[OT] BAHCO-tråden

42Hz

Aktiv medlem
[OT] BAHCO-tråden
Blev en Bacho-låda från Classe på rean. Känns klart gedignare än Biltemas sats jag tyckt fungerat helt okej. Finishen på de fasta nycklarna var inte vad jag väntade mig men om de håller så...

IMG_20191212_184609-01.jpeg

Eld

Medlem
[OT] BAHCO-tråden
Ok, ni vill se Bacho...
20191213_210159.jpg

Hysnyckelgrejorna iddes jag inte ta fram. Skiftnycklarna är 4", 2st 6", 10", 12", 15" och 18".

Snuten

Aktiv medlem
[OT] BAHCO-tråden
sideburn sa:
Några av mina gamla trotjänare. Längst till höger är en typ "standard" 8":are, ena stora har använts för att dra göttiga saker i en ännu göttigare svarv med hävarm modell lång, därav bocken.

// Patrik
På jobbet har jag en skiftnyckel med plast- (eller är det gummi?) handtag som liknar den längst ned på bild. En Bacho. Faktiskt en favorit, men jag har tyvärr märkt att den börjat gripa och fastna. Tror det är glapp.

j12d342

Medlem
[OT] BAHCO-tråden
Hahaha, Backsho stavas det inte så? 😏

Jag har ett skåp och lite tänger, har inte varit jätteförtjust i Bahco innan då jag uppfattas deras verktyg klumpiga.
Ett måste är deras 9029 skiftnyckel.

IMG_20190927_175948.jpg

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] BAHCO-tråden
Snuten sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Årets modell... används inte så flitigt till just cykelmeck kanske.
Lite impad av att vi lyckats böja den.
Ja att böja den utan att runddra vad den nu satt fast i är en jäkla bedrift :)
Om jag lärt mig rätt är den dessutom belastad på fel håll.
Om man får för sig att använda en skiftnyckel till en mutter så har du rätt.
Vi har med all sannolikhet riktat något på en av våra tävlingsbilar med den. Muttrar har jag fasta nycklar eller hylsor till :)

Hälsingland

Aktiv medlem
[OT] BAHCO-tråden
Kneecap sa:
Tjena!

Dags igen (kör någon den satsen till ordinarie pris är dom rätt rejält lurade)

Men hade jag bott närmare Halmstad (surt nog åkte jag därifrån några timmar innan annonsen kom in) så hade dom här nycklarna redan varit köpta.

https://www.blocket.se/vi/88818556.htm
Köpte den satsen, hade egentligen inte något behov men hade en bonuscheck på 700:- så 99:- kändes ju värt att betala 👍

Snuten

Aktiv medlem
[OT] BAHCO-tråden
Raggamuffin sa:
Snuten sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Vi har med all sannolikhet riktat något på en av våra tävlingsbilar med den. Muttrar har jag fasta nycklar eller hylsor till :)
Såklart. Dumt av mig att tänka att man använder en skiftnyckel till muttrar!

Hälsingland

Aktiv medlem
[OT] BAHCO-tråden
Snuten sa:
Raggamuffin sa:
Snuten sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Kallas väl inte muttersvarv för intet 😁

Eld

Medlem
[OT] BAHCO-tråden
Snuten sa:
Raggamuffin sa:
Snuten sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Funkar till allt från rörmokeri till ventilkäglor på prestaventiler.
(Även till att hålla fast skruvar/muttrar medan man använder hylsa eller ringnyckel att skruva med om
man inte har två i samma dimension.)
20191224_003149.jpg

Bilagor

Hälsingland

Aktiv medlem
[OT] BAHCO-tråden
dardos sa:
Muttersvarv? Beror på dimension hävdar jag.
En skiftnyckel har alltid ett visst glapp som inte en fast nyckel har. Funkar oftast skitbra att använda ändå, men det hindrar inte att vi ändå kallade den för muttersvarv när jag jobbade som mekaniker på en industri.

Använde du den på något kritiskt ställe där en runddragen mutter eller skruvskalle orsakade mycket merjobb blev du lätt idiotförklarad. Den har givetvis sin självklara plats i verktygslådan och jag använder den själv fast kanske mest till att rikta saker eller när det inte är så noga, jag håller mig helst till fasta nycklar.

Muntis

Aktiv medlem
[OT] BAHCO-tråden
Var på loppis i helgen. Mycket Bahco och Öberg (nu bacho) och 1500 spik av bra kvalisort. Allt för under hundringen sammantaget.
40367D3D-8FA2-4F89-8E58-D3F319BC8612.jpeg

Skiftnyckeln fick sig en omgång citronsyrabad inatt. Nästan som ny.
04461B4B-7110-4CDD-B516-1A2F767C98FF.jpeg

marr

Moderator
Forumvärd
[OT] BAHCO-tråden
Wera som nämns är riktigt bra på det mesta.
Pbswiss är fina som bits! Även lösa nycklar.
Beta tools om man vill ha riktigt fina T nycklar.
Knipex för tänger.

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] BAHCO-tråden
Bits kan så vara men mejslarna heter Bost! ( eller uppenbart Expert numera. Det var så länge sen jag behövde köpa nya Bost) Weras jävla handtag skär in i handen. Så det så!
Jag har små och förhållandevis starka händer så för mig passar de bra, men ergonomi är ju alltid kopplat till måtten på brukaren.

Fredrik S

Medlem
[OT] BAHCO-tråden
Var på loppis i helgen. Mycket Bahco och Öberg (nu bacho) och 1500 spik av bra kvalisort. Allt för under hundringen sammantaget.
Visa bilaga 399091

Skiftnyckeln fick sig en omgång citronsyrabad inatt. Nästan som ny.
Visa bilaga 399092
Jag har några skiftnycklar som är arvegods som tyvärr legat i en bod vid sommarstugan och blivit rostiga. Duger det med den citronsyran man kan köpa i vanliga mataffärer? Hur många påsar till hur mycket vatten i så fall? Eller behövs det starkare grejer?

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] BAHCO-tråden
Jag har några skiftnycklar som är arvegods som tyvärr legat i en bod vid sommarstugan och blivit rostiga. Duger det med den citronsyran man kan köpa i vanliga mataffärer? Hur många påsar till hur mycket vatten i så fall? Eller behövs det starkare grejer?
Olja löser rosten. Olja och torka torrt så ser det bra ut igen.

Muntis

Aktiv medlem
[OT] BAHCO-tråden
Det fungerar men det är kanske lite dyrt. Citronsyra köpte jag på ÖB i kilosförpackning. Fungerar även med vinäger typ äppelcidervinäger. Glöm inte att smörja in med olja, jag brukar ta linolja till skaft men mer lättflytande till rörliga delar.

Mer går att läsa här:

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer