[OT] Chans att rädda karriären?

geologen sa:
GoranS sa:
Du kan inte plugga på halvfart då?

Jo, för all del, men det förlänger tiden i limbo. Fördelar och nackdelar...

Om du läser någon kurs i det du vill jobba med (GIS?) så är det bra i CVn och visar att du har ambitionen att lära dig mer, på ett formellt sätt. Du kan använda kursandet som en dörröppnare "det här vill jag verkligen jobba med..."

Blir lite osäker om jag skrivit detta tidigare i tråden, med med risk för repetition:

Mitt nuvarande jobb fick jag efter en periods arbetslöshet. Jag fick tre kurser inom det jag ville jobba med av TRR, jag hade ingen erfarenhet av det specifika området tidigare, men annan erfarenhet av IT.
Under/efter kurserna sökte jag jobb, men fick nobben av alla. Dock fick jag aningens mer kontakt med en av arbetsgivarna, och frågade om jag fick sitta i deras lokaler och öva i systemet.

Efter ca 3 månader som "hangaround" fick jag jobb där. Och jag är definitivt inte den sociala typen som brukar snacka mig in.

Så ibland kan okonventionella angreppssätt funka.

Ja, det var en udda metod! Lite lättare om man är arbetslös och har ersättning. Lite svårare om man redan har ett heltidsjobb. Men helt klart en kul grej. Så hade jag gärna gjort i motsvarande situation! :)

geologen sa:
Mini_me sa:
Skulle säga att med den vilja att förändra din situation ( som dina inlägg här antyder ) borde det inte vara så svårt att ordna ett bättre / roligare jobb.

Jag är framför allt ute efter ett jobb som ger betydligt bättre lön, och som erbjuder större flexibilitet, dvs inte så låsta arbetstider. Roligt kan kvitta, det anser inte jag att jobb kan vara. Bara vara olika grader av uthärdliga. Det betyder inte att det inte kan finnas roliga stunder, men jobbet som helhet är nåt annat.

Mini_me sa:
Har inte orkat läsa hela tråden och känner till allt men ta nån distanskurs , nätverka dig till en tjänst eller nån som känner nån och be nån som jobbar med jobbansökningar kolla igenom ditt CV.

Jag planerar att läsa ett par kvällskurser (snarare eftermiddagskurser) under hösten. Men det är inte kurser som leder vidare, utan de läser jag av intresse.

Relevant nätverk saknar jag.

Jag känner en som jobbar som HR-chef på ett konsultföretag, och hon hjälpte mig nyss med att kolla igenom ett ansökningsbrev och CV. Många bra tips och råd som jag tog till mig. Så nu är förhoppningsvis chanserna en aning större framöver. :)

***Häng mer med henne :) Så har du ett nätverk om ett tag.***

Mini_me sa:
Kan folk som söker till paradise hotell verka intressanta ska det fan mycket till att du ska faila på det.

På vilket sätt är de intressanta? För geojobb, t ex? Eller vad pratade vi om???

***Nej nej , menar att dom kan verka intressanta utan att vara det , och du verkar vara intressant så du borde lyckas i att belysa den egenskapen :) (sjukt dåligt upplägg av mig men det funkade i min hjärna , sen om det betyder bra eller dåligt vill jag inte spekulera i)***

Mini_me sa:
Har du familj och kids mm?

Nix, men släkt och vänner nära. Precis lika viktigt.

***Självklart är släkt och vänner viktiga men barn kan bli lite som en fotboja innan dom börja bli lite större. Min är 9 nu och äntligen börjar min fritid (dvs träning) skymta mer och mer.***

Det här med relevant erfarenheter är intressant. Frågan är hur får du dina erfarenheter att bli relevanta. Har en kompis som innan hon fick barn hängde lampor på en teater. Sen skaffade hon 3 barn och var borta från arbetslivet i ca 10 år. (Finns inte så mycket scenteknikerjobb). När det väl var dags att börja knega igen fixade hon enkelt ett teamlead jobb.

När hon berättade om den intervjun gick det till typ på följande sätt.

-van vid att leda folk?
- visst, de senaste åren har jag ordnat en familj/träningar osv...
-budgetansvar?
-som 3 barnsmorsa utan mycket lär man sig att vara kreativ med de medel man har osv.

Med andra ord, ta fram det du är bra på oavsett varifrån det kommer. Visa hur det kan gynna din framtida arbetsgivare. Om du för statistik på träningen så har du ett exempel på nogrannhet och en vilja att mäta förbättringar. Tankar om träningsupplägg? = en vilja att förändra/vågar testa nytt osv.

Använd mojo och våga skratta i processen. När man sitter på den intervjuande sidan minns man livsglädje och passion hos en kandidat. Jag jobbar helst med och anställer helst de som verkar ta livet på lagom stort allvar.

Jag har generellt inga problem om jag får komma på intervju. Hade man kunnat få jobb direkt på intervju utan att behöva ansöka först, hade den här tråden inte funnits.

Min mätnördighet har jag alltid med när det inte är helt irrelevant för tjänsten. Men alltid för de mer tekniska tjänsterna jag söker.

Men budgetansvar, liksom... Ja, jag har en jävligt begränsad budget, men det gör mig inte det minsta kunnig om hur en verksamhetsbudget ska skötas. De har nästan inget med varandra att göra. Som att jämföra B-körkort med trafikpilotlicens.

Senast ändrad:
Ta för dig & ring företag i branschen, tex http://www.geovista.se/kontakt/ & fråga vad som krävs för att få ett kneg. Var inte så förbannat blyg & tvehågsen. Visa initativkraft & ta kontakt. Börja med att ringa en person på Geovista (eller motsvarande företag som du tycker verkar vara relevant för din utbildning) & fråga om någon person har 5-10 min av sin tid ledig & berätta anledningen till att du önskar ha 5-10min av personens tid. Sen framställer du din fåga om vad som krävs för att få ett jobb i deras bransch? Låt dem berätta & lyssna & lär, sen pitchar du att du har den teoretiska kunskapen! Voila & du har fått en massa mer kunskap om vad som krävs än vad du får genom ett forum för cykelglädje.
MY2C.
Så oändligt svårt är det inte, men företag anställer de med mest driv då företag önskar att få ut ett resultat av investeringen företaget gör i sina anställda. Simple as that.

Ja, jag har tänkt den tanken. Och då främst kontakta företag jag inte vill jobba hos, för att inte förstöra framtida chanser. Företaget du länkar till, t ex, eftersom jag inte ens under pistolhot skulle kunna tänka mig att flytta till Luleå.

geologen sa:
Ja, jag har tänkt den tanken. Och då främst kontakta företag jag inte vill jobba hos, för att inte förstöra framtida chanser. Företaget du länkar till, t ex, eftersom jag inte ens under pistolhot skulle kunna tänka mig att flytta till Luleå.
Du tänker nog lite galet där. Halva poängen med kontakten är att göra dig synlig, eller hur? Ergo, så är det lite fel att enbart sikta på ftg som du inte vill jobba hos. Sen behöver man inte bo på samma ort som man har anställning idag! Så för att genomföra geojobb måste du inte bo i Luleå. Mycket av jobbet kan du sköta på distans, så var inte rädd för den tanken. Dock så om du önskar sig in i branschen & kravet blir att du flyttar, så får du göra ett aktiv val, antingen flytta & få kneg, eller fortsätta i hemtjänsten! Du kan inte ha kakan kvar & samtidigt kalasa på den.

Vad menar du mer exakt när du skriver att det du kan inom GIS bara är analys? GIS är ju ett sådär jättelitet område att det direkt blir solklart vad för sorts analys av vad du syftar på...

geologen sa:
Men budgetansvar, liksom... Ja, jag har en jävligt begränsad budget, men det gör mig inte det minsta kunnig om hur en verksamhetsbudget ska skötas. De har nästan inget med varandra att göra. Som att jämföra B-körkort med trafikpilotlicens.
Lite BS över detta då det inte är någon "rocketsience" med en projektbudget. Kostnader som skall ge ett förutbestämt resultat. Så gör det inte svårare än vad det är & tillskriv inte folk några övermänskliga egenskaper för att de har erfarenhet av detta. Är inte svårare än att få din personliga ekonomi att gå i balans. Kanske fler kostnadsställen/ kostnadsbärare, men likaväl så skall dessa gå mot en ram för att ge ett förutbestämt resultat!

geologen sa:
Grundprincipen är densamma: Håll koll på vilka resurser som finns tillgängliga, i vilken takt de förbrukas och om de räcker för att uppnå avsett resultat.

Spelar ingen större roll om det är på privat nivå eller en koncern. Lite mer data och fler nollor på slutet av varje rad för en koncern bara.

Jag föreställer mig att det är en herrans massa lagar och regler att ta hänsyn till, och ekonomiska termer som inte finns inom privatekonomin. Men jag vet ju inte. Jag skulle aldrig komma på tanken att säga att jag kan nåt jag inte kan. Det absolut värsta jag kan tänka mig är att bli påkommen med att ha påstått nåt som det inte fanns täckning för.

Rattnalle sa:
Vad menar du mer exakt när du skriver att det du kan inom GIS bara är analys? GIS är ju ett sådär jättelitet område att det direkt blir solklart vad för sorts analys av vad du syftar på...

Va? Nej, GIS är ju astronomiskt stort!

Det jag har läst, och själv lekt med, är analys. Ta fram ny information ur befintlig, geografiskt knuten, data. Göra matematiska operationer på lager för att få fram viss information. Men jag har bara gjort det på data som redan finns. T ex höjddata från nån myndighet, och sånt. Men just sånt verkar bara användas inom forskning, inte ute i företag i nån större utsträckning. Med några få undantag. Men som sagt vet jag ju inte, eftersom jag inte känner folk som jobbar med det.

frossarn sa:
Du tänker nog lite galet där. Halva poängen med kontakten är att göra dig synlig, eller hur? Ergo, så är det lite fel att enbart sikta på ftg som du inte vill jobba hos. Sen behöver man inte bo på samma ort som man har anställning idag! Så för att genomföra geojobb måste du inte bo i Luleå. Mycket av jobbet kan du sköta på distans, så var inte rädd för den tanken. Dock så om du önskar sig in i branschen & kravet blir att du flyttar, så får du göra ett aktiv val, antingen flytta & få kneg, eller fortsätta i hemtjänsten! Du kan inte ha kakan kvar & samtidigt kalasa på den.

Nu är iofs gruvbranschen inget jag är intresserad av. Men jag skulle inte ens vilja resa till Luleå. På tok för långt bort och för lång resväg.

Men det jag tänkte med att kontakta företag så, är att kolla vad för egenskaper de söker och hur de ser på erfarenheter (eller brist på dem). Sånt kan jag inte ta med ett företag där jag nån gång i framtiden vill ha en chans att jobba. Nej, i stället måste det vara med företag där jag antingen vet att jag aldrig skulle kunna få jobb oavsett hur mycket jag försökte, eller där jag av olika skäl (t ex geografiska) inte vill jobba. Då gör det inget om jag säger nåt dumt eller blottar en svag punkt.

Jag söker dessutom inte alls enbart geojobb. Tvärt om är det nog i undantagsfall. Jag är mest intresserad av administrativa tjänster inom det offentliga. Nån myndighet eller på nån kommun. Men där saknar jag erfarenhet, så det blir svårt, det vet jag. Dock oändligt mycket lättare än att få ett geojobb i Gbg, räknar jag med.

Senast ändrad:
geologen sa:
Jag föreställer mig att det är en herrans massa lagar och regler att ta hänsyn till, och ekonomiska termer som inte finns inom privatekonomin. Men jag vet ju inte. Jag skulle aldrig komma på tanken att säga att jag kan nåt jag inte kan. Det absolut värsta jag kan tänka mig är att bli påkommen med att ha påstått nåt som det inte fanns täckning för.
Visst finns det lagar & regler, men det är för redovisningen & ekonomernas jobb att hantera. Kostnadsansvar/resultatansvar för ett projekt är inte samma sak. Angående ekonomiska termer, så är det inte heller så svårt att hålla reda på, så återigen, du verkar tro att allt är så magiskt svårt & att du är otillräcklig. Med den inställningen kommer du aldrig att få ett jobb!
Istället, var ärlig med att du inte har haft projektansvar, men du är villig att lära & tror att du kan lära dig det relativt enkelt då du har lärt en massa annat som kan tyckas vara mer komplicerat vid en första anblick.
Kan villigt erkänna att jag ahde då aldrig anställt dig med den försiktiga attityden. Du måst våga tro på att du kan bidra till att skapa resultat! För om företaget anställer dig, måste du utföra något som skall bidra positivt till företagets utveckling/resultat!

Edit, du skriver att du helst vill ha en administrativ tjänst inom det offentliga.
Vad är det för tjänst du då önskar?
Varför det offentliga?
Jag blir skeptisk till folk som söker sig till dessa tjänster då de i grunden är mer intresserade av trygghet än att bidra till resultat. Dessvärre så är det min erfarenhet & inget som triggar ett företag.

Senast ändrad:
Men så hade jag aldrig sökt en tjänst med budgetansvar heller. Det är liksom inte min tekopp.

Däremot trycker jag alltid på att jag lär mig snabbt. Men det gör mig inte till ekonom eller jurist på en vecka.

Sen är det du kallar försiktighet vad jag kallar ärlighet. Jag vill, som sagt, inte att nån ska tro att jag kan mer än jag kan. Att det är norm i samhället i dag att halvljuga, eller blåljuga, om vad man kan i ansökningar och på intervjuer, det är jag fullt medveten om, men jag kommer aldrig att ta till såna metoder. Jag hoppas det går jävligt illa för alla de som ljuger. Det är precis som doping inom idrott.

Senast ändrad:
geologen sa:
Men så hade jag aldrig sökt en tjänst med budgetansvar heller. Det är liksom inte min tekopp.

Däremot trycker jag alltid på att jag lär mig snabbt. Men det gör mig inte till ekonom eller jurist på en vecka.

Sen är det du kallar försiktighet vad jag kallar ärlighet. Jag vill, som sagt, inte att nån ska tro att jag kan mer än jag kan. Att det är norm i samhället i dag att halvljuga, eller blåljuga, om vad man kan i ansökningar och på intervjuer, det är jag fullt medveten om, men jag kommer aldrig att ta till såna metoder. Jag hoppas det går jävligt illa för alla de som ljuger. Det är precis som doping inom idrott.
Jag har aldrig uppmuntrat/indikerat att du skall ljuga eller försköna din CV eller tillskriva dig kompetenser du saknar!
Det jag försöker få fram är att du måste vara mer på tårna & visa vilja till att ta dig ann nya utmaningar & inte tro att alla andra är "übermänsch” & att de kan så avancerade saker såsom att hantera en projektbudget. Utan att vara nonchalant, så kan du förklara att du aldrig haft det ansvaret, men du tror dig kunna lära dig detta & att du framför allt inte är rädd för utmaningen, utan tvärtom söker den utmaningen.

Dock rimmar dessa egenskaper illa med en människa som önskar sig en administrativ roll i det offentliga, så sorry men jag tror inte de råd som du får leder till ditt drömjobb...:-(

geologen sa:
Rattnalle sa:

Det jag har läst, och själv lekt med, är analys. Ta fram ny information ur befintlig, geografiskt knuten, data. Göra matematiska operationer på lager för att få fram viss information. Men jag har bara gjort det på data som redan finns. T ex höjddata från nån myndighet, och sånt. Men just sånt verkar bara användas inom forskning, inte ute i företag i nån större utsträckning. Med några få undantag. Men som sagt vet jag ju inte, eftersom jag inte känner folk som jobbar med det.
Det kan ha funnits ett spår av sarkasm i mitt påstående.

Jag tycker fortfarande att det är lite diffust. Men området är ju inte direkt tydligt avgränsat heller.

Det bearbetas enorma mängder geografisk information i väldigt många sammanhang. Sedan kanske den inte alltid publiceras i sådan form utan som färdigpaketerade tolkningar eller inte alls eftersom det kanske bara är en stödfunktion.

Jag arbetar i ett projekt på jobbet där det hade varit väldigt värdefullt att redan från början ha någon som höll koll på- och gjorde lite konsekvensanalyser av alla olika sorters data om vad mark används till av olika delar av projektet. Det hade sparat mycket huvudvärk för att folk inte har koll på varandras saker..

Senast ändrad:
frossarn sa:
geologen sa:

Jag har aldrig uppmuntrat/indikerat att du skall ljuga eller försköna din CV eller tillskriva dig kompetenser du saknar!
Det jag försöker få fram är att du måste vara mer på tårna & visa vilja till att ta dig ann nya utmaningar & inte tro att alla andra är "übermänsch” & att de kan så avancerade saker såsom att hantera en projektbudget. Utan att vara nonchalant, så kan du förklara att du aldrig haft det ansvaret, men du tror dig kunna lära dig detta & att du framför allt inte är rädd för utmaningen, utan tvärtom söker den utmaningen.

Dock rimmar dessa egenskaper illa med en människa som önskar sig en administrativ roll i det offentliga, så sorry men jag tror inte de råd som du får leder till ditt drömjobb...:-(

Jag tror att vi pratar lite förbi varandra. Jag tycker att jag varit väldigt tydlig med att jag verkligen framhåller att jag lär mig lätt och snabbt, och är villig att lära mig det jag inte redan kan. Det skriver jag i alla ansökningsbrev, i en eller annan form.

Men samtidigt vet jag att jag har lite svårare för vissa saker. Ekonomi är en sån sak. Ellära en annan. Vissa saker passar inte ihop med min hjärna, helt enkelt.

Vad är det som lockar dig med administrativa tjänster i det offentliga, bortsett från möjligen någon slags upplevd trygghet?

GoranS sa:
Vad är det som lockar dig med administrativa tjänster i det offentliga, bortsett från möjligen någon slags upplevd trygghet?

Jag kan inte sätta ord på det riktigt. Men jag vill allra helst jobba inom det offentliga, framför att jobba i privata företag. Då är administrativa tjänster i princip det enda som är aktuellt, om vi ser till kontorsjobb. Sen gillar jag att samordna och samverka. Få saker att flyta. Planera smart och optimalt. Vara spindeln i nätet, för att använda en klyscha, även om det är sant.

Rattnalle sa:
geologen sa:
Rattnalle sa:

Jag tycker fortfarande att det är lite diffust. Men området är ju inte direkt tydligt avgränsat heller.

Det bearbetas enorma mängder geografisk information i väldigt många sammanhang. Sedan kanske den inte alltid publiceras i sådan form utan som färdigpaketerade tolkningar eller inte alls eftersom det kanske bara är en stödfunktion.

Jag arbetar i ett projekt på jobbet där det hade varit väldigt värdefullt att redan från början ha någon som höll koll på- och gjorde lite konsekvensanalyser av alla olika sorters data om vad mark används till av olika delar av projektet. Det hade sparat mycket huvudvärk för att folk inte har koll på varandras saker..

Ok. Vad är det för typ av företag du jobbar på då? Jag hade för mig att du var ingenjör på Volvo, men det stämmer inte så bra med det du beskriver nu.

geologen sa:
Ja, det var en udda metod! Lite lättare om man är arbetslös och har ersättning. Lite svårare om man redan har ett heltidsjobb. Men helt klart en kul grej. Så hade jag gärna gjort i motsvarande situation! :)

Nä, du får skruva lite på det med ett heltidsjobb. :-)

geologen sa:
GoranS sa:

Jag kan inte sätta ord på det riktigt. Men jag vill allra helst jobba inom det offentliga, framför att jobba i privata företag. Då är administrativa tjänster i princip det enda som är aktuellt, om vi ser till kontorsjobb. Sen gillar jag att samordna och samverka. Få saker att flyta. Planera smart och optimalt. Vara spindeln i nätet, för att använda en klyscha, även om det är sant.

Min gissning är om du hamnar i det offentliga kommer du snarare att få ägna en enorm massa tid och kraft åt att försöka baxa runt en massa elefanter som inte är ett dugg intresserade av att flytta på sig. Sen finns det förstås tungrodda företag också, men jag tror att sannolikheten att hitta organisationer som är oerhört svåra att förändra och förbättra är mkt större inom det offentliga. I näringslivet har alltför stelbenta företag en tendens att inte överleva medan en offentlig myndighet kan överleva år ut och år in trots extrem tungroddhet.

zodah sa:
Fotot är riktigt bra.

Karriärmässigt så tycker jag, om man kollar på ditt CV, att det eg finns två vägar att gå.
1. klättra inom hemtjänsten. Arbetsledare, gruppchef eller liknande
2. använda de kunskaper du har fått från hemtjänsten i ngn annan bransch

+1, När man tittar på din C.V. som arbetsgivare så undrar man varför du varit kvar på samma roll i hemtjänsten så länge. Fördom eller ej så skulle jag tro att en intelligent, utbildad person med nåt som helst driv skulle ha blivit befordrad till nåt slags ledarskapsroll ganska snabbt. Den frågan ska du nog försöka svara på utan att den ställs. "Jobba är slaveri" är nog inte svaret som funkar.

Fantastiskt att denna tråd kan gå runt i samma cirklar år efter år...

geologen sa:
GoranS sa:

Det du beskriver är ju nästan exakt en projektledares roll.. Eller delprojektledare/projekteringsledare etc om man nu vill hålla sig ett hack under det ekonomiska ansvaret.

geologen sa:
Rattnalle sa:
geologen sa:
Rattnalle sa:

Ok. Vad är det för typ av företag du jobbar på då? Jag hade för mig att du var ingenjör på Volvo, men det stämmer inte så bra med det du beskriver nu.
Jag är inte ingenjör alls men de flesta av mina kollegor är. Jag jobbar med trafik- och infrastruktur som konsult. Delvis av en slump eftersom min utbildning har en ytterst svag koppling till det men slumpen i sig hade inte inträffat om jag inte varit intresserad av ämnet.

Det är ett ämne som av naturen kräver stora mängder geografisk information från spridda källor.

Rattnalle sa:
Det du beskriver är ju nästan exakt en projektledares roll.. Eller delprojektledare/projekteringsledare etc om man nu vill hålla sig ett hack under det ekonomiska ansvaret.

Ok, jag vet inte vad en projektledare är/gör. Men det jag beskriver är en administrativ tjänst. T ex att man planerar för en verksamhet, ser till att folk är på rätt plats på rätt tid, bokar och planerar möten, lokaler, transporter.

geologen sa:
Men jag har nyligen sökt ett par jobb. Ett av dem hade så vagt formulerade krav att de knappt skulle kunna kallas krav, så om jag ska tolka det hela lite positivt så skulle det kunna tyda på att de har svårt att få tag i folk. Så där kanske chansen finns. Lär väl veta mer inom några veckor. Vet inte hur snabbt företag brukar höra av sig om de är intresserade.

Det låter som en utmärkt anledning att kontakta företaget. Mitt nuvarande jobb fick jag för att jag ringde på en annan annons de hade ute som var väldigt vagt formulerad. Det visade sig snabbt att jag inte alls var rätt person för det jobbet, men jag visade tydligt att jag ville in på företaget och fick en chans att presentera mig. Så då fick jag förhandssöka ett jobb de ännu inte hunnit annonsera ut. Visserligen som konsult, men nu ser det ut som att jag snart blir rekryterad till företaget.

Så håll koll på företag du är intresserad av och var beredd på omvägar bara du har målet klart för dig.

GoranS sa:
geologen sa:
GoranS sa:

Min gissning är om du hamnar i det offentliga kommer du snarare att få ägna en enorm massa tid och kraft åt att försöka baxa runt en massa elefanter som inte är ett dugg intresserade av att flytta på sig. Sen finns det förstås tungrodda företag också, men jag tror att sannolikheten att hitta organisationer som är oerhört svåra att förändra och förbättra är mkt större inom det offentliga. I näringslivet har alltför stelbenta företag en tendens att inte överleva medan en offentlig myndighet kan överleva år ut och år in trots extrem tungroddhet.

Jag har jobbat både privat och inom det offentliga, och även om min bild kanske är skev, så är det den bilden jag har. Det offentliga är helt klart att föredra. Kanske hade jag tyckt annorlunda om jag hade jobbat i ett jätteföretag, med tusentals anställda, men att jobba där jag utgör en tiondel av personalstyrkan, det är inget jag vill testa igen.

Jag tror att ett stort problem är med inställningen att ett jobb inte kan vara kul.... Av de jag känner och har jobbat med som är riktigt duktiga på vad de gör, jobbar inte primärt för lönen, utan de jobbar för att de brinner för vad de gör - annars hade de aldrig blivit riktigt duktiga... Och genom att de är duktiga på vad de gör han de få bra betalt.... Om du är övertygad om att jobb inte kan vara kul så funderar du på fel jobb....

H. sa:
geologen sa:
Men jag har nyligen sökt ett par jobb. Ett av dem hade så vagt formulerade krav att de knappt skulle kunna kallas krav, så om jag ska tolka det hela lite positivt så skulle det kunna tyda på att de har svårt att få tag i folk. Så där kanske chansen finns. Lär väl veta mer inom några veckor. Vet inte hur snabbt företag brukar höra av sig om de är intresserade.

Det låter som en utmärkt anledning att kontakta företaget.

Nu är ansökan redan skickad, så det är för sent för det.

geologen sa:
Rattnalle sa:

Ok, jag vet inte vad en projektledare är/gör. Men det jag beskriver är en administrativ tjänst. T ex att man planerar för en verksamhet, ser till att folk är på rätt plats på rätt tid, bokar och planerar möten, lokaler, transporter.
Lägg till fördela uppgifter så har du en projektledare. Det du beskriver skulle kunna kallas biträdande projektledare eller projektingenjör (har inget med att vara utbildad ingenjör att göra).

geologen sa:
H. sa:
geologen sa:

Behöver det inte alls vara. Att följa upp är inte fel. Det är bara i det offentliga processen är särskilt uppstyrd.

e120guru sa:
Jag tror att ett stort problem är med inställningen att ett jobb inte kan vara kul.... Av de jag känner och har jobbat med som är riktigt duktiga på vad de gör, jobbar inte primärt för lönen, utan de jobbar för att de brinner för vad de gör - annars hade de aldrig blivit riktigt duktiga... Och genom att de är duktiga på vad de gör han de få bra betalt.... Om du är övertygad om att jobb inte kan vara kul så funderar du på fel jobb....

Där tycker folk olika, kan vi konstatera. Jag ser ett jobb som ett sätt att få pengar till att kunna ha kul på min fritid. Jag tror säkert att vissa har roligt på jobbet, men jag tror att de delvis ljuger för sig själva. Som jag ser det kan man ställa den här frågan:

- Om du på ett ögonblick blev ekonomiskt oberoende och kunde leva mycket gott resten av livet utan att behöva jobba en sekund, hade du då ändå fortsatt jobba?

De som ärligt svarar "ja" på den frågan kan inte vara många. Jag hade då inte gjort det.

Men bara för att jag inte har roligt på jobbet betyder det inte att jag inte gör ett bra jobb. Jobbet blir ju en plikt. Motprestationen är lön. Och det är lönen som är drivkraften. Arbetsgivaren köper min tid och då gör jag mitt jobb under den tiden. Svårare än så är det inte.

Rattnalle sa:
geologen sa:
H. sa:
geologen sa:

Behöver det inte alls vara. Att följa upp är inte fel. Det är bara i det offentliga processen är särskilt uppstyrd.

Fast jag kan ju inte ändra i min ansökan eftersom den redan är skickad. Så varför ska jag då kontakta dem för att fråga om det vaga?

Detta kanske låter lite hårt, men jag upplever att du förmedlar känslan att du gärna vill sitta och vänta på att livet ska förändras, men inte göra något för att förändra det i den riktningen...

Bortsett från att söka jobb genom att skicka in ansökningar, vad har du gjort senaste 12 månaderna för att förändra din situation i önskvärd riktning? Livet är inte enkelt, och väldigt få får det jobbet de vill ha utan uppoffringar... Själv hoppade jag på ett startup för snart 8 år sedan, ett bolag som ett av börsens största investmentbolag köpte in sig i till 25% i år - inte för att vi behövde pengar, utan för att de ville in och de kunde tillföra resurser och kunskap för bolaget att ta en helt annan utvecklingsbana.
Det har inte varit någon dans på rosor, men man har fått ställa olika prioriteringar mot varandra... Och jag har jävligt kul när jag går till jobbet...

toshiba sa:
zodah sa:
Fotot är riktigt bra.

Karriärmässigt så tycker jag, om man kollar på ditt CV, att det eg finns två vägar att gå.
1. klättra inom hemtjänsten. Arbetsledare, gruppchef eller liknande
2. använda de kunskaper du har fått från hemtjänsten i ngn annan bransch

+1, När man tittar på din C.V. som arbetsgivare så undrar man varför du varit kvar på samma roll i hemtjänsten så länge. Fördom eller ej så skulle jag tro att en intelligent, utbildad person med nåt som helst driv skulle ha blivit befordrad till nåt slags ledarskapsroll ganska snabbt. Den frågan ska du nog försöka svara på utan att den ställs.

Jag har först knappa sista året haft en stadig anställning inom hemtjänsten. Innan det bara en massa timvikariat staplade på varandra, och en stor del av tiden via en bemanningspool där jag inte ens träffade min chef mer än två gånger under hela anställningstiden, och med två andra heltidsjobb instuckna i mitten, så det har inte heller varit kontinuitet. Sen rekryteras det inte i nån större utsträckning från "golvet" i hemtjänsten. I alla fall inte där jag har jobbat. De som lyfts upp lyfts upp baserat på lång och trogen tjänst. Därför är det mest folk i övre medelåldern som får såna upphöjda positioner. Med tanke på resultatet är det helt uppenbart inte förmåga och kunskap som är urvalskriterier i alla fall... Formella nivåer över "golvet" är planerare och enhetschef. Enhetschef plockas utifrån. Planerare numera också utifrån, tidigare från "golvet".

Ytterligare en faktor är väl att jag alltid sett hemtjänsten som en tillfällig grej medan jag letar annat. Så jag har inte haft några ambitioner att stiga i graderna. Jag vill inte bli en bitter 62-åring med förstörd rygg. Det räcker att jag är en bitter 36-åring med skoskav.

geologen sa:
H. sa:
geologen sa:

Återigen så tänker du för passivt. Följ upp ansökan, ring för att höra om de mottagit den, om något är oklart, något som du måste komplettera med, hur ser processen ut etc.
Då hamnar du i översta högen med ansökningar. Om du passivt väntar, så riskerar du att hamna i högen som bara hade otur! Att söka jobb innebär aktivitet genom hela processen, där du först skall sälja in dig själv & sen se om företaget kan göra detsamma för att acceptera jobbet.

Som ngn skrev längre upp i tråden, har du inställningen att inget jobb kan vara kul, så blir du dessvärre väldigt oattraktiv som anställd. Du måste visa vilja, ambition & drivkraft. Det du gör är en passiv plikt att söka jobb & sen hoppas på det bästa. Hur skall arbetsgivaren kunna förstå att du är en driven & ambitiös person om du inte visar det genom aktiva handlingar?
Sorry, men du har helt fel inställning/attityd till att finna en väg till ett nytt jobb speciellt om du vill byta karriärspår.

geologen sa:
- Om du på ett ögonblick blev ekonomiskt oberoende och kunde leva mycket gott resten av livet utan att behöva jobba en sekund, hade du då ändå fortsatt jobba?

De som ärligt svarar "ja" på den frågan kan inte vara många. Jag hade då inte gjort det.

Ja, dels eftersom jag arbetar med en av mina intressen - att få betalt för att utvecklas inom ett av ens intresseområden, man måste ju vara dum för att inte vilja det...
geologen sa:
Men bara för att jag inte har roligt på jobbet betyder det inte att jag inte gör ett bra jobb. Jobbet blir ju en plikt. Motprestationen är lön. Och det är lönen som är drivkraften. Arbetsgivaren köper min tid och då gör jag mitt jobb under den tiden. Svårare än så är det inte.
Exakt där är det jag anser vara fel... Du pratar om att "göra ett bra jobb" - det är inte samma sak som att vara bland de bästa på att göra det jobbet... En person som är riktigt dålig kan också "göra ett bra jobb"... De som är extremt duktiga på vad de gör är det pga att de gör det av en annan anledning än enbart vad som kommer in på kontot i slutet av månaden. Utan intresset och engagemanget i företagets syfte så kommer man aldrig att bli riktigt bra... Man kan på sin höjd bli "ganska hyffsad"... Därför anställer jag ALDRIG någon vars primära intresse är lönen - lönen är en viktig del, men om det är det som är det primära så är det inte en person som kommer bli riktigt grym... Om det där emot är en person med ett stort intrese och en övertygelse, som dessutom vill ha bra betalt - inga problem....

geologen sa:
Fast jag kan ju inte ändra i min ansökan eftersom den redan är skickad. Så varför ska jag då kontakta dem för att fråga om det vaga?
För att du är intreserad av jobbet?

e120guru sa:
Bortsett från att söka jobb genom att skicka in ansökningar, vad har du gjort senaste 12 månaderna för att förändra din situation i önskvärd riktning? Livet är inte enkelt, och väldigt få får det jobbet de vill ha utan uppoffringar...

Alternativet till att fortsätta söka jobb och hoppas på napp är väl att helt dumpa mitt nuvarande liv, offra det vänskapsnät jag byggt upp under många år, offra ett boende som innebär att jag äntligen kan sova på nätterna, och offra cykelträningen som är det som håller mig frisk och pigg. Det är väldigt mycket att offra för att göra nåt som kanske ändå inte ger resultat.

Jag önskar så att nån för tio år sen hade sagt till mig vad jag skulle göra för att inte hamna där jag hamnat nu, men jag är i en helvetiskt djup grop och alla vägar ur är brantare än de värsta backar nån cyklat uppför. Hoppet står till att jag ska lyckas signalera den där räddningshelikoptern som flyger förbi ovanför hålet ett par gånger per år.

frossarn sa:
geologen sa:
H. sa:
geologen sa:

Återigen så tänker du för passivt. Följ upp ansökan, ring för att höra om de mottagit den, om något är oklart, något som du måste komplettera med, hur ser processen ut etc.
Då hamnar du i översta högen med ansökningar. Om du passivt väntar, så riskerar du att hamna i högen som bara hade otur! Att söka jobb innebär aktivitet genom hela processen, där du först skall sälja in dig själv & sen se om företaget kan göra detsamma för att acceptera jobbet.

Som ngn skrev längre upp i tråden, har du inställningen att inget jobb kan vara kul, så blir du dessvärre väldigt oattraktiv som anställd. Du måste visa vilja, ambition & drivkraft. Det du gör är en passiv plikt att söka jobb & sen hoppas på det bästa. Hur skall arbetsgivaren kunna förstå att du är en driven & ambitiös person om du inte visar det genom aktiva handlingar?
Sorry, men du har helt fel inställning/attityd till att finna en väg till ett nytt jobb speciellt om du vill byta karriärspår.

Men jag är inte driven. Driven för mig är nån som går över lik för att få sin vilja fram. Det är inte jag.

geologen sa:
e120guru sa:

Där tycker folk olika, kan vi konstatera. Jag ser ett jobb som ett sätt att få pengar till att kunna ha kul på min fritid. Jag tror säkert att vissa har roligt på jobbet, men jag tror att de delvis ljuger för sig själva. Som jag ser det kan man ställa den här frågan:

Kan då rakt säga att hos oss hade du aldrig fått anställning!
Inte en chans i h-lvete att du får ett jobb med ansvar med en sådan inställning! Möjligtvis på ett löpande band

Jag tillhör en av de personerna som definitivt svarar JA på frågan om att fortsätta jobba! Jag jobbar med en massa personer som redan har svarat JA! Så de är inte få, tvärtom så är de fler än vad du tror!
De som är ekonomisk oberoende & inte har något jobb, har väldigt tråkigt. En av mina vänner ärvde en hel hög med stålar & har varit ekonomiskt oberoende sedan han var 18. Väldigt många tillfällen har han berättat att han är avundsjuk på mig som har vad han upplever som roligt på jobbet! Själv så fyller han sin tid med att se efter sina fastigheter bara för att inte dö av tristess!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp