[OT] Batteridriven gräsklippare, något att ha?

Det finns batteridrivna gräsklippare. Någon som har erfarenhet av sådana?
Hur starka är dom jämfört med bensindrivna?
Hur längre räcker batteriet?
Ljudnivå?

Om du har en liten areal så funkar det om du köper ett etablerat märke. Inget Bauhaus, biltema el dyl a´ 990 kr. Varför inte en robot klippare?

Senast ändrad:
Min erfarenhet:
400kvm,Biltema (som jag såg kostar 1500 spänn nu), 36v 2,5Ah, vafan tangrntangentbord h! lvhelvete

VäntaV.. nta.

Så... Omstart

Haft i ett år utan problem, är gräset långt måste jag skvätta i mer ström för det sista annars räcker det på en laddning. Slöare än bensin och lite smalare bredd så det tar lite längre tid att klippa.

MEN - man behöver aldrig slösa tid på att köpa bensin, tanka, byta olja, dra igång. Kan passa på att klippa sent på kvällen utan att väcka barn och störa grannar. Jag får inget skit i lungorna heller. Om någon vill prata medan jag klipper så hörs det så jag kan stänga av och prata lite. Sen trycker man igång igen utan bekymmer.

Slutsats: batteridrivet äger! Kanske inte om du har skit stor tomt.

Grannen eldade upp sin batteridrivna genom att ta paus mitt i klippningen av alldeles för högt gräs. Lärdomen är att en klippare behöver ha fläkten igång om batteriet är varmt, även när man inte kör den. Grannens bosch verkade inte ha det.

Själv kör jag klippare med sladd och har precis klippt av sladden för första gången (på 4 år).

Jag har haft en batteridriven Bosch i fyra år nu tror jag. Funkar perfekt för vår tomt, drygt 300 kvm gräs. Har dubbla batterier, brukar räcka att byta en gång men eftersom den laddar ca 80% på 30 min så kan man byta fler gånger om det behövs. Är gräset riktigt långt kan man behöva klippa först en gång på högsta läget. Ljudnivån är en stor fördel mot bensindriven.

EDIT: En sån här (kanske något uppdaterad, ser lite annorlunda ut i designen men verkar vara nästan samma):
http://www.bauhaus.se/grasklippare-bosch-rotak-43-36v.html

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har haft en batteridriven Bosch i fyra år nu
> tror jag. Funkar perfekt för vår tomt, drygt 300
> kvm gräs. Har dubbla batterier, brukar räcka att
> byta en gång men eftersom den laddar ca 80% på
> 30 min så kan man byta fler gånger om det
> behövs. Är gräset riktigt långt kan man
> behöva klippa först en gång på högsta läget.
> Ljudnivån är en stor fördel mot bensindriven.
>
> EDIT: En sån här (kanske något uppdaterad, ser
> lite annorlunda ut i designen men verkar vara
> nästan samma):
> http://www.bauhaus.se/grasklippare-bosch-rotak-43-
> 36v.html

Mina föräldrar har något liknande, fast utan uppsamlingspåse. Verkar funka bra även nu efter några år.

Ja de grannar som har Robotklippare är de som har de mest välklippta gräsmattorna. Verkar funka mycket bra för det mesta, även med oregelbundna tomter. Funderar på att skaffa en.

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
> Ja de grannar som har Robotklippare är de som har
> de mest välklippta gräsmattorna. Verkar funka
> mycket bra för det mesta, även med oregelbundna
> tomter. Funderar på att skaffa en.

Verkar effektivt mot mossa också om man nu har problem med det. Konstant lätt gödsling med gräset den klipper och så gillar mossa inte att något är där och petar hela tiden.

Någon som vet om Biltema säljer ett batteri som är kompatibelt med Briggs & Strattons batteri på grästrimmer? Dom orginalbatterierna är ju svindyra
(18 volt Lithium)

Scott_Blackstone skrev:
> Batteridrivna verkar ju vara bättre på vikt och
> ljudnivå
> Men om gräset är högt, hur funkar dom då?
> Är det någon styrka i dom?

Har en Gardena 380 li - funkar jättebra.

20130502123919-2ddbbf6d.jpg

Annars ska man prata med Stuvstaix (min granne) när det gäller gräsmattor. Jag tror att det är hans gräsmatta visas på gödselpåsarna man köper. Hans gräs är helt perfekt, som en golf-green. Men så är han lika insatt och noggrann med gödsel, vertikalskärare och allt vad han nu gör för att få mattan så fin. som när det gäller hans egenkomponerade kosttilllskott. Har en robotklippare (såklart).

Farsan köpte robotklippare för ett tag sedan. En Worxx för en 6-7000 tusen tror jag. Fungerar bra hittills även om det varit en del inkörningsproblem när det gäller placeringen av kanttråden (eller vad det heter) och en del hinder som strulade till det i början. Han verkar mycket nöjd.
Har bekanta som också är mycket nöjda med sina robotklippare. Jag hade lätt satsat på det om jag hade haft behovet. Det och en robotdammsugare. Fast tusan vet om det sistnämnda funkar särskilt bra än?

Snuten skrev:
> Farsan köpte robotklippare för ett tag sedan. En
> Worxx för en 6-7000 tusen tror jag. Fungerar bra
> hittills även om det varit en del
> inkörningsproblem när det gäller placeringen av
> kanttråden (eller vad det heter) och en del
> hinder som strulade till det i början.

Kanttråd??? Jag vill ha tub på min robotklippare! Känns mer PRO på nå sätt.

Snuten skrev:
> Det och en robotdammsugare.
> Fast tusan vet om det sistnämnda funkar särskilt
> bra än?

Vi har precis skaffat vår tredje roomba. Har kört med dem i över 6 år. Galet bra.

Köpte en hyperdyper Ryoby som skulle vara bra vilket den inte var,la upp min gpslogg på Bauhaus disk när jag hade tröttnat efter några vändor på verkstan in och ut,fick pengarna tilllbaka när dom insåg att min logg visade hälften av vad det lovades av den klipparen,, köpte en Husqvarna robotklippare istället och är inne på tredje säsongen nu, är nog den bästa prylen jag köpt.

rikard skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det och en robotdammsugare.
> > Fast tusan vet om det sistnämnda funkar
> särskilt
> > bra än?
>
> Vi har precis skaffat vår tredje roomba. Har
> kört med dem i över 6 år. Galet bra.

Trevligt! Det kanske blir en sådan framöver.

Har kört med samma batteridrivna gräsklippare i 19 år, grannen har klagat till kommunen att jag kör maskiner i tid och otid???,men den funkar hur bra som helst. Ja grannen han kör en vanlig hederlig gräsklippare på bensin som låter som ett tröskverk.

Vintertid så har jag en eldriven snöskyffel som har gjort ett bra jobb i många år.

Jag har en biltema 37 cm som puts-klippare. Fungerar bra och är hyfsat stark. Har inte klockat, men tror att batteriet räcker 20-30 minuter.

Har en Ryobi köpt på bauhaus. 36v 5ah
Enligt specen klarar den 600kvm och det kan jag skriva under på! Bra klippbredd är det också, 46cm!
Jag klipper oftast 1gång/veckan och då är det kanske högt men den har aldrig tröttnat.

Är supernöjd!

Alexander_kyckling skrev:
> Mossa är annars mycket mjukare att gå på än
> gräs...

+1

Ska det va miljövänligt, stärkande för kropp och själ samt tyst är kanske en handjagare att rekommendera?
En cylinderklippare ger dessutom vackrare matta då den klipper grässtråna istf att slå av dom.

Supertramp skrev:
> Annars ska man prata med Stuvstaix (min granne)
> när det gäller gräsmattor. Jag tror att det är
> hans gräsmatta visas på gödselpåsarna man
> köper. Hans gräs är helt perfekt, som en
> golf-green. Men så är han lika insatt och
> noggrann med gödsel, vertikalskärare och allt
> vad han nu gör för att få mattan så fin. som
> när det gäller hans egenkomponerade
> kosttilllskott. Har en robotklippare (såklart).

Blandar han bara eller gör han eget också :)

Jag körde med en batteridriven Gardena 380, en cylinderklippare. Den som Elektro_71 tipsar om ovan fast min hade inte lithiumbatterier. Funkade toppenbra till min lilla gräsmatta men det var klart bäst att klippa rätt ofta.

Cylinderklippare med uppsamlare är det som rekommenderas till konässörerna vad gäller gräsmatta, de tycker robotklippare är för amatörer. Men om man vill ha ett liv utöver gräsmattan misstänker jag att robot är ett bra alternativ.

jomper skrev:
> Jag körde med en batteridriven Gardena 380, en
> cylinderklippare. Den som Elektro_71 tipsar om
> ovan fast min hade inte lithiumbatterier. Funkade
> toppenbra till min lilla gräsmatta men det var
> klart bäst att klippa rätt ofta.
>
> Cylinderklippare med uppsamlare är det som
> rekommenderas till konässörerna vad gäller
> gräsmatta, de tycker robotklippare är för
> amatörer. Men om man vill ha ett liv utöver
> gräsmattan misstänker jag att robot är ett bra
> alternativ.

Alternativt en trädgård och en gräsmatta man mäktar med och har glädje utav. Gräsöknar gör ingen glad ;)

Jag kör med en Svanen-märkt Klippo (bensin), jag måste ju klimatkompensera all cykelpendling jue..
Sedan är det så härligt med en röd gräsklippare som pruttar & alltid startar på första rycket ;-)

Är inne på min fjärde säsong med min robotklippare Husqvarna 305. Bästa pryl jag någonsin köpt. Kompletteras med en batteri Gardena trimmer. Fungerar även den perfekt. Även min eldrivna bil en Nissan Leaf från 2013 fungerar även den perfekt.

Pfaff skrev:
> Alternativt en trädgård och en gräsmatta man
> mäktar med och har glädje utav. Gräsöknar gör
> ingen glad ;)

Det säger jag inte emot. Har flyttat från hus till lägenhet,gräsklipparen lämnades kvar.

jomper skrev:
> Jag körde med en batteridriven Gardena 380, en
> cylinderklippare. Den som Elektro_71 tipsar om
> ovan fast min hade inte lithiumbatterier. Funkade
> toppenbra till min lilla gräsmatta men det var
> klart bäst att klippa rätt ofta.
>
> Cylinderklippare med uppsamlare är det som
> rekommenderas till konässörerna vad gäller
> gräsmatta, de tycker robotklippare är för
> amatörer. Men om man vill ha ett liv utöver
> gräsmattan misstänker jag att robot är ett bra
> alternativ.

Cylinderklippare med uppsamlare är nog bra, men det handlar om åtskilliga kubikmeter gräsklipp under en säsong som ska hanteras.

Jag har kört tre handjagare under de snart tio år jag bott i min lägenhet (BRF med stor gräsmatta, vi kör kombination av inhyrd klippning och egen). Det funkar ärligt talat sådär. Missar man en klippning och gräset blir för långt funkar den inte. Är det det minsta fuktigt eller saftigt gräs glider hjulen och cylindern stannar. Man måste hålla på och ställa in den hela tiden för att hitta sweet spot mellan "trögt" och "viker" och är skäret 0,5 mm böjt hjälper det inte ändå. Man blir också nedsprutad med klipp. Det enda bra är att den är smidig och man får tråkig motion.

Nu köpte jag i höstas till föreningen en Klippo med elstart och mulcher, den är grymt bra.

Försökt få med grannarna på att dela på kostnaden för robotklippare utan framgång. :)

Min svärfar kör elklippare sedan massa år; först med sladd och sen med batteri. Funkar hur bra som helst.

json88 skrev:

> Cylinderklippare med uppsamlare är nog bra, men
> det handlar om åtskilliga kubikmeter gräsklipp
> under en säsong som ska hanteras.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.. men för mig och 99.9% av alla andra så är det nog skitsamma.

Bump!
Tänkte köpa batteriklippare till stugan och det går ju inte utan att konsultera Happy.

Var först inne på nån av Julas egna men efter att ha läst runt lite så lutar det nu åt Husqvarna (typ LB 144i). Cry once, etc...

Tips och erfarenheter välkomnas.

/J

Bump!
Tänkte köpa batteriklippare till stugan och det går ju inte utan att konsultera Happy.

Var först inne på nån av Julas egna men efter att ha läst runt lite så lutar det nu åt Husqvarna (typ LB 144i). Cry once, etc...

/J
Jag har en gammal HQ på batteri som funkade kanon, eller det gör den väl än men kniven blev förstörd och jag har inte kunnat hitta en ny att köpa. Men den är riktigt gammal säkert +20 år.

Morsan har både motorsåg och röjsåg från HQs batterisortiment som funkar kalas. Tror det är lika batteri på allt så man kan bygga på utan att behöva köpa batterier till allt.

Bump!

/J
den verkar vettig, dock rätt dyr. mulchning, hygglig klippbredd och hanterbar vikt på 15,5 kg. över 20 kg går fetbort. ja jag talar om dig 40-kg klippo. vilka as. drivning gör bara klumpigheten ännu värre.

fundera dock på om det är hq ekosystem du vill in i, och om du har förtroende för att få tag i batterier efterhand som det behövs. ett extra batteri och mer än en laddningsplats är en bra och nödvändig början. eftersom du (förstås gärna) vill köra trimmer och lövblås på samma system.

titta också på om laddarna fläktkyler batterierna, vettigt för att få ner laddningstiden till önskvärda halvtimman.

kör själv makitas 2x18 volt i trädgården och överallt annars. deras 432 klippare är bra.

Använt en gräsklippare från Classe i fem år nu, Cocraft PRO LB36-M (på rea 1499:-) , borstlös med två batterier, varav den ena från Biltema (samma modell av batteri, Biltema säljer/sålde i princip samma maskin, annan färg), relativt liten gräsmatta ~1500 kvadratmeter. Kan klippa ~80-90% av gräsmattan med två fulladdade batterier.

Verkar smått odödlig, har kört den i duggregn fast man inte ska göra det, liten och smidig att manövrera när man har en tomt med konstig form. =)

Varje gång man kör en bensindriven klippare inser man hur lätt och smidig batteriklipparen är, slippa sulla med bensin och olja är också en bonus.

Grannarna är nog gladast med att slippa bullret...

1724650993375.png

Tillbaka
Topp