Raggamuffin
Aktiv medlem
[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"
Min Superb som väl är rätt lik V90 i storlek ligger stadigt på 0.5 när jag(sic!) kör den på enbart bensin. Hur ligger V90?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Min V60 snittade 0.45 över 6000 mil, med stor del el till och från jobbet. Alltså snarare >0.6 utan laddat batteri. Och så klart mer med två cyklar på taket och två bakom... Då drog den nästan liternMin Superb som väl är rätt lik V90 i storlek ligger stadigt på 0.5 när jag(sic!) kör den på enbart bensin. Hur ligger V90?
Utan last på landsväg kanske 0.6 med urladdat batteri men oftast i praktiken med lite motorvägar och det faktum att vi typ alltid är fler än en i bilen när batteriet är tomt, så ligger vi nog snarare runt 0.7.Min Superb som väl är rätt lik V90 i storlek ligger stadigt på 0.5 när jag(sic!) kör den på enbart bensin. Hur ligger V90?
Riktigt imponerande. Datan från spritmonitor säger ju att du kör snålare än de som kör hybrid? Imponerande ?Min Superb som väl är rätt lik V90 i storlek ligger stadigt på 0.5 när jag(sic!) kör den på enbart bensin. Hur ligger V90?
Utan last på landsväg kanske 0.6 med urladdat batteri men oftast i praktiken med lite motorvägar och det faktum att vi typ alltid är fler än en i bilen när batteriet är tomt, så ligger vi nog snarare runt 0.7.
Riktigt imponerande. Datan från spritmonitor säger ju att du kör snålare än de som kör hybrid? Imponerande ?
![]()
Vanligt att man kollar en bra dag med fin vind, nu drog den såhär mycket och sen spinner man vidare på det. Bilar drar olika mycket beroende på en rad parametrar :)
Jag har både kört elbil långt under WLTP och långt över. Att jämföra bränsleförbrukningen mellan olika användare med olika körscheman är ganska meningslöst.Lite lustigt det där, när nån kör snålt med en elbil då himlas det med ögonen, men när nån kör snålt med en ice-bil så dras spritmonitor fram med insinuationen att det där inte kan stämma.
Möjligt. Men det är samma förbrukning som vår förra bil som var 10 år äldre och inte hade någon möjlighet alls till smarta hybriddrifter. Och som sagt. Vi ligger nog alltid på 0.7 eller så med urladdat batteri. Fast folk på happy verkar så kränkta över att man mest kör motorväg i kanske lite för hög fart när man långkör så jag var tvungen att lägga in den lägre siffran också.Fast 0,6-0,7 är väl bra för en så stor bil?
Hur mäter man förbrukningen på en elbil då? Litar man blint på vad displayen i bilen visar?!Lite lustigt det där, när nån kör snålt med en elbil då himlas det med ögonen, men när nån kör snålt med en ice-bil så dras spritmonitor fram med insinuationen att det där inte kan stämma.
Möjligt. Men det är samma förbrukning som vår förra bil som var 10 år äldre och inte hade någon möjlighet alls till smarta hybriddrifter. Och som sagt. Vi ligger nog alltid på 0.7 eller så med urladdat batteri. Fast folk på happy verkar så kränkta över att man mest kör motorväg i kanske lite för hög fart när man långkör så jag var tvungen att lägga in den lägre siffran också.
Hur mäter man förbrukningen på en elbil då? Litar man blint på vad displayen i bilen visar?!
Precis, och det gäller ju även ice-bilar. Därför är ju beteendet jag beskrev lite ”intressant”.Jag har både kört elbil långt under WLTP och långt över. Att jämföra bränsleförbrukningen mellan olika användare med olika körscheman är ganska meningslöst.
Lätt att säga "den som drar xxx måste köra som en idiot", men tex korta sträckor påverkar rejält. Motorväg påverkar elbilar rejält osv.
Det skiljer säkert mellan olika (hybrid-)modeller, men hos de laddhybrider jag känner till så startar förbränningsmotorn automatiskt när batterinivån sjunker <15-20% och efter det fungerar den som en "självladdande" hybrid.Men den smarta hybriddriften används väl inte vid urladdat batteri, så att säga, så det blir irrelevant vid mätning av bensinförbrukning.
+1Tror man bryr sig för lite och lägger för lite utveckling på motorerna idag.
+1Man får väl göra som med en fossilbil om man vill vara noga. Skriva upp hur många kW man stoppar in och hur långt man kört. Det är inte konstigare än att skriva av vad det står på pumpen.
Men den smarta hybriddriften används väl inte vid urladdat batteri, så att säga, så det blir irrelevant vid mätning av bensinförbrukning. 0.7 är inte imponerande såklart men det finns trots allt en lägsta gräns för vad vikt och storlek kan komma ner i.
Ja men det orkar väl inte många utan man litar på displayen.Man får väl göra som med en fossilbil om man vill vara noga. Skriva upp hur många kW man stoppar in och hur långt man kört. Det är inte konstigare än att skriva av vad det står på pumpen.
Det är kanske lite mer jobb om man som jag laddar 3-4 gånger om dagen bara :)
0,8 är väl den officiella bensinförbrukningen enligt WLTP?Utan last på landsväg kanske 0.6 med urladdat batteri men oftast i praktiken med lite motorvägar och det faktum att vi typ alltid är fler än en i bilen när batteriet är tomt, så ligger vi nog snarare runt 0.7.
Inte bara ”bränsleslangen”, utan även ”tanken”. Vilket är värt att tänka på om man använder sin bil lite mer sporadiskt. Men största läckaget är nog ändå ”slangen”.Ja men det orkar väl inte många utan man litar på displayen.
Sen har ju elbilar en komplikation, bränsleslangen läcker. Och är då det intressanta hur mycket du får i och hur långt det räcker, eller är det intressanta hur mycket laddaren ger? Det senare styr ju kostnader, men då blir förbrukningen för bilen olika beroende på vilken laddare du använder...
Vad jag har läst så måste alltid en bil starta i körläget som utsläppstestet gjordes i när den godkändes av diverse myndigheter.- Att den alltid startar i hybridläget. Hade velat ställa in den på att default starta i pure, dvs ren el. Nu är det en menyinställning via tre knapptryckningar på touchdisplayen.
Absolut. Men jag skulle snarare vilja säga att en hybridbil är som att ha en snål förbränningsbil med gott om effektresurser.Men viktigare än bensinförbrukningen vid valet mellan elbil eller laddhybrid är väl att man analyserar sitt körmönster. Jag kollade mina körningar i appen och slogs av hur extremt många småsträckor det var. Vi åker till sommarstugan (50 mil) ett par gånger om året och ofta en gång till fjällen på vintern. Utöver det var det väldigt få sträckor som översteg 5-10 mil, så för oss var laddhybrid det bästa valet. Även om V90:n slukar mycket bensin blir den totala bensinförbrukningen ändå låg.
Det klagas redan i en massa trådar här på happy att bilarna tar upp plats i stan, det är för mycket P-platser, osv. Om alla helt plötsligt ska ha två bilar lär det inte bli bättre.Lösningen är ju egentligen enkel men med en hake för de flesta.
En liten bil, typ Zoe, twizzy, gamla leaf för vardag.
En snål diesel med proportionerlig motor för att dra kärror, åka på långresa etc. Som många delar på. Föräldrarnas Kia Ceed går väldigt snålt om man kör med farthållare och kör snålt. Klart under 0,5 l/mil enl datorn på landsväg.
Att köra runt med en Kia ceed med en halv zoe i skuffen känns ineffektivt.
Problemet är naturligtvis att dela på bilar ofta blir för osmidigt och att alla vill ha bilen samma vecka/helg.
Men viktigare än bensinförbrukningen vid valet mellan elbil eller laddhybrid är väl att man analyserar sitt körmönster. Jag kollade mina körningar i appen och slogs av hur extremt många småsträckor det var. Vi åker till sommarstugan (50 mil) ett par gånger om året och ofta en gång till fjällen på vintern. Utöver det var det väldigt få sträckor som översteg 5-10 mil, så för oss var laddhybrid det bästa valet. Även om V90:n slukar mycket bensin blir den totala bensinförbrukningen ändå låg.
Det stora problemet med långa täta laddstopp är oftast ett problem för dem som inte testat en någorlunda modern elbil. Av alla elbilister jag känner kan jag bara komma på en som tyckt det är ett problem, och han kör inte som folk så han skulle må bra av en paus :-).Så för tre t.o.r-resor som skulle betyda ett laddstopp per enkel väg så ska du släpa runt på en bensinmotor resten av året? Det känns som att överkompensera lite.
Vi har ganska exakt samma sträcka till stugan (492 km), nästan bara motorväg. Det fixar vi inte utan ett stopp, men det räcker med 10 minuter och exakt var det sker är inte särskilt noga.
Har fått bilden av att många nya lite större bilar drar 0,7-0,8 medan vår halvlilla Honda jazz drar betydligt mindre (under 0,5 bensin enligt datorn). Men det kanske bara är Volvo som är törstiga? Vet bara en kollega som körde xc90 som drog hiskeliga mängder bensin trots laddhybrid och stadskörning. Men allt är kanske bara anekdoter?Min gamla i40 drog 0.4 och var en rätt rymlig familjekombi. När den förpassades till andrabil så funderade jag på att byta den till en mindre. Men det gick inte att räkna hem alls så det fick bli en stor andrabil helt enkelt.
Min nuvarande stora kombi drar 0.5, att hämta hem en mindre bil som istället drar 0.4 tar väl 350 år ungefär. Idag drar små bilar inte så mycket mindre än stora så som det var förr.
Att ha två bilar om så den ena är en 945:a med extremt låga fasta kostnader är alltid dyrare än att ha en bil.
Och sen är det användandet av resurser man får beakta med.
Hm ja, du har en poäng. På något sätt känns det tryggare med bensin på långresor i obygden, men det kanske är irrationellt.Så för tre t.o.r-resor som skulle betyda ett laddstopp per enkel väg så ska du släpa runt på en bensinmotor resten av året? Det känns som att överkompensera lite.
Vi har ganska exakt samma sträcka till stugan (492 km), nästan bara motorväg. Det fixar vi inte utan ett stopp, men det räcker med 10 minuter och exakt var det sker är inte särskilt noga.
Hm ja, du har en poäng. På något sätt känns det tryggare med bensin på långresor i obygden, men det kanske är irrationellt.
Fast i krisläge är det förstås tätare mellan eluttag än mellan mackar... Även om vanliga eluttag ger mååånga timmars paus.Man vänjer sig. Och det beror på var man har sin gräns för vilka risker man vill äga själv.
Är man sån som bara har mobiltelefon med sig eller är van att ha en H7a, en tändspole och ett BP6RS i handskfacket. Tillhör man sistnämnda kategorin så känns det sämre.
Det här känns rätt vanligt och helt oacceptabelt tycker jag. Ska f--n köpa ny bil.På minus-sidan:
- Har varit en del fel på den i början, känns som slarv från produktion. Nu har den gått fint i ett år efter att vi hade klippkort på verkstaden första månaderna
Mim Volvo krävde många många verkstadsbesök. Och när den var 25 månader gammal och jag skulle lämna in den fjärde eller femte gången för samma fel var första svaret "nu har ju garantin gått ut men vi kan ju titta på det och återkomma..."Det här känns rätt vanligt och helt oacceptabelt tycker jag. Ska f--n köpa ny bil.
Det är nog övergående, det känns som att det stängs fler bensinmackar än det öppnas nya. Laddplatser poppar det däremot upp överallt.Hm ja, du har en poäng. På något sätt känns det tryggare med bensin på långresor i obygden, men det kanske är irrationellt.
Du har aldrig kört en Ampera, det är jag helt säker på.Det finns ju några bilar som kör lösningen där bensinmotorn är en ren generator. Det de har gemensamt väl att de alla är imponerade ineffektiva när batteriet är slut. Ingen har löst det på ett bra sätt helt enkelt.
Det har du helt rätt i. Jag tänkte t ex på Nissan "e-Power", BMW i3, Mazda MX-30 med wankel (ja det är kanske wankeln som är problemet där).Du har aldrig kört en Ampera, det är jag helt säker på.

Ser ju ut som en stabil men långsam minskning fram till ca 2010, trots ökande befolkning. Därefter en svag ökning som sammanfaller med en period då reallöner och disponibel inkomst kraftigt ökade. ”Puckeln” på slutet verkar bero på flygbränsle, vilket väl också rimmar väl med ökade reallöner och generellt bättre ställt. Sedan ser man att dieseln ökade och bensinen minskade fr ca 2010 och framåt, vilket väl sammanfaller med den period då diesel klassades som miljöbil och gynnades skattemässigt.Undrade över hur mycket snålare bilar är totalt sett idag med tanke på att vi med det snålare bilarna har råd att köra mer. Inte helt enkelt.
Ökad befolkning borde innebära att det är en viss effektivisering som inte tas ut av ökande körning. Men uppenbart kraftig minskning ser jag inte (om man inte kollar eldningsolja).
Volymer - Drivkraft Sverige
De utlevererade volymerna av oljeprodukter ökade hastigt under 1950 samt 1960-talet och var som högst 1970 men sjönk sedan drastiskt...drivkraftsverige.se
Folkmängd efter kön och födelseland 1970–2023 samt framskrivning 2024–2070
Folkmängd 1970–2023 samt framskrivning 2024–2070Folkmängd efter kön och födelseland 1970–2023 samt framskrivning 2024–2070www.scb.se
Visa bilaga 723816Visa bilaga 723815
Sitter på telefonen - får se om jag kan se mer när jag kollar på datorn.
Visa bilaga 723821
Grejen är väl lite att det inte kan få bli ett nollsummespel. Utsläppen måste ner i absoluta termer.Undrade över hur mycket snålare bilar är totalt sett idag med tanke på att vi med det snålare bilarna har råd att köra mer. Inte helt enkelt.
Ökad befolkning borde innebära att det är en viss effektivisering som inte tas ut av ökande körning. Men uppenbart kraftig minskning ser jag inte (om man inte kollar eldningsolja).
Volymer - Drivkraft Sverige
De utlevererade volymerna av oljeprodukter ökade hastigt under 1950 samt 1960-talet och var som högst 1970 men sjönk sedan drastiskt...drivkraftsverige.se
Folkmängd efter kön och födelseland 1970–2023 samt framskrivning 2024–2070
Folkmängd 1970–2023 samt framskrivning 2024–2070Folkmängd efter kön och födelseland 1970–2023 samt framskrivning 2024–2070www.scb.se
Visa bilaga 723816Visa bilaga 723815
Sitter på telefonen - får se om jag kan se mer när jag kollar på datorn.
Visa bilaga 723821
Vad jag har läst så måste alltid en bil starta i körläget som utsläppstestet gjordes i när den godkändes av diverse myndigheter.
Så det skall gälla alla nya bilar, att man alltid får byta körläge om man föredrar något annat.
Min startar alltid i el direkt, tycker det är skitstörigt.
När batteriet är tomt så väljer jag autoläget, man kan välja att ladda upp batteriet men det gör jag inte om jag inte vet jag behöver effekttillskottet längre fram på resan.
Då kör den på bensin helt och laddar batteriet med regenerering och använder upp det den får vid lämpliga tillfälle.
Att ladda el med bensinen bara för att batteriet är slut låter fantastiskt ineffektivt.
Det är lite irriterande om man måste lura automatiken för att det betendet man vill ha. Jag hade en del trixande för att få bilen att göra som JAG ville när jag körde PHEV. Det slipper man med BEV - så skönt!Men startar den i pure? Är batteriet laddat startar den på el fast i hybridläget, inte pure om det är tillräckligt varmt osv. Finns en del parametrar som skall uppfyllas.