[OT] BAHCO-tråden

• Trådstartare Trådstartare JTF
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] BAHCO-tråden
Rattnalle sa:
Finns det några nya stekspadar med rätt spänst i att köpa eller är det begagnat som är enda källan till acceptabla? Alla nya är för hårda och saknad spänst.

Precis samma sak har jag reflekterat över. Jag tror det beror på att de gamla liksom tunnas ut utåt, de är som lite kilformade så att säga. Tittar jag på min gammelstekspade som jag köpte på myrorna är den kanske 0,6 mm tjock närmast handtaget och 0,3 mm tjock längst ut. Har en nästan likadan från ica maxi, den är av lika tjockt gods hela vägen, och känslan är inte densamma. Är det kanske så att efter ett stort antal års användning i gjutjärnspannor osv så nöts godset ner längst ut, och efter ett tag kanske känslan blir sådär "spänstig", när den är lagom kilformad.

[OT] BAHCO-tråden
Valhalla_ sa:
Rattnalle sa:
Finns det några nya stekspadar med rätt spänst i att köpa eller är det begagnat som är enda källan till acceptabla? Alla nya är för hårda och saknad spänst.

Precis samma sak har jag reflekterat över. Jag tror det beror på att de gamla liksom tunnas ut utåt, de är som lite kilformade så att säga. Tittar jag på min gammelstekspade som jag köpte på myrorna är den kanske 0,6 mm tjock närmast handtaget och 0,3 mm tjock längst ut. Har en nästan likadan från ica maxi, den är av lika tjockt gods hela vägen, och känslan är inte densamma. Är det kanske så att efter ett stort antal års användning i gjutjärnspannor osv så nöts godset ner längst ut, och efter ett tag kanske känslan blir sådär "spänstig", när den är lagom kilformad.
De nya är mycket tjockare från början tycker jag det känns som.

[OT] BAHCO-tråden
Kolla vad jag såg på Sweden Rock! En riktigt hård buff, hade verkligen velat ha en sådan men de hade stängt när jag var där :(

IMG_3985.jpg

[OT] BAHCO-tråden
epicbrain sa:
Kul tråd. Bror är en sjuk bachosamlare. Ska ta en bild nån gång!

Ta då en bild på samlingen. Inte på din sjuke bror. Nu skall jag äta kebab.

PS. Blir sugen på att skruva loss nått på hojen bara för att kunna ta en bärs och kunna skruva på det igen med någon av farsans gamla Bachoskiftnycklar.

[OT] BAHCO-tråden
Bacho. Jag kan berätta hur man inte skaffar en hylsnyckelsats. Det började med en klassisk järnaffär som skulle lägga ned. De sålde av allt till halva priset eller något ditåt. Jag hade länge sneglat på en Bacho -sats men de var alldeles för dyra. Dessutom låg det med en del onödigt som en slags vev och kanske något t-handtag med tändstiftshylsa som jag inte ville betala extra för. Där i järnaffären tog jag ett beslut som skulle visa sig bli dyrköpt. Jag köper bara de delar jag behöver. Järnaffären var välförsedd och hade förstås lösa Bachohylsor. Dock inga kompletta satser kvar. Jag plockade på mig en hylsa av varje av de storlekar som fanns kvar och ett spärrskaft. Allt till mycket bra pris. Men de hylsor som saknades fick jag sedan komplettera med till ordinarie pris i andra järnaffärer. Och ordinarie pris för lösa hylsor var rejält mycket dyrare än de i en komplett sats. Men jag slapp veven, t-handtaget och plåtlådan. 17mm-hylsan saknas tyvärr också sedan brorsan lånade den till någon fastrostad hjulmutter. Hylsan tålde inte att användas med lång hävstång.

En off-off topic-grej också. Jag köpte en sån där billig Noname minihylssats samma årtionde. Den kostade 30 kr med 7-19mm hylsor, plåtlåda, spärrskaft, förlängare och tändstiftshylsa. Den var väl tänkt som reserv att ha eller förlora. Den har jag använt den flitigt ända sedan dess, senast förra veckan till att laga bilen med. Trodde aldrig den skulle hålla mer än något år.

[OT] BAHCO-tråden
AddeN sa:
Ja, och alla lådor har mjukspärr. Öppnas inte om man drar runt den i garaget.

Det borde vara det enda rimliga, men min nedersta låda saknar helt spärr och åker upp, vilket är väldigt irriterande. Fick dock följande svar från Jula "Angående art nr 006120. Vi har kontrollerat nedersta lådan på verktygsvagnen och det finns ingen spärr på den."

Har du exakt den modellen eller en tidigare variant?

[OT] BAHCO-tråden
002532b.jpg

Fyndade denna när Jula hade 1000:- i rabatt!

Tung, stabil o rejäl med låg ingångshöjd.

Hade iofs känts ännu bättre om det inte stått made in China på kartongen...

[OT] BAHCO-tråden
Bele sa:
AddeN sa:
Ja, och alla lådor har mjukspärr. Öppnas inte om man drar runt den i garaget.

Det borde vara det enda rimliga, men min nedersta låda saknar helt spärr och åker upp, vilket är väldigt irriterande. Fick dock följande svar från Jula "Angående art nr 006120. Vi har kontrollerat nedersta lådan på verktygsvagnen och det finns ingen spärr på den."

Har du exakt den modellen eller en tidigare variant?
Mitt skåp är från förra året och har mjukspärr.

Tips till andra som vill ha ett skåp, det har varit halva priset under Black Friday i två år på raken så chansen är stor att det är så i år igen.

[OT] BAHCO-tråden
Några av mina gamla trotjänare. Längst till höger är en typ "standard" 8":are, ena stora har använts för att dra göttiga saker i en ännu göttigare svarv med hävarm modell lång, därav bocken.

// Patrik

Bilagor

• 20191012_182731.jpg
    20191012_182731.jpg
    239.4 KB · Besök: 452
[OT] BAHCO-tråden
Stumpy sa:

Fan. Jag som köpte en muttersvarv där till fullt pris härom dan. Den är inget under av kvalitet - de beställer väl från lägsta budgivande outsourcing tillverkare. Lasermärkt med lite synligt misstag, ganska grov yta, men lär göra jobbet. Köpte den för att ha nåt som kan ta stora mått (c:a 40 mm).

Bilagor

• IMG_20191125_181832.jpg
    IMG_20191125_181832.jpg
    177.4 KB · Besök: 364
[OT] BAHCO-tråden
Ringnycklar med spärr har jag alltid drömt om så jag slog till på en sån uppsättning. Och lite små tänger av olika slag.

[OT] BAHCO-tråden
Är också Bachofan. Pappa (bilmek) har Bacho verktyg som är 40 plus år gamla och fortfarande lika bra.
Men vad ska man köpa nu om kvaliteten gått ner sig?

[OT] BAHCO-tråden
Om dom nu inte blivit uppköpta, flyttat tillverkningen till låglöneländer och använder sig av billigast möjliga tillverkare och utnyttjar det väl inarbetade varumärket för att få folk att fortsätta betala.

[OT] BAHCO-tråden
Jag köpte en domkraft på Jula för ngt år sedan då de hade en 50%-rabatt kampanj på Bacho.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/domkraft-005731/

Efter tröttnat på 149:- domkrafter så tänkte jag nu köper jag en redig kvalitétspryl som räcker livet ut.

Tji fick jag för vid senaste däckbytet höstas så började helt plötsligt domkraften inte hålla lasten längre, utan den sjunker.

Ingen oljeläcka eller låg oljenivå och enligt instruktionen ska man då kontakta återförsäljare, för att ngn ventil eller packning kan vara defekt.

Så matt. Ngn som har erfarenhet av detta? Kan man plocka isär själv och försöka reparera? Garantin har såklart gått ut, så där finns ingen hjälp att hämta.

/Johan

[OT] BAHCO-tråden
ScottJohan sa:
Jag köpte en domkraft på Jula för ngt år sedan då de hade en 50%-rabatt kampanj på Bacho.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/domkrafter/domkraft-005731/

Efter tröttnat på 149:- domkrafter så tänkte jag nu köper jag en redig kvalitétspryl som räcker livet ut.

Tji fick jag för vid senaste däckbytet höstas så började helt plötsligt domkraften inte hålla lasten längre, utan den sjunker.

Ingen oljeläcka eller låg oljenivå och enligt instruktionen ska man då kontakta återförsäljare, för att ngn ventil eller packning kan vara defekt.

Så matt. Ngn som har erfarenhet av detta? Kan man plocka isär själv och försöka reparera? Garantin har såklart gått ut, så där finns ingen hjälp att hämta.

/Johan

Oj, den kostade lika mycket som 12 st av den Lidl-domkraft jag köpte för ett tag sedan för att slippa lägga på vinterdäcken med bilen fjaskiga domkraft.

Undrar om jag kan använda Lidl-domkraften 12 ggr innan den pajar liksom Bacho?

Tillbaka
Topp