[OT] AP:s verksamhet är olaglig...

föga förvånande, det kunde man ju lista ut för 2 månader sedan när DI kom fram till att IP-nummer går under PUL. o det är ju allmänt känt att AP har loggat IP nummer

Jo visst men så funkar det ju inte alltid i praktiken.
Bara för att det logistk sett borde vara olagligt betyder inte det att det ÄR olagligt...
Skall bli spännande att se vilka represalier AP råkar ut för pga detta!

Nu ska dom ju ansöka om dispans istället, så dom kan fortsätta sina oetiskt patetiska jävulsmetoder. Bara hoppas att DI tar sitt förnuft till fånga.

Nyligen så blev en yngling som upprättat ett olagligt personregister över ~1100 personer dömd att betala 10000 kr till _en_ av de ofrivilligt registrerade. Om den domen står sig så kan killen bli rätt fattig.

Parallellen med fallet AP är att de som har fått sina filmvanor och IPn ihopkopplade kan förvänta sig att få bra skadestånd. Om bara en bråkdel av alla som blivit reggade av AP anmäler dem och vinner så kommer AP att bli ruinerade.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=425450&previousRenderType=8

Hur blir det då?

Fin fälla AP har gjort:-)

Samtidigt som man anmäler AP så erkänner man att man har gjort sig skyldig till ett brott.
De som AP registrerar är ju de som sprider filer utan att ha lov till det.
Så det kan sluta med att det blir dyrt att anmäla AP:-)

ha det
Jan

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Nyligen så blev en yngling som upprättat ett
> olagligt personregister över ~1100 personer dömd
> att betala 10000 kr till _en_ av de ofrivilligt
> registrerade. Om den domen står sig så kan killen
> bli rätt fattig.
>
> Parallellen med fallet AP är att de som har fått
> sina filmvanor och IPn ihopkopplade kan förvänta
> sig att få bra skadestånd. Om bara en bråkdel av
> alla som blivit reggade av AP anmäler dem och
> vinner så kommer AP att bli ruinerade.
>
>
>
> --
> s+ T+>+++ ss+>++ fs+ hs++ tt++>++++
> M++>++++ H+++ S+ ww-- V+++
> spring lilla gran, spring mot friheten

Steelisreal skrev:
> Hur blir det då?
>
> Fin fälla AP har gjort:-)
>
> Samtidigt som man anmäler AP så erkänner man att
> man har gjort sig skyldig till ett brott.
> De som AP registrerar är ju de som sprider filer
> utan att ha lov till det.

Hur kan de veta att man sprider upphovrättskyddat material innan de spionerat och gjort det olagliga?
Det är inte olagligt att sprida annat ej upphovsrättskyddatmaterial genom fildelningsprogrammen...

> Så det kan sluta med att det blir dyrt att anmäla
> AP:-)
>

Är dom inne och reggar IP nummer har dom nog kompetens att se vad var och en sprider också, tror du inte det.

mytomspunnen skrev:
> Steelisreal skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur blir det då?
> >
> > Fin fälla AP har gjort:-)
> >
> > Samtidigt som man anmäler AP så erkänner man
> att
> > man har gjort sig skyldig till ett brott.
> > De som AP registrerar är ju de som sprider
> filer
> > utan att ha lov till det.
>
> Hur kan de veta att man sprider upphovrättskyddat
> material innan de spionerat och gjort det
> olagliga?
> Det är inte olagligt att sprida annat ej
> upphovsrättskyddatmaterial genom
> fildelningsprogrammen...
>
> > Så det kan sluta med att det blir dyrt att
> anmäla
> > AP:-)
> >
>
>
> ------------------------------------
> Rakar jag?
> Proud sponsor of Jomper 2005
> ------------------------------------

Men det är inte APB som dömer, så om dom har registrerat IP-adresser på ett olagligt sätt torde det vara väldigt riskfritt att anmäla dom.

Ja har man tid att sitta i rättegång när dom gör motanmälan så kan man ju göra det.
Hoppas AP sätter dit så många swom möjligt:-)

Jag tror att de slesta vet var jag sår i frågan och att jag tycker att hela fildelningen av copyrightskyddat material är kriminellt.

Så jag hoppas det blir ett stopp på det snart.

Nu ska jag inte slösa min energi på att diskutera detta med folk som i alla fall inte fattar vad det handlar om och vilken skada de åsamkar andra

ha det
Jan

robbanf skrev:
> Men det är inte APB som dömer, så om dom har
> registrerat IP-adresser på ett olagligt sätt torde
> det vara väldigt riskfritt att anmäla dom.
>
>
> / Robban

Alltid skönt med folk som "vet" och dömer de som har en annan åsikt (inte fattar vad det handlar om).

Javisst är det

Men jag står benhårt fast vid att de inte fattar vad det handlar om.
Acceptera det eller låt bli, jag bryr mig inte om vad du tycker:-)

BFS skrev:
> Alltid skönt med folk som "vet" och dömer de som
> har en annan åsikt (inte fattar vad det handlar
> om).

Visst fattar folk vad det handlar om. Vad musikindustrin inte tycks fatta är att det krävs ANDRA ÅTGÄRDER istället för bakåtsträvande förbud och strutsmentalitet. Albumet är dött, länge leve låtarna. Hur jävla svårt skall det vara att förstå att folk inte har lust att punga ut med 150spänn för en skiva där 80% är utfyllnadsmaterial. Nåja, det rättar väl till sig så småningom. Resistance is futile!!

flowerthrower_canvas.jpg

Snääääääääääälla, snääääääääälla kaaaaaaaaaaaaaan vi inte dra igång ytterligare en lååååååååång meningslös debatt på Happy om piratkopiering? Kan knappt vänta.....

Jan, jag tror benhårt på att du står fast vid din åsikt. Jag däremot, skulle köpa mer skivor om de kostade hälften så mycket. Jag skulle tom kunna tänka mig kopiera musik och skicka gruppen en tjuga som tack för bra musik. Men, fildelarna har ju fel och din och antipiratbyråns metod är rätt. Höj priserna och mer förbud. Så får vi igång skivindustrin och så får artisterna pengar.

bjorre: Sorry, jag tänkte bara försöka få fram poängen att ingen (förutom Jan, då) vet vad som är rätt.

:-)räkna inte med mig
Jag ställer mig utanför(ovanför)den debatten på Happy.

bjorre skrev:
> >
> Snääääääääääälla, snääääääääälla kaaaaaaaaaaaaaan
> vi inte dra igång ytterligare en lååååååååång
> meningslös debatt på Happy om piratkopiering? Kan
> knappt vänta.....

gör du det så ska jag läsa den när vi har gjort negerbullar till ungarna:-)

jockone skrev:
> Skön översittarattityd där Jan. Blir nästan lite
> sugen på att dra den folkära parallellen till
> brunskjortor.

Det bästa med PUL är att det låter så fint på norska. Blir som om en norsk lag skulle heta KunskapsNoggrannhetsUppgiftsLiksomLagen. Och så förkortar vi det...

Steelisreal skrev:
> Hur blir det då?
>
> Fin fälla AP har gjort:-)
>
> Samtidigt som man anmäler AP så erkänner man att
> man har gjort sig skyldig till ett brott.
> De som AP registrerar är ju de som sprider filer
> utan att ha lov till det.
> Så det kan sluta med att det blir dyrt att anmäla
> AP:-)
>
> ha det
> Jan
>

njaee, inte riktigt sant, om man går ihop o för en grupptalan så kan man stätta dit dem UTAN att man måste röjja sin identitet.

o musikindustrin kan snacka hur mycket de vill om hur illa piratkopiering skadar samtidigt som de själva inte skapar alternativ. o argumenet att folk alltid vill ha allt gratis har ju bevisat sig inte vara sant. i en amerikansk undersökning som gjordes nyligen visade det sig att det köps och laddas ner mer från Itunes music store än vad som laddas ner.
texten nedan är saxat från: http://macworld.idg.se/ArticlePages/200506/08/20050608011050_MW/20050608011050_MW.dbp.asp

"iTunes Music Store populärare än piratkopiering

(2005-06-08 08:11) Enligt en amerikansk undersökning är iTunes Music Store riktigt populärt. Faktum är att det till och med är mer förekommande att köpa en låt via iTunes än att ladda hem den från något fildelningsnätverk.

Amerikanska NPD Group har genomfört en undersökning som siktade på att kartlägga hushållens musikvanor på Internet. Resultatet är lika överraskande: det visar sig nämligen att det ofta är mer populärt att köpa musik på iTunes Music Store än att ladda den gratis men olagligt från något av fildelningsnätverken.

NPD Group uppskattar att cirka 4 procent av de amerikanska hushåll som har tillgång till Internet köpte musik i en Internetbutik i mars 2005. En stor del av dessa användare var över 30 år gamla, och NPD menar att användare som gått ut college i högre grad betalar för sig, jämfört med yngre användare."

Senast redigerad av en moderator:
Hej igen Stålis!:-)

Ser du att så fort som någon har en avvikande åsikt så dras paralleller till brunskjortor och bakåtsträvande individer? Det må gälla piratkopiering eller vem som framför fordon bäst bland kvinnor eller män.

Det är nu dags att kvotera in hela 40% av de som kör bäst i våra största företagsstyrelser, det är bra så får de köra hem efter styrelsefesterna. Jag som precis hade börjat få lite förtroende för herr Bodström.

Det enda rätta är att dela in hela samhället efter kön, inkomst, politisk åsikt etc etc, något annat är knappast hållbart i längden då väldigt få verkar kunna hålla sams annars. Tänk vad mycket arbeten som skulle skapas när var o en av dessa grupperingar skulle få skapa sina egna samhällen med allt vad det innebär. (O)turligt nog blir jag nog själv i mitt lilla perfekta samhälle, men det spelar ingen som helst roll, jag får alltid min vilja fram i alla fall:-)

Kan Steelisreal visa vilken industri som tar skada? All opartisk forskning visar att fildelning ökar konsumtionen. Konstigt nog visar skivindustrins beställda rapporter inte samma sak *undrar varför...*
Alla har rätt till sin åsikt men att se ner på dem som inte delar den är löjligt patetiskt och bjuder dessutom enbart in till debatt. Behåll gärna din åsikt men behåll den för dig själv eller var beredd på att försvara den. Hittills har du sagt att du står över debatten men står samtidigt för de flesta inläggen i tråden...

I övrigt tycker jag att det är skönt att se att våra lagar trots allt fungerar ibland. Bara för man har pengar kan man inte göra vad som helst. Ett par felberäkningar till så tröttnar industrin på att sponsra APB. När allt kommer om kring är APB inget annat än ännu en lobbyist/tankesmedja-organisation.

ething skrev:
> När allt kommer om kring är APB inget annat än ännu en lobbyist/tankesmedja-organisation.

När allt kommer omkring så är APB inget annat än ett företag som drivs i vinstsyfte vars enda tjänst att erbjuda är att leka polis.

Var bara tvungen att titta in

inget vettigt än, så vi börjar festa nu:-)(det skulle vi gjort i alla fall)

men Ething, du bestämmer inte vad jag ska säga eller tycka. Jag behåller aldrig min åsikt för mig själv:-)

vadå försvara ,lästidigare trådar i ämnet så får du se.(vafalls har du inte gjort din läxa).

Jag orkar inte tjata :-)

nu förvandlas datorn till bombom maskin med köpt festmusik.

fortsätt ni sitta här och uggla,så tänker jag på er lite från ovan;-)

EDJ
Jan

MOHAHAHAHAHA

Nu kommer det snart startas grupptalan mot antipiratbyrån. Kolla http://www.jensofsweden.com/default.asp?base=1&setlanguage=swedish

Även Piratbyrån överväger detta. Saxat från deras sida:

” Seger över Antipiratbyråns registrering!

Inlagd: 2005-06-10 11:35

Antipiratbyrån genomled idag sitt största bakslag någonsin efter att Datainspektionen kungjorde sitt beslut efter inspektion och omfattande utredning av verksamheten. Där sägs klart och tydligt att registreringen av uppgifter om IP-nummer som misstänks för brott mot upphovsrättslagen utgör ett brott mot personuppgiftslagen. Myndigheten ger alltså de åtskilliga tusen fildelare som tidigare i våras anmälde Antipiratbyrån rätt.

Intressantast med beslutet är att det öppnar för möjligheter att begära skadestånd. Piratbyrån planerar att driva en sådan process som grupptalan.

Tills juridiken är närmare utredd och alla som kan stå bakom en grupptalan samlats, kan man göra ett matematiskt tankeexperiment. Antipiratbyrån påstår själva att de har skickat ut 400000 hotbrev. För brott mot personuppgiftslagen har skadestånd i klassen 10000 kronor utdömts. Multiplicera och få fram siffran fyra miljarder kronor...”

http://www.piratbyran.org/index.php?view=forum&a=thread&id=30273

har just tipsat aftonbladet och expressen, publicerar de länk så kommer nog fler som blivit varnade att få upp ögonen för det

Steeisreal: Ber om ursäkt om jag var otydlig. Det jag menade var att det är rätt lågt att framföra en åsikt och sedan runda av med att man inte vill debattera eftersom andra ändå inte förstår. Du får givetvis ha och uttrycka vilken åsikt du vill, det enda jag sa var att du bör då vara beredd på att försvara den. Jag tillhör dem som inte delar din åsikt och står fast vid att det är bra att det svenska rättssamhället är ett av de få som inte kan köpas för pengar. Andra länders okunskap har lett till att att man till och med vänder sig mot själva tekniken. Det är ungefär lika logiskt som att vi förbjöd forskning på kärnkraft eftersom den ändå skulle läggas ner.

AP:s metoder är ju helt absurda. Upprätthålla lagen genom att bryta mot den samma... Hmm.

Att piratkopiering är fel håller jag med om. Någon som livnär sig på att glädja andra människor genom att skapa/komponera/spela musik måste ju få betalt för att just livnära sig. Annars kommer han/hon inte kunna utföra sitt arbete.

Eller ska:

Författare skänka sina böcker gratis?
Konstnärer ge bort sin konst?
Möbelsnickare skänka bort sina möbler?

Och kom inte dragandes med att musik som kopieras inte är stöld vilket det andra skulle vara. Ett framförande av ett musikstycke är unikt, en inspelning är unik även om den distribueras i tusental så är den skapad av en människa just som stolen du just nu sitter i troligen designats av en möbeldesigner som fått betalt för designen... Men nej, varför betala designern för att bygga möblerna, det är ju bara kopiering...

:)

* Tao-te ching, kap 29:
"The reason why the River and the Sea are able to be king of the hundred valleys is that they are good at humbling themselves before them"

* Tao-te ching, kap 27:
"It is easy to disperse a thing when it is yet minute.
Deal with a thing while it is still nothing;
Keep a thing in order before disorder sets in.
A tree that can fill a man's embrace
Grows from a downy tip"

* Art of war, kap 3:
"... attaining one hundred victories in one hundred battles is not the pinnacle of excellence. Subjugating the enemy's army without fighting is the true pinnacle of excellence"

Wasabi: snacka om velpelle. Du måste ju bestäma dig! Eller...måste man...? * musiken från Twillight Zone *

Muerto skrev:
> AP:s metoder är ju helt absurda. Upprätthålla
> lagen genom att bryta mot den samma... Hmm.
>
> Att piratkopiering är fel håller jag med om. Någon
> som livnär sig på att glädja andra människor genom
> att skapa/komponera/spela musik måste ju få betalt
> för att just livnära sig. Annars kommer han/hon
> inte kunna utföra sitt arbete.
>
> Eller ska:
>
> Författare skänka sina böcker gratis?
> Konstnärer ge bort sin konst?
> Möbelsnickare skänka bort sina möbler?
>
> Och kom inte dragandes med att musik som kopieras
> inte är stöld vilket det andra skulle vara. Ett
> framförande av ett musikstycke är unikt, en
> inspelning är unik även om den distribueras i
> tusental så är den skapad av en människa just som
> stolen du just nu sitter i troligen designats av
> en möbeldesigner som fått betalt för designen...
> Men nej, varför betala designern för att bygga
> möblerna, det är ju bara kopiering...
>

Muerto Muerto, jag antar att det är mig du åsyftar bla mig med meningen " Och kom inte dragandes med att musik som kopieras inte är stöld vilket det andra skulle vara" då vi haft den här disskussionen förut.
I ditt resonemang ovan ser man att du totalt missat eller glömt poängen. Jag kan hålla med dig att det finns en möjlighet att kopiering skulle kunna betecknas som stöld om t.ex jag laddar hem en skiva ISTÄLLET för att köpa den. Detta då copyrightinnehavaren faktisk i ett sådant scenario missar en inkomst.
Om jag däremot laddar hem musik som jag aldrig skulle köpa (inte skulle kunna tänka mig att betala 200 spänn för) har inte copyrightinnehavaren förlorat någon inkomst. Om du letar upp den gamla tråden där detta diskuterades länkade jag till den enda oberoende forskningen som gjorts på området. Denna visade att av all musiknedladdning som pågick då undersökningen utfördes stod bara några procent för en uteblivet skivköp.
Detta kunde enligt artikelförfattaren den reklam för artisten/musiken/skivan som kopieringen faktiskt i realiteten innebär väl kompensera för.
Jag tex har i fordom dagar laddat hem skivor jag ALDRIG från en början skulle betalat 200 spänn för.
När jag sedan kommit på att det här är ju riktigt bra har jag sedan gått och köpt skivan. Detta förfarande är inte alls ovanligt.

Härmed lämnar jag debatten då jag med råge uttryckt mina åsikter i den gamla tråden. Om det är någon som har lust att argumentera emot kan ni gärna läsa den gamla tråden först så slipper vi upprepa hela debatten...

Mytomspunnen: Det var inte specifikt dig jag menade. Men, en fråga, varför laddar du hem musik du inte skulle kunna tänka dig att köpa? Är den inte bra? Varför laddar du hem den då? Är det inte värt en slant att få njuta av bra musik?

jag...laddar iaf hem musik för jag inte är säker på om jag vill lägga 200kr på ett album som jag inte vet att jag kommer tycka om. Dvs..jag "testar" musiken innan köp. Man skulle ju kunna jämföra det med att provcykla en cykel innan köp.

mytis: Ok. Låter bra. Men vore det inte bättre med en riktig testkörningsmoj från artisterna då? Typ tidsbegränsad MP3 eller så? Om ni ändå bara provlyssnar musiken borde det inte vara något problem? Tycker inte att man kan försvara fildelning med argumentet provlyssning då det går att lösa på annat sätt. Titta på tex. Teddy Bears Stockholm som har lagt ut ett par videos på sin site, om fler gjorde så skulle man inte behöva fildelning för provlyssnandet. Bra alternativ tycker jag.

Muerto skrev:
> mytis: Ok. Låter bra. Men vore det inte bättre med
> en riktig testkörningsmoj från artisterna då?

Jo

>Typ tidsbegränsad MP3 eller så?

Ja. Problemet är bara att så länge du kan lyssna på musiken från början kan du kopiera den. Därför räds musikbolagen dessa lösningar.

> Om ni ändå bara
> provlyssnar musiken borde det inte vara något
> problem?

Endast provlyssnar musiken, jag vet inte om jag helt kan skriva under på det. Vad jag däremot kan skriva under på är att mitt skivköpande ej har minskat efter att jag började ladda ned musik. Däremot kanske jag köper andra skivor nu än vad jag hade gjort om jag aldrig laddat ned något. Kort sagt kan vi säga att min nedladdning gynnat flertalet små artister och missgynnat några få stora. Detta då jag genom min nedladdning fått upp ögonen för fler, och enligt mitt nuvarande tycke, bättre men mindre kända artister. Framförallt har jag gått på fler konserter än vad jag hade gjort om jag inte laddade ned musik.

Jag kan också skriva under på att jag aldrig skulle betala 200 spänn för en skiva för mycket utav den musiken som jag ändå trallar med på när det spelas på radion.
Tom kan jag tänka "äntligen" när en viss låt spelas på radion och ändå skulle jag aldrig betala 200 spänn för en skiva med den artisten.
I praktiken ser jag INGEN moralisk skillnad på lyssning på nedladdade låtar och på att lyssna på låtar på radion. Radion betalar STIM-avgifter och någonstans har någon köpt skivan för att den skall kunna laddas ned. Visst summorna kanske inte blir desamma men vilken naturlag säger exakt vilka summor som musikartister skall tjäna? Nu råkar det vara mer praktiskt att lyssna på nedladdade låtar än radio men moraliskt ser jag ingen skillnad.

Nu är jag inte någon stor nedladdare, det var faktiskt nåt år sedan jag laddade ned musik sist och jag har nog en betydligt mindre mp3-samling än vad genomsnittssvensken har.
Därför talar jag inte särskilt mycket i egen sak och hela det ovanstående är i princip en parantes i debatten.
Det är den förhårdade upphovsrättslagstiftningen jag är emot.
Jag förstår inte det moraliskt felaktiga i att kopiera och sprida vidare information.
Ingen har svarat på frågan jag ställde i förra tråden:
Vari ligger det moraliskt tvivelaktiga i att kopiera någonting och att låta någon annan kopiera det av ensjälv?
Jag kan hålla med om att det skall vara förbjudet att göra egen ekonomisk vinning på det.
Om jag skulle kopiera musik och sedan sälja den vidare då skulle jag (min moral) tycka att jag gjorde något brottsligt.
Då hade jag stulit någonting (en vinst) men när jag kopierar gör jag det inte!

Nej nu har jag upprepat mig igen. Nu lämnar jag deffinitivt debatten ty jag ägnade på tok för mycket tid skrivandes i den förra tråden.

"Vari ligger det moraliskt tvivelaktiga i att kopiera någonting och att låta någon annan kopiera det av ensjälv?"

I princip samma sak som att sälja kopian, enda skillnaden är att du inte gör någon vinst. Artisten däremot kan mycket väl göra samma förlust som om du hade sålt den.

Nu lämnar även jag debatten.

Artisten kan ju mycket väl göra en vinst när Mytis kompis upptäcker en bra artist och köper en skiva av denne artist.

Det material jag laddar ner är mycket begränsat och oftast är det svårt att hitta dessa artister i någon skivbutik jag besöker. Om jag faktiskt hittar något som jag gillar vill jag ha CD:n/Lp:n/Ep:n osv. Försöker få min lokala skivaffär att ta hem mer skojjig musik till mej men de säger att det är svårt att hitta det jag söker. Är detta en godtagbar ursäkt för att ladda ner? Vete tusan, antingen är det rätt eller fel, och att "stjäla" är ju fel. Men jag ligger inte sömnlös för det. Tänker som så att de små artister vars material som jag tankar ner och inte kan hitta i affärer, det är bättre att jag hör det och kanske kan sprida det så att folk känner igen musiken och kanske till o med gillar den så att de får möjligheten att köpa skivan när de snubblar över den. En aning långsökt men jag ligger som sagt inte sömnlös för det.

Har tankat hem lite större artister också. Robyns senaste tex. Grym skiva som kommer inhandlas när lönen dimper ner i lådan. Hade inte köpt den om jag inte hört alla låtar och tyckt att den är bra. Om jag inte gillar musiken jag laddat ner slänger jag skiten. Ingen ide att spara på sånt jag inte gillar.

Tror att nedladdning och skivköp alt. betalnedladdning kan samexistera och ge mestadels positiva effekter. Bättre att jaga folk som sysslar med att piratkopiera och sälja vidare än att hetsa svensson som är nyfiken på hur Robyns senaste skiva låter.

Antipiratbyrån får mej att må illa. Usch. Ungefär som ett väktarbolag på internet... *ryser*

Tillbaka
Topp