hobbit sa:
geologen sa:
zirxo sa:
geologen sa:
Jag har sagt det tidigare, men jag önskar att det fanns en jobbsida som fungerade ungefär som dejtingsidor. Där man skriver in sina egenskaper, färdigheter, utbildningar, erfarenheter, önskemål och krav, och sen fyller arbetsgivare i önskemål och krav, och sen matchas det i systemet, kanske med lite manuell handpåläggning i vissa fall. Poff, så har de en lista med kandidater att kontakta för fördjupning och kanske kalla till intervjuer. Borde vara extremt effektivt, samtidigt som företagens personalansvariga slipper sitta och tröska sig igenom hundratals eller tusentals ansökningsbrev, varav många från folk som söker allt, utan urskillning.
Du menar som rekryteringsfirmor så som Academic Work gör?
Nä, de gör inte så som jag menar.
Men gör en sida som fungerar som du menar!!! Ta-Da! Du skrev ju tidigare i tråden att du har grundläggande kunskaper i diverse programmering och med tanke på att du ändå har klarat av en rätt gedigen utbildning en gång i livet så kan det ju på intet sätt vara ett oöverstigligt moment för dig att lägga dig till med den ytterligare kunskap som krävs för att bygga ett verktyg som just gör det du vill! Det behöver inte kosta ngt mer än tid, låna lite böcker på bibblan, läs lite forum, etc... Sen har du en potentiellt sjukt bra produkt som - om inte ngn vill köpa den - kommer kunna användas av massa. Och då har du ju en hobby! Det måste väl ses som kreativt att bygga ett verktyg ändå. :)
Sluta hänga läpp och köööör!
/H
"Grundläggande" betyder, som en happyit instämde i via PM, att det motsvarar ungefär första kursen på en programmeringsutbildning.
Geovetenskaplig utbildning, åtminstone där jag läste, är troligtvis en av de lättaste utbildningarna på den nivån i Sverige. Jag skäms över hur lätta en del poäng var att ta. Vi hade t ex en tiopoängskurs (fyra kursdeltagare vid starten, två kvar i slutet) där vi hade ungefär två dagars inledande föreläsningar, sen en gemensam färd ut till ett område nordöst om stan, där vi satte upp en mätare som mätte vattenståndet, och sen några regnsamlare spridda i landskapet. Sen bytte vi pappersrulle i vattenståndsmätaren och läste av/tömde regnsamlarna en gång i veckan. I slutet av kursen sammanställde vi det hela i en kort rapport på ett par sidor, hade ett par avslutande föreläsningar, och sen var det klart. 10 gamla högskolepoäng, med en effektiv arbetsinsats motsvarande en dryg vecka.
En kurskamrat kom från Kina. Han var bara ute efter en examen, eftersom de där hemma bara brydde sig om examen, oavsett ämne, så han valde det som han hade fått veta var lättast att läsa - geovetenskap. Själv skulle han syssla med export i ett mindre handelsföretag när han kom hem igen.
Det är inte omöjligt att jag efter flera års försök skulle lyckas få till nåt liknande det jag beskriver, men vem skulle använda den? Utan en omfattande användarbas är den helt ointressant, för båda parter. Nej, en sån sak måste initieras och drivas av en myndighet, eller som ett sidoprojekt från ett stort nätföretag som Facebook, Google eller liknande.