckling så har det funnits en framgångsfaktor för produktivitet och undanröjande av missförstånd som står ut över alla andra: att de som behöver kommunicera med varandra kan göra det. Det görs enklast och effektivast genom att man har en gemensam plats. Man hör vad kollegan har för problem, man kan kasta ut en fråga direkt i luften etc. Teknik är enkelt, kommunikation mellan människor är svårt och det finns imho inget som underlättar kommunikation så mycket som det direkt mötet.

Att då tex ett scrum-team ska hålla på och leta efter deltagarna varje dag för att hitta någon plats att sitta känns minst sagt som en ganska värdelös aktivitet.

Men det finns säkert de som inte behöver det heller, det är som vanligt inte one size fits all.

Det är skillnad på jobb. För vissa går det säkert utmärkt att ha hela livet i datorn. För andra är det svårare. Ingår problemlösning och förbättring i arbetet tycker jag att det är svårt att hantera det abstrakt i datorn. Jag vill ha både prylar, verktyg, papper och penna till hands. Dessutom har allehanda kartongbitar, pumpar, tejp, gem, gummisnoddar, slangar och allt möjligt annat ingått i processen. I det jobb jag har idag skulle jag kunna sortera bort massor med saker, men inte i en del tidigare jobb jag haft. Men även nu händer det att folk efterlyser att få fram det nya okända för att få bort bekymmer och brister i verksamheten.

Om man omsätter det till Happy tror jag tex inte att vi hade fått se resultaten som EST och PiPPiW producerar om de inte hade haft tillgång till alla led i processen. Ingen av dem verkar vara främmande för arbete med datorer och mjukvara heller för den delen. Den gemensamma nämnaren vill jag påstå är tillgång till förståelse och kunskap inom många led. Skulle bli ytterst förvånad om deras skrivbord är helt tomma och alltid har varit det.

Två talesätt att roa sig med.

Om röriga skrivbord tyder på röriga människor, vad tyder då tomma skrivbord på?

Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete.

Ja, jag vet att jag verkar vara en bakåtsträvare, men det är mest att man sett så mycket korkade modenycker under årens lopp.

Edit: Såg inte T-bones inlägg. Mycket vettigt där som inte går i samma linje som min. Men jag tror att det fria fikamötet innehåller en hel del av kommunikationen om man tillåter det att både räcka till paus och fritt arbete. Personligen tappar jag ibland min tråd och börjar lösa någon annans om jag inte kan slippa att höra samtalet om problemet som inte berör mig.

Senast ändrad:
Jag skulle bli vansinnig på en sån lösning. Dels för att jag har en massa grejer på mitt skrivbord samt att jag äe en vanemänniska. Jag tycker att det är störigt de dagar jag jobbat hemma och däeför måste plocka fram min dator på skrivbordet på jobbet. Nämnde jag att jag är lat också?

Har haft den typen av kontor, saknar det inte ett dugg. Helt kass, jag började fundera på varför vi hade kontoret för det var ju inte byggt för oss medarbetare.

Vi hade alla en back där vi kunde ha allt. När man kom fick man hämta datorn i backen och börja leta ledigt skrivbord.

Gick man på möte fick man ta undan allt från skrivbordet så det blev ledigt. Efter mötet fick man jaga nytt skrivbord. Efter lunch samma visa.

Sa jag att det var helt värdelöst?

Kom man in efter ett externt möte på förmiddagen var det OMÖJLIGT att hitta någonstans att sitta ens på samma våningsplan som kollegorna.

Snabb googling, http://www.newyorker.com/business/currency/the-open-office-trap
vet att det finns vetenskapliga artiklar som bevisar både ökad samt minskad produktivitet. Detta för att nyansera lite samt argumentera för att jag är långt ifrån övertygad om att företaget "sparar" på dessa åtgärder. Väldigt beroende på verksamhet tror jag.
När vi flyttade till nya lokaler, så gick vi ifrån öppet landskap till cellkontor & utvecklingsingengörerna uppskattar detta, sälj/marknad är neutrala då de såg fördelar. Till saken hör att utvecklingsingenjörerna som jobbar i team har kontor nära varandra, så det är inte långt emellan dem för de korta interaktiva diskussionerna.
Utifån min bedömning, skulle jag säga att produktiviteten har gått upp i utvecklingsteamen.

Behöver man leta efter en plats så är det ju underdimensionerat. Syftet ska inte vara är spara pengar, då blir det ingen ökad produktivitet.

Sammanfattningsvis är alltså aktivtetsbaserat kontor (vilket jävla ord! Inaktivitetsbaserat för traditionellt kontor då eller?) väldigt bra om man kan sitta i grupp och eventuella utomstående vet vart gruppen sitter?

Jag vill hävda att en visionär utan behov av att räkna på det har presenterat en fungerande idé för en viss typ av arbete. Sedan har visionen missförståtts i flera led och blivit något annat som man bara måste genomföra för att kunna konkurrera i dagens hårda företagsklimat. :)

Satt "aktivitetsbaserat" ett halvår och tyckte det va helt värdelöst, mest pga för få platser antar jag. Slutade med att folk fick ta den plats som va ledig, helt oberoende om de egentligen hörde hemma eller inte i det sällskapet där de hamnade. Folk som var vana att sitta nära varandra hamnade en bit ifrån varandra i landskapet, deras över hela landskapet konversationer med varandra trots att de satt 15m isär sabbade arbetsron nåt helt enormt. Man kan ju leka landskapspolis o be folk va tysta etc men det funkar inte riktigt. Jag tyckte det var ytterst stressande att ha nya arbetsgrannar varje dag. Sitter man i samma omgivning dag efter dag lär man sig filtrera bort snacket, med nya grannar ändras snacket oftare och det är svårare att värja sig.

Aktivitetsbaserat kontor är väl för att få ner kontorsytan som är dyr per kvadaratmeter? Rationalen är ju att ingen använder sitt skrivbord hela tiden och åå ett ställe hade vi 65% täckning.

lundatok skrev:
> Aktivitetsbaserat kontor är väl för att få ner
> kontorsytan som är dyr per kvadaratmeter?
> Rationalen är ju att ingen använder sitt
> skrivbord hela tiden och åå ett ställe hade vi
> 65% täckning.

Jag misstänker att det inte var ursprungstanken men att det blivit så.

Inventariepersonal är märkliga djur. Drivor av skit på rummen - blommor, gökur, akvarium, fläktar, trasiga skrivare, barnteckningar och fan vet allt. Säg "akvivitetsbaserat kontor" och dom börjar nästan gråta.

Mr Orange skrev:
> Inventariepersonal är märkliga djur. Drivor av
> skit på rummen - blommor, gökur, akvarium,
> fläktar, trasiga skrivare, barnteckningar och fan
> vet allt. Säg "akvivitetsbaserat kontor" och dom
> börjar nästan gråta.

Gökur och akvarium? Bostadsbristen är verkligen akut i Stockholm.

Jag gillar aktivitetsbaserat.
Där jag jobbar, en vanlig vardag, är 20% inne och övriga ute hos kund. Helt värdelöst att då ha egna rum eller egna platser. Andra avdelningar på mitt arbete jobbar inte aktivitetsbaserat utan mer traditionellt med kontorsplatser ja t o m några har egna rum pga deras arbetsuppgifter.

Viktigt är att man har en bra miljö, rum, möbler, teknik, akustik, som är planerad för den uppgiften man ska göra.
Ska man ändra kontoret, ta hjälp av experter som kan, har efarenhet och förstår vad de innebär. Alla ska inte eller lämpar sig inte för aktivitetsbaserat. De första felet många gör är att man inte utreder/planerar innan utan man vill bara spara pengar och trycka in mer människor på en liten yta.

Hasse#7 skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > Inventariepersonal är märkliga djur. Drivor
> av
> > skit på rummen - blommor, gökur, akvarium,
> > fläktar, trasiga skrivare, barnteckningar och
> fan
> > vet allt. Säg "akvivitetsbaserat kontor" och
> dom
> > börjar nästan gråta.
>
> Gökur och akvarium? Bostadsbristen är verkligen
> akut i Stockholm.
>
Har sett båda. I synnerhet i stat/kommun kan en del "bo in" sig något alldeles enormt, nästan så det blir hälsovådligt.

Själv har jag haft arbetsplatsen i en Timbuk2 de senaste 10 åren. Man kommer långt med en mobil, laptop, headset och ett rejält dataabbonemang.

Mr Orange skrev:

> >
> > Gökur och akvarium? Bostadsbristen är
> verkligen
> > akut i Stockholm.
> >
> Har sett båda. I synnerhet i stat/kommun kan en
> del "bo in" sig något alldeles enormt, nästan
> så det blir hälsovådligt.
>
> Själv har jag haft arbetsplatsen i en Timbuk2 de
> senaste 10 åren. Man kommer långt med en mobil,
> laptop, headset och ett rejält dataabbonemang.

Låter sjukt. Det är inte alls det jag avser eller eftersträvar.

Edit: Hehe, boendebeteendet alltså. Ditt sätt att jobba på har jag inget emot om det passar dig.

Senast ändrad:
Aktivitetsbaserat är ju inte bara "ingen har egen plats" utan att det finns olika ställen att sitta på beroende vad du gör. Projekt kan sitta tillsammans, du sitter vid pysselbordet om du ska klippa och klistra osv.

Finns det bara en typ av platser och inte så att det räcker till alla så är det inte aktivitetsbaserat även om en del säkert uttrycker sig så.

Och hela konceptet bygger på viss överkapacitet så att man får möjlighet att vara så flexibel som man vill, annars faller det rätt platt.

jomper skrev:
> Aktivitetsbaserat är ju inte bara "ingen har egen
> plats" utan att det finns olika ställen att sitta
> på beroende vad du gör. Projekt kan sitta
> tillsammans, du sitter vid pysselbordet om du ska
> klippa och klistra osv.
>
> Finns det bara en typ av platser och inte så att
> det räcker till alla så är det inte
> aktivitetsbaserat även om en del säkert
> uttrycker sig så.
>
> Och hela konceptet bygger på viss överkapacitet
> så att man får möjlighet att vara så flexibel
> som man vill, annars faller det rätt platt.

Eller som vi brukar kalla det: ett vanligt kontor. Det enda som blir unikt för det aktivitetsbaserade kontoret är då just avsaknaden av möjligheten till fasta platser. Annars är det "ett gammalt vanligt kontor".

Anders H skrev:
> Vi kör passivitetsbaserat. Oslagbart!

Jag tänker föreslå "Hela havet stormar-baserat". Det finns inte platser så det räcker och de som inte får nån plats får sitta och skämmas utan lön tills nån går hem. Kommer göra underverk för produktivitet och trivsel. Målinriktad och hungrig personal med en gnutta ångest är finfint.

Aktivitetsbaserat funkar säkert jättebra om det man gör på jobbet är att sälja in ny arbetssättstrender.

Hasse#7 skrev:
> Anders H skrev:
> -----
> > Vi kör passivitetsbaserat. Oslagbart!
>
> Jag tänker föreslå "Hela havet
> stormar-baserat". Det finns inte platser så det
> räcker och de som inte får nån plats får sitta
> och skämmas utan lön tills nån går hem. Kommer
> göra underverk för produktivitet och trivsel.
> Målinriktad och hungrig personal med en gnutta
> ångest är finfint.

Du glömde en framgångsfaktor: Att det inte finns några andra arbetsgivare i närheten som söker folk och som inte tillämpar det här ;)

På mitt jobb har man smygstartat i cykelrummet, man tar en ledig plats på morgonen, och lämnar den tom på kvällen. Däremellan enbart internetcykling, är väl det som är "aktiviteten" i detta.

dans skrev:
> På mitt jobb har man smygstartat i cykelrummet,
> man tar en ledig plats på morgonen, och lämnar
> den tom på kvällen. Däremellan enbart
> internetcykling, är väl det som är
> "aktiviteten" i detta.

Eftersom jag är grinig gammal gubbe har jag mutat in en plats i cykelrummet.

Henrik_E skrev:
> dans skrev:
> -----
> > På mitt jobb har man smygstartat i
> cykelrummet,
> > man tar en ledig plats på morgonen, och
> lämnar
> > den tom på kvällen. Däremellan enbart
> > internetcykling, är väl det som är
> > "aktiviteten" i detta.
>
> Eftersom jag är grinig gammal gubbe har jag mutat
> in en plats i cykelrummet.

jahaja, den typen känn softa igen på att ett lås lämnas permanent på den inmutade platsen i cykelstället...även under semester och ev annan längre ledighet..

Vi står i tur att göra om våra cellkontor till en aktivitetsbaserad kontorslösning. Trodde ett tag att min avdelning skulle slippa eftersom vi hanterar ganska mycket sekretesskyddat material men så var ju förstås inte fallet.

När facket hade möte med GD gjorde han ganska snart klart för oss att om ni inte går med på aktivitetsbaserat återstår att flytta ut skrivborden på trottoaren. Många stretar fortfarande emot men ska vi få in minst 60 personer till på samma yta krävs det förstås extraordinära lösningar. Kollegorna har varit på studiebesök både på Försäkringskassan vid Telefonplan och Microsoft i Kista men de verkar ännu inte blivit helt frälsta.

S.Englund skrev:
> Vi står i tur att göra om våra cellkontor till
> en aktivitetsbaserad kontorslösning. Trodde ett
> tag att min avdelning skulle slippa eftersom vi
> hanterar ganska mycket sekretesskyddat material
> men så var ju förstås inte fallet.
>
> När facket hade möte med GD gjorde han ganska
> snart klart för oss att om ni inte går med på
> aktivitetsbaserat återstår att flytta ut
> skrivborden på trottoaren. Många stretar
> fortfarande emot men ska vi få in minst 60
> personer till på samma yta krävs det förstås
> extraordinära lösningar. Kollegorna har varit
> på studiebesök både på Försäkringskassan vid
> Telefonplan och Microsoft i Kista men de verkar
> ännu inte blivit helt frälsta.

Du får ju såklart ha ByggareBob-Lådan över huvudet och en ficklampa där inne när du läser hemliga dokument. Hur svårt kan det vara? Försök vara lite aktiv och inte som förut. Gjorde du ens något förut i den gamla kontorseran? :)

Hur många ser landskap och "aktivitetsbaserade" kontor som ett plus i kanten när de överväger att byta jobb? Hur många ser det som något negativt som kan vara skäl nog att välja en annan arbetsgivare?

Jag har hört betydligt fler av det senare än det första. Men visst, när kvartalsrapporterna ska in så är det bra att skära i kostnaderna och kortsiktigt funkar det säkert bra.

Har man inget emot att leva som på studietiden med dator och resten i en ryggsäck så är aktivitetsbaserat funkis.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp