[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Nej tyvärr inte, de klarar inte säkerhetskraven. Bilen ska bromsa själv mm.

Nu har även Lotus fallit och de var väl den sista hjälten.
Blir till att bygga eget är min analys som söker en billig ”bil” som kan köra 4 mil i ca 45-70kmh och ta ett lass jord på flaket. Fast billigt blir det ju inte ?

Twizzy är ju rätt nära förutom flaket. Någon som testat? Lutar nog mest åt cykelkärra av liknande modell som @bekväm grop hejdå precis visade i last-tråden. Men kräver bra ben (eller illegal elmotor) för att orka upp för backarna i stan.

Blir till att bygga eget är min analys som söker en billig ”bil” som kan köra 4 mil i ca 45-70kmh och ta ett lass jord på flaket. Fast billigt blir det ju inte ?

Twizzy är ju rätt nära förutom flaket. Någon som testat? Lutar nog mest åt cykelkärra av liknande modell som @bekväm grop hejdå precis visade i last-tråden. Men kräver bra ben (eller illegal elmotor) för att orka upp för backarna i stan.
Piaggio APE finns väl som 45-moppe? Drömfordon ju!

Eller så fortsätter jag bara köra min nuvarande dieselbil som är utmärkt. Snål, snygg, relativt prisvärd, lagom sportig, lagom snabb.
Den kommer att hålla länge än, bara du tar hand om den, dvs tvättar regelbundet och sköter service. Min 2009:a är det först nu när den är 15 år och närmar sig 25.000 mil som jag har fått byta lite dyrare saker som stötdämpare och fjädrar. Det kommer även bli ett par bussningar som jag märkte var dåliga när jag bytte fjädrarna bak nu i somras. Tänkte då att det är lika bra att byta rubbet (länkarmar, spindelleder, styrstag m.m.) runtom, var in på en duktig liten verkstad och diskuterade det, men de tyckte att det mesta fortfarande är väldigt tajt och bra och onödigt att byta.

jämför ex. den hastighetsvarning som införts på senaste årsmodeller (ljudsignal vid överskriden hastighet) - den måste alltid stängas av efter varje start där bilen varit helt avstängd.
Intelligent Speed Assist (ISA) behöver inte nödvändigtvis vara en ljudsignal. Volvo till exempel har implementerat ett annat alternativ.
Volvo sa:
Du kan justera funktionen så att gaspedalens respons gradvis minskar och därmed ersätter ljudvarningarna. Denna respons kan hjälpa dig att sakta ner till den aktuella hastighetsgränsen.

Du kan ersätta varningsljudet med adaptiv pedalrespons i centerdisplayen.
  1. I centerdisplayen går du till ⚙️
  2. Välj Förarstöd > Intelligent fartassistans.
  3. Aktivera Adaptiv pedalrespons.

När den adaptiva pedalresponsen är aktiv kan du åsidosätta den genom att trycka hårdare på gaspedalen.
Verkar vara mycket smidigare än ljudsignalerna IMO.

Senast ändrad:
För några dagar sedan satt tjejen i bilen framför mig och använde backspegeln som makeupspegel medan hon målade ögonfransarna på väg in i en rondell. Hon höll hastighetsgränsen. Det var ju tur, fartdårarna som kör 65 på huvudleden genom tätorten är ju livsfarliga i trafiken.

Intelligent Speed Assist (ISA) behöver inte nödvändigtvis vara en ljudsignal. Volvo till exempel har implementerat ett annat alternativ.

Verkar vara mycket smidigare än ljudsignalerna IMO.

Tjena!

Nya Volvo är rätt smidiga när det kommer till varningen, så fort den piper första gången så trycker man på vänster pil på vänster sida av ratten, då är den avstängd resten av resan. Såpass smidigt att man gör det rent naturligt och inte behöver släppa fokus från vägen.

Hyundai och Kia har vad jag förstått klart krångligare med tre knapptryckningar på pekskärmen för att avaktivera. Och det måste göras varje gång.

Tjena!

Nya Volvo är rätt smidiga när det kommer till varningen, så fort den piper första gången så trycker man på vänster pil på vänster sida av ratten, då är den avstängd resten av resan. Såpass smidigt att man gör det rent naturligt och inte behöver släppa fokus från vägen.
Min Audi har en smart knapp på ratten där man kan välja funktion. Bland alternativen finns en del grejer jag använder sällan, resten är sånt jag aldrig använder. D tta, som jag gör varenda start, finns inte med.
Tre knapptryck tror jag det blir om man lagt upp detta som favorit, annars fler. Sen 1-2 för att komma tillbaka. Galet av både Audi och EU.

Hyundai och Kia har vad jag förstått klart krångligare med tre knapptryckningar på pekskärmen för att avaktivera. Och det måste göras varje gång.
Jag har en Kia EV6 från 2023. Inga tryck i skärmen behövs. Det är ett eller två tryck på en knapp på ratten. Inte krångligt på min bil i alla fall.

Frågan är om det ser annorlunda ut på nyare bilar? Det är lagkrav på att funktionen ska finnas på bilar som typgodkänts under 2023 och på alla bilar som säljs under 2024. EV6 kom väl 2022 eller tidigare?

Vår Model Y har ingen sådan varning alls, men bilar av årsmodell 2024 och framåt har det.

Frågan är om det ser annorlunda ut på nyare bilar? Det är lagkrav på att funktionen ska finnas på bilar som typgodkänts under 2023 och på alla bilar som säljs under 2024. EV6 kom väl 2022 eller tidigare?

Vår Model Y har ingen sådan varning alls, men bilar av årsmodell 2024 och framåt har det.
Från sommaren 2024 tror jag lagkravet på alla sålda biler kom? Vår Cupra har det inte, levererades i Juni.

Hyrde en Alfa Romeo när vi var i Italien i somras, jag höll på att bli knäpp av allt pipande, jag hittade ingen avstängningsknapp på den bilen.

Men att säga att den inte har något "automatiskt bajs man inte vill ha" och att man "ställer in allt själv" är att ta i lite ?

Senast ändrad:
Jag kunde inte förstå folk som sa att det var roligt att köra bil och att dom blir glada av det. Förrän jag köpte min Tesla model 3. Ibland måste man prova saker innan dom avfärdas.
Nu är det inte körandet jag inte tror på, utan helt enkelt att jag inte vill ha automagiska funktioner.
Sen tycker jag det är roligt att köra nuvarande bil, så det finns inget behov att fylla.

Riktigt imponerande. Datan från spritmonitor säger ju att du kör snålare än de som kör hybrid? Imponerande ?

Vanligt att man kollar en bra dag med fin vind, nu drog den såhär mycket och sen spinner man vidare på det. Bilar drar olika mycket beroende på en rad parametrar :)

Blir inte klok när jag kikar där, de har betydligt högre bensinförbrukning än mig. Det når jag knappt upp i med tävlingsbilen på släp hängande efter. Enbart att köra på bensin då.

Autokörning till dagens arbetsplats, enligt färddatorn i detta fall:
52 km 79km/h i snitt.
3,4L/100km och 5,2kWh/100km

Kommer putsas på hemvägen då jag har ~60% kvar av batteriet så kan göra av med det sista biten hem.

Svårt att räkna på men 5.2 är ca en fjärdedel av vad den behöver när man kör helt på el. Så om el-tillskottet sänker bensinförbrukningen med motsvarande så når jag ändå inte upp i en halvliter. Antagligen är det ännu effektivare än så då den mest går på el vid de tillfällena som bensin är som minst effektivt.

Blir inte klok när jag kikar där, de har betydligt högre bensinförbrukning än mig. Det når jag knappt upp i med tävlingsbilen på släp hängande efter. Enbart att köra på bensin då.

Autokörning till dagens arbetsplats, enligt färddatorn i detta fall:
52 km 79km/h i snitt.
3,4L/100km och 5,2kWh/100km

Kommer putsas på hemvägen då jag har ~60% kvar av batteriet så kan göra av med det sista biten hem.

Svårt att räkna på men 5.2 är ca en fjärdedel av vad den behöver när man kör helt på el. Så om el-tillskottet sänker bensinförbrukningen med motsvarande så når jag ändå inte upp i en halvliter. Antagligen är det ännu effektivare än så då den mest går på el vid de tillfällena som bensin är som minst effektivt.
Har du kollat hur bra färddatorn stämmer? Vid låga siffror kan det ibland vara väldigt mycket fel. 0.5l/mil låter bra. Nästan lite väl bra...

Och jag tror som sagt absolut inte på att en Tesla skulle göra mig glad.
Det tror inte jag heller. Har man fotat i 30 år och gillar att ha koll på sina saker och förväntar sig deterministisk teknik så tror jag inte att det är rätt för dig.

Den andra aspekten att Fellon är.... nä - vi släpper den biten. Men onekligen så går det inte att undvika att man riskerar förakt om man 2024 väljer att göda den ?

Beror väl på hur man tycker om att ha det. Jag tycker det är dumt att den nitar bara för man möter någon i en sväng på en smal väg t ex.

Fast det gör den inte om man kör själv. Autopiloten ska användas på mötesfri väg som det är nu, även om det i praktiken går att aktivera den när som helst när bilen hittar linjer att följa. Hoppas den blir smartare i framtiden, jag vågar inte använda det annat än på motorväg.

Vilka automagiska finesser måste man stänga av i en Tesla? Går den inte bara att köra?

Jo. Den surar lite ibland när man kommer för nära linjerna, överdrivet känslig på den fronten. Men jag tror "lane departure avoidance" är en finess som måste finnas på bilar nu? Vet inte om andra är lika kinkiga dock. Det går att stänga av men jag tror man måste göra det varje gång man kör.

Fast det gör den inte om man kör själv. Autopiloten ska användas på mötesfri väg som det är nu, även om det i praktiken går att aktivera den när som helst när bilen hittar linjer att följa. Hoppas den blir smartare i framtiden, jag vågar inte använda det annat än på motorväg.

Jo det gör den. Har aldrig provat autopiloten.

Den enda automatiken jag slår av regelbundet i teslan (även om den har blivit mycket bättre senaste halvåret eller så) är Vindrutetorkarautomatiken. Övrig automatik som eventuellt är på per default märker jag inte. Dvs den sköter sig bra.
Annan automatik får man slå på, tex farthållare och driver assist eller vad den heter. Den tycker jag också funkar bra, synd bara att man måste rycka i ratten var 20 sek.

Det tror inte jag heller. Har man fotat i 30 år och gillar att ha koll på sina saker och förväntar sig deterministisk teknik så tror jag inte att det är rätt för dig.

Den andra aspekten att Fellon är.... nä - vi släpper den biten. Men onekligen så går det inte att undvika att man riskerar förakt om man 2024 väljer att göda den ?
Jag har inget emot Musk, men han håller sig ju med något suspekta polare. Dock tycker jag du ska lyfta blicken lite från vad svensk media tycker om honom. Han har en större plan om man säger så, och den har sina poänger.

Hade tid över på lunchen idag och knallade förbi Uppsalas Peugeothandlare som ligger nära kontoret. Kikade på nya e-5008 och den seglade upp som en möjlig kandidat för nästa bil (jag har fått ge upp mitt instinktiva SUV-motstånd).
Visa bilaga 724017
Har inget jättebehov av sjusits längre men det är väldigt praktiskt ibland. Uppskattar också möjligheten att skjuta och luta sätena i mittenraden för flexibilitet att prioritera baksäteskomfort eller lastutrymme (använder det mycket på nuvarade bil). Jag satt bra på mittenraden och faktiskt helt OK i bakersta sätet med mina 187 cm (ofta barnen som kör nuförtiden). Bagaget med tredje raden fälld såg ut att funka fint för hundbur. Rails standard och dragkrok inte jättedyrt (dock bara 1200 kg, men det räcker för min del).

Peugeots förarplats med liten ratt som man tittar över verkar ju vara en riktig vattendelare, men när vi hade en 208 som hyrbil på semester så tyckte jag att det funkade kalas.

Dock rätt oimponernade laddhastighet och oklart om den har batterförvärmning så risk att det blir riktigt dåligt vintertid. Stellantis har ju tyvärr också haft problem att ta fram snåla plattformar så den lär ju vara "törstigare" än jämnstora MEB och TMY.

Inväntar intresserat Björn Nylands tester.

/J
Verkar ha bra utrymmen men övriga egenskaper man förväntar sig hos en elbil idag lämnar en del att önska. Däremot är den nog inte så tokig om körmönstret gör att du laddar hemma.
Har ägt några Peugeot genom tiderna, lite som med Alfa så har form gått före funktion i det mesta.

Tillbaka
Topp