[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Nämn bara Tesla. Sidan fyra är sen länge passerad. Behövs ingen text och bild om diverse diktatorer. Vilken är bästa bilen för var och en just nu?

Just precis nu uppskattar jag något snålt. Har glömt datorn 4 mil västerut och ska jobba fem mil österut idag, så går åt lite extra dinosaurier på morgonens pendling. ?

Beror väl på hur man tycker om att ha det. Jag tycker det är dumt att den nitar bara för man möter någon i en sväng på en smal väg t ex.
Har det hänt i verkligheten menar du eller är det bara en farhåga?

Autobromsen slog till när jag hade lånat en släpkärra utan fungerande kabel och skulle backa. Det var läskigt redan det.

Senast ändrad:
Nämn bara Tesla. Sidan fyra är sen länge passerad. Behövs ingen text och bild om diverse diktatorer. Vilken är bästa bilen för var och en just nu?
Man kan ju nämna VW utan att det blir politik trots att det startades som ett storslaget projekt av en person/organisation/parti med tvivelaktig värdegrund. Går ju bra för de flesta att låta bli att nämna det när VW diskuteras.

jävla värmlänningar.

Det händer sällan, däremot så får V90 panik när nån, speciellt med släp, ska svänga av och man själv ser att den kommer att vara borta i tid - men bilfan tycker att det är ett stillastående objekt.
Brukar bara gå till alarm inte broms. (Den tjuter och blinkar med en röd bil på HUD)

jävla värmlänningar.

Det händer sällan, däremot så får V90 panik när nån, speciellt med släp, ska svänga av och man själv ser att den kommer att vara borta i tid - men bilfan tycker att det är ett stillastående objekt.
Brukar bara gå till alarm inte broms. (Den tjuter och blinkar med en röd bil på HUD)

På Skodan kan det hända om bilen framför ska göra vänstersväng och där är extra fil för det.

Som här t ex - tvärtnit.

1725890092845.png

1725890408251.png

Liknande den här, möte precis vid krysset så tvärnitade Teslan.

så känslig är inte v90. Överlag är jag väldigt nöjd med Pilot Assist, kan knappt köra själv längre
Mm, den är väl OK även om jag föredrar lightversionen Lane Departure Warning (eller vad det heter). Men nu pratar vi om autobroms. Den är väl inte kopplad till pilotassisten?

Är ovanstående möjligen orsaken till att folk kör som skit?

Mindre vanligt i Värmland än flesta andra ställena :).

Jag är helt övertygad om att folk blir sämre på att köra med alla hjälpmedel. Frågan är väl om det trots detta ändå resulterar i färre olyckor eller om vi kommer till en gräns då det istället går på fel håll.

Ja, om man inte är inkörd på att köra själv först så tror jag man blir en sämre förare, överrens.

Har det prövats rättsligt vems ansvaret blir om ens bil oprovocerat tvärnitar och "man" orsakar en olycka, t.ex. blir påkörd?

Har det prövats rättsligt vems ansvaret blir om ens bil oprovocerat tvärnitar och "man" orsakar en olycka, t.ex. blir påkörd?
Alltid föraren. Sen kan du kanske driva ärendet mot tillverkarrn, men det är du som köpt, undehålligt och använder prylen. Vet du att farthållaren är opålitlig så är det bristande omdömme att använda den om du inte är helt och fullständigt ensam på vägen.

Alltid föraren. Sen kan du kanske driva ärendet mot tillverkarrn, men det är du som köpt, undehålligt och använder prylen. Vet du att farthållaren är opålitlig så är det bristande omdömme att använda den om du inte är helt och fullständigt ensam på vägen.

De flesta av dessa funktioner går dock inte att stänga av. Utan dessutom kanske är ett krav för att bilen ska få säljas.

Intressant fråga. Det hade säkert flaggats upp på någon juridisk nyhetstjänst om det hade prövats, och antagligen också i dagspressen.

Om ett säkerhetssystem INTE går in kan det inte råda någon tvekan om att det förarens ansvar. Men om ett säkerhetssystem som autobroms går in och orsakar en olycka är det svårt att se att det skulle bli fråga om ett straffrättsligt ansvar för föraren.

Civilrättsligt går trafikförsäkringen in och täcker person- och sakskador. Försäkringsgivaren kan återkräva ersättningen från den som orsakat skadan endast om denne har agerat med uppsåt eller grov oaktsamhet (eller "vanlig" oaktsamhet vid rattfylleri), men det kan ju svårligen hävdas i ett sådant här fall. Om skadan har orsakats av en säkerhetsbrist hos en produkt, har försäkringsgivaren rätt till återkrav bl.a. från den som tillverkade eller sålde produkten enligt vad som anges i produktansvarslagen.

Lite från höften.

Senast ändrad:
Intressant fråga. Det hade säkert flaggats upp på någon juridisk nyhetstjänst om det hade prövats, och antagligen också i dagspressen.

Om ett säkerhetssystem INTE går in kan det inte råda någon tvekan om att det förarens ansvar. Men om ett säkerhetssystem som autobroms går in och orsakar en olycka är det svårt att se att det skulle bli fråga om ett straffrättsligt ansvar för föraren.

Civilrättsligt går trafikförsäkringen in och täcker person- och sakskador. Försäkringsgivaren kan återkräva ersättningen från den som orsakat skadan endast om denne har agerat med uppsåt eller grov oaktsamhet (eller "vanlig" oaktsamhet vid rattfylleri), men det kan ju svårligen hävdas i ett sådant här fall. Om skadan har orsakats av en säkerhetsbrist hos en produkt, har försäkringsgivaren rätt till återkrav bl.a. från den som tillverkade eller sålde produkten enligt vad som anges i produktansvarslagen.

Lite från höften.
Några decimeter till så hade jag kunnat svara på frågan... Vår Volvo tvärnitade på E6:an mitt i morgonrusningen i fint väder. Ren tur att bilen bakom hann stanna. Jag inser att det hade varit mitt fel juridiskt, men nog hade jag varit "en aning" besvärlig mot Volvo om det hade smällt.

Mindre vanligt i Värmland än flesta andra ställena :).

Jag är helt övertygad om att folk blir sämre på att köra med alla hjälpmedel. Frågan är väl om det trots detta ändå resulterar i färre olyckor eller om vi kommer till en gräns då det istället går på fel håll.
Min stora fråga är varför folk inte vill köra själva. Helt obegripligt.
Känns som all utveckling går ut på att man ska göra så lite som möjligt. Varför leva då?

Några decimeter till så hade jag kunnat svara på frågan... Vår Volvo tvärnitade på E6:an mitt i morgonrusningen i fint väder. Ren tur att bilen bakom hann stanna. Jag inser att det hade varit mitt fel juridiskt, men nog hade jag varit "en aning" besvärlig mot Volvo om det hade smällt.
I fallet påkörning bakifrån lär det väl vara den påkörande bilens fel. Man ska ju kunna stanna före varje hinder man kan förutse, trafikförordningen 3:14, och jag antar att man anses kunna förutse en panikbromsande bil.

Känns som all utveckling går ut på att man ska göra så lite som möjligt. Varför leva då?
För att folk är slö av naturen, men jag instämmer jag klipper gräset gladeligen med min gamla klippare, jag dammsuger med hederlig dammsugare just för att jag vill vara aktiv.

Jag älskar att köra bil själv. Men när klockan är 5:30 på morgonen och 30 mil motorväg framför mig är det rätt bekvämt att låta bilen sköta finliret även om man fortfarande måste vara aktiv.

Vill minnas att någon åkte dit för det för några år sedan, men inte säkert att det var sant.
Historian var i alla fall att det fanns vittnen som vittnade att föraren var irriterad och hade lagt sig framför och bromsat upprepade gånger. Det är väl i princip det eller snabbt filbyte följt av kraftig bromsning som skulle kunna få framförvarande att åka dit.

Jättekul att kököra motorväg i 109km. Bra med pilot då precis som automatare
Klart det finns tillfällen då man vill slippa köra, men det borde ju i så fall vara nåt man måste aktivera manuellt varenda gång. Inte tvärtom.

Själv har jag suttit i motorvägskö rätt ofta på sistone och faktum är att jag hade föredragit manuell låda. Sjukt svårt att hålla jämn och låg fart med automatlåda som får för sig att växla när man minst av allt vill eller behöver det.

Tjena!

Om jag ska t.ex. till Stockholm (drygt 40 mil och knappt 5 timmar) på jobbresa så tycker jag det är väldigt bekvämt att göra så lite som möjligt. Det är en ren transport och det blir en lugnare resa om jag kör med autopilot som håller avstånd m.m.

Men sen vill jag gärna ut på backroads på helgerna och KÖRA bil. Då vill jag ha så lite elektronik som möjligt. (Nåja, ABS kan vara trevligt, men inget måste)

Sen finns det tillfällen där tekniken ställer till det, som när jag körde servicebil på Ironman (en Volvo EX40) och triatleterna cyklade förbi oss för att snabbt väja ut framför bilen, autobroms direkt! Men det finns ett knep vid en sån situation, som vi lärde oss fort, lätt tryck på bromspedalen så förstår bilen att man är beredd och autobromsen går inte i.

Klart det finns tillfällen då man vill slippa köra, men det borde ju i så fall vara nåt man måste aktivera manuellt varenda gång. Inte tvärtom.

Själv har jag suttit i motorvägskö rätt ofta på sistone och faktum är att jag hade föredragit manuell låda. Sjukt svårt att hålla jämn och låg fart med automatlåda som får för sig att växla när man minst av allt vill eller behöver det.

Tjena!

Dra spaken till vänster och växla själv.. ?

Tjena!

Dra spaken till vänster och växla själv.. ?
Den växlar helt själv ändå. Tillåter inte så låga varv som jag skulle valt (och som den lätt orkar).

Edit: Vilket är ännu ett exempel på idiotautomatik som jag inte bett om. Suck. Varför ha ett "manuellt" läge om det inte alls är manuellt?

Den växlar helt själv ändå. Tillåter inte så låga varv som jag skulle valt (och som den lätt orkar).

Edit: Vilket är ännu ett exempel på idiotautomatik som jag inte bett om. Suck. Varför ha ett "manuellt" läge om det inte alls är manuellt?

Tjena!

Hmm, låter märkligt. De BMW jag kört med automatlåda går ner på rejält låga varv när man kör manuellt. ?
Tycker den 8-växlade ZF lådan är grym vid körning, borde ju vara den du har.

Jag tyckte också att det var väldigt kul att köra i alla lägen efter jag hade tagit körkort. Men för mig har det lagt sig med tiden efter alla mil. En kurvig landsväg med en alert bil är rolig, men motorväg? Nä.

Tillbaka
Topp