[OT] Chans att rädda karriären?

Du kan inte gå vidare till lite mer kvalificerade roller inom hemtjänsten då? Det måste ju behövas folk som koordinerar, planerar verksamheten osv. Eller är du fast på ingångspositionen?

Alternativt dra igång ett eget hemtjänstföretag, få det att växa och bli lönsamt och sälj det till Aleris om några år... ;-)

geologen sa:
Inget. Jag går faktiskt i de tankarna. Men jag vill ha bättre koll på exakt vad jag bör satsa på i så fall, så jag blir så bred som möjligt.

Jag gissar att du har bra koll på matematik efter din geologutbildning?
Vad jag har hört av kollegor som är programmerare så är inte programmeringsspråket det viktigaste men på mitt jobb kör dom stenhårt på C++.

Läste att du vill ha kontorsjobb. Då är programmerare perfekt. Kan inte bli mer kontorsjobb än så.

Vårt mastermind på jobbet får dessutom sitta hemma och jobba, eftersom han är oumbärlig.

IMO så känns programmerare som ett jäkligt säkert kort för att få jobb.

tobot sa:
Läste att du vill ha kontorsjobb. Då är programmerare perfekt. Kan inte bli mer kontorsjobb än så.

Beror väl på vad för typ av mjukvaruutvecklare man är... Innan jag fick mitt nuvarande jobb var jag mjukvaruutvecklare (eller "programmerare" som en del säger som inte vet att programmerandet bara är en liten del av arbetet)... Då han man många gånger suttit på flygplan och programmerat, suttit i fabriker och programmerat, sitta på hotellrum... Så så himla typiskt kontorsjobb behöver det inte vara...

Dessutom är det bra om man har iaf ett uns av driv och problemlösningsförmåga om man ska vara utvecklare... Något som verkar saknas här... Och för att bli riktigt vass behöver man tycka att det är kul, inte se det som ett slaveri där man enbart är för att vara på jobbet vissa tider för att arbetsgivaren betalar för det.

tobot sa:
Vårt mastermind på jobbet får dessutom sitta hemma och jobba, eftersom han är oumbärlig.

Ingen är oumbärlig... Alla kan ersättas, det kan dock vara mer eller mindre smärtsamt... Har man filosofin att någon person är oumbärlig så är det organisationen som har skapat problemet (inklusive personen själv), och kan och bör byggas bort om man har sjukdomsinsikt... Vad gör ni den dagen vederbörande är med om en olycka och blir invalidiserad?

Jag håller med e120guru att om man vill jobba som programmerare, eller för all del; mjukvaruutvecklare, i C eller C++ (ok, även C# och Java ) måste man ha ett rätt stort intresse, kalla det driv ;) alternativt lära sig det sjukt lätt. Jag klarade mig helt ok när jag jobbade med det även om jag inte gjort mina 10000h men det var stor skillnad mot de som suttit och hackat sedan 12-års åldern. Jag fungerade väldigt bra i stora projekt med fler inblandade men haltade om jag behövde rapa ur mig något mer avancerat på kort tid, kanske är därför jag jobbar som konstruktör och med PDM-support idag och enbart har programmeringen som hobby :)

Vill du börja med programmering och har en del idéer kan det vara läge att köpa en Arduino och sen gå kurser i Android (eller C)programmering mot denna. Finns även mycket matnyttigt på nätet. Att bli en bra C-programmerare mot inbyggda system eller bli grym i C++ är inte snytet ur näsan på en eftermiddag. Sen finns det såklart många andra språk men jag har varit borta lite för länge från branschen och inte hängt med i utvecklingen så där vet andra mycket bättre.

Vegan sa:
Jag håller med e120guru att om man vill jobba som programmerare, eller för all del; mjukvaruutvecklare, i C eller C++ (ok, även C# och Java ) måste man ha ett rätt stort intresse, kalla det driv ;) alternativt lära sig det sjukt lätt.

+1 på det. Programmering är mycket mer än att bara lära sig ett (eller flera) språk. Man behöver ha ett akademiskt problemlösartänk och en ganska god matematisk grund. Det är helt klart en fördel om man lär sig vid lägre ålder. Sedan är min personliga övertygelse att det inte är för alla. Då jag levde som konsult höll jag ibland utbildning där det ingick viss grundläggande programmering för att hantera system som mitt företag levererade. Vissa tog det till sig direkt, andra var *helt* hopplösa även om de hade ungefär samma utbildningar och bakgrunder.

Det är definitivt inte ett yrke man ger sig in i om man inte är genuint intresserad av det. Mer ett kall än ett jobb. :-)

plumse sa:
Vegan sa:
plumse sa:
Lars.E sa:
Helt otroligt att det bara går runt runt år efter år.

Jupp!
Det måste bero på att det inte är tillräckligt illa än för att en förändringsvilja skall övergå till handling.
Och kom ihåg, Det kan ALLTID bli värre!

- "Nu kan det inte bli värre" sade pessimisten
-"Johodå! Det kan det visst det!" sade optimisten

- Och ur kaoset talade en röst till mig och sa: "Le och var glad, ty det kunde vara värre" Och jag log och var glad och det blev värre".

Skål :-)

Lars.E sa:

Det startade dessutom ännu tidigare än den här tråden med olika karriärråd som dissades: http://happyride.se/forum/read.php/1/829982/830626#msg-830626

Lite intressant ändå att det lät så här för 8 år sedan:

"Mitt idealjobb vore ett med fasta arbetstider, och en fast arbetsplats, minimalt med ansvar och en lön som räcker till för det grundläggande, och inga arbetsuppgifter som går ut över ens fritid."

Alla de målen är ju faktiskt uppfyllda nu...? :-)

DT sa:
Lars.E sa:

Det startade dessutom ännu tidigare än den här tråden med olika karriärråd som dissades: http://happyride.se/forum/read.php/1/829982/830626#msg-830626

"Mitt idealjobb vore ett med fasta arbetstider, och en fast arbetsplats, minimalt med ansvar och en lön som räcker till för det grundläggande, och inga arbetsuppgifter som går ut över ens fritid."

Jamendåså... geologen har ju uppnått målen redan.
Kanske var målen lite låga då? Nu är det bara att sikta på nya mål.
geologen kommer nog att fixa detta.

e120guru sa:
tobot sa:

Beror väl på vad för typ av mjukvaruutvecklare man är... Innan jag fick mitt nuvarande jobb var jag mjukvaruutvecklare (eller "programmerare" som en del säger som inte vet att programmerandet bara är en liten del av arbetet)... Då han man många gånger suttit på flygplan och programmerat, suttit i fabriker och programmerat, sitta på hotellrum... Så så himla typiskt kontorsjobb behöver det inte vara...

Dessutom är det bra om man har iaf ett uns av driv och problemlösningsförmåga om man ska vara utvecklare... Något som verkar saknas här... Och för att bli riktigt vass behöver man tycka att det är kul, inte se det som ett slaveri där man enbart är för att vara på jobbet vissa tider för att arbetsgivaren betalar för det.

tobot sa:

Ingen är oumbärlig... Alla kan ersättas, det kan dock vara mer eller mindre smärtsamt... Har man filosofin att någon person är oumbärlig så är det organisationen som har skapat problemet (inklusive personen själv), och kan och bör byggas bort om man har sjukdomsinsikt... Vad gör ni den dagen vederbörande är med om en olycka och blir invalidiserad?

Visst man kan programmera uppe i internationella rymdstationen också, men de flesta programmeringsjobb sker väl oftast från kontorsplats? Men jag har inga papper eller statistik på detta, så atte... (Är inte programmerare själv)

Jag menade inte bokstavligt talat oumbärlig. Han är en jäkligt bra programmerare helt enkelt, och sådana är inte helt lätt att få tag i. Särskilt i spelbranschen.

Det är tyvärr ganska vanligt att personer blir i det närmaste oumbärliga i en del organisationer. Det kan handla om att de är de enda som har satt upp system eller de enda som har koll på hur vissa manuella steg görs. Eftersom de ofta har häcken full så har de inte tid att dokumentera vad de gör och i de fall jag sett det göras så är det alltid minst tre som blir förvånade vad det är som händer för att saker skall funka.

falk1 sa:
Spännande att ordet driv få det att svartna så för dig. Att göra ett bra jobb(inkl. städning), bli bättre cyklist, vara en bra vän, kräver driv/vilja men det ser ut att helt gå förbi dig.

falk1 sa:
Att inte kontakta ev. blivande arbetsgivare har mest med rädsla att göra.
Se det inte som ett sätt ”smitta före” utan i ställe som ett krav för att få möjligheten att komma på intervju.
Fundera först igenom varför du är intresserad av just det jobbet och tänk igenom vad just du har att tillföra. Om det ända du kan komma på är bättre lön så bör du fundera ett tag till.
Ring dem och fråga t.ex. mer i detalj hur tänkta arbetsuppgifter kan se ut och hur arbetsgruppen ser ut. Förklara din situation, t.ex. att du arbetar med något som är socialt väldigt givande men att du verkligen är sugen på att arbeta inom det område som du är utbildad och är intresserad av och att du därför VET att du kommer göra ditt bästa för att göra ett riktigt bra jobb.
Så samla mod och försök överkomma din rädsla, rapportera tillbaka imorgon em. hur det gick. ;)

Nej, det har faktiskt inte med rädsla att göra, utan min känsla för fair play och rättvisa. Jag är ohyggligt ärlig och artig. Jag har till och med medvetet svarat fel (och fick därmed inte godkänt) på en praktisk tenta när jag oombett fick svaret på en fråga från doktoranden som ledde det. För att jag inte ville dra nytta av nåt jag inte hade gjort själv.

Jag har inga problem med att kontakta företaget i rätt fas, dvs om jag läser annonsen och det är nåt som är oklart eller saknas.

falk1 sa:
Parallellerna till doping hjälper dig kanske att rättfärdiga för dig själv varför du att inte försöker, men den stämmer inte.
Det är snarar som om du tävlat i MTB i många år men gång på gång blir förvånad över att du inte blir uttagen som landsvägscyklist, men trots det så vägrar du ringa teamchefen och berätta mer om dig själv och att förklara hur åren på MTB stärkt dig som cyklist/människa.
Du vägrar även kontakta något team för att lära dig mer om vad som krävs som landsvägscyklist, för du tror att nästa gång de söker så blir du ihåg kommen som han som inte viste allt, men chansen är betydligt större att de kommer ihåg dig som den som vill satsa och lära sig.
Ett personligt brev och CV räcker inte.

Haltande liknelse. Teamchefen i ditt exempel borde få sparken för inkompetens. Ett objektivt testande av förmåga i kombination med tävlingsresultat ska ligga till grund för uttagning, inte fjäsk och inställsamhet.

falk1 sa:
När det gäller din fråga pengar/arbetsfråga så speglar det ett större problem och som flera här försökt påtalat för dig: om det ända som driver dig att arbeta är lönen, varför ska någon då anställa dig?
I mitt fall har jag genom tur/skicklighet/driv funnit ett arbete som jag trivs med och där jag känner att jag utvecklas och utmanas och arbetsuppgifterna utvecklas.

Ni hänger upp er lite för mycket på det här med lönen. Jag menar inte att jag inte skulle kunna drivas av andra saker, men det primära för att jag ska gå till jobbet kommer alltid att vara lönen. Därmed inte sagt att det inte kan finnas sekundära drivkrafter.
Eftersom jag bara har haft okvalificerade och väldigt enkla jobb hittills, kanske jag helt enkelt inte fattat att det kan vara på annat sätt. Men tills jag är i den situationen att själva jobbet i sig lockar, så kan jag inte svara ärligt på annat sätt än att lönen är den huvudsakliga drivkraften.

Fältprästen sa:
geologen sa:
Alternativet till att fortsätta söka jobb och hoppas på napp är väl att helt dumpa mitt nuvarande liv, offra det vänskapsnät jag byggt upp under många år, offra ett boende som innebär att jag äntligen kan sova på nätterna, och offra cykelträningen som är det som håller mig frisk och pigg. Det är väldigt mycket att offra för att göra nåt som kanske ändå inte ger resultat.

Vad får dig att tro att du inte kan få nya vänner någon annanstans? Och de vänner som du har nu, är de riktiga vänner så lär du behålla dem också.
Vad får dig att tro att det inte går att sova någon annanstans i världen?
Och varför tror du att det inte går att träna på andra platser?

Visst kan jag hitta nya vänner på ny plats. Men det lär ta 5-10 år, som i Gbg. Dessutom blir det svårare och svårare ju äldre man är. Få nya vänskapsband knyts efter 35-40. Behålla vänner som är 20, 40, 100 mil bort, det är svårt. Utan det regelbundna umgänget dör relationen ut.

Visst går det att sova på andra håll. Men jag har inte kunnat sova ordentligt i de tre tidigare lägenheter jag haft. Det är ett enormt handikapp att vara så lättväckt och ljudkänslig som jag är, men jag kan inte göra nåt åt det. Nu har jag äntligen hittat en lägenhet där det är i det närmaste helt tyst hela tiden, särskilt på nätterna, och det är så underskönt att varje kväll lägga sig trygg i vetskapen att jag högst sannolikt får sova utan att bli väckt av yttre ljud.

Träna går på andra platser. Det var mer tidsaspekten jag menade när jag skrev "offra cykelträningen".

DT sa:
Du kan inte gå vidare till lite mer kvalificerade roller inom hemtjänsten då? Det måste ju behövas folk som koordinerar, planerar verksamheten osv. Eller är du fast på ingångspositionen?

Alternativt dra igång ett eget hemtjänstföretag, få det att växa och bli lönsamt och sälj det till Aleris om några år... ;-)

De högre tjänsterna tillsätts som sagt efter lång och trogen tjänst, inte efter kompetens. Men jag vill verkligen inte vara kvar i hemtjänsten. Det är rätt kassa villkor även på de "högre" tjänsterna.

Och egen företagare vill jag absolut inte bli. Av väldigt många olika skäl!!!

tobot sa:
geologen sa:
Inget. Jag går faktiskt i de tankarna. Men jag vill ha bättre koll på exakt vad jag bör satsa på i så fall, så jag blir så bred som möjligt.

Jag gissar att du har bra koll på matematik efter din geologutbildning?
Vad jag har hört av kollegor som är programmerare så är inte programmeringsspråket det viktigaste men på mitt jobb kör dom stenhårt på C++.

Matematik är en obetydlig komponent inom geoutbildning, om man inte riktar in sig på oceanografi, viss avancerad geofysik, meteorologi eller liknande. Men inom "jordnära" geo är det som mest enklare gymnasiematte det handlar om. Typ saker från matte C som mest. Däremot har jag ett intresse för matte, även om mina kunskaper inte är nåt att skryta med. Jag har lätt för att lära mig. Läste in matte C till MVG på nationellt prov på en knapp vecka, och matte D till VG på nationellt prov över en helg. Tyvärr var det 2004, och jag har inte använt nåt av det sen dess, så mycket är bortglömt.

e120guru sa:

Nja, problemlösningsförmåga tycker jag att jag har. Jag är väldigt kreativ i såna lägen. Tycker jag åtminstone själv. Brukar för det mesta lösa saker, ibland på rätt okonventionella vis. Förra helgen var jag med vårt damelitlag på Kinnekulle. En i laget hade mekat med sadeln och en liten metallcylinder ramlade loss och hamnade i snön vid vägkanten. Vi var tre personer som letade efter den. Så fick jag idén att släppa en ungefär lika stor sten från platsen på sadelstolpen där cylindern hade suttit. Där stenen landade letade jag, och hittade delen efter några sekunder.

Geologen, vad är det i din uppfattning som gör att det EJ är fair play i att ringa & ställa frågor kring tjänsten & på så sätt visa för en potentiell arbetsgivare att du är intresserad av tjänsten ifråga`
På vilket vis är det oförenligt med din patos om fair play?

Vad du inte verkar vilja förstå är att för att bli intressant för en arbetsgivare så måste du visa att just du är den rätte för tjänsten ifråga. Det kommer inte att ske att det trillar ner ett anbud ifrån himlen utan att du först visat intresse i tjänsten. Att sända en ansökan är inte på långt när tillräckligt idag då det är väldigt många sökande på varje tjänst. Inte alls ovanligt med +100 sökande på en tjänst & för att då inte sållas bort i högen med de som har otur, så bör du ha ringt & visat ditt intresse. Gärna på ett sådant sätt att den potentiella arbetsgivare har ett gott intryck & att du kommer med i runda 2. Då gäller CV'n & om den inte matchar tjänsten någotsånär, sorry men då åker du i den rundan. Dock så måste du kvala in i den rundan genom att vara bland de 20 som arbetsgivaren verkligen läser.

Du verkar vara en idealist som är fullkomligt naiv & saknar helt kontakt med verkligheten.
Massor av folk har försökt att förklara för dig hur arbetsmarknaden ser ut/fungerar ifrån ett arbetsgivarperspektiv, men du vägrar fullständigt att lyssna på de som trots allt ger dig råd om hur det fungerar! Du sågar dessutom analogierna för att du skall se kopplingen till något som du kan relatera till, ref exemplen på hur detta kan jämföras med cykling.

Så vad önskar du för hjälp? Konkret alltså?

Foxis sa:
Vegan sa:
Jag håller med e120guru att om man vill jobba som programmerare, eller för all del; mjukvaruutvecklare, i C eller C++ (ok, även C# och Java ) måste man ha ett rätt stort intresse, kalla det driv ;) alternativt lära sig det sjukt lätt.

+1 på det. Programmering är mycket mer än att bara lära sig ett (eller flera) språk. Man behöver ha ett akademiskt problemlösartänk och en ganska god matematisk grund. Det är helt klart en fördel om man lär sig vid lägre ålder. Sedan är min personliga övertygelse att det inte är för alla. Då jag levde som konsult höll jag ibland utbildning där det ingick viss grundläggande programmering för att hantera system som mitt företag levererade. Vissa tog det till sig direkt, andra var *helt* hopplösa även om de hade ungefär samma utbildningar och bakgrunder.

Det är definitivt inte ett yrke man ger sig in i om man inte är genuint intresserad av det. Mer ett kall än ett jobb. :-)

Det förstår jag absolut. Jag började skriva mycket (!!!) enkla saker i BASIC på C64 när jag var 9-10 år. Sen skrev jag några enklare program i ett C-liknande språk på Amigan i tidiga tonåren. Tyckte det var rätt lätt att komma in i då. Har i vuxen ålder läst lite C++-böcker och lekt lite med enklare grejer för att lära mig. Men bristande motivation har gjort att jag hellre cykeltränat än satt mig med det. Med mer fokus tror jag nog det skulle gå rätt bra. Jag har rätt lätt för att skapa program i tanken, på ett konceptuellt plan, men jag saknar rutinen och detaljkunskapen för att, än så länge, omsätta allt i verklig kod. Och mer avancerade programmeringstekniska saker har jag inte ens nosat på.

Summa summarum, så tror jag att jag skulle kunna bli hyfsat bra om jag satsade på det. Men det är bara min egen tolkning. Nån med mer programmeringskunskap skulle kanske skratta åt mina tankar.

Lars.E sa:
DT sa:
Lars.E sa:

Jamendåså... geologen har ju uppnått målen redan.
Kanske var målen lite låga då? Nu är det bara att sikta på nya mål.
geologen kommer nog att fixa detta.

När det skrevs var mina månatliga utgifter bara lite över hälften av i dag. Jag bodde i en snuskigt billig lägenhet och hade ännu inte börjat betala tillbaks till CSN. Då klarade jag mig på ca 8000 i månaden efter skatt. I dag behöver jag runt 14-15 kkr netto för att bara klara det grundläggande, dvs räkningar, nödvändiga utgifter i övrigt, samt mat. En låg heltidslön då hade gett mig mycket mer överskott än motsvarande lön i dag. Så på den punkten har målen höjts.

Dessutom pluggade jag fortfarande då.

geologen sa:
falk1 sa:
Parallellerna till doping hjälper dig kanske att rättfärdiga för dig själv varför du att inte försöker, men den stämmer inte.
Det är snarar som om du tävlat i MTB i många år men gång på gång blir förvånad över att du inte blir uttagen som landsvägscyklist, men trots det så vägrar du ringa teamchefen och berätta mer om dig själv och att förklara hur åren på MTB stärkt dig som cyklist/människa.
Du vägrar även kontakta något team för att lära dig mer om vad som krävs som landsvägscyklist, för du tror att nästa gång de söker så blir du ihåg kommen som han som inte viste allt, men chansen är betydligt större att de kommer ihåg dig som den som vill satsa och lära sig.
Ett personligt brev och CV räcker inte.

Haltande liknelse. Teamchefen i ditt exempel borde få sparken för inkompetens. Ett objektivt testande av förmåga i kombination med tävlingsresultat ska ligga till grund för uttagning, inte fjäsk och inställsamhet.

Att berätta om sig själv och påtala sina styrkor = fjäsk och inställsamhet?

Om man vänder på frågeställningen då och antar att alla utom du ringer och ställer frågor och visar att de har ett intresse av tjänsten/arbetsgivaren. Då innebär ditt icke-ringande att du har en nackdel jämfört med alla andra. Är inte det orättvist och något du borde försöka utjämna s.a. alla bedöms på likartade grunder.

Nej, jag trollar inte. Jag tycker det är fjäsk och fusk att ringa till en arbetsgivare, som dessutom säkert har viktigare saker att göra än att svara i telefon hela dagarna, bara för att få en fördel i urvalsprocessen. Jag är emot att det blir en kapprustning. Vad blir då nästa steg om några år? Att man ska skicka blommor och choklad till kontoret? Bjuda rekryteraren på kryssning i medelhavet? Nånstans måste man dra gränsen.

Obs! Nu menar jag EFTER att ansökan är skickad. Jag har aldrig sagt att det är fel att ringa inför, om man har en verklig och berättigad fråga eller behov av komplettering, som inte bara är ett svepskäl för att få ringa. T ex att det saknas information om stationeringsort eller liknande.

Senast ändrad:
Det är fullt normalt och vettigt att höja målen :)
Men att likna ett telefonsamtal till en intressant arbetsgivare med fusk och fjäsk är varken normalt eller vettigt. Är man intresserad av något vill man veta mer, och arbetsgivare vill ha intresserad personal.
Ring och ställ frågor på sådant som du är intresserad av. Det är varken fusk eller fjäsk.

GoranS sa:

Fast det är ju det ansökningsbrevet är till för. Det andra blir ju bara kaka på kaka.

GoranS sa:
Om man vänder på frågeställningen då och antar att alla utom du ringer och ställer frågor och visar att de har ett intresse av tjänsten/arbetsgivaren. Då innebär ditt icke-ringande att du har en nackdel jämfört med alla andra. Är inte det orättvist och något du borde försöka utjämna s.a. alla bedöms på likartade grunder.

Två fel blir inte ett rätt. Om alla andra kommer före i en tävling genom att fuska, är det då rätt att även jag fuskar? Orättvisan måste ju ses åt andra hållet.

geologen sa:
Nej, jag trollar inte. Jag tycker det är fjäsk och fusk att ringa till en arbetsgivare, som dessutom säkert har viktigare saker att göra än att svara i telefon hela dagarna, bara för att få en fördel i urvalsprocessen. Jag är emot att det blir en kapprustning. Vad blir då nästa steg om några år? Att man ska skicka blommor och choklad till kontoret? Bjuda rekryteraren på kryssning i medelhavet? Nånstans måste man dra gränsen.
ASG, hade du skickat blommor/choklad så hade du definitivt hamnat i oturskorgen....:-)
Bestickning är förbjudet i lag, så den fungerar inte heller...:-)
Hur ser du på tävlande i cykling? Är du emot att dina motståndare lägger mer tid på träning än dig då de kanske har förutsättningar att träna 5h mer än dig per vecka?
Det är också en kapprustning, eller hur?
Du måste inse att du måste tävla om jobbet! Det är många om budet & många kvalificerade sökande & alla vinklar som du kan få för att visa att du har rätt förutsättningar för jobbet är positivt om du vill komma ur hemtjänsten!

frossarn sa:
Hur ser du på tävlande i cykling? Är du emot att dina motståndare lägger mer tid på träning än dig då de kanske har förutsättningar att träna 5h mer än dig per vecka?
Det är också en kapprustning, eller hur?

Nej, det är ärliga förberedelser, jämförbara med att skriva ett bättre ansökningsbrev eller att ha bättre meriter i CV:t.

geologen sa:
Henrik_E sa:
Folk som inte ringer är ju uppenbart ointresserade av jobbet. Lika bra att slänga deras ansökan.

Det är ett både felaktigt och genomkorkat antagande.
Nope, tvärtom! Det är realiteten idag! Den som inte inser det har en stor begränsning & får dessvärre se sig utkonkurrerad av folk som har sämre kvalifikationer & kanske rent av av mindre lämpliga för jobbet, men det är realiteten!

geologen sa:

Obs! Nu menar jag EFTER att ansökan är skickad. Jag har aldrig sagt att det är fel att ringa inför, om man har en verklig och berättigad fråga eller behov av komplettering, som inte bara är ett svepskäl för att få ringa. T ex att det saknas information om stationeringsort eller liknande.
Kan faktiskt hålla med dig om det här.
Om det inte räcker med att ha önskad kompetens svara på jobbannonsen för att ha en chans att få jobbet så är rekryteringssättet fel.
Tänker alltid på det när höga statliga tjänster ska tillsättas, så som ÖB tex.

geologen sa:
GoranS sa:

Fast det är ju det ansökningsbrevet är till för. Det andra blir ju bara kaka på kaka.

GoranS sa:

Två fel blir inte ett rätt. Om alla andra kommer före i en tävling genom att fuska, är det då rätt att även jag fuskar? Orättvisan måste ju ses åt andra hållet.

Även om det bara är du som anser att det är att fuska? Någonstans tycker jag det är hedervärt att du håller fast vid dina ideal, men jag tycker att du i och med det gör det lite onödigt svårt för dig själv. Ibland tror jag att ett visst mått av pragmatism kan vara lämpligt.

Om man ska dra en liknelse skulle det ju kunna vara en proffscyklist som vägrar ta service från servicebilen för att han tycker det är fusk. Ingen annan tycker det men denna cyklist tycker man ska klara sig själv för det fick de ju göra i början av cykelsportens historia.

Senast ändrad:
geologen sa:
Nej, jag säger inte att arbetsgivare inte tänker så, men de facto är det ett felaktigt och korkat antagande, eftersom det inte stämmer.
Tja, jag kan hålla med dig idealistiskt,men dessvärre så är du lite av en Don Quijote som fäktar mot ett system som du aldrig kan vinna mot.

Snälla, kan inte någon moderator låsa den här tråden? Det är rent plågsamt att läsa. Som en karriärs-snuff-movie om/av geologer.

Senast ändrad:
Kan inte låta bli. Det är som naturprogrammet på TV där någon stackars söt lejonunge försöker hänga med sin flock fast den bara har tre ben. Man vet att det kommer gå åt helvete, men man kan inte sluta titta.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp