[OT] altan, natur e komposittrall?

Nytt modernt hus eller äldre?

80 kvadrat är ju en del. Komposit är 3-4 ggr dyrare. Så det blir mycket pengar. Jag ska lägga altan själv, men bara 25 kvadrat. Kommer att lägga natur. Finns fina pigmenterade oljor att efterbehandla med.

Hade vi bott ett nybyggt modernt hus hade jag valt komposit. Men det är ju en fråga om återkommande underhåll också

La 36m2 Organowood i höstas, ej 100% övertygad. Verkar vara lite ojämn impregnering. Bitvis är det precis så silvergrått som det ska vara, men vissa bitar har mörknat. Behandlade och rötskyddade enl instruktion.

Nån som har en bild på en 14 år gammal komposittrall?
Jag har en 14 år gammal altan på garagetaget i tryckt trallvirke som börjar se lite risig ut. Problemet är smuts från nedfall som grott sig fast och gett svarta fläckar som sitter som berget. Annars är den fin. Aldrig oljad.

Jag la 100m² tryckimpr trall förra året. Nu i våras behandlade jag den med Sioo:x http://sioox.se/category/inspiration/.

Den har nu börjat anta den grånade/silvriga färg som utlovats och nästa år blir det sista steget i behandlingen. Vi är jättenöjda!
Vattnet tränger inte in i virket utan stannar på ytan som droppar och dunstar/torkar bort.

Senast ändrad:
Har gråsvart komposit trall.
Blev lidt ljusare det første år men derefter uforandret.
Skønt att det aldrig ska ha olje eller blir halt när det blir vådt.

På minus siden så kan man ibland få nogle %¤%¤# stød af statisk elektrisitet.

//Kasper

Mina föräldrars kompositaltan är sk*t. Krymper på längden så det blir 2-3 cm (inte mm!) glapp mellan plankorna när det är torrt. Kontaktat byggaren som kontaktat leverantören, nu divideras det om vem som är ansvarig för vad och hur det ska fixas/ersättas.

Typ 80 tals hus. Lite sommarstugetyp, typ. Iaf inte sekelskifte elikn så finns inget sådant att ta hänsyn till.
ute efter så lite underhåll som möjligt.

Komposit är totalt förbjudet om man inte är av tysk härkomst. Attans så fult! Organowood är till för de människor som vill betala extra för någonting lite sämre med bra pk stämpel.

- Peace and Tranquility -

Gorby sa:
e120guru sa:
Vanlig trall när vi byggde vår 65kvm altan för några år sedan. Behandla med såpa - ingen olja.. Då blir trallen fint ljusgrå istället för brun...
+1
Men det gäller oxå att få bra tryckt så det inte blir sprickor etc.
Såpa is da bomb på tryckt

+2
Det svåra är ju att hitta vettiga trallbrädor i högen med skitvirke... Ganska mycket som man inte vill ha hem.
Såpar också min med gott resultat och olja kommer inte i närheten av den för svartfläckigt är inte min stil :-)

3år gammal med enbart brunsåpa!

Bilagor

• 20160719_194817.jpg
    20160719_194817.jpg
    543 KB · Besök: 869
4 år gammal, oljade in den i år med Flüggers pigmenterade olja. Passar bra mot det antikgröna huset

image.jpeg

Senast ändrad:
Tryckt är bekvämt och blir snyggt. Altan är nu 4år gammal och börjar bli snyggt silvergrå. Har aldrig behandlat den utan bara tvättat av den med en mjukborste och vatten.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    338.3 KB · Besök: 353
För er som inte behandlat alls, kan varmt rekommendera att såpa in dem, då minskar risken för småflisor vart det lider säger de som påstår sig veta (enda anledningen till att jag såpat in våran).

När det gäller att få tag på bra trall - skippa Byggmax mfl och uppsök lokala bygghandeln... Och behöver inte vara mycket dyrare - här hos oss fick jag det utkört gratis och meterpris som bara var 5% dyrare än Byggmax-pris. Dessutom så har jag trallen liggande ut från huset, på den ledden är altanen 5,30 meter och pga det så levererade bygghandeln trall i 5,40-längder, så de blev minimalt med spill.

e120guru sa:
För er som inte behandlat alls, kan varmt rekommendera att såpa in dem, då minskar risken för småflisor vart det lider säger de som påstår sig veta (enda anledningen till att jag såpat in våran).

När det gäller att få tag på bra trall - skippa Byggmax mfl och uppsök lokala bygghandeln... Och behöver inte vara mycket dyrare - här hos oss fick jag det utkört gratis och meterpris som bara var 5% dyrare än Byggmax-pris. Dessutom så har jag trallen liggande ut från huset, på den ledden är altanen 5,30 meter och pga det så levererade bygghandeln trall i 5,40-längder, så de blev minimalt med spill.
+1
Och har man bra tumme med bygghandeln så kan man köpa på extra för att lämna tillbaka överblivet.

TK: Brunsåpa säger du... måste jag testa. Har kört både grön och gul men det verkar vara samma sak.

Gorby sa:
e120guru sa:

+1
Och har man bra tumme med bygghandeln så kan man köpa på extra för att lämna tillbaka överblivet.

TK: Brunsåpa säger du... måste jag testa. Har kört både grön och gul men det verkar vara samma sak.
Vanlig grön eller gulsåpa innehåller en massa tillsatser som tex parfym för att få den rätta såpadoften som egentligen inte finns, detta torkar ut träet.
Brunsåpa är råsåpa och säljs i fast form som gelé ungefär, luktar inget, kostar inget och är ungefär 30% fetare än vanlig handelssåpa vilket gör att träet inte spricker så lätt. Den har dessutom ett något högre PH vilket påskyndar gråningsprocessen samt minskar biologisk påväxt.

verkar användas hyffsat flitigt bland båtfolk för teakdäcken etc. Fetare och 11 pH mot 10 tror jag ger extra kräm, tack för tipset :).Ska inhandlas snarast.

Brunsåpa lät intressant! Jag läste nog på för dåligt när jag bestämde mig för att endast köra såpa för jag visste nog inte ens att det fanns. Hur lägger man på gelé?

Edit: en snabb sökning gav bara skumma ställen... Var köper man det (i Uppsala)?

Senast ändrad:
dnleriksson sa:
Brunsåpa lät intressant! Jag läste nog på för dåligt när jag bestämde mig för att endast köra såpa för jag visste nog inte ens att det fanns. Hur lägger man på gelé?

Edit: en snabb sökning gav bara skumma ställen... Var köper man det (i Uppsala)?
Man tar två nävar gelé och vispar upp med 10 liter varmt vatten och sen svabbar man på det och låter det torka in, en gång på våren och en gång på hösten.
Vet ej vart man köper i Uppsala men säljs också under namnet " Dansk krystal saebe", du får kanske beställa. Lycka till.

TK sa:
dnleriksson sa:

Man tar två nävar gelé och vispar upp med 10 liter varmt vatten och sen svabbar man på det och låter det torka in, en gång på våren och en gång på hösten.
Vet ej vart man köper i Uppsala men säljs också under namnet " Dansk krystal saebe", du får kanske beställa. Lycka till.

Tackar! Jag beställde 2kg från paintpro.se :-)

leffo sa:
Hade ni även såpa på trallen när den var nylagd?
Ska lägga 90kvm i dagarna som kommer...
Ja, ju snabbare man får på den ju fortare blir man av med den grönagula färgen som gör så ont i ögonen:)

Bilagor

• 20160720_204205.jpg
    20160720_204205.jpg
    669 KB · Besök: 503
Jag tycker iofs att den är snyggast när den är ny, inte det gröna giftet men när det värsta runnit bort och träfärgen kommer fram mer.
Finns det andra fördelar?

leffo sa:
Jag tycker iofs att den är snyggast när den är ny, inte det gröna giftet men när det värsta runnit bort och träfärgen kommer fram mer.
Finns det andra fördelar?
Smaken är ju olika men den gula träfärgen kommer att försvinna oavsett på några år men blir ojämn beroende på solmängd. Fördelen med såpning är att det blir ljusgrått överallt samt att träet inte spricker och flisar sig så lätt. Det höga PH värdet minskar också svartmöglet som gör att altaner mörknar med åren, speciellt märkbart om man matar mögelsvamparna med olja. Det blir även en mjuk och len yta.

Vi har oljat trallen som las för ett år sen med brunpigmenterad olja, går det att komplettera med såpa med tanke på att det verkar bättre med sådan?

ulfalf sa:
Vi har oljat trallen som las för ett år sen med brunpigmenterad olja, går det att komplettera med såpa med tanke på att det verkar bättre med sådan?
Det gör det säkert men har aldrig provat, kan inte se vad som skulle kunna gå snett med det. Jag skulle själv föredragit det framför att fortsätta med olja.
Om det gått långt med organisk påväxt så hjälper nog inte såpa så mycket utan då måste man köra Boracol eller Bensaltensid vilket kanske inte är helt PK men det funkar i alla fall.

Jag har en utemöbel som är byggd i tryckt virke, 5-6 år gammal, inoljad ett par gånger. Vad händer om man tvättar den med brunsåpa? Kommer den att bli silvrig i färgen.

Jonte H sa:
Jag har en utemöbel som är byggd i tryckt virke, 5-6 år gammal, inoljad ett par gånger. Vad händer om man tvättar den med brunsåpa? Kommer den att bli silvrig i färgen.
Såpa har en ganska måttlig effekt och påskyndar endast gråningen något. Vill du ha snabb effekt så finns ju järnvitriol men då får du förmodligen problem med missfärgning från skruvar och beslag.
Det är ju dock ofarligt att prova med brunsåpa.

TK sa:
Jonte H sa:
Såpa har en ganska måttlig effekt och påskyndar endast gråningen något. Vill du ha snabb effekt så finns ju järnvitriol men då får du förmodligen problem med missfärgning från skruvar och beslag.
Tralltvätt först och såpa sen??
Edit: bild på möbeln så man kan se hur mycket olja/vilken färg det är på den?

Senast ändrad:
Gorby sa:
TK sa:
Jonte H sa:
Kan du få fram rent trä med mekanisk rengöring så vore nog det bra innan man såpar. Kan inte se din bild:)?

TK sa:
Gorby sa:
TK sa:
Jonte H sa:
Kan du få fram rent trä med mekanisk rengöring så vore nog det bra innan man såpar. Kan inte se din bild:)?
Kan bero på att Jonte inte lagt upp den ännu.. ?

Hejsan,
Förhoppningsvis så har jag lagt klart altanen nästa helg (67 kvm tryckimpregnerat). Brunsåpa verkar ju vara grejen men bara så att jag förstår. När man blandat brunsåpan med vatten så ska man använda en borste för att få ut den på altanen. Ska man spola av med vatten efter det? Om ja, försvinner inte såpan då?
/Jari

JariT sa:
Hejsan,
Förhoppningsvis så har jag lagt klart altanen nästa helg (67 kvm tryckimpregnerat). Brunsåpa verkar ju vara grejen men bara så att jag förstår. När man blandat brunsåpan med vatten så ska man använda en borste för att få ut den på altanen. Ska man spola av med vatten efter det? Om ja, försvinner inte såpan då?
/Jari
TK verkar ha lämnat kvar såpan, jag har alltid sköljt av den innan den torkar in men ska testa TKs metod.
Tänkte skvätta ut det med skumlansen till högtryckstvätten för att få det jämnt utlagt, måste bara hitta brunsåpa först.
Edit: lägger alltid ut det med skumlansen och låter det verka.

Senast ändrad:
Gorby sa:
JariT sa:
Hejsan,
/Jari
TK verkar ha lämnat kvar såpan, jag har alltid sköljt av den innan den torkar in men ska testa TKs metod.
Tänkte skvätta ut det med skumlansen till högtryckstvätten för att få det jämnt utlagt, måste bara hitta brunsåpa först.
Edit: lägger alltid ut det med skumlansen och låter det verka.

Beställde från http://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/brunsapa-grovrengoring?externalsearch=1 och fick det på några dagar. Tog 2kg och fick 4st 500g-burkar och en godispåse i paketet :-)

JariT sa:
Hejsan,
/Jari
Jag brukar svabba ut den med med en vanlig golvmopp och låta den ligga kvar. Finns säkert andra sätt som funkar lika bra, men du skall inte spola av med vatten.

Gorby sa:
TK sa:
Jonte H sa:

Här är bänken. Det är bara sitt- och bordsdelen som är inoljad med träolja.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    410 KB · Besök: 182
Jonte H sa:
Gorby sa:
TK sa:
Jonte H sa:

Här är bänken. Det är bara sitt- och bordsdelen som är inoljad med träolja.
Slipa ren bordsskivan och sittbänkarna med en slipmaskin och sen på med såpa så blir den nog snygg efter ett tag.

Tillbaka
Topp