[OT] Chans att rädda karriären?

etnica, hann du aldrig lära dig skriva från det att du lämnade Svedala tills du kom tillbaka? Att försöka skriva på engelska (för att verka cool?) faller platt till marken när det blir pinsamt uppenbart att du inte behärskar språket.

Fast man ser ju liknande pinsamheter i platsannonser där det skall vara ett krav att vara bra på engelska i skrift...

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Det lät smart men håller inte.

Smart var inte direkt det första jag kom och tänka på när jag läste etnicas inlägg...

Tille (fd tillmann) skrev:
> Pata2 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Little Stereo: flåt om jag förnärmat dig
> > förstår att du jobbar på sjön.
>
> Nu jobbar väl Lillstereon inte på sjön utan
> bara i skärgården?
> Det var ju ett jävla gnäll om att behöva bege
> hela vägen till Kapellskär :-)

Det är väl faan inte konstigt om man måste dricka sig till sömns heller ? ;-) T

Hörru Geologen, sök nu alla jobb du tycker verkar intressanta. Bry dig inte så mycket om vad det står att man skall ha för kvalifikationer, de flesta som skriver annonserna vet ändå inte riktigt vad de kan förvänta sig så de drämmer till med saker som låter bra.

skicka spontanansökningar till företag du gillar. Se till att undersöka dem lite och gör det tydligt att du ansträngt dig.

Rätt var det är får du jobb. Men inte på att göra en ansökning i månaden (om jag förstod innehållet i tråden rätt vid en snabb skumning).

Jag har själv en helt teoretisk utbildning och har aldrig jobbat med något som är nära den. Jag fick mitt första jobb genom att vara "framåt" och intresserad på riktigt av min arbetsgivares problem.

Geologen, du har sökt 2 jobb på drygt 2 månader, och baserat på det så sågar du hela arbetsmarknaden.

Kan bara relatera till min egen situation, sökte jobb under tiden jag skrev examensarbetet. Hade (iofs bara prov-) men ändå en anställning klar innan exjobbet var klart.

Frågan om att bli kallad till anställningsintervju i andra delar av landet, precis som tidigare skribenter svarat så löser man det, och löser man inte det så har man ju sållat bort sig själv från jobbet. Vissa arbetsgivare kan betala resan, men det handlar då oftast om handplockade personer, alt till en andra intervju. (Så var fallet för mig).

Sökte väl ett antal jobb, (mindre än 10), första intervjun så blev det napp. Sen att det handlar om en bransch med grav brist på folk gjorde ju inte saken sämre.

Det finns som sagt var jobb inom geo-(teknik/mekanik/logi), allt handlar om att man ska vara villig att flytta på sig, vilket du inte ger ett intryck av att vara.

Sen en allmän reflektion över Geologen, du säger att lokalpolitikerna inte har någon skuld i hur cykelplaneringen ser ut i våra städer (vilket de i allra högsta grad är, då de på olika sätt skapat styrdokumenten för tjänstemannaorganisationen). Du har tydliga fel i båda fallen, men fortsätter ändå hävda att du har rätt.

Sedan så först verkar du vara otroligt desperat, för att sedan ställa upp en massa krav, det känns inte som att du är i rätt situation för att kunna göra sådant.

Nu när den här tråden vaknade till liv igen; jag läste en intressant artikel häromdagen om varför man inte ska sitta och vänta på att den "rätta" platsannonsen dyker upp: http://www.dn.se/ekonomi/kontakten-ger-jobbet-1.1224526

"Glöm annonsen. Tre av fyra jobb förmedlas via kontakter. Och de fasta jobben är sällsynta inslag.

Direktkontakt med arbetsgivaren eller tips via vänner och bekanta är den överlägset vanligaste formen att hitta ett jobb, visar nya siffror från Statistiska centralbyrån (SCB).

Av drygt 400.000 nya anställningar mellan andra och tredje kvartalet gick nästan tre fjärdedelar via dessa vägar. Annonser i tidning eller på internet ledde bara till 23.000 anställningar. Inte heller arbetsförmedlingen förmedlar särskilt många jobb, 34.000."

Vem fan vill jobba.

Du geologen det finns ametister i skåne där jag bor, börja bryta dem eller nåt.
Hela sverige kryllar av mineralfyndigheter, bara o köra igång o hämta dem.
I afrika bryter luffare coltan rakt ur marken med hjälp av bara spadar.
Slår vad om att du kan börja jobb autan att bry dig om arbetsmarknaden.
Eller oj, just det ja, då måste du gå med i svenska maffian (staten) och ge dom 50% av dina förtjänster, dessutom göra din verksamhet helt transparent så de kan sno alla din ametister.

Vänj dig, det enda sättet att bli rik är att vända ryggen till maffian och behålla pengarna själv.
Förlitar man sig på arbetsförmedlingen kan man se fram imot total hjärntvättning och en avrättning av det egna självförtroendet.

Skatt går bara till förtryck av individerna, mutor och vaccin för att skapa en datorhjärna.
Skatt går till att sneställa arbetsmarknaden så att ingen kan arbeta med det dom vill.
Skatt går till att döda barn i sverige, maffian subventionerar mord på ofödda barn!

Little Stereo skrev:
> Geologen ? :-/ T

Nix. ;)

Däremot fick jag nyss förlängning på mitt vikariat i hemtjänsten, så det känns skönt!

geologen skrev:
> Allting är mögligt.

För en sekund trodde jag,
men sen läste jag igen:)

Hmmmm tänka tänka tänka... råvarupriserna har boomat de senaste åren, vart och vartannat kvarter i skogen är bokat för uppgrävning och borrning och prospektering och vad vet jag, för att leta mineraler ... Och så finns det inte jobb för en enda liten geolog?
Jag får det inte riiiktigt att gå ihop? Hade du som krav att kunna cykla till jobbet?

Som väl framgick i bilfrågetråden för några veckor sen, så har jag nu ett jobb på gång. Eller ja, ett kortare vikariat i alla fall. Nu under veckan får jag reda på hur länge det blir. Troligtvis kortare än det halvår jag hade hoppats på, hur som helst.

I våras fick jag, via en släkting, reda på att det här företaget hade väldigt mycket att göra och behövde folk. Jag tog då kontakt med en person där och berättade om mig och lämnade kontaktuppgifter. Sen var det knäpptyst i säkert fem veckor, och jag trodde inte att jag skulle höra av dem igen. Men plötsligt ringde de och ville ha in en CV. Den fick de, men sen var det tyst länge igen, så jag ringde upp på nytt. Då fick jag höra att de ville ha in mig och en annan person på intervju.

Under intervjun fick jag veta att min CV redan besvarat de frågor de hade, så vi pratade mest om själva jobbet. Jag fick en kort rundtur på kontoret och sen pratade vi vidare om hur jag skulle kunna smygstarta för att lära mig arbetsuppgifterna. Sen avslutades intervjun och det kändes bra.

En vecka senare ringde de upp mig och sa att de hade fått ett väldigt bra intryck av mig på intervjun och att jag var välkommen att börja på vikariatet. Mer än så kunde de inte lova just nu.

Så ser alltså läget ut. Förhoppningsvis får jag fortsätta efter vikariatet, men jag har ju inga garantier. Å andra sidan har jag ett bättre utgångsläge för att söka andra jobb om de inte erbjuder mig fortsättning, och lönemässigt bör det bli en liten bit över min nuvarande nivå. Tyvärr kommer bilen att äta upp allt löneöverskott för flera månader, men det får jag leva med.

Lite ljus i tunneln alltså. Efter mycket gråt och tandagnisslan.

Grattis! Även om inte allt känns hundra så kom ihåg att det första jobbet är det första steget - inte det sista. Din karriär behöver antagligen inte räddning längre. :)

geologen skrev:
> Som väl framgick i bilfrågetråden för några
> veckor sen, så har jag nu ett jobb på gång.
> Eller ja, ett kortare vikariat i alla fall. Nu
> under veckan får jag reda på hur länge det
> blir. Troligtvis kortare än det halvår jag hade
> hoppats på, hur som helst.
>
> I våras fick jag, via en släkting, reda på att
> det här företaget hade väldigt mycket att göra
> och behövde folk. Jag tog då kontakt med en
> person där och berättade om mig och lämnade
> kontaktuppgifter. Sen var det knäpptyst i säkert
> fem veckor, och jag trodde inte att jag skulle
> höra av dem igen. Men plötsligt ringde de och
> ville ha in en CV. Den fick de, men sen var det
> tyst länge igen, så jag ringde upp på nytt. Då
> fick jag höra att de ville ha in mig och en annan
> person på intervju.
>
> Under intervjun fick jag veta att min CV redan
> besvarat de frågor de hade, så vi pratade mest
> om själva jobbet. Jag fick en kort rundtur på
> kontoret och sen pratade vi vidare om hur jag
> skulle kunna smygstarta för att lära mig
> arbetsuppgifterna. Sen avslutades intervjun och
> det kändes bra.
>
> En vecka senare ringde de upp mig och sa att de
> hade fått ett väldigt bra intryck av mig på
> intervjun och att jag var välkommen att börja
> på vikariatet. Mer än så kunde de inte lova
> just nu.
>
> Så ser alltså läget ut. Förhoppningsvis får
> jag fortsätta efter vikariatet, men jag har ju
> inga garantier. Å andra sidan har jag ett bättre
> utgångsläge för att söka andra jobb om de inte
> erbjuder mig fortsättning, och lönemässigt bör
> det bli en liten bit över min nuvarande nivå.
> Tyvärr kommer bilen att äta upp allt
> löneöverskott för flera månader, men det får
> jag leva med.
>
> Lite ljus i tunneln alltså. Efter mycket gråt
> och tandagnisslan.

Det kanske känns trist med ett tidsbegränsat vikariat, men du har stor nytta vid fortsatt jobbsökande med praktiska referenser från arbetsgivaren som nyutskolad. Lycka till / T

Försök få jobb som geotekniker annars. Stor brist => bra möjlighet till jobb, bara du får in foten. Men du får vara beredd att slita första året, det är en del ingenjörskunskaper som ska in, men det finns ju böcker att läsa och kollegor att fråga. En driven geolog kan bli en mycket bra geotekniker, om man håller sig från de rena konstruktions-uppdragen. I GBG (där du väl bor) är det WSP, ÅF, SWECO, Norconsult, Ramböll och några till som håller på. Du kan jobba som fältgeotekniker (utomhus) eller handläggare. Geokonstruktör går inte, då ska man vara ingenjör från början.

Bland fältgeotekniker är det ganska vanligt med geologer, dom brukar vara bäst. Ingångslönen är inget att skryta med, men efter 7-8 år bör du vara uppe en bit över 35.000 i alla fall, om du inte startat eget.

perzzon skrev:
> Nu har du ju visserligen ett jobb och så men
> denna alltså:
> http://www.reddit.com/r/sweden/comments/nv4sl/need
> _a_swedish_speaking_geologist_or_kayak_guide/
> Hur fett låter det inte?!

Låter mer kallt än fett... ;)
Om jag valt bort Norrland för att jag är en sån fryslort, hur hemskt skulle då inte Antarktis vara!? :D

Du bor i Göteborg, ju? Har aldrig frusit så mycket som när jag bodde där. "Vinter"-klimatet skulle nog ta knäcken på den hårdaste eskimå! ;-)

Freddie L skrev:
> Du bor i Göteborg, ju? Har aldrig frusit så
> mycket som när jag bodde där. "Vinter"-klimatet
> skulle nog ta knäcken på den hårdaste eskimå!
> ;-)

+1, att välja bort Norrland till förmån för Göteborg för att man är en fryslort låter helt bakvänt.

Att vara geolog och inte satsa på karriär i Norrland låter inte bara bakvänt utan in och ut -vänt.
Klart skulle du varit klar i tid och haft renome kunde ju hallandsåsen varit ett projekt...

Oskar skrev:
> Freddie L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du bor i Göteborg, ju? Har aldrig frusit så
> > mycket som när jag bodde där.
> "Vinter"-klimatet
> > skulle nog ta knäcken på den hårdaste
> eskimå!
> > ;-)
>
>
> +1, att välja bort Norrland till förmån för
> Göteborg för att man är en fryslort låter helt
> bakvänt.

Kan bara hålla med! Föredrar hellre -25 i norrlands inland, än -10 i Göteborg.
Förövrigt så finns det en firma i Norrköping som kanske behöver utöka med en geolog/geotekniker.

Äh, den där gamla myten om att det känns kallare i Gbg än i Norrlands inland har avfärdats gång på gång. Det handlar i själva verket om att man i norr är mer van vid kyla och omedvetet använder andra referensramar för vad som är kallt eller varmt, och dessutom generellt sett är bättre klädd vid kallare väder. Vind spelar stor roll, men när det väl blåser upplevs det som kallare, oavsett om det är +5°C eller -25°C. Fast om det är helt stilla och -10°C kan det mycket väl upplevas som varmare än +5°C och 10 m/s vind.

Ja, myter är svåra att leva upp till...

Har levt ca 25 år ca 7mil norr och 18mil österut från Göteborg, i kanten på östgötaslätten. Dessutom några år på Småländska höglandet. Dessutom ett väldigt kallt sommarhalvår på Norges väsligaste ö. Så norrlänning kan man inte beskylla mig för att vara...

Mina 4 vintrar i Göteborg var vidriga. Som infödd göteborgar kanske det är svårt att tro. ;-) Jag tror att det kan va nåt annat än vind och kläder som spelar in... Fukten?

Kan du inte få jobb nere i nån norrländsk gruva då? Du slipper vinden och kan ju klä dig efter temperaturen?

geologen skrev:
> Äh, den där gamla myten om att det känns
> kallare i Gbg än i Norrlands inland har
> avfärdats gång på gång. Det handlar i själva
> verket om att man i norr är mer van vid kyla och
> omedvetet använder andra referensramar för vad
> som är kallt eller varmt, och dessutom generellt
> sett är bättre klädd vid kallare väder. Vind
> spelar stor roll, men när det väl blåser
> upplevs det som kallare, oavsett om det är +5°C
> eller -25°C. Fast om det är helt stilla och
> -10°C kan det mycket väl upplevas som varmare
> än +5°C och 10 m/s vind.

Jag är inte ifrån norr, uppvuxen i Uppsala. Men föredrar iaf norrlands kyla, mot blåsiga och fuktiga Göteborg. Spelar ingen roll om man anpassar klädsel, för tar man på sig rånarluvan för att slippa kylan i ansiktet. Så tar polisen en på en gång i Göteborg ;P

Gaston Garcon skrev:

> Kan bara hålla med! Föredrar hellre -25 i
> norrlands inland, än -10 i Göteborg.

Fast vid -10 börjar det bli OK här i Gbg. Värst är det nog mellan +/-4

geologen skrev:
> Äh, den där gamla myten om att det känns
> kallare i Gbg än i Norrlands inland har
> avfärdats gång på gång. Det handlar i själva
> verket om att man i norr är mer van vid kyla

OK, du menar alltså att jag är mer van vid kyla när jag vistas i Norrland än när jag vistas i Göteborg?

Freddie L skrev:
> Jag tror att det kan va nåt annat än vind
> och kläder som spelar in... Fukten?

Jag tror stenhårt på att det är fukten som spökar. Har bott vid norrlandskusten i hela mitt liv och det blir stor (upplevd) skillnad på kylan när isen lägger sig på bottenhavet och man slipper den fuktiga, råkalla luften som kryper igenom alla klädeslager. Inlandsklimat FTW!

Tillbaka
Topp