Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
+1e120guru sa:Vanlig trall när vi byggde vår 65kvm altan för några år sedan. Behandla med såpa - ingen olja.. Då blir trallen fint ljusgrå istället för brun...
Gorby sa:+1e120guru sa:Vanlig trall när vi byggde vår 65kvm altan för några år sedan. Behandla med såpa - ingen olja.. Då blir trallen fint ljusgrå istället för brun...
Men det gäller oxå att få bra tryckt så det inte blir sprickor etc.
Såpa is da bomb på tryckt
+1e120guru sa:För er som inte behandlat alls, kan varmt rekommendera att såpa in dem, då minskar risken för småflisor vart det lider säger de som påstår sig veta (enda anledningen till att jag såpat in våran).
När det gäller att få tag på bra trall - skippa Byggmax mfl och uppsök lokala bygghandeln... Och behöver inte vara mycket dyrare - här hos oss fick jag det utkört gratis och meterpris som bara var 5% dyrare än Byggmax-pris. Dessutom så har jag trallen liggande ut från huset, på den ledden är altanen 5,30 meter och pga det så levererade bygghandeln trall i 5,40-längder, så de blev minimalt med spill.
Vanlig grön eller gulsåpa innehåller en massa tillsatser som tex parfym för att få den rätta såpadoften som egentligen inte finns, detta torkar ut träet.Gorby sa:+1e120guru sa:För er som inte behandlat alls, kan varmt rekommendera att såpa in dem, då minskar risken för småflisor vart det lider säger de som påstår sig veta (enda anledningen till att jag såpat in våran).
När det gäller att få tag på bra trall - skippa Byggmax mfl och uppsök lokala bygghandeln... Och behöver inte vara mycket dyrare - här hos oss fick jag det utkört gratis och meterpris som bara var 5% dyrare än Byggmax-pris. Dessutom så har jag trallen liggande ut från huset, på den ledden är altanen 5,30 meter och pga det så levererade bygghandeln trall i 5,40-längder, så de blev minimalt med spill.
Och har man bra tumme med bygghandeln så kan man köpa på extra för att lämna tillbaka överblivet.
TK: Brunsåpa säger du... måste jag testa. Har kört både grön och gul men det verkar vara samma sak.
Man tar två nävar gelé och vispar upp med 10 liter varmt vatten och sen svabbar man på det och låter det torka in, en gång på våren och en gång på hösten.dnleriksson sa:Brunsåpa lät intressant! Jag läste nog på för dåligt när jag bestämde mig för att endast köra såpa för jag visste nog inte ens att det fanns. Hur lägger man på gelé?
Edit: en snabb sökning gav bara skumma ställen... Var köper man det (i Uppsala)?
TK sa:Man tar två nävar gelé och vispar upp med 10 liter varmt vatten och sen svabbar man på det och låter det torka in, en gång på våren och en gång på hösten.dnleriksson sa:Brunsåpa lät intressant! Jag läste nog på för dåligt när jag bestämde mig för att endast köra såpa för jag visste nog inte ens att det fanns. Hur lägger man på gelé?
Edit: en snabb sökning gav bara skumma ställen... Var köper man det (i Uppsala)?
Vet ej vart man köper i Uppsala men säljs också under namnet " Dansk krystal saebe", du får kanske beställa. Lycka till.
Ja, ju snabbare man får på den ju fortare blir man av med den grönagula färgen som gör så ont i ögonen:)leffo sa:Hade ni även såpa på trallen när den var nylagd?
Ska lägga 90kvm i dagarna som kommer...
Smaken är ju olika men den gula träfärgen kommer att försvinna oavsett på några år men blir ojämn beroende på solmängd. Fördelen med såpning är att det blir ljusgrått överallt samt att träet inte spricker och flisar sig så lätt. Det höga PH värdet minskar också svartmöglet som gör att altaner mörknar med åren, speciellt märkbart om man matar mögelsvamparna med olja. Det blir även en mjuk och len yta.leffo sa:Jag tycker iofs att den är snyggast när den är ny, inte det gröna giftet men när det värsta runnit bort och träfärgen kommer fram mer.
Finns det andra fördelar?
Det gör det säkert men har aldrig provat, kan inte se vad som skulle kunna gå snett med det. Jag skulle själv föredragit det framför att fortsätta med olja.ulfalf sa:Vi har oljat trallen som las för ett år sen med brunpigmenterad olja, går det att komplettera med såpa med tanke på att det verkar bättre med sådan?
Såpa har en ganska måttlig effekt och påskyndar endast gråningen något. Vill du ha snabb effekt så finns ju järnvitriol men då får du förmodligen problem med missfärgning från skruvar och beslag.Jonte H sa:Jag har en utemöbel som är byggd i tryckt virke, 5-6 år gammal, inoljad ett par gånger. Vad händer om man tvättar den med brunsåpa? Kommer den att bli silvrig i färgen.
Tralltvätt först och såpa sen??TK sa:Såpa har en ganska måttlig effekt och påskyndar endast gråningen något. Vill du ha snabb effekt så finns ju järnvitriol men då får du förmodligen problem med missfärgning från skruvar och beslag.Jonte H sa:Jag har en utemöbel som är byggd i tryckt virke, 5-6 år gammal, inoljad ett par gånger. Vad händer om man tvättar den med brunsåpa? Kommer den att bli silvrig i färgen.
Det är ju dock ofarligt att prova med brunsåpa.
Kan du få fram rent trä med mekanisk rengöring så vore nog det bra innan man såpar. Kan inte se din bild:)?Gorby sa:Tralltvätt först och såpa sen??TK sa:Såpa har en ganska måttlig effekt och påskyndar endast gråningen något. Vill du ha snabb effekt så finns ju järnvitriol men då får du förmodligen problem med missfärgning från skruvar och beslag.Jonte H sa:Jag har en utemöbel som är byggd i tryckt virke, 5-6 år gammal, inoljad ett par gånger. Vad händer om man tvättar den med brunsåpa? Kommer den att bli silvrig i färgen.
Edit: bild på möbeln så man kan se hur mycket olja/vilken färg det är på den?
Kan bero på att Jonte inte lagt upp den ännu.. ?TK sa:Kan du få fram rent trä med mekanisk rengöring så vore nog det bra innan man såpar. Kan inte se din bild:)?Gorby sa:Tralltvätt först och såpa sen??TK sa:Såpa har en ganska måttlig effekt och påskyndar endast gråningen något. Vill du ha snabb effekt så finns ju järnvitriol men då får du förmodligen problem med missfärgning från skruvar och beslag.Jonte H sa:Jag har en utemöbel som är byggd i tryckt virke, 5-6 år gammal, inoljad ett par gånger. Vad händer om man tvättar den med brunsåpa? Kommer den att bli silvrig i färgen.
Skulle inte såpat det .... så ofta iaf.Dinmorsa sa:Gjuta helplatta i betong. Sen kan du proppa dit vad du vill eller lägga granit/keramik platttor.
TK verkar ha lämnat kvar såpan, jag har alltid sköljt av den innan den torkar in men ska testa TKs metod.JariT sa:Hejsan,
Förhoppningsvis så har jag lagt klart altanen nästa helg (67 kvm tryckimpregnerat). Brunsåpa verkar ju vara grejen men bara så att jag förstår. När man blandat brunsåpan med vatten så ska man använda en borste för att få ut den på altanen. Ska man spola av med vatten efter det? Om ja, försvinner inte såpan då?
/Jari
Gorby sa:TK verkar ha lämnat kvar såpan, jag har alltid sköljt av den innan den torkar in men ska testa TKs metod.JariT sa:Hejsan,
Förhoppningsvis så har jag lagt klart altanen nästa helg (67 kvm tryckimpregnerat). Brunsåpa verkar ju vara grejen men bara så att jag förstår. När man blandat brunsåpan med vatten så ska man använda en borste för att få ut den på altanen. Ska man spola av med vatten efter det? Om ja, försvinner inte såpan då?
/Jari
Tänkte skvätta ut det med skumlansen till högtryckstvätten för att få det jämnt utlagt, måste bara hitta brunsåpa först.
Edit: lägger alltid ut det med skumlansen och låter det verka.
Jag brukar svabba ut den med med en vanlig golvmopp och låta den ligga kvar. Finns säkert andra sätt som funkar lika bra, men du skall inte spola av med vatten.JariT sa:Hejsan,
/Jari
Gorby sa:Tralltvätt först och såpa sen??TK sa:Såpa har en ganska måttlig effekt och påskyndar endast gråningen något. Vill du ha snabb effekt så finns ju järnvitriol men då får du förmodligen problem med missfärgning från skruvar och beslag.Jonte H sa:Jag har en utemöbel som är byggd i tryckt virke, 5-6 år gammal, inoljad ett par gånger. Vad händer om man tvättar den med brunsåpa? Kommer den att bli silvrig i färgen.
Slipa ren bordsskivan och sittbänkarna med en slipmaskin och sen på med såpa så blir den nog snygg efter ett tag.Jonte H sa:Gorby sa:Tralltvätt först och såpa sen??TK sa:Såpa har en ganska måttlig effekt och påskyndar endast gråningen något. Vill du ha snabb effekt så finns ju järnvitriol men då får du förmodligen problem med missfärgning från skruvar och beslag.Jonte H sa:Jag har en utemöbel som är byggd i tryckt virke, 5-6 år gammal, inoljad ett par gånger. Vad händer om man tvättar den med brunsåpa? Kommer den att bli silvrig i färgen.
Här är bänken. Det är bara sitt- och bordsdelen som är inoljad med träolja.