Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ett tufft jobb men någon måste göra det. Bra rutet jansson99.Utan att ha läst i tråden för det har jag varken tid eller lust med och så ser jag vilka som är här, ingen nämnd ingen glömd, så uppmanar jag alla att skippa politik!
// Admin
Nämn bara Tesla. Sidan fyra är sen länge passerad. Behövs ingen text och bild om diverse diktatorer. Vilken är bästa bilen för var och en just nu?Hur ska man kunna nämna Musk utan att det blir politik? ?
Nämn bara Tesla. Sidan fyra är sen länge passerad. Behövs ingen text och bild om diverse diktatorer. Vilken är bästa bilen för var och en just nu?
Har det hänt i verkligheten menar du eller är det bara en farhåga?Beror väl på hur man tycker om att ha det. Jag tycker det är dumt att den nitar bara för man möter någon i en sväng på en smal väg t ex.
Man kan ju nämna VW utan att det blir politik trots att det startades som ett storslaget projekt av en person/organisation/parti med tvivelaktig värdegrund. Går ju bra för de flesta att låta bli att nämna det när VW diskuteras.Nämn bara Tesla. Sidan fyra är sen länge passerad. Behövs ingen text och bild om diverse diktatorer. Vilken är bästa bilen för var och en just nu?
Har det hänt i verkligheten menar du eller är det bara en farhåga?
Autobromsen slog till när jag hade lånat en släpkärra utan fungerande kabel och skulle backa. Det var läskigt redan det.
jävla värmlänningar.
Det händer sällan, däremot så får V90 panik när nån, speciellt med släp, ska svänga av och man själv ser att den kommer att vara borta i tid - men bilfan tycker att det är ett stillastående objekt.
Brukar bara gå till alarm inte broms. (Den tjuter och blinkar med en röd bil på HUD)
Ouch, får nog stänga av den då om det går. Litar inte på att det bara händer i Värmland.Tre gånger har det hänt mig. Samtliga gånger i Värmland om man är konspiratoriskt lagd ;)
Mm, den är väl OK även om jag föredrar lightversionen Lane Departure Warning (eller vad det heter). Men nu pratar vi om autobroms. Den är väl inte kopplad till pilotassisten?så känslig är inte v90. Överlag är jag väldigt nöjd med Pilot Assist, kan knappt köra själv längre
Kanske inte kommersiellt, men tekniskt är det väl samma datamaskin?Mm, den är väl OK även om jag föredrar lightversionen Lane Departure Warning (eller vad det heter). Men nu pratar vi om autobroms. Den är väl inte kopplad till pilotassisten?
Det händer bara om man inte har uppehållstillstånd, bilen bromsar in snyggt vid länsgränsen.Ouch, får nog stänga av den då om det går. Litar inte på att det bara händer i Värmland.
Ska kolla manualen om det går att enbart stänga av autobromsen, återkommer om jag hittar något.Kanske inte kommersiellt, men tekniskt är det väl samma datamaskin?
Nej, det beror på solfläckarnas rörelse och tidvattnet.Är ovanstående möjligen orsaken till att folk kör som skit?
ah, du menar så. Det kan man troligen inte nej. Inget jag sett i alla fall.Ska kolla manualen om det går att enbart stänga av autobromsen, återkommer om jag hittar något.
Du hade rätt. Man kan stänga av den vid backning, men inte vid körning framåt.ah, du menar så. Det kan man troligen inte nej. Inget jag sett i alla fall.
Är ovanstående möjligen orsaken till att folk kör som skit?
Det går inte. Håll dig borta därifrån så blir allt bra.Hur ska man kunna nämna Musk utan att det blir politik? ?
Alltid föraren. Sen kan du kanske driva ärendet mot tillverkarrn, men det är du som köpt, undehålligt och använder prylen. Vet du att farthållaren är opålitlig så är det bristande omdömme att använda den om du inte är helt och fullständigt ensam på vägen.Har det prövats rättsligt vems ansvaret blir om ens bil oprovocerat tvärnitar och "man" orsakar en olycka, t.ex. blir påkörd?
Alltid föraren. Sen kan du kanske driva ärendet mot tillverkarrn, men det är du som köpt, undehålligt och använder prylen. Vet du att farthållaren är opålitlig så är det bristande omdömme att använda den om du inte är helt och fullständigt ensam på vägen.
Intressant fråga. Det hade säkert flaggats upp på någon juridisk nyhetstjänst om det hade prövats, och antagligen också i dagspressen.Har det prövats rättsligt vems ansvaret blir om ens bil oprovocerat tvärnitar och "man" orsakar en olycka, t.ex. blir påkörd?
Några decimeter till så hade jag kunnat svara på frågan... Vår Volvo tvärnitade på E6:an mitt i morgonrusningen i fint väder. Ren tur att bilen bakom hann stanna. Jag inser att det hade varit mitt fel juridiskt, men nog hade jag varit "en aning" besvärlig mot Volvo om det hade smällt.Intressant fråga. Det hade säkert flaggats upp på någon juridisk nyhetstjänst om det hade prövats, och antagligen också i dagspressen.
Om ett säkerhetssystem INTE går in kan det inte råda någon tvekan om att det förarens ansvar. Men om ett säkerhetssystem som autobroms går in och orsakar en olycka är det svårt att se att det skulle bli fråga om ett straffrättsligt ansvar för föraren.
Civilrättsligt går trafikförsäkringen in och täcker person- och sakskador. Försäkringsgivaren kan återkräva ersättningen från den som orsakat skadan endast om denne har agerat med uppsåt eller grov oaktsamhet (eller "vanlig" oaktsamhet vid rattfylleri), men det kan ju svårligen hävdas i ett sådant här fall. Om skadan har orsakats av en säkerhetsbrist hos en produkt, har försäkringsgivaren rätt till återkrav bl.a. från den som tillverkade eller sålde produkten enligt vad som anges i produktansvarslagen.
Lite från höften.
Har det prövats rättsligt vems ansvaret blir om ens bil oprovocerat tvärnitar och "man" orsakar en olycka, t.ex. blir påkörd?
Min stora fråga är varför folk inte vill köra själva. Helt obegripligt.Mindre vanligt i Värmland än flesta andra ställena :).
Jag är helt övertygad om att folk blir sämre på att köra med alla hjälpmedel. Frågan är väl om det trots detta ändå resulterar i färre olyckor eller om vi kommer till en gräns då det istället går på fel håll.
I fallet påkörning bakifrån lär det väl vara den påkörande bilens fel. Man ska ju kunna stanna före varje hinder man kan förutse, trafikförordningen 3:14, och jag antar att man anses kunna förutse en panikbromsande bil.Några decimeter till så hade jag kunnat svara på frågan... Vår Volvo tvärnitade på E6:an mitt i morgonrusningen i fint väder. Ren tur att bilen bakom hann stanna. Jag inser att det hade varit mitt fel juridiskt, men nog hade jag varit "en aning" besvärlig mot Volvo om det hade smällt.
För att folk är slö av naturen, men jag instämmer jag klipper gräset gladeligen med min gamla klippare, jag dammsuger med hederlig dammsugare just för att jag vill vara aktiv.Min stora fråga är varför folk inte vill köra själva. Helt obegripligt.
Känns som all utveckling går ut på att man ska göra så lite som möjligt. Varför leva då?
Ja sant förstås. Men jag hade ändå bråkat med Volvo ?I fallet påkörning bakifrån lär det väl vara den påkörande bilens fel. Man ska ju kunna stanna före varje hinder man kan förutse, trafikförordningen 3:14, och jag antar att man anses kunna förutse en panikbromsande bil.
Jag älskar att köra bil själv. Men när klockan är 5:30 på morgonen och 30 mil motorväg framför mig är det rätt bekvämt att låta bilen sköta finliret även om man fortfarande måste vara aktiv.Min stora fråga är varför folk inte vill köra själva. Helt obegripligt.
Känns som all utveckling går ut på att man ska göra så lite som möjligt. Varför leva då?
Vill minnas att någon åkte dit för det för några år sedan, men inte säkert att det var sant.Har det prövats rättsligt vems ansvaret blir om ens bil oprovocerat tvärnitar och "man" orsakar en olycka, t.ex. blir påkörd?
Klart det finns tillfällen då man vill slippa köra, men det borde ju i så fall vara nåt man måste aktivera manuellt varenda gång. Inte tvärtom.Jättekul att kököra motorväg i 109km. Bra med pilot då precis som automatare
Min stora fråga är varför folk inte vill köra själva. Helt obegripligt.
Klart det finns tillfällen då man vill slippa köra, men det borde ju i så fall vara nåt man måste aktivera manuellt varenda gång. Inte tvärtom.
Själv har jag suttit i motorvägskö rätt ofta på sistone och faktum är att jag hade föredragit manuell låda. Sjukt svårt att hålla jämn och låg fart med automatlåda som får för sig att växla när man minst av allt vill eller behöver det.
Den växlar helt själv ändå. Tillåter inte så låga varv som jag skulle valt (och som den lätt orkar).Tjena!
Dra spaken till vänster och växla själv.. ?
Den växlar helt själv ändå. Tillåter inte så låga varv som jag skulle valt (och som den lätt orkar).
Edit: Vilket är ännu ett exempel på idiotautomatik som jag inte bett om. Suck. Varför ha ett "manuellt" läge om det inte alls är manuellt?