OT: Bil fråga

paddan

Ny medlem
Har en ford flexifuel som kan köras på etanol eller bensin.När jag tankar bensin så käns det som om bilen blir slöare.Den drar ju lite mer med etanol.Är det så att det blir högre efekt med etanolen?

EDIT: bilar är off topic.

Senast redigerad av en moderator:
Det är korrekt, normalt levererar motorn fler hästkrafter under metanoldrift än bensin !
Desvärre rinner den i princip rätt igenom, fan vilken metanolförbrukning det blir i för tullarna (centrala stockhom) :-/

paddan skrev:
-------------------------------------------------------
> men skulle man inte kunna sänka efekten då för
> att få ner förbrukningen

Bästa sätt att få ner förbrukningen är att köra mindre :-)
Men visst, en mindre motor drar ju oftast mindre. Forden är väl inte speciellt effektstark så det är nog inget roligt alternativ.

Tjejen köpte precis en Ford flexifuel och jag har för mig att hon nämnt att man får 20-25 % mer hästar på etanol !?

Hörde även att Saab har en etanolmotor som vid körning på vanlig e85 ger 150 hk och vid e100 ( som inte finns på marknaden ännu ) ger motorn 300 hk !

Vår ford flexifuel drar ca 2-2,5 liter metanol i stadskörning -tycker själv inte att det är särskilt miljövänligt + att metanol dunstar så att man måste nöta med startmotorn varenda gång den ska startas :-(
Det miljövänligaste med den är att ingen på jobbet vill köra den ! :-/

paddan skrev:
> men skulle man inte kunna sänka efekten då för
> att få ner förbrukningen

Jo, det finns faktiskt en inbyggd manick i alla ford flexifuel som sänker effekten och drar ner förbrukningen. Kallas för gaspedal.

På överladdade bilar (turbo eller kompressor) gör en vettigt genomförd anpassning till etanol väldigt stor nytta. Normalt sett är det risken för glödtändning, knackning, som begränsar hur mycket laddtryck man kan ha (dvs hur mycket bränsle/luft-blandning man kan tvinga in i förbränningsrummet) och därigenom hur mycket effekt man kan få ut.
Eller med andra ord: Med etanol kan man skruva upp turbons laddtryck ganska ordentligt utan att öka risken för motorskador.
Etanolen förbättrar läget både genom att den har ett högre oktanvärde, dvs att den är knackningståligare, och genom att den kyler ned förbränningsrummet och därför minskar knackningsrisken ytterligare. Nackdelen är att den har sämre energivärde, så att det går åt mer etanol för att få ut en given effekt än om man skulle köra på bensin.

/s-o -- som vanligt innehåller ovanstående text grova förenklingar, generaliseringar och förmodligen också faktafel :-)

Ford flexifuel måste drivas på med gasen hela tiden, den är utrustad med en metanoldriven symaskin under motorhuven...
Varför kan dom inte göra en bil som funkar(eller iaf har motsvarande prestanda) som en vanlig bil även om den är miljövänlig ? :-(

vad händer om man kör med 50/50 bensin etanol?
Borde inte förbrukningen bli mera vettig då?
Nästa år blir ju bensin o diesel tydligen dyrare medan etanol ska gynnas så då kan ju etanol bli mer ekonomiskt. I nuläget är ju diesel klart bäst ekonomiskt sett
2008 bensin 12,5 diesel 11,5 etanol 6,9?

Tjena!

Etanol är för mesar.. Jag kör med Agi Racing 102.. 70:- litern, men fan vad bilen går..

Nu slutar vi och drömma och pratar riktigheter istället.. under vintern ska kärran fixas och dons med, då ska det till ett Megasquirt så jag får lite mer kräm samt kan köra på Etanol..
Dock måste det ju bytas ut varje gång man ska besiktiga, för att bygga om en bil till Etanoldrift är olagligt i sverige.. Helt galet..

Ja förbrukning och antal hästar är väl inte riktigt helt samma sak, förbrukning är ju hur mycket man behöver förbränna för att få ut en viss effekt (och hålla en viss hastighet/accelerera), medan antal hästar är hur mycket effekt man _kan_ få ut maximalt.

Och att blanda etanol/bensin för att få ner förbrukningen, som att det ska ha nått slags egenvärde hur många liter per mil man förbrukar, och kostnaden är som lägst i en av ändarna av den skalan, inte mitt på.

Men sen ställer jag mig VÄLDIGT frågande till hur miljövänligt etanol som drivmedel är.
Det senaste året har priset på vete fördubblats, och så även på många andra spannmål, just för att efterfrågan överstiger utudet, efterssom det är mer vinstdrivande att odla typ raps för att göra biodrivmedel..
Och det här är knappast bara att vårt bröd & bjöl blir dyrare, utn det är nått som slår hårt mot fattiga. Det har sagts att för varje % som marknadspriset på majs stiger så försätts 100 000 människor i svält/flykt, och priset stiger onekligen.

För att producera en liter etanol ur sockerrör krävs 13 kg råvara..
För raps och majs så är det inte jättesnälla siffror heller..

Men det här är nog offtopic :)

lleberg skrev:
> Men sen ställer jag mig VÄLDIGT frågande till
> hur miljövänligt etanol som drivmedel är.

>
Yepp... och lite palmer och cykelsäsong året runt är väl inte heller helt fel... eller ?

Etanol har potential att bli miljövänligt i Sverige men just nu kan man ifrågasätta det ur ett miljöperspektiv. personligen tror jag mer på biogas. med alla omställningar så tar det ju ett tag innan man når sitt mål och det är samma sak med etanol. Dock kan man inte på något sätt tro att etanol helt ersätter bensin. Det finns även andra problem som kortare livslängd på motoroljan och högre slitage. Etanol ger även mer effekt men det är inga revolutionerande siffror på en flexifuel eftersom du inte kan optimera fullt ut. SAAB experimenterade på en turbomotor med variabel kompression som delvis hade löst detta.

Ja etanol som vi köper in från brasilien där man skövlar regnskog för att odla grödor som ska göras etanol på. Att de nyttjas alla möjliga miljögifter för detta är så miljövänligt så, och att sen transportera detta till sverige är strålande ur miljösynpunkt.

Vi slår oss för bröstet och nån annan får betala notan.

oxr skrev:
> Nu klarar jag inte att vara tyst längre.
>
> Etanol - inte metanol!

Det roliga med metanol är att det brinner utan synlig låga. Det såg rätt komiskt ut när det i Indycar var förare som hoppade ut ur sin kraschade bil och till synes helt omotiverat genomförde en märklig break-dance...

Edit: vad var det för demon som besatte mig och fick mig att stava "krasch" på engelska?

alkohol skrev:
> Ja etanol som vi köper in från brasilien där
> man skövlar regnskog för att odla grödor som
> ska göras etanol på. Att de nyttjas alla
> möjliga miljögifter för detta är så
> miljövänligt så, och att sen transportera detta
> till sverige är strålande ur miljösynpunkt.
>
> Vi slår oss för bröstet och nån annan får
> betala notan.

Jag visste att det skulle komma något sådant... Någon källhänvisning skulle vara intressant. Aftonbladet eller liknande räknas inte.

Lite om myter kring etanol: http://www.baff.info/ad_20_myths.cfm
Jag är medveten om att det saknas källor för här också men med lite ansträngning går det nog att hitta. Jag har läst några seriösa rapporter om etanol som visar både på för- och nackdelar, fördelarna överväger.

iMats skrev:
> alkohol skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja etanol som vi köper in från brasilien där
> > man skövlar regnskog för att odla grödor som
> > ska göras etanol på. Att de nyttjas alla
> > möjliga miljögifter för detta är så
> > miljövänligt så, och att sen transportera
> detta
> > till sverige är strålande ur miljösynpunkt.
> >
> > Vi slår oss för bröstet och nån annan får
> > betala notan.
>
> Jag visste att det skulle komma något sådant...
> Någon källhänvisning skulle vara intressant.
> Aftonbladet eller liknande räknas inte.
>
> Lite om myter kring etanol:
> http://www.baff.info/ad_20_myths.cfm
> Jag är medveten om att det saknas källor för
> här också men med lite ansträngning går det
> nog att hitta. Jag har läst några seriösa
> rapporter om etanol som visar både på för- och
> nackdelar, fördelarna överväger.

Min källa är en medarbetare till brasilens president (som var här nyligen), jag gissar att din är se och hör?
20 myter om etanol känner jag igen, de fanns en liknande om asbest för en massa år sen.

alkohol skrev:

> Min källa är en medarbetare till brasilens
> president (som var här nyligen), jag gissar att
> din är se och hör?

Det senaste jag läst är en debatt som hållt på ett tag i tidningen Naturvetaren där det diskuterats för- och nackdelar, även nettoenergifrågan har diskuterats och redovisats.
Varför gissar du på Se och hör? Försökte du vara nedlåtande?

> 20 myter om etanol känner jag igen, de fanns en
> liknande om asbest för en massa år sen.

Jaha, och då drar du slutsatsen att etanol är skit?

Än så länge tror jag på att etanol är ett i huvudsak bra alternativ till bensin. När/om det motbevisats välkomnar jag dess försvinnande, jag är ingen fanatiskt etanolist.

tillägg: Jag tror för övrigt att problemen i Brasilien är större med tanke på omställningen av odling av sockerbetor istället för föda. Arbetsförhållanden och odlarnas del av kakan är andra problem. Jag tänker heller inte påstå att det inte huggs ner någon regnskog i Brasilien men jag tror heller inte att etanolframställningen är den stora skurken.
Idealet är en vettig framställning i Sverige.

En Ford Focus Flexifuel har snarare lägre effekt när den går på etanol än bensin. Saabs lösning att optimera motorn för vilket bränsle den för tillfället går på finns inte riktigt i den bilen så vitt jag vet.
Sant är dock att etanolen möjliggör ett högre effektuttag tack vare högre oktantal, samt det faktum att den större bränslegenomströmningen fungerar kylande (om än i nästan bara teoretisk mån). OM man som en del tillverkare väljer att ha en kompressor/turbomotor med variabelt laddtryck/insprutning och bränsleavkänning.
// Oskar

thompa skrev:
> Etanol har ju högre oktantal än vanlig bensin
> så det bör ge högre effekt. Själv tittar jag
> mer på en annan miljöbil än Ford focus:
> http://www.autobloggreen.com/2007/03/03/geneva-pre
> view-koenigsegg-creates-an-ethanol-powered-superca
> r/

Högre oktantal betyder att bränslet tål mera komprimering. Men man kan utnyttja det och öka kompen(mera effekt) och köra på etanol och då minska risken för spikning.

ething skrev:
> SAAB experimenterade på en
> turbomotor med variabel kompression som delvis
> hade löst detta.

Ja, vad hände med den? Tufft med ledat motorblock och den hade väl extremt bra effektuttag/motorvolym. Men det kanske var lite för udda för GM att gå vidare med?

Angående Etanol så vet jag inte om det är rätt väg att gå men det är bra att det händer nåt i rätt riktning. Det kanske inte är optimalt med en gång men går att bygga vidare på för att komma ifrån beroendet av fossila bränslen.

/Johan

alkohol skrev:
> Min källa är en medarbetare till brasilens
> president (som var här nyligen),

Ja, presidenter brukar ha koll.

180px-George-W-Bush.gif

JojjeM
Håller med dig om det intressanta i motorkonstruktionen med ledat block, dessvärre blev den lite överflödig när man började jobba med de moderna turboaggregat och motorstyrningar vi har idag. Konstruktionens syfte var ju egentligen att momentant kunna öka sin förbränningsvolym vid behov, och därmed både moment och effekt. En modern turbo gör ju detsamma, men synd att vi inte fick se mer av den.
Tror den mest ultimata ersättaren för tanken är VWs TSI-motorer med både mekanisk- och turbokompressor. Ge den motortypen några år så kommer det att finnas kul grejer som går att köra på det mesta som brinner, hoppas jag.
Har för övrigt hört om ett koncept med en i stora delar keramisk wankelmotor försedd med både mekanisk- och turbokompressor, den skulle vara kul att veta mer om, men jag hittar det inte nu. Tips nån?
// Oskar

EDIT. Menar självklart wankelmotor, men jag tror faktiskt inte det var Mazda som låg bakom, trots att de länge agerat wankelns försvarare.

Bläddrade just i senaste AMS där Mercedes presenterar sin nya motor enligt DiesOtto-koncept. Spännande, det bästa ur både dieseln och otton på samma ställe. Enligt artikeln använder de sig av ett system liknande det Gillbrand utvecklade på SAAB för just kompressionsflexibiliteten, men de har lagt till en hel del annat åxå...
Motorn ska enligt uppgift vara på 1,8 lit, fyrcylindrig och ge 238 Hk, 400Nm till en förbrukning av 0,53/mil i en 1700 Kg tung Mercedes. Den motorn på nåt miljövänligt bränsle, kompletterad med en eller flera små elmotorer för kö/slökörning låter som en gott löfte både för miljön och fortsatt körglada bilar.
// Oskar

Pratar man miljöbil så har ju BMW kommit grymt långt med sina nyare dieslar. Jag är bra sugen på en 118d, drar 0.45 men är ändå rejält pigg - 143hk och 300Nm! Detta med lägre utsläpp än t.ex. Toyota Prius eller deras microbil Toyota Aygo..

Dessutom ska nya dieselbilar gå att köra på syntetisk (dvs ej fossil) diesel utan anpassning.

Skrivet av JojjeM den 5e oktober (Dölj användarens inlägg)

Aha, det låter ju rimligt.
Rotax=Wankel eller? Är det Mazda som är i farten?

/Johan
______________________________________________________________________________________________________

Rotax är ett motorfabrikat, gör motorer till go-carts, gräsklippare och elverk mm...

Rotorkolvsmotor = Wankelmotor :-) T

nackdelen me de flesta enanolbilar, förutom högre förbrukning är ju att man på vintern ändå måste köra med bensin till stor del. de säger visserligen att man ska klara sig med 20% bensin och 80% etanol på vintern, men det skulle inte jag vilja chansa på :D

en annan sak som inte nämns av förespråkare för etanol är ju att den totala utsläppet är nästan detsamma med etanol, alltså totalt utsläpp om man räknar in utsläpp vid produktion och frakt till Sverige (då den mesta etanolen köps in från brasilien)

ännu rörigare blir detta med miljöbil när olika myndigheter osv. definierar miljöbil på olika sätt. personligen tycker ja att man borde grunda det på vad bilen släpper ut, inte vad man kör på för bränsle.

morsan ska köpa en lupo 3L snart, våra kompissar har en sådan :D:D man kan ganska lät köra upp emot eller över 90 mil på bilens 30 liters tank. kändes rätt pigg ändå att köra, perfekt som andrabil, kanske lite dyr att köpa in :D

Jensen skrev:
> nackdelen me de flesta enanolbilar, förutom
> högre förbrukning är ju att man på vintern
> ändå måste köra med bensin till stor del. de
> säger visserligen att man ska klara sig med 20%
> bensin och 80% etanol på vintern, men det skulle
> inte jag vilja chansa på :D

Ja, det kan vara ett problem men vi har inte haft dom problemen med mitt jobbs etanolbilar. Inte heller har min kollega haft det problemet. Vi har väl inte haft tillräckligt kallt kanske. Motorvärmare fungerar annars när man har tillgång till en kontakt.

> en annan sak som inte nämns av förespråkare
> för etanol är ju att den totala utsläppet är
> nästan detsamma med etanol, alltså totalt
> utsläpp om man räknar in utsläpp vid produktion
> och frakt till Sverige (då den mesta etanolen
> köps in från brasilien)

Hmm, förespråkarna brukar hävda att nettoutsläppet är ca. 60-80% mindre, även inkl. frakt. Det är så vitt jag vet gamla siffror som motståndarna brukar använda. Söker man lite hittar man lite siffror men jag har inte lyckats hitta några aktuella siffror som visar att nettoutsläppet är lika som bensin. Har väl iofs inte letat sådär jättemycket.

> ännu rörigare blir detta med miljöbil när
> olika myndigheter osv. definierar miljöbil på
> olika sätt. personligen tycker ja att man borde
> grunda det på vad bilen släpper ut, inte vad man
> kör på för bränsle.

Sant.

Om ni vill kan jag leta upp lite information om nackdelarna med petroleumbaserade drivmedel för att få en liten annorlunda balans. Motståndarna till biobränslen kan i gengäld leta upp fördelarna (ur miljöperspektiv). :-)

iMats skrev:

> Ja, det kan vara ett problem men vi har inte haft
> dom problemen med mitt jobbs etanolbilar. Inte
> heller har min kollega haft det problemet. Vi har
> väl inte haft tillräckligt kallt kanske.
> Motorvärmare fungerar annars när man har
> tillgång till en kontakt.

problemet är väll att jag inte gillar att man ska behöva beroende av eluttag. vill att bilen ska starta även om det är -20 grader, även om det inte är bra för nån motor, så gåre i alla fall urmärkt på en bensin/disel. det är lite av en principfråga, på samma sätt som ja inte gillar gps:en (på mobiler) som laddar ner kartor i realtid över gsm nätet, för då är man beroende av att ha täckning. ofta har man det, men inte alltid, o när man inte har det äre ruttet att stå där utan fungerande produkt bara för att produkten är beroende av en helt annan produkt, eller yttre faktor om man vill se det så.

men bilarna har väll oxå blivit bättre på senare år, etanolbilarna alltså. men jag måste nog hålla med bilindustrin, etanol ä inte riktigt nån bra ersättare. det är bättre, men inte SÅ mycket bättre.

>
> Hmm, förespråkarna brukar hävda att
> nettoutsläppet är ca. 60-80% mindre, även inkl.
> frakt. Det är så vitt jag vet gamla siffror som
> motståndarna brukar använda. Söker man lite
> hittar man lite siffror men jag har inte lyckats
> hitta några aktuella siffror som visar att
> nettoutsläppet är lika som bensin. Har väl iofs
> inte letat sådär jättemycket.
>

frågan ja även undrar är, räknar de på att bilen kan dra upp till 2-3 liter etanol milen och i ren koldioxid o partiklar, släpper de ut mindre än en bensin, eller för den delen en modern disel me partikelfilter, en disel som isig drar en fjärdedel så mycket soppa som en etanolbil.

> Sant.
>
> Om ni vill kan jag leta upp lite information om
> nackdelarna med petroleumbaserade drivmedel för
> att få en liten annorlunda balans. Motståndarna
> till biobränslen kan i gengäld leta upp
> fördelarna (ur miljöperspektiv). :-)

sant, men finns ju nått som heter biodisel, vorre en bättre ersättare.
sen så undrar man ju om det inte skövlas regnskog bara för att få mer plats för sockerrör som används till att framställa etanol. sen är ju inte etanolen i sverige hel befriad från petroleumprodukter, är ju 15% bensin.

säger inte att petroleum produkter är bättre, vill bara säga att etanol inte direkt är nå mirakel för miljön det heller o att rent miljömässigt borde man gå på utsläpp. ja menar, har kompis som har en miljöbil, en chevrolet suburban, 2,5 ton (minst), 5 liters V8:a och som lätt dricker över 4-5 liter etanol, miljöbil? ja, enligt reglerna, enligt utsläpp, näää, skulle inte vara så säker på det.

Jensen skrev:
> problemet är väll att jag inte gillar att man
> ska behöva beroende av eluttag. vill att bilen
> ska starta även om det är -20 grader, även om
> det inte är bra för nån motor, så gåre i alla
> fall urmärkt på en bensin/disel. det är lite av
> en principfråga

Jo, det där när det är riktigt kallt kan ju tydligen vara ett problem. Men när det gäller etanolbilar har dom ju ändå den fördelen att det faktiskt går att köra med bensin också.

> men bilarna har väll oxå blivit bättre på
> senare år, etanolbilarna alltså. men jag måste
> nog hålla med bilindustrin, etanol ä inte
> riktigt nån bra ersättare. det är bättre, men
> inte SÅ mycket bättre.

Man ska nog se etanolbilarna som ett av alla olika alternativ. Jag tror att etanolen kommit för att stanna och motorerna och tillverkningsmetoderna kommer att bli bättre. När det gäller bensin finns i alla fall många nackdelar, det är inte bara koldioxid det handlar om.

> frågan ja även undrar är, räknar de på att
> bilen kan dra upp till 2-3 liter etanol milen och
> i ren koldioxid o partiklar, släpper de ut mindre
> än en bensin, eller för den delen en modern
> disel me partikelfilter, en disel som isig drar en
> fjärdedel så mycket soppa som en etanolbil.

Men dom drar inte 2-3 liter milen, i alla fall inte de flesta normala etanolbilar. Vi har på jobbet en SAAB 9-3 1.8t biopower. Medelförbrukningen dom första 700 milen som den gått nu är 1,1 l/milen, enbart E85. Vi har även några Ford Focus som enligt uppgift ligger på ca. 20 % mer i bränsleförbrukning jämfört med bensin. Jag vet dock inte vad dom drar men det är knappast 2-3 liter milen.
När man uppger koldioxidutsläppen är det per mil (eller var det kilometer?), något annat är väl inte speciellt intressant.

> sen så undrar man ju om det inte skövlas
> regnskog bara för att få mer plats för
> sockerrör som används till att framställa
> etanol.

Skövling av regnskog är ett problem. Jag vet inte i vilken utsträckning det berör etanolproduktionen (i Brasilien) men den är sannolikt inte det stora problemet. Skövling har förekommit länge och det problemet bör nog angripas för sig.

> sen är ju inte etanolen i sverige hel
> befriad från petroleumprodukter, är ju 15%
> bensin.

Nä, det har ju med vårat kallare klimat att göra. Växthuseffekten kanske gör att även vi snart kan köra på E100 ;-) Sommartid borde det ju funka med E100 här också tycker man.

> säger inte att petroleum produkter är bättre,
> vill bara säga att etanol inte direkt är nå
> mirakel för miljön det heller o att rent
> miljömässigt borde man gå på utsläpp.

Nä, håller nog med. Men etanol är ett ganska vettigt alternativ och jag tror det kommer att bli bättre.

> ja
> menar, har kompis som har en miljöbil, en
> chevrolet suburban, 2,5 ton (minst), 5 liters V8:a
> och som lätt dricker över 4-5 liter etanol,
> miljöbil? ja, enligt reglerna, enligt utsläpp,
> näää, skulle inte vara så säker på det.

Här är vi nog helt överens.

Det är jättebra att man diskuterar alternativa bränslen och att det sker en utveckling. Tycker dock att man fokuserar för lite på själva användandet av bränsledrivna fordon. Mycket av dagens trafik är helt onödig. Cykel tex är ett jättebra fordon som funkar för många men av ren lathet (?) tar många bilen i stället. Det finns en rad andra problem kopplat till tex bilkörning som lätt glöms bort, det är ju som sagt inte bara koldioxid det handlar om. Det är ganska tydligt i storstadsmiljöer, jag tänker bla på tungmetaller, kolmonoxid, kväveoxider m.m.
Sen tycker jag även det är lite intressant att etanolmotståndarna aldrig argumenterar med fördelarna med tex bensin (vilka inte är speciellt många).

Jag tror mig hittat lite själsfränder i denna tråd, kul!

Håller med om att det finns många om och men i satsningarna på etanol. Det finns många sätt att se på saken om just miljö och bilism/bilar, och sätten att beräkna dessa skiljer sig ganska radikalt, beroende på intressen, etc. Själv bor jag på landet, Öland, så storstadsproblematiken med tullar/parkeringsfrihet och sånt är inte lika "nära" mig. Istället lever jag i en situation där ca 3500 mil om året fördelat på två bilar är en verklighet jag och familjen inte kommer undan.

Att gå över till etanol är inte aktuellt för oss idag, om vi inte vill göra det genom att höja våra kostnader för bilarna/körningen ganska avsevärt. Istället väljer vi att göra så lite påverkan som möjligt, vilket betyder en snål dieselbil (som står för merparten av familjens körning) samt en vanlig bensinare som sekundärt val.

Kontentan, bör väl komma till en sådan, är den att jag tror de nuvarande satsningarna på etanol har satt bollen i rullning. Vilket är det viktigaste. I framtiden, och en nu inte så fjärran, kommer vi att se flera olika motorkonstruktioner, eller kombinationer som ger oss konsumenter möjlighet att utefter våra behov välja bilar som drivs på bästa sätt för oss OCH miljön. Sen må de gå på syntetisk diesel, svartlut, etanol, metanol, bensin, el eller gas, det kvittar.

Lång utläggning om detta på ett cykelforum...men vi är ju redan OT-märkta ;-)
// Oskar

Hur är det. är det fortfarande bara vid västkusten vi har fullt med biogas-pumpar?
Är enda alternativet förutom el känns det som. Synd att det är så få alternativ på biogas-bilar, känns som om dom som vill marknadsföra etanol har mer pengar.
Malaysia är iofs jätteglada för etanolen såg sambon när hon var där. Dom har plötsligt helt fullt med plantage. Men vänta. var inte malaysia täckt av regnskog.... samma i Costa Rica...
Tyvärr är det där helt sant, syftet med resan var att besöka forsknings-stationer och kolla läget.

rejser skrev:
> Hur är det. är det fortfarande bara vid
> västkusten vi har fullt med biogas-pumpar?
> Är enda alternativet förutom el känns det som.
> Synd att det är så få alternativ på
> biogas-bilar, känns som om dom som vill
> marknadsföra etanol har mer pengar.

Det har nog till stor del att göra med tillgången till gas. På västkusten finns ett väl utbyggt gasnät. Många av de gasanläggningar som finns ute i landet, tex rötanläggning från hushållsavfall, deponigas, har inte så stor kapacitet att det räcker till allmänheten. Gasen går i första hand till tex. lokaltrafik och kommunens bilar.

> Malaysia är iofs jätteglada för etanolen såg
> sambon när hon var där. Dom har plötsligt helt
> fullt med plantage. Men vänta. var inte malaysia
> täckt av regnskog.... samma i Costa Rica...
> Tyvärr är det där helt sant, syftet med resan
> var att besöka forsknings-stationer och kolla
> läget.

På Malaysia är det väl biodiesel man "odlar" i och för sig. Men det spelar ingen roll, skövling av regnskog är aldrig bra. Det jag försökt säga flera gånger att skövlingen inte bara är kopplad till etanol utan har förekommit länge och pga många andra anledningar. Problemet med skövling bör tas för sig och ett bra sätt är att inte handla varor som har sitt ursprung via skövling, gäller även etanol då. Svensktillverkad etanol bidrar i alla fall inte till skövling.

iMats skrev:
> På Malaysia är det väl biodiesel man "odlar" i
> och för sig.

Både och, men båda har samma slutgiltlig funktion. Ge oss gott samvete för vi släpper ut lite mindre.
Synd på gasen, ska precis investera i en ny gas-opel, fungerar bra här där det bara är 2 mil mellan gas-stationerna.

Jag har flera kompisar som kör gasbil här i stockholm. Det är både dyrare, färre tankställen och dessutom är det lägre tryck i pumparna så man måste tanka oftare..

Jomper: Självklart, man ska inte gynnas för att man gör en ansträngning.
Skämt åsido.
Jo, men lite miljönörd som man blir med biolog-sambo så får man ta den smällen.
Är ju så liten produktion på det så blir ju priserna högre

I Göteborg verkar det vara som att vinna på lotto att köra gasbil. Gratis parkering, billiga mil, miljövänligt. Etanol är ju billigt bara för att det inte beskattas. När tillräckligt många kör etanolbil kommer hålet i statskassan bli för stort och då måste den också beskattas eller någon annan skatt som belastar bilägarna höjas.

Gratis parkering för ICKE miljöbilar vore något! Jag kör bilen till och från jobbet ibland just för att det är så bökigt med parkering. Korkat nog, för jag kan gå på 25 minuter :)

Tillbaka
Topp