[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Om du kollar noga så finns det riktiga

önskar verkligen man tog sig från a till b för tio tusen! Vad jag förstår är det snarare a-c-v. A, startpunkt, c,bärgare och v verkstad. smärtgränsen verkar gå mellan 50-100 tkr om man ska våga använda bilen och inte betala hög månadskostnad hos bilverkstäder.

Har jag fel vore det helt underbart! Tar tacksamt emot tips i så fall (med krok) :)
Jag tror inte det finns någon sån smärtgräns. Alla bilar jag haft har gått 15 000 - 45 000 mil och varit minst 10 år gamla. Såna bilar krånglar ibland, men funkar för de allra mesta. Man kan ha en extremt tur och köra problemfritt med en 10k bil i flera år men det ska man nog itne räkna med. Men att man behöver ringa bärgare stup i kvarten är också överdrivet.

Jag tror inte det finns någon sån smärtgräns. Alla bilar jag haft har gått 15 000 - 45 000 mil och varit minst 10 år gamla. Såna bilar krånglar ibland, men funkar för de allra mesta. Man kan ha en extremt tur och köra problemfritt med en 10k bil i flera år men det ska man nog itne räkna med. Men att man behöver ringa bärgare stup i kvarten är också överdrivet.
Det är ju också tråkigt att köpa en "ny" bil för säg 100k (typ en tio år gammal v60) och direkt åka på partikelfilter eller EGR-ventil. Sen kanske däcken är slut? Slår man ut det tillsammans med service (jag har växt ifrån att slabba med olja själv) så blir ju milkostnaden X antal kronor per mil, om man baserar på snittmilen för vad en bil rullar.
Men ja gammalt är väl oftast billigast.

Det är ju också tråkigt att köpa en "ny" bil för säg 100k (typ en tio år gammal v60) och direkt åka på partikelfilter eller EGR-ventil. Sen kanske däcken är slut? Slår man ut det tillsammans med service (jag har växt ifrån att slabba med olja själv) så blir ju milkostnaden X antal kronor per mil, om man baserar på snittmilen för vad en bil rullar.
Men ja gammalt är väl oftast billigast.
Allt sånt här beror ju på vad man vill betala och hur viktigt det är att det funkar varje dag osv osv. Men i min ekonomiska situation är ju en bil för säg 20 tusen som verkar bra bara att köpa och hoppas den funkar. Händer något allvarligt är det bara att skrota skiten. Köper jag en bil som exakt ditt exempel för 100 k resonerar jag inte alls så att man bara kan skrota den om man tröttnar på den. Och chansen att den funkar bra är ju högre än för en 20tsens kr bil men den kan likaväl drabbas av dyra reparationer som inte täcks av någon garanti eller så.

Senaste "gamla" bilen vi hade var en lågmilad Audi A6 Avant 2.8 Quattro som gått 6000 mil på 8 år när vi köpte den, kostade 100k (400k nypris, dyra mil!!). Lade undan 3k per månad i reparations/underhåll/skatt/försäkring sen, tanken var att det också kunde få bli grundplåt till en ny bil efter den. Efter 4 år och 6000 mil till så fanns det ca 30k kvar på det kontot, det utan några egentliga haverier.

Mycket kokar ju ner till om om man föredrar att ha bulken i fasta kostnader (värdeminskning, räntor) som obönhörligt tickar på eller rörliga kostnader (eventuella reparationer). Jag föredrar det senare, eller snarare jag är ok med en värdeminskning på ca 2000kr per månad, mer än så och jag tycker det börjar bli pengarna i sjön. Sedan om, observera om, det kommer en smäll på 10-15k per år får det väl göra det. Och det där om inträffar inte heller så ofta som många tror.

Har en kompis som privatleasat de senaste 4-5 åren, det har kostat honom 6-7000kr i månaden och han kör knappt 1000 mil per år. På 3 år har han hostat iväg vad min bil kostade när jag köpte den 3 år gammal för flera år sedan, och då är min bil fortf värd 60-70k. För att inte tala om vilket letande, ojande, och velande det var när leasingen var på väg att gå ut och ny bil skulle letas fram.

Jag har naturligtvis råd att slänga iväg mycket, mycket mer än vad jag gör på bil, men prioriterar annat, t.ex. att kunna pensionera mig 5-10 år i förtid.

Insåg inte dom själva att om vi ska klara den koldioxidutsläppsutveckling som staten har prognostiserat så är nästan inga kommande vägprojekt hållbara mht att biltrafiken inte bör öka. Har för mig jag läste det i nyheterna för några år sedan.

Trafikverket borde inte satsa på nåt annat än att vara medborgarna till lags.
Det tycker jag med. Prioritera kollektivtrafik och gående/cyklister lika högt som bilister och sluta smöra för Volvo och andra biltillverkare. Enda sättet att minska biltrafiken som jag sett evidens för är att öka restiden samtidigt som man minskar restiden kollektivt.

IMG_0331.jpeg

Insåg inte dom själva att om vi ska klara den koldioxidutsläppsutveckling som staten har prognostiserat så är nästan inga kommande vägprojekt hållbara mht att biltrafiken inte bör öka. Har för mig jag läste det i nyheterna för några år sedan.

Det tycker jag med. Prioritera kollektivtrafik och gående/cyklister lika högt som bilister och sluta smöra för Volvo och andra biltillverkare. Enda sättet att minska biltrafiken som jag sett evidens för är att öka restiden samtidigt som man minskar restiden kollektivt.

Visa bilaga 675905
Kikar man lite på trafikmängden på en av riksvägarna med folk på väg hem från fjällen en söndagseftermiddag, då känns det inte som att byta ut alla dessa bilar mot batteribilar gör så mycket nytta.
Kan börja med att ställa större krav på tågoperatörerna att det skall finnas gott om cykelplatser på varje tåg.
Vågar inte riktigt chansa att man skall få med sin cykel när det bara finns två cykelplatser per tåg.

Är ändå väldigt inne på Auris eller kanske impreza 2008-11.
Just franska bilar får jag utslag av, säkert till viss del obefogat men efter att ha haft en Peugeot 208 och en C4 så vill jag gärna inte göra om den resan.

Kikar man lite på trafikmängden på en av riksvägarna med folk på väg hem från fjällen en söndagseftermiddag, då känns det inte som att byta ut alla dessa bilar mot batteribilar gör så mycket nytta.
Kan börja med att ställa större krav på tågoperatörerna att det skall finnas gott om cykelplatser på varje tåg.
Vågar inte riktigt chansa att man skall få med sin cykel när det bara finns två cykelplatser per tåg.
;)
IMG_0332.jpeg

Och för att åstadkomma det, så kanske de skulle fokusera mer på att minska bilåkandet.
Frågan är om det är att vara medborgarna till lags eller driva en politisk agenda? Eftersom det är en myndighet tycker jag de ska avhålla sig fr det senare, och istället fokusera på det första vilket de gör genom att agera utifrån det regleringsbrev de får från den folkvalda regeringen.

Frågan är om det är att vara medborgarna till lags eller driva en politisk agenda? Eftersom det är en myndighet tycker jag de ska avhålla sig fr det senare, och istället fokusera på det första vilket de gör genom att agera utifrån det regleringsbrev de får från den folkvalda regeringen.
Vad står det där?

Det hade varit en rimlig ståndpunkt om Trafikverket hade någon större trovärdighet i att driva en icke-politiskt neutral linje grundad i fackkunskap utifrån aktuellt regeringsbrev och transportpolitiska mål. Det krävs en viss ideologisk vilja åt ett håll för att hävda att de gör det i nuläget.

Transportpolitiska målen: https://www.regeringen.se/regeringe...ruktur/mal-for-transporter-och-infrastruktur/

Vad @Rattnalle sa. Notera speciellt Hänsynsmålen.

Enda sättet att minska biltrafiken som jag sett evidens för är att öka restiden samtidigt som man minskar restiden kollektivt.
Varför ska biltrafiken minskas? Jag trodde att man ansåg att det är koldioxidutsläpp som är problemet. Det kommer att gå att köra bil helt utan koldioxidutsläpp, så det verkar ju helt idiotiskt att angripa en konsekvens av nuvarande teknik istället för att se lite längre in i framtiden.

Och för att åstadkomma det, så kanske de skulle fokusera mer på att minska bilåkandet.
Tror du på fullaste allvar att de flesta svenskar vill ha sin frihet begränsad? Det tror inte jag. Jag tror det är ett ganska litet fåtal stadsbor som vill påtvinga sina utopier på resten av världen. Utan att fundera på vad problemet faktiskt är eller vad konsekvenserna av deras idéer får för människor i andra delar av landet.

Varför ska biltrafiken minskas? Jag trodde att man ansåg att det är koldioxidutsläpp som är problemet. Det kommer att gå att köra bil helt utan koldioxidutsläpp, så det verkar ju helt idiotiskt att angripa en konsekvens av nuvarande teknik istället för att se lite längre in i framtiden.

Tror du på fullaste allvar att de flesta svenskar vill ha sin frihet begränsad? Det tror inte jag. Jag tror det är ett ganska litet fåtal stadsbor som vill påtvinga sina utopier på resten av världen. Utan att fundera på vad problemet faktiskt är eller vad konsekvenserna av deras idéer får för människor i andra delar av landet.
Ofta så är det bara folk som inte behöver vara så jäkla bekväma av sig.
En person som har 400 meter till jobbet behöver inte ta bilen dit. Folk som är fullt friska behöver inte ta bilen 2 km till affären för att kompletteringshandla mjölk och godis.

Man kan ju också nyansera frågan och se det som två stycken, där biltrafik i städer är en sak som kan och bör minskas för folkhälsa, välmående och gatuliv – medan detsamma inte gäller gles- och obygd.

En person som har 400 meter till jobbet behöver inte ta bilen dit. Folk som är fullt friska behöver inte ta bilen 2 km till affären för att kompletteringshandla mjölk och godis.
Om man bor i "glesbygd" måste man åka bil överallt.

Man kan ju också nyansera frågan och se det som två stycken, där biltrafik i städer är en sak som kan och bör minskas för folkhälsa, välmående och gatuliv – medan detsamma inte gäller gles- och obygd.
Fast det blir ju stöniga bilköer i glebygden också när alla stockholmare ska dit på samma gång. Därför trafikverket vill ha vägavgifter.

EU vill också ha det:

Så alla vill ha avgiftsbelagda vägar, helst där avgiften är styrd av efterfrågan, alla utom politiska partier i Sverige. Jag misstänker att folk tror att åka bil fritt och gratis är en del av allemansrätten eller nåt...

Det paradoxala är ju att det är i storstäderna bilarna körs längst och mest, trots den väl utbyggda kollektivtrafiken med turtäthet att man knappt behöver titta på tidtabellen.
Att jämföra med landsbygd där det på sin höjd går en buss per timme, ofta betydligt glesare än så, t.ex. en buss på morgonen och en tillbaka på kvällen. Ändå körs det som sagt mer i storstäderna.

Det paradoxala är ju att det är i storstäderna bilarna körs längst och mest, trots den väl utbyggda kollektivtrafiken med turtäthet att man knappt behöver titta på tidtabellen.
Att jämföra med landsbygd där det på sin höjd går en buss per timme, ofta betydligt glesare än så, t.ex. en buss på morgonen och en tillbaka på kvällen. Ändå körs det som sagt mer i storstäderna.
Jo. Har två vänner som båda har nära till tuben (och ännu närmare cykelstället ...) och åker bil ~5 respektive ~10 km till cityjobb i Sthlm. Blir nästan deprimerad när jag tänker på hur högt de uppenbarligen håller "bekvämlighet".

Det gäller väl iofs per bil och inte per person om jag fattar det rätt?

Edit. Ja det var ju det du skrev..

Man behöver inte befinna sig särskilt långt från en stad för att det ska vara avsevärt längre än så till närmaste affär eller till jobbet, i de allra flest fall.

Själv bor jag i en förort och har 2,5 km till jobbet. Skulle inte falla mig in att ta mig dit på annat sätt än med cykel eller till fots. Har aldrig ens funderat på att köra bil. Men det finns heller inte på kartan att jag står och väntar på en bussjävel som aldrig håller tidtabellen.

Däremot tar jag numera bilen till mataffären 1,5 km bort eftersom man helst inte ställer en dyr cykel utomhus här (och då är det ändå ett förhållandevis lugnt område). Innan jag skaffade bil var det en ständig oro över cykelstöld, som jag är glad att jag slipper nu. Det har ingenting med bekvämlighet att göra.

---------

Oavsett ser jag inga problem med bilism om man eliminerar utsläpp och andra miljöbetänkligheter. Politiker, journalister och tyckare verkar däremot ha ett helt annat mål, nämligen att bilismen ska minska oavsett. Vilket pekar på att det är friheten de vill begränsa. Inte själva problemen.

Edit: Eller för att formulera sig annorlunda: Varför skulle bekvämlighet i sig vara ett problem?

Jo. Har två vänner som båda har nära till tuben (och ännu närmare cykelstället ...) och åker bil ~5 respektive ~10 km till cityjobb i Sthlm. Blir nästan deprimerad när jag tänker på hur högt de uppenbarligen håller "bekvämlighet".
Det låter iofs vansinnigt, men upplägget belönar ju inte direkt att åka kommunalt.
Jag bor utanför en större stad. Skall jag in "till stan" på helgen kostar en ToR 150 kr. Familjen tror jag blir 450 kr. Eller så kör jag 2*3 mil och betalar en knapp hundring för parkering. Och slipper vänta på bussen. Det gäller så klart eftersom jag ändå har bil.
Ett annat exempel: När jag pluggat klart och flyttade till stan ville jag åka hem till föräldrarna en del helger. Om jag hyrde bil själv, betalade hyra och bensin, var kostnaden ganska precis som en tågbiljett men med några sparade dyrbara helgtimmar. Ofta var vi 2 eller 3 som delade på hyrbilen som då blev under halva priset. Det var länge sen men tror att det är liknande i dag.

Så undrar folk varför man inte åker tåg...

Jag känner många som har 2,5 km till jobbet som aldrig skulle fundera på att cykla.
Det kan man ju tycka är skit, men samtidigt kan man ju fundera på om politikens/myndigheters uppgift är att ”uppfostra” folket eller att verkställa folkets vilja? För mig är det självklart det senare. Och jag är helt övertygad om att en mycket stor majoritet av Sveriges befolkning ser biltrafik som en mycket viktig del av deras liv och frihet, trots de negativa konsekvenser den för med sig.

Det kan man ju tycka är skit, men samtidigt kan man ju fundera på om politikens/myndigheters uppgift är att ”uppfostra” folket eller att verkställa folkets vilja? För mig är det självklart det senare. Och jag är helt övertygad om att en mycket stor majoritet av Sveriges befolkning ser biltrafik som en mycket viktig del av deras liv och frihet, trots de negativa konsekvenser den för med sig.
Uppfostra och uppfostra. Olika styrmedel försöker ju få folk att göra olika val, det är väl lite så samhället fungerar antar jag? Men jag tycker inte heller man ska förbjuda bilresor av olika slag.

Jag bor på landet och har 10 mil till jobbet. Tar bilen till tågstationen. Ser inga problem med det. Ibland är tåget sent. Ibland är det krock på motorvägen.

Jag tror att alla är helt överens om att vi vill ha mindre trängsel i städerna och mer levande stadsliv med välmående butiker. Även i villaområdena skulle nog ingen tacka nej till mindre trafik och långsammare hastighet. Så länge någon annan är den som slutar köra.

För att allt inte kan gå på el/vätgas/hvo/lingonsaft över en natt :)

(Och såklart Produktion, partiklar från däck och bromsskivor, olyckor, betong och asfalt till vägar och broar etc). Betong är för övrigt ett problem även med höghastighetståg. Jag tror på längre tågset, mer underhåll, mer stickspår, mer dubbelspår etc.

Edit:
Är det begränsad frihet att inte bygga vägar? I så fall är min tåg-frihet och min cykelfrihet väldigt begränsad ;)

Edit 2:
Jag tror verkligen inte på att begränsa frihet. Däremot att inte bygga motorväg och bygga mer kollektivtrafik gör att det går fortare att åka kollektivt vilket gör att folk vill åka kollektivt.

Senast ändrad:
Även produktionen av nya bilar är ett stort problem. Det går åt enormt mycket resurser att bara få en ny bil till din parkeringsplats. Därefter skall den användas och energi produceras för framdrivandet av den.

Varför måste de innebära minskad biltrafik?
Det måste det inte, men är nog ett effektivt sätt att minska resursåtgången och miljöproblemen. Om fler kunde fås att minska sitt bilanvändande är mycket vunnit.

Jag bor på landet och har 10 mil till jobbet. Tar bilen till tågstationen. Ser inga problem med det. Ibland är tåget sent. Ibland är det krock på motorvägen.

Jag tror att alla är helt överens om att vi vill ha mindre trängsel i städerna och mer levande stadsliv med välmående butiker. Även i villaområdena skulle nog ingen tacka nej till mindre trafik och långsammare hastighet. Så länge någon annan är den som slutar köra.
I princip ja. Sen är det ju det att efterhand man gör det svårt att köra bil i stan har det visat sig att lösningen de flesta tar till är inte att åka kommunalt utan att köra till ett köpcentrum utanför stan med bra parkering. Resultat? Många städers stadsliv är allt annat än levande, centrum är snarare på utdöende på många ställen.

Jaså? Det jag sett tidigare är att konsumtionen i städer ökar när folk går/cyklar förbi en butik etc. Men det är gamla uppgifter och ny forskning visar kanske på annat? Men jag har svårt att se att lösningen är att slussa in mer bilar i innerstaden eller?

Jaså? Det jag sett tidigare är att konsumtionen i städer ökar när folk går/cyklar förbi en butik etc. Men det är gamla uppgifter och ny forskning visar kanske på annat? Men jag har svårt att se att lösningen är att slussa in mer bilar i innerstaden eller?
Jag kan bara konstatera att i flera av de mellanstora städer jag ibland besöker är det mycket tydligt att centrum är på väg att självdö. Det är så tydligt att det knappast behövs någon forskning ens för att övertyga mig. Det finns några restauranger men få butiker och helt tyst på dagen. Jag ser också att det byggs köpcentrum utanför samma städer som ofta är fullpackade.
Om man vill ha folk och liv i staden är lösningen att göra det enkelt att ta sig dit. Finns flera varianter på det, men varianten att ta 500 spänn för en resa till och från staden i en buss som inte sällan behöver bärgas (ett exempel från min egen verklighet) verkar inte funka så bra, så vi kanske skall testa något annat?
Gratis parkering utanför stan med extremt bra billiga bussförbindelser är en variant. Men det är ju att underlätta för bilism...
Här i stan införde man pendelparkeringar vilket användes mycket. Sedan kom man på att det var en bra ide med parkeringsavgifter, vilket ju kan vara rimligt eftersom parkeringen kostade. Bara det att då minskade användningen radikalt så nu han man investerat i parkeringar som ingen betalar för och bilarna åker fortfarande in i stan

Jag kan bara konstatera att i flera av de mellanstora städer jag ibland besöker är det mycket tydligt att centrum är på väg att självdö. Det är så tydligt att det knappast behövs någon forskning ens för att övertyga mig. Det finns några restauranger men få butiker och helt tyst på dagen. Jag ser också att det byggs köpcentrum utanför samma städer som ofta är fullpackade.
Om man vill ha folk och liv i staden är lösningen att göra det enkelt att ta sig dit. Finns flera varianter på det, men varianten att ta 500 spänn för en resa till och från staden i en buss som inte sällan behöver bärgas (ett exempel från min egen verklighet) verkar inte funka så bra, så vi kanske skall testa något annat?
Gratis parkering utanför stan med extremt bra billiga bussförbindelser är en variant. Men det är ju att underlätta för bilism...
Här i stan införde man pendelparkeringar vilket användes mycket. Sedan kom man på att det var en bra ide med parkeringsavgifter, vilket ju kan vara rimligt eftersom parkeringen kostade. Bara det att då minskade användningen radikalt så nu han man investerat i parkeringar som ingen betalar för och bilarna åker fortfarande in i stan
Fast du ser ju bara ett resultat, inte orsaken nödvändigtvis.

Det kan lika gärna vara så att man gjort det lätt och billigt att etablera handel i externa lägen i vad som i princip är modul-baracker där man kan bedriva verksamheterna med högre marginaler än hyran i ett centralt läge medger.

Sen vad som är sanningen det låter jag vara osagt för jag vet inte heller säkert.

En delförklarning är att på många sätt är kollektivtrafiken i storstäder (i alla fall Stockholm) helt värdelös.

Till mitt kontor (som jag förvisso inte besökt på ett år) tar det ca 30-40 minuter (14 km) för mig att cykla, ungefär lika lång tid att åka bil när det inte är rusningstrafik. Kollektivt tar det 90-120 minuter, för 14 km alltså (ok kollektivt är det lite längre, kanske 20 km)

Så att kollektivtrafiken är så mycket bättre än på landet, "beror på".

Det är många som stirrar sig blinda på att elektrifieringen ska kvitta de negativa externa effekterna av bilåkandet. Det hade ju varit enkelt om det var så. Tyvärr finns det ett rätt stort antal andra effekter man inte löser på det sättet:

Alternativkostnaden av att utökad infrastruktur för biltrafik tränger undan andra möjligheter att använda mark (t ex bättre möjligheter att cykla, vistas eller bedriva andra verksamheter).

Utsläpp från och kostnad för byggandet av infrastruktur, detta är en rätt stor faktor särskilt i städer där det är ont om plats och alla lösningar blir mycket krångligare. Vi som kör bil i städer betalar inte vår egen kostnad för detta med fordonsskatten. Bor man på landet går det skapligt jämnt upp senast jag såg en siffra eftersom sådan infrastruktur är billigare att bygga och drifta.

Hälsoeffekter av buller och däckspartiklar.

Kostnaden för parkering, som ingen verkar vara beredd att faktiskt betala verklig kostnad för.
Det bidrar t ex till högre kostnader i bostadsproduktion och därmed högre hyror/avgifter. Jag betalar 1200 kr/mån för min parkeringsplats i kallgarage i ett hyreshus. Verklig kostnad för en sån plats beräknat på vad den kostar att anlägga är snarare än i storleksordningen 3-4000 som både jag och de andra hyresgästerna, även de som inte har parkering, betalar via hyran.
Och våra kommuner ger ju i praktiken ofta bort en tillgång i form av centralt belägen mark till förhållandevis låg hyra.

För att nämna ett par uppenbara.

Sen finns det indirekta effekter kopplat till vår bekvämlighet i sig snarare än direkt till bilen, som att barn som blir skjutsade överallt av bekväma föräldrar hämmas i sin utveckling jämfört med jämnåriga som får gå eller cykla.

Sen finns det givetvis positiva värden i tillgängligheten bilen ger. Men så fort man rakt av sätter det värdet över de negativa konsekvenserna utan närmare nyansering så skulle jag nog vilja påstå att man gör ett precis lika aktivt politiskt val som att säga att biltrafiken ska avvecklas.

Man behöver inte befinna sig särskilt långt från en stad för att det ska vara avsevärt längre än så till närmaste affär eller till jobbet, i de allra flest fall.

Själv bor jag i en förort och har 2,5 km till jobbet. Skulle inte falla mig in att ta mig dit på annat sätt än med cykel eller till fots. Har aldrig ens funderat på att köra bil. Men det finns heller inte på kartan att jag står och väntar på en bussjävel som aldrig håller tidtabellen.

Däremot tar jag numera bilen till mataffären 1,5 km bort eftersom man helst inte ställer en dyr cykel utomhus här (och då är det ändå ett förhållandevis lugnt område). Innan jag skaffade bil var det en ständig oro över cykelstöld, som jag är glad att jag slipper nu. Det har ingenting med bekvämlighet att göra.

---------

Oavsett ser jag inga problem med bilism om man eliminerar utsläpp och andra miljöbetänkligheter. Politiker, journalister och tyckare verkar däremot ha ett helt annat mål, nämligen att bilismen ska minska oavsett. Vilket pekar på att det är friheten de vill begränsa. Inte själva problemen.

Edit: Eller för att formulera sig annorlunda: Varför skulle bekvämlighet i sig vara ett problem?
Vore det inte bättre om man satsade på cyklismen och ordnade så att man kan parkera sin fina cykel vid en mataffär? Lösningen på cykelstölder skall inte vara att man tar bilen.
Bor själv på ett lugnt ställe, så vi tar cyklarna till affären 12 km bort och handlar varje till varannan vecka. Skulle dock vilja ha en ännu bättre pakeringslösning för cykel.

Jag har en granne som tar bilen till jobbet varje dag, oavsett väder. Det tar 10 minuter att gå. På jobbet har han en hantverkarbil, så han behöver ju inte sin privata på dagen...

Ett tag åkte han elsparkcykel, men det slutade han med, det kanske var för jobbigt ?

För att allt inte kan gå på el/vätgas/hvo/lingonsaft över en natt :)

(Och såklart Produktion, partiklar från däck och bromsskivor, olyckor, betong och asfalt till vägar och broar etc). Betong är för övrigt ett problem även med höghastighetståg. Jag tror på längre tågset, mer underhåll, mer stickspår, mer dubbelspår etc.

Edit:
Är det begränsad frihet att inte bygga vägar? I så fall är min tåg-frihet och min cykelfrihet väldigt begränsad ;)

Edit 2:
Jag tror verkligen inte på att begränsa frihet. Däremot att inte bygga motorväg och bygga mer kollektivtrafik gör att det går fortare att åka kollektivt vilket gör att folk vill åka kollektivt.

Även produktionen av nya bilar är ett stort problem. Det går åt enormt mycket resurser att bara få en ny bil till din parkeringsplats. Därefter skall den användas och energi produceras för framdrivandet av den.
Fast nu förutsätter ni ju återigen att dagens produktion av energi är morgondagens dito. Hela min poäng är att det inte är bilismen som är problemet, utan användandet av fossila bränslen och/eller slöseri med resurser (för att befintliga resurser är begränsade). Vi kan ganska lätt lösa merparten av detta redan idag genom att bygga (mycket) mer kärnkraft.
Ett större problem är batteriteknik, men jag är helt säker på att det problemet också är väck inom något årtionde (natrium-jon eller solid state till exempel). Och då är det ju komplett vansinne att inte fortsätta utveckla infrastrukturen idag, för även en framtid med bilar (eller nåt annat som transporterar folk dit de vill istället för till och från fasta hållplatser som ingen bor exakt vid och vid tider som man måste passa).

Givetvis kommer en del nackdelar fortfarande finnas, men i min mening inte i närheten av nog för att det skulle vara skäl att minska på bilismen. Rörelsefrihet är otroligt positivt och gynnar så mycket i samhället och mänskligheten överlag att det vore mycket märkligt att inte också vara beredd att betala ett ganska högt pris för det.
Vore det inte bättre om man satsade på cyklismen och ordnade så att man kan parkera sin fina cykel vid en mataffär? Lösningen på cykelstölder skall inte vara att man tar bilen.
Bor själv på ett lugnt ställe, så vi tar cyklarna till affären 12 km bort och handlar varje till varannan vecka. Skulle dock vilja ha en ännu bättre pakeringslösning för cykel.
Jag tycker man ska satsa på det som folk vill ha, inte försöka bestämma över dem. Det är trots allt folk som betalar.
Sen finns det inget som hindrar att man gör både och. Ju fler olika sätt man kan förflytta sig från A till B på, desto bättre.

Tillbaka
Topp