[OT] Chans att rädda karriären?

DH sa:
hobbit sa:

Nä, de gör inte så som jag menar.

Sluta hänga läpp och köööör!

/H

Typ "klipp dig och skaffa ett jobb"?
Det är ju helt genialt egentligen!

Eller varför inte bli munk? De behöver aldrig förnedra sig med jobbsökande.Riktiga munkar är bara lyckliga. Avundas ingen. Jämför sig aldrig. Åtrår inget som inte går att få. Fan va cool.[/quote]

Hahaha!

geologen sa:
marr sa:
Vi söker fortfarande folk hos mig geo, om du vill dryga ut kassan :D

Ja, alltså, jag vet inte om jag är beredd att offra massa helger. Men jag funderar på det då och då...

Det är faktiskt ett väldigt kul jobb. Man får träffa många eldsjälar och vara med på coola evenemang. Men klart, det stjäler en del helger, efter eget val.

marr sa:
geologen sa:
marr sa:

Ja, alltså, jag vet inte om jag är beredd att offra massa helger. Men jag funderar på det då och då...

Det är faktiskt ett väldigt kul jobb. Man får träffa många eldsjälar och vara med på coola evenemang. Men klart, det stjäler en del helger, efter eget val.

Men då kan man ju välja att var ledig på andra dagar ist, utan förlust.
Geo du kan ju tex jobba 4helg dagar hoss marr och ta obetaldledighet från hemtjänsten i 5-6dagar å ta,en långsegling
Lr vad du nu vill.
Om jag hade sånna chanser skulle jag lätta hoppa på.

geologen sa:
Vi hade t ex en tiopoängskurs (fyra kursdeltagare vid starten, två kvar i slutet) där vi hade ungefär två dagars inledande föreläsningar, sen en gemensam färd ut till ett område nordöst om stan, där vi satte upp en mätare som mätte vattenståndet, och sen några regnsamlare spridda i landskapet + en massa mer text.
Låter som vilken arbetsplats som helst nästan. :)

En kurskamrat kom från Kina. Han var bara ute efter en examen, eftersom de där hemma bara brydde sig om examen, oavsett ämne, så han valde det som han hade fått veta var lättast att läsa - geovetenskap. Själv skulle han syssla med export i ett mindre handelsföretag när han kom hem igen.
Du ser, det går att få jobb fast man har "helt fel" utbildning.

Det är inte omöjligt att jag efter flera års försök skulle lyckas få till nåt liknande det jag beskriver, men vem skulle använda den? Utan en omfattande användarbas är den helt ointressant, för båda parter. Nej, en sån sak måste initieras och drivas av en myndighet, eller som ett sidoprojekt från ett stort nätföretag som Facebook, Google eller liknande.
Hur tror du Facebook, Microsoft mm startade?

Fältprästen sa:
geologen sa:
Det är inte omöjligt att jag efter flera års försök skulle lyckas få till nåt liknande det jag beskriver, men vem skulle använda den? Utan en omfattande användarbas är den helt ointressant, för båda parter. Nej, en sån sak måste initieras och drivas av en myndighet, eller som ett sidoprojekt från ett stort nätföretag som Facebook, Google eller liknande.
Hur tror du Facebook, Microsoft mm startade?

Med tanke på hur stor framgång arbetsförmedlingen verkar ha i sina försök att matcha arbetsgivare och arbetssökande känns det inte som att myndigheter är garanterat lyckosamma i sådana projekt, milt uttryckt. Tror att myndighetsinblandning snarare skulle göra att det är stor risk att det blir en massa politik och byråkrati i det.

marr sa:
geologen sa:
marr sa:

Är väl bara att testa. Är ju knappast så att du skriver på ett livstidskontrakt. Och man vet ju aldrig, du kanske tycker det är riktigt kul eller så kan det ge kontakter eller ingångar till något annat. Min känsla är att för många (inklusive jag själv) är livet en resa mellan bananskal som gör att man "råkar" hamna på olika ställen snarare än en välplanerad färd mellan noggrant uttänkta delmål. Sen har du väl själv skrivit att du har dålig koll på hur arbetsmarknaden ser (vilka företag som finns ...) och inte så mycket kontakter. Det där är ju ett sätt att börja förbättra den situationen. Det kanske inte ger utdelning, men sannolikheten är i alla fall positiv och det skulle ha en positiv inverkan på din ekonomi.

geologen sa:
marr sa:

Om du verkligen menade allvar med att försöka förändra din situation så är det är ju ett bra sätt att göra ditt CV mer attraktivt. Men visst, det ger ju inte samma instant gratification som en ledig helg.

GoranS sa:
Sen har du väl själv skrivit att du har dålig koll på hur arbetsmarknaden ser (vilka företag som finns ...) och inte så mycket kontakter. Det där är ju ett sätt att börja förbättra den situationen.

Jo, men detta har inga beröringspunkter med den typ av jobb jag är ute efter, så för just kunskapsbiten hjälper det inte. Och det där med kontakter är ju dubbelt. Jag vill ju egentligen inte använda mig av kontakter för att få jobb. Det känns så oärligt och falskt.

Men, som sagt, så överväger jag det. Tror att det skulle vara skoj, men jag får kolla upp mer i detalj vad som förväntas av mig i så fall.

Senast ändrad:
En kontakt är ju väsentligen någon som har en positiv bild av dig och som på något sätt kan påverka anställningsprocessen. Vari ligger felet att den personen talar gott om att anställa dig? Det är ett sätt för arbetsgivaren att öka sin sannolikhet att hitta rätt person. På stället jag jobbar har vi ett system där det utgår en bonus om man tipsar företaget om någon person som sedan anställs. Anledningen är förstås att det är större sannolikhet att det är en bra person som man anställer om det finns någon som har erfarenhet av personen ifråga och vet vad hen går för jämfört med om man tar en person som man bara har intervjuer/arbetsprov att gå på.

Eller menar du att en person som har en positiv bild av dig och som snackar med sin arbetsgivare och säger att han känner en bra kille som han tror skulle vara lämplig att fylla en vakans företaget har begår en oärlig och falsk handling?

Sen finns förstås andra sidan av det i form av nepotism, men jag utgår från att du har förmåga att se skillnaden och dessutom framstår du inte riktigt som en person som skulle ha en umgängeskrets där nepotism frodas.

geologen sa:
Och det där med kontakter är ju dubbelt. Jag vill ju egentligen inte använda mig av kontakter för att få jobb. Det känns så oärligt och falskt.

Ha-ha! Råd 1 fr alla jobbmäklare: nyttja din konakter!

Nu tror jag kärnan i problematiken visats upp: TS vill egentligen inte ha ett jobb alls!

Varför vill man inte arbeta? Ja, det kan bara vederbörande själv ta reda på.

GoranS sa:
Sen finns förstås andra sidan av det i form av nepotism, men jag utgår från att du har förmåga att se skillnaden

Det är mycket det jag menar. Och jag tycker inte att det är nån skillnad.

En annan aspekt av det är att jag inte skulle känna mig riktigt värdig ett jobb om jag hade fått det den vägen. Jag skulle känna mig som en som gått före i kön.

Senast ändrad:
geologen sa:
Jag vill ju egentligen inte använda mig av kontakter för att få jobb. Det känns så oärligt och falskt.

Varför skulle det vara falskt att använda kontakter? Det handlar ju inte om att du betalar någon för att skaffa jobb åt dig, utan att någon som känner dig kan rekomendera dig. Tex någon som vet att du är klipsk, analytisk och har mer kunskap än vad ditt skrala CV berättar. Med andra ord ger en riktig bild av dig.

Ponera att du har en syster som letar efter en livspartner. Om du känner en kille/tjej som du skulle tro passade henne riktigt bra och att de skulle klaffa. Skulle du inte kunna tänka dig att styra upp en träff, segeltur alla tre, eller en mer reguljär date? Eller är det också fel och hon får hålla sig till dejtingsiter och se om hon hittade någon? Så alla får samma chans?

AddeN sa:
Ponera att du har en syster som letar efter en livspartner. Om du känner en kille/tjej som du skulle tro passade henne riktigt bra och att de skulle klaffa. Skulle du inte kunna tänka dig att styra upp en träff, segeltur alla tre, eller en mer reguljär date?

Kärlek är så oförutsägbart, så nej, nåt sånt hade jag inte gjort.

Senast ändrad:
Kupa sa:
geologen sa:
Jag skulle känna mig som en som gått före i kön.

Det. Finns. Ingen. Kö.

Nej, naturligtvis ingen formell kö eller så, men självklart finns det bättre och sämre kandidater. Om jag hade fått ett jobb genom kontakter, och en bättre lämpad kandidat därmed missade den möjligheten, då har jag i praktiken gjort samma sak som att gå före i en kö. Och det är inte bra.

Senast ändrad:
geologen sa:
GoranS sa:
Sen finns förstås andra sidan av det i form av nepotism, men jag utgår från att du har förmåga att se skillnaden

En annan aspekt av det är att jag inte skulle känna mig riktigt värdig ett jobb om jag hade fått det den vägen. Jag skulle känna mig som en som gått före i kön.

Du menar att det är nepotism att tipsa företaget man jobbar på om en duktig person man känner? Min gissning är att du i så fall är rätt ensam om den definitionen.

Kollar du också de personer som intervjuat dig då du säker en tjänst inte råkat få en positiv bild av dig på fel grunder. Skulle ju göra att du skulle kunna riskera att "gå före någon mer kvalificerad i kön". Dessutom kanske det finns någon som inte känner till att jobbet finns som vore mer kvalificerad. Vore ju orättvist om du då fick jobbet.

En känsla för moraliskt handlande är bra, men din uppfattning i denna fråga är så rigid och skild från den som en överväldigande majoritet har att den blir en enorm nackdel för dig. Och med ett rättviseresonemang, varför ska du utsätta dig för denna stora nackdel?

GoranS sa:
geologen sa:
GoranS sa:

Du menar att det är nepotism att tipsa företaget man jobbar på om en duktig person man känner? Min gissning är att du i så fall är rätt ensam om den definitionen.

Kollar du också de personer som intervjuat dig då du säker en tjänst inte råkat få en positiv bild av dig på fel grunder. Skulle ju göra att du skulle kunna riskera att "gå före någon mer kvalificerad i kön". Dessutom kanske det finns någon som inte känner till att jobbet finns som vore mer kvalificerad. Vore ju orättvist om du då fick jobbet.

Skillnaden ligger i vem som är skyldig till orättvisan. Alla har möjlighet att hitta jobbet och söka. Alla har möjlighet att bli uttagna till en intervju. Bara jag (i exemplet) har möjligheten att ta en genväg via kontakten. Förstår du vad jag menar?

GoranS sa:
En känsla för moraliskt handlande är bra, men din uppfattning i denna fråga är så rigid och skild från den som en överväldigande majoritet har att den blir en enorm nackdel för dig. Och med ett rättviseresonemang, varför ska du utsätta dig för denna stora nackdel?

Rigid är faktiskt ett bra ord för att beskriva vad det handlar om. En rigid moraluppfattning som möjligen är beundransvärd men ligger så pass mycket utanför mainstream att det på riktigt hämmar geologens chanser i arbetslivet. Kopplat till en extremt rigid bild av hur arbetsmarknaden fungerar, där det enda som räknas är formella meriter och där folk avancerar i yrkeslivet från anställning till anställning i räta linjer med meriterande diplom efter varje avslutad postering.

geologen sa:
Kupa sa:
geologen sa:

Det. Finns. Ingen. Kö.

Nej, naturligtvis ingen formell kö eller så, men självklart finns det bättre och sämre kandidater. Om jag hade fått ett jobb genom kontakter, och en bättre lämpad kandidat därmed missade den möjligheten, då har jag i praktiken gjort samma sak som att gå före i en kö. Och det är inte bra.

Men kom igen nu! Det är ju Ditt liv det handlar om! Om någon kan säga ett gott ord om dig som gör att du därigenom ökar dina chanser att få ett jobb som gör att Ditt liv blir lite bättre, varför inte ta den chansen? Arbetsgivare anställer en person inte ett CV. Funkar inte personen på arbetet spelar CVt liksom ingen roll.

Har svårt att förstå att du kan ha sån empati för människor du inte ens vet vilka de är eller om de överhuvudtaget finns att du hellre lever ett liv på marginalen än "trampar" någon på tårna, vilket du ändå inte gör eftersom det är upp till arbetsgivaren att välja den kandidat den finner lämpligast.

Vill man förändra något måste man göra just det, Förändra något. Det går ju inte att sluta röka om man inte slutar tända nya cigg och stoppa dem i munnen...

geologen sa:
AddeN sa:
Ponera att du har en syster som letar efter en livspartner. Om du känner en kille/tjej som du skulle tro passade henne riktigt bra och att de skulle klaffa. Skulle du inte kunna tänka dig att styra upp en träff, segeltur alla tre, eller en mer reguljär date?

Kärlek är så oförutsägbart, så nej, nåt sånt hade jag inte gjort.

Livet är oförutsägbart geologen.
Om du däremot lyckas få in en kontakt där någon rekomenderat dig så betyder det inte att jobbet är spikat, men det ökar dina chanser otroligt iom att rekruteraren troligen inte övervägt dig innan.

Det är ju ganska tydligt att du inte vill få ett nytt jobb... trist, men inte alla är skapta för att göra något för sig själv när det är enklare att gnälla... Men jag hoppas verkligen att du lyckas få till det, men det måste börja med att du jobbar med dig själv. För det är där det sitter fast.

geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
GoranS sa:

Skillnaden ligger i vem som är skyldig till orättvisan. Alla har möjlighet att hitta jobbet och söka. Alla har möjlighet att bli uttagna till en intervju. Bara jag (i exemplet) har möjligheten att ta en genväg via kontakten. Förstår du vad jag menar?

Jag förstår hur du resonerar men jag håller inte med.

Om du vänder på det hela och tittar på situationen där alla utom du använder/försöker använda kontakter för att få jobb. Din sannolikhet att få ett jobb kommer att vara lägre än alla andra likvärdiga personers. Är det rättvist?

Dessutom lär i det stora flertalet fall en person som ett företag fått en rekommendation om via en kontakt utsättas för intervju(er), arbetsprov, ... ändå. Processen kan kanske vara kortare då företaget redan (via kontakten) har en informationskälla kring vad personen går för. Dock, om du skulle vara olämplig skulle du sannolikt inte få jobbet trots kontakten. Åtminstone om det är en hyggligt vettig arbetsgivare.

Senast ändrad:
Anledningen till att rekryterare gärna vill ha rekommendationer är för att det är svårt att se på ett CV/en ansökan vad personen faktiskt kan/hur de är. Sen när du väl är på intervjun har du alla möjlgheter att visa upp hur bra/vilket praktarsle du är i rekryterarens ögon. Kan lova dig att de kommer att anställa den som de tror kommer att göra det bästa jobbet och inte bara ta den den som de fått rekommenderad om det är det du tror. Så du kommer inte att gå före i någon imaginär kö utan rekommendationen kan snarare hjälpa upp ett dåligt skrivet CV...

geologen sa:
Tiotusen fel gör inte ett rätt.

Grejen är att i stort sett alla anser att de tiotusen felen inte är fel.

En mer relevant analys av situationen tycker jag vore att fråga sig att om tiotusen personer säger något som går emot ens egen uppfattning kanske man skulle fundera på om det kan vara så att de tiotusen personerna kanske har en poäng. Principfasthet är förvisso en dygd, men så är även förmåga att ompröva sina åsikter.

DT sa:
GoranS sa:

Rigid är faktiskt ett bra ord för att beskriva vad det handlar om. En rigid moraluppfattning som möjligen är beundransvärd men ligger så pass mycket utanför mainstream att det på riktigt hämmar geologens chanser i arbetslivet. Kopplat till en extremt rigid bild av hur arbetsmarknaden fungerar, där det enda som räknas är formella meriter och där folk avancerar i yrkeslivet från anställning till anställning i räta linjer med meriterande diplom efter varje avslutad postering.
Vafalls. Jag har minsann inte fått några diplom. Jag känner mig grundlurad!

Rattnalle sa:
DT sa:
Kopplat till en extremt rigid bild av hur arbetsmarknaden fungerar, där det enda som räknas är formella meriter och där folk avancerar i yrkeslivet från anställning till anställning i räta linjer med meriterande diplom efter varje avslutad postering.

Då är du väl en såndär hal snickesnackare som glider genom livet med din begagnade bilförsäljarsvada. Såna som du behöver inga diplom. Det är vi andra som står tålmodigt i kö med våra diplom och meriter och väntar på vår tur. :-(

geologen sa:
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others...

Finns ju en viss skillnad mellan populistiskt kappvändande och att kunna ompröva sina principer om man får information som visar att grundresonemanget som ens principer vilar på kanske inte är fullt så solitt som man trott. Din övertygelse om det olämpliga i att använda kontakter i arbetssökande bär dock en lätt religiös prägel. Vad än människor säger så är kontaktanvändande fel.

Ett företag är ju rimligen intresserade av att anställa den mest lämpade personen. Om någon på ett företag tipsar att "geologen är en bra person, honom borde vi försöka anställa" är det knappast så att företaget plockar in dig bara för att de fått ett tips. Ofta så är nog tipsaren dessutom inte i positionen att hen sköter anställningsprocessen. Därmed är risken att du skulle råka slå ut någon mer komplicerad genom jäv/nepotism minimal. Och jag tror nog de flesta även om de skulle ha något att säga till om i anställningsprocessen inte skulle välja bort en mer kvalificerad sökande bara för att få in den person man tipsat om. Åtminstone skulle inte jag göra det.

geologen sa:
Kupa sa:
geologen sa:

Det. Finns. Ingen. Kö.

Så företaget skulle välja att anställa dig trots att de haft en bättre sökande? Känns som att det är företaget som i så fall gör fel. Dessutom vore det ju rätt korkat dåd et skulle missgynna dem.

Om du är rädd för att på någon icke-saklig grund få ett jobb så hoppas jag att du noggrant undersöker de personer som är involverade i anställningsprocessen. Finns det någon smygrasist som gör att du kan tänkas slå ut någon mer kvalificerad med invandrarbakgrund? Sitter det kanske någon som har en unken kvinnosyn och som bidrar till att du slår ut en mer kvalificerad kvinna?

Som jag ser det är det företagets sak att se till att de anställer kvalificerade personer. Som arbetssökande är din uppgift att presentera dig på ett korrekt sätt och belysa vad du är bra på och vad du kan tillföra företaget/myndigheten/...

Senast ändrad:
geologen sa:
Kupa sa:
geologen sa:

Det. Finns. Ingen. Kö.

För det första ligger det ju i arbetsgivarens intresse att få rätt kandidat till jobbet, och det är hen som bestämmer hur mycket krut hen vill lägga på rekryteringsprocessen. Beroende på jobbets karaktär och företagets storlek kan den processen vara alltifrån fem minuter till flera månader.

Om någon nu skulle vilja anställa dig för att hen vet vem du är och tycker att du passar till jobbet - så finns det defacto ingen "kö" som du går före i, utan arbetsgivaren tycker helt enkelt att du skulle passa till jobbet.

Jag tror...

original.jpg

Har jag förstått det hela rätt att Geologen startade en tråd för 6 (SEX) år sedan om att han inte kan få jobb med sin utbildning?
Samma saker diskuteras vad gäller kontakter sedan dess?
TS vill inte ta andra jobb eftersom det inte är i linje med utbildningen?
TS vägrar ta emot råd?

shit jag måste tipsa en psykolog om denna tråd - det borde bli en doktorsavhandling i mänskligt beteende.

Jag har just spenderat 8 minuter på att läsa sida 64 i detta - tid jag aldrig kommer få tillbaka. TS måste ha vunnit massor med vad bland sina polare för att han fortfarande kan hålla tråden i liv

Rattnalle sa:
DT sa:
GoranS sa:

Jag fick en anmälan till Hammarby Hill när jag slutade, måste jag cykla för att få ett diplom?

#1725 sa:
Har jag förstått det hela rätt att Geologen startade en tråd för 6 (SEX) år sedan om att han inte kan få jobb med sin utbildning?
Samma saker diskuteras vad gäller kontakter sedan dess?
TS vill inte ta andra jobb eftersom det inte är i linje med utbildningen?
TS vägrar ta emot råd?

shit jag måste tipsa en psykolog om denna tråd - det borde bli en doktorsavhandling i mänskligt beteende.

Jag har just spenderat 8 minuter på att läsa sida 64 i detta - tid jag aldrig kommer få tillbaka. TS måste ha vunnit massor med vad bland sina polare för att han fortfarande kan hålla tråden i liv

Nja, nog har det funnits förskjutningar i frågeställningen. I början var det väl fortfarande en viss inriktning på geologjobb. Numera är väl geologjobb inte på tapeten.

marr sa:
Jag tror fortfarande på geo! Jag har hopp :)

Hade gärna åkt på jobb med han, hade funkat galant.

I stort sett alla tror och har hopp... utom geo själv. Det är därför tråden fortsätter och fortsätter år efter år.
Folk hoppas att han ska inse att han ofta är minst lika bra lämpad till de jobb han vill ha som de som får jobben.
Folk tror och hoppas att dom kan hjälpa honom att inse att det inte finns någon kö och att man ska använda sig av kontakter och även våga söka upp företag och sedan följa upp.
Folk tror och hoppas att han ska inse att han kan få nästan vilket jobb han vill bara han är beredd att offra lite av sin fritid.
Folk tror och hoppas att han ska inse att det går att få jobb även om man inte har efterfrågad utbildning och erfarenhet.
Jag vet flera positioner på företaget jag jobbar som hade passat honom mycket bra. Hade det varit i rätt del av landet hade jag gärna tipsat ledningen.
Jag hoppas att han vågar satsa på något som han tycker verkar intressant, något som drygar ut kassan så att han får ekonomi till att satsa vidare på det han känner sig motiverad till att jobba med.
Geo har ju gång på gång visat att han bär på kvaliteter som få besitter. Om han bara skulle våga visa det för personalansvariga på företag han önskar att jobba med så skulle han snart ha det jobb där han kan utvecklas.

geologen sa:
hobbit sa:
geologen sa:
zirxo sa:
geologen sa:
Jag har sagt det tidigare, men jag önskar att det fanns en jobbsida som fungerade ungefär som dejtingsidor. Där man skriver in sina egenskaper, färdigheter, utbildningar, erfarenheter, önskemål och krav, och sen fyller arbetsgivare i önskemål och krav, och sen matchas det i systemet, kanske med lite manuell handpåläggning i vissa fall. Poff, så har de en lista med kandidater att kontakta för fördjupning och kanske kalla till intervjuer. Borde vara extremt effektivt, samtidigt som företagens personalansvariga slipper sitta och tröska sig igenom hundratals eller tusentals ansökningsbrev, varav många från folk som söker allt, utan urskillning.
Du menar som rekryteringsfirmor så som Academic Work gör?

Nä, de gör inte så som jag menar.

Men gör en sida som fungerar som du menar!!! Ta-Da! Du skrev ju tidigare i tråden att du har grundläggande kunskaper i diverse programmering och med tanke på att du ändå har klarat av en rätt gedigen utbildning en gång i livet så kan det ju på intet sätt vara ett oöverstigligt moment för dig att lägga dig till med den ytterligare kunskap som krävs för att bygga ett verktyg som just gör det du vill! Det behöver inte kosta ngt mer än tid, låna lite böcker på bibblan, läs lite forum, etc... Sen har du en potentiellt sjukt bra produkt som - om inte ngn vill köpa den - kommer kunna användas av massa. Och då har du ju en hobby! Det måste väl ses som kreativt att bygga ett verktyg ändå. :)

Sluta hänga läpp och köööör!

/H

"Grundläggande" betyder, som en happyit instämde i via PM, att det motsvarar ungefär första kursen på en programmeringsutbildning.

Geovetenskaplig utbildning, åtminstone där jag läste, är troligtvis en av de lättaste utbildningarna på den nivån i Sverige. Jag skäms över hur lätta en del poäng var att ta. Vi hade t ex en tiopoängskurs (fyra kursdeltagare vid starten, två kvar i slutet) där vi hade ungefär två dagars inledande föreläsningar, sen en gemensam färd ut till ett område nordöst om stan, där vi satte upp en mätare som mätte vattenståndet, och sen några regnsamlare spridda i landskapet. Sen bytte vi pappersrulle i vattenståndsmätaren och läste av/tömde regnsamlarna en gång i veckan. I slutet av kursen sammanställde vi det hela i en kort rapport på ett par sidor, hade ett par avslutande föreläsningar, och sen var det klart. 10 gamla högskolepoäng, med en effektiv arbetsinsats motsvarande en dryg vecka.
En kurskamrat kom från Kina. Han var bara ute efter en examen, eftersom de där hemma bara brydde sig om examen, oavsett ämne, så han valde det som han hade fått veta var lättast att läsa - geovetenskap. Själv skulle han syssla med export i ett mindre handelsföretag när han kom hem igen.

Instämmer här, det är inte bara en bra programmerad sida, det är så att säga bara steg ett. Sen ska man ut och sälja in hela sidan, ragga kunder och få folk att regga sig. Känns inte som Geo hade mått så bra av det?

geologen sa:
Frankenstein's Bike sa:
geologen sa:
Frankenstein's Bike sa:
geologen sa:
Nån direkt hobby har jag inte.

Åjo, seglingen o så fysisk träning bl.a. cykel, löper du fortfarande?

Löpningen ligger på is. Tappade oerhört mycket fart när jag gick upp i vikt under sommaren. Ungefär 5-7 s/km per kilo. Plus att det kändes tungt och klumpigt.

Har du växlat upp cyklingen istället?

Minst sagt, ja! :)

Bra! Kör!

GoranS sa:
Om du är rädd för att på någon icke-saklig grund få ett jobb så hoppas jag att du noggrant undersöker de personer som är involverade i anställningsprocessen. Finns det någon smygrasist som gör att du kan tänkas slå ut någon mer kvalificerad med invandrarbakgrund? Sitter det kanske någon som har en unken kvinnosyn och som bidrar till att du slår ut en mer kvalificerad kvinna?

Jag förstår hur du tänker, men i exemplen du beskriver är det inte jag som utför den moraliskt tvivelaktiga handlingen, utan den som rekryterar.

Det här är också en intressant sak, apropå moral.
http://www.metro.se/metrojobb/var-femte-ljuger-nar-de-soker-jobb/ObjhaC!13_4341-57/

Jag är skräckslagen inför att råka skriva att jag kan nåt som jag inte kan. Naturligtvis skriver jag inte så, men ibland finns förstås risken att jag tycker att jag kan mer om en sak, eller är bättre på nåt, än jag är mer objektivt sett. Tidigare har jag skrivit att jag är bra på MS Excel, men efter att vid några tillfällen ha sett verkligt kunniga användare trolla med programmet, så har jag insett att jag inte kan skriva så längre.

Jag tror att jag skrivit det tidigare i tråden, men det hade varit intressant att få sitta på andra sidan ett tag, i alla fall passivt observerande, och få läsa ansökningshandlingar från många andra. Jag har ju ingen som helst aning om hur "fienden" uppträder. Jag föreställer mig att det skulle bli betydligt lättare att skriva både CV och ansökningsbrev om jag hade sån kunskap. Mest intressant vore förstås att se hur de handlingar såg ut för de som faktiskt fick jobben, eller åtminstone blev kallade till intervju.

Tillbaka
Topp