[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Ja man brukar säga att när ett skepp är på väg att sjunka. Brukar råttorna vara dom första som överger fartyget!
Betraktar man statistiskt bilmärket Tesla:s framtid, är bilmärket dödsdömt! Handelskrig med 25% tullar, eller mer kommer att bli graven, för märket i Europa och Asien.

Det går knappast att i nuläget se något som kan förhindra detta. Analytiker över hela Jorden är starkt bekymrade över det kommande handelskriget. Självklart kommer detta att drabba bilmärket >Tesla stenhårt.

Är det någon som tvivlar? Förklara gärna i så fall varför!

Självklart kommer Tesla ensidigt att gynnas av handelstullarna, vad åbelangar den Amerikanska hemmamarknaden. Men med borttagna laddningsstationer, återstår bara att se hur lojala USA:s bilköpare kommer att vara och hur förtroendet för bilmärket kommer att se ut!

So sorry, all TESLA freaks in Europe...

I vårt grannland Norge, har Tesla ägare dekaler med följande text: "Skyll inte på mig. jag köpte min Tesla innan Elon Musk, blev galen!"

Att svenska bilköpare, som köpt sin Tesla dom 2 senaste åren är djupt besvikna har, har säkert dom flesta förståelse för. Men har man frivilligt målat in sig i ett hörn, så har man!

I vårt grannland Norge, har Tesla ägare dekaler med följande text: "Skyll inte på mig. jag köpte min Tesla innan Elon Musk, blev galen!"

Att svenska bilköpare, som köpt sin Tesla dom 2 senaste åren är djupt besvikna har, har säkert dom flesta förståelse för. Men har man frivilligt målat in sig i ett hörn, så har man!
Idioter! Vad trodde de när de köpte?

det brukar i verkligheten inte vara fullt så svart eller vitt som i din värld trasten:)

men den toxiska stämningen kring märket på hemmamarknaden kalifornien är nog ett väl så stort problem som höga tullar.

för att inte tala om det skulle skita sig imagemässigt även i kina.

min gissning är att tesla snart köper ut och gör sig frii från musk, och frågan är om det inte är själva syftet med hans nuvarande aktioner. han är ju en entreprenör, knappast en förvaltare. och framtiden för elbilar är knappast innovativ, snarare gäller det att få bort en rad tekniska dumheter man sminkat grisen med, och koncentrera sig på räckvidd och snabbladdning.

så det inte är en gris längre.

jag tror han har tröttnat på bilar. färdig med uppgiften liksom. han har gjort ett bra jobb under uppbyggnadsfasen, men den tycks över nu.
.

Jo, dina iakttagelser "kais01" kan nog vara så riktiga!

Kort fråga: Vad tror du om handelskriget och dess följder. Inte minst för Biltillverkaren Tesla?

Våran V70 III håller på att ge upp.

Vad kan man kika på istället?
Är man van vid tidigare generations volvokombi så känns allt pyttelitet, eller enormt stort utvändigt.
V70 slutade på II. V70 I/LW, V70 N/P26 & V70 II/24. Hur håller en Fas II redan på att ge upp?

Jag skulle rekommendera Honda Accord (Euro) K24, Hyundai i40/Kia Optima, Mazda 6 BENSIN, Toyota Avensis & Toyota Camry samt Volkswagen Passat/Skoda Superb 1.9PD.

Jag skulle undvika:
BMW 4 cylindriga dieslar, speciellt N47 som sitter i E60/61 520d 2007–2010 (& F10 518d 2013–2014, 520d 2010–2014 & 525d 2011–2016) på grund av kamkedjeproblem.
VW 1.2 & 1.4 TSI EA111 kamkedja. Skoda Octavia II 1.2 TSI CBZB 1.4 MPI BCA, BUD &
CGGA bland annat.
Hyundai i40 & Kia Optima Theta II 2.0 & 2.4
Mazda 6 diesel.
Citroen C5 med gashydraulisk fjädring.
Jaguar XF Sportbrake. JLR...
Audi A6 V8 med kamkedja. Sitter på baksidan. Motor ur.
Cadillac CTS (EU). Chrysler 300C (Touring)/Lancia Thema
+Annat

Senast ändrad:
Jo, dina iakttagelser "kais01" kan nog vara så riktiga!

Kort fråga: Vad tror du om handelskriget och dess följder. Inte minst för Biltillverkaren Tesla?
jag tror att när det gäller färdiga produkter av typen där det kan finnas en aura av lyx eller exklusivitet kommer ökade priser kontigt nog inte spela särskilt stor roll. det höga priset är i själva verket en önskad egenskap, det blir färre avslut men mindre jobb, men vinsten kan till och med öka.

jag brukar dra anekdoten om en fingerad vw golf med polerade vevstakar och ett litet märke någonstans som påpekar det. annars samma bil. bara tio gånger priset, du kommer hitta kunder,

för det finns gott om suckers därite.

och kan man sälja cyklar för hundrafemtiotusen går det nog,sälja bilar för det tiodubbla. tesla har gjort det längre tillbaka.

sedan kan man titta på bilpriser i länder med höga avgifter som danmark och norge, i viss mån grekland. upp till tredubbla priser på större bilar typ volvo. där har det ändå varit en slagsida av efterfrågan gentemot de dyrare alternativen. i norge så mycket att baspriset exklusive avgifter i många fall var högre än i länder utan strafftullar, trots att varje krona som lades på baspriset multiplicerades med typ det dubbla.

det som däremot kan skita sig big time är basindustrier där köparna lika gärna kan handla någon annan stans. där kan det bli stora följdverkningar, inte minst socialt, vi ser effekterna detta i t ex usa. man röstar fram en president som drar fördel av scenariot.

V70 slutade på II. V70 I/LW, V70 N/P26 & V70 II/24. Hur håller en Fas II redan på att ge upp?

Jag skulle rekommendera Honda Accord (Euro) K24, Hyundai i40/Kia Optima, Mazda 6 BENSIN, Toyota Avensis & Toyota Camry samt Volkswagen Passat/Skoda Superb 1.9PD.

Jag skulle undvika:
BMW 4 cylindriga dieslar, speciellt N47 som sitter i E60/61 520d 2007–2010 (& F10 518d 2013–2014, 520d 2010–2014 & 525d 2011–2016) på grund av kamkedjeproblem.
VW 1.2 & 1.4 TSI EA111 kamkedja. Skoda Octavia II 1.2 TSI CBZB 1.4 MPI BCA, BUD &
CGGA bland annat.
Hyundai i40 & Kia Optima Theta II 2.0 & 2.4
Mazda 6 diesel.
Citroen C5 med gashydraulisk fjädring.
Jaguar XF Sportbrake. JLR...
Audi A6 V8 med kamkedja. Sitter på baksidan. Motor ur.
Cadillac CTS (EU). Chrysler 300C (Touring)/Lancia Thema
+Annat

Tjena!

Klart en V70II kan vara på väg att ge upp. Dom äldsta är ju 18 år gamla och den kan ju ha gått hiskeligt långt också.

C5 med gashydraulisk fjädring är ju en fantastisk kärra. Den med 1,6 liters dieseln så har man en otrolig komfort och extremt låg förbrukning.
Det enda problemet är ju just fjädringen, men det finns dom som är duktiga på det och det kostar inte så mycket som många vill tro.

Rekommendera rosthögen Passat? Tio år gamla bilar som rostar rakt igenom plåten. Länkarmar bak som rostar friskt m.m.
Stort icke köp enligt mig. Kanske B8, men tycker mig börja se en hel del rost på dom också nu.

Det är jäkligt nice och lagom bilar, med lite dyra servicebehov, var dock ganska billig i inköp för snart 4 år sedan.

Nu verkar dom dock ha ökat 50-100% i begagnatpris.
Är man van vid tidigare generations volvokombi så känns allt pyttelitet, eller enormt stort utvändigt.
Vad pratar vi för max ålder, max budget och max mil?

Ja kanske, men proportionerna är ju helt off... den är för lång! :)
Men det är fina bilar i övrigt.
Ja, V90n har ju bakhäng som en buss. Nästan så man behöver sätta upp såna där "varning för utsvängande bakparti"-skyltar.

Men gällande ID4: Jag fattar inte varför VW envisas med den där jädra bullen över bakhjulen och rent allmänt överviktiga formspråk. De har ju iaf tonat ner det lite på ID7 men på 4an ser det ju befängt ut. Varför kunde de inte behålla de snygga linjerna från ID3?

Du har rätt, 3e generationen, som tydligen då heter "II".

Man blir ibland tyvärr påmind om att en bil kan ta slut precis när som helst, även om den statiskt inte borde göra det.

Ligger en på Blocket nu som gjorde motorbyte vid 11000 mil.

Vad pratar vi för max ålder, max budget och max mil?
Alltid svåra frågor, jag tänker att det är flytande men dom bör matcha.

Den nuvarande är 14 år på 28k mil, och även om dom flesta bilar håller längre så har jag svårt att se kostnaden som en investering, så typ "så billigt som möjligt som jag blir nöjd med"

Funderar mest på vilka modeller som är värda att spana in.

Hur kommer handelstullarna att påverka svenska bilpriser nu när trumpeten lagt på 25%?
Kommer EU’s utsläppskrav göra att det helt plötsligt måste prånglas ut många fler bilar med lågt utsläpp och därmed sjunkande priser eller kommer dom helt enkelt tillverka färre bilar så att prisnivåerna ligger ungefär som idag?

C5 med gashydraulisk fjädring är ju en fantastisk kärra. Den med 1,6 liters dieseln så har man en otrolig komfort och extremt låg förbrukning.
Det enda problemet är ju just fjädringen, men det finns dom som är duktiga på det och det kostar inte så mycket som många vill tro.
1.6 är pålitlig och snål. 👍 Gashydraulisk fjädringen är underbar, när den funkar... Inte värt det IMO, but to each their own. Jag skulle rekommendera att undvika luftfjädring också nu när budgeten är "så billigt som möjligt som jag blir nöjd med"

Rekommendera rosthögen Passat? Tio år gamla bilar som rostar rakt igenom plåten. Länkarmar bak som rostar friskt m.m.
Stort icke köp enligt mig. Kanske B8, men tycker mig börja se en hel del rost på dom också nu.
För 1.9... Sitter ju tyvärr mest i VAG rosthögar. Rekommenderar absolut ingen B6 med ljuddämpning i skärmarna och bagagelucka i schweizerost i alla fall. 🤢

Mycket svårt att spekulera kring detta scenario. Oavsett hur handelstullarna kommer att slå, så kommer ju ändå produktionskapaciteten att finnas kvar. Hur än detta kommer att påverka Europeisk biltillverkning, lär ändå medlemsländerna inom EU ändå att i första hand fokusera och skydda sin egen bilindustri!

Avslutar citat med ett par verser ur luffarvisan: Han var ingen luffarsnobb, för han leta efter jobb. Men fick ändå höra överallt. Tramp, tramp, tramp och gå och trampa. Här finns ingenting att få...

Alltid svåra frågor, jag tänker att det är flytande men dom bör matcha.

Den nuvarande är 14 år på 28k mil, och även om dom flesta bilar håller längre så har jag svårt att se kostnaden som en investering, så typ "så billigt som möjligt som jag blir nöjd med"

Personligen skulle jag spana in de som du fått som tips här ovan, möjligen även Civic tourer. Lite mer okänd än Accord så kanske mer prisvärd?

Ja, V90n har ju bakhäng som en buss. Nästan så man behöver sätta upp såna där "varning för utsvängande bakparti"-skyltar.

Men gällande ID4: Jag fattar inte varför VW envisas med den där jädra bullen över bakhjulen och rent allmänt överviktiga formspråk. De har ju iaf tonat ner det lite på ID7 men på 4an ser det ju befängt ut. Varför kunde de inte behålla de snygga linjerna från ID3?
håller med om din analys av id4. men värst är spoilern, och den slipper man på id5.

baksätet i både id3 och id7 duger inte att frakta polare med. fällkniv deluxe. id4 har bekvämt baksäte...

min gissning är att tesla snart köper ut och gör sig frii från musk, och frågan är om det inte är själva syftet med hans nuvarande aktioner. han är ju en entreprenör, knappast en förvaltare. och framtiden för elbilar är knappast innovativ, snarare gäller det att få bort en rad tekniska dumheter man sminkat grisen med, och koncentrera sig på räckvidd och snabbladdning.
Det där tror jag också. Läste nåt nån stans för flera år sedan att musk redan då var mer intresserad av rymdföretaget än tesla.

Personligen skulle jag spana in de som du fått som tips här ovan, möjligen även Civic tourer. Lite mer okänd än Accord så kanske mer prisvärd?
Tycker alla tips känns klaustrofobiska jämfört med en V70, men ja, det är väl så att varenda annan modell är betydligt mindre på insidan.

Civiv Tourer visste jag inte fanns, ser faktiskt intressant ut.

Dags att ta sig runt bland bilhandlare och kika tror jag. Och kanske likställa sig tanken vid takbox på behovsbasis

Det är jäkligt nice och lagom bilar, med lite dyra servicebehov, var dock ganska billig i inköp för snart 4 år sedan.

Nu verkar dom dock ha ökat 50-100% i begagnatpris.
En tråkigare, inte riktigt lika komfortabel, driftsäkrare, bränslesnålare variant av V70 är sista generationen av Avensis kombi.

1.6 är pålitlig och snål. 👍 Gashydraulisk fjädringen är underbar, när den funkar... Inte värt det IMO, but to each their own. Jag skulle rekommendera att undvika luftfjädring också nu när budgeten är "så billigt som möjligt som jag blir nöjd med"

För 1.9... Sitter ju tyvärr mest i VAG rosthögar. Rekommenderar absolut ingen B6 med ljuddämpning i skärmarna och bagagelucka i schweizerost i alla fall. 🤢

Tjena!

B7 är precis lika rostbenägen. En del börjar bli riktigt dåliga

”Min” AI säger följande:
Här är en lista över bilar i svensk trafik med bagagevolym större än 500 liter, årsmodell 2020–2023, rangordnade efter bagagevolym (störst först):

1. **Mercedes-Benz E-Klass Kombi** – 695 liter
2. **Skoda Superb Combi** – 633 liter
3. **Honda Civic Tourer** – 624 liter
4. **Skoda Octavia Combi** – 610 liter
5. **Volkswagen Golf Sportscombi** – 605 liter
6. **Peugeot 308 SW** – 608 liter
7. **Toyota Corolla Touring Sports** – 598 liter
8. **Ford Focus Sportbreak** – 635 liter
9. **Kia Ceed Sportswagon** – 625 liter
10. **Hyundai i30 SW** – 602 liter

Dessa modeller är populära för sina rymliga bagageutrymmen och passar bra för familjer eller de som behöver extra lastutrymme. Vill du veta mer om någon specifik modell?

Enligt tillgänglig information är följande bilar kända för att ha färre anmärkningar vid kontrollbesiktning, baserat på pålitlighetsrapporter och statistik:

1. **Toyota Corolla Touring Sports** – Toyota är generellt känt för sin höga pålitlighet och låga antal anmärkningar.
2. **Honda Civic Tourer** – Honda har ett gott rykte för kvalitet och hållbarhet, vilket ofta resulterar i färre anmärkningar.
3. **Kia Ceed Sportswagon** – Kia har förbättrat sin kvalitet avsevärt de senaste åren och rankas högt i pålitlighetsundersökningar.
4. **Hyundai i30 SW** – Hyundai är ett annat märke som ofta presterar bra i besiktningsstatistik.
5. **Skoda Octavia Combi** – Skoda är känt för sin robusta konstruktion och pålitlighet.

Dessa modeller är inte bara rymliga utan också pålitliga, vilket gör dem till bra val för både familjer och långpendlare. Vill du veta mer om någon av dessa bilar?

Äldre långmilade Volvos verkar vara långt från gratis att äga. Kanske otur, men jag känner flera som fått lägga 30-40k i service och reparationer flera år i rad. I slutänden, inkl 1 liter bensin per mil, innebär det att de kostar ungefär lika mkt som vår Model Y att köra 2000 mil om året med - trots att det är 20 år gamla bilar.

”Min” AI säger följande:
Här är en lista över bilar i svensk trafik med bagagevolym större än 500 liter, årsmodell 2020–2023, rangordnade efter bagagevolym (störst först):

1. **Mercedes-Benz E-Klass Kombi** – 695 liter
2. **Skoda Superb Combi** – 633 liter
3. **Honda Civic Tourer** – 624 liter
4. **Skoda Octavia Combi** – 610 liter
5. **Volkswagen Golf Sportscombi** – 605 liter
6. **Peugeot 308 SW** – 608 liter
7. **Toyota Corolla Touring Sports** – 598 liter
8. **Ford Focus Sportbreak** – 635 liter
9. **Kia Ceed Sportswagon** – 625 liter
10. **Hyundai i30 SW** – 602 liter

Dessa modeller är populära för sina rymliga bagageutrymmen och passar bra för familjer eller de som behöver extra lastutrymme. Vill du veta mer om någon specifik modell?

Enligt tillgänglig information är följande bilar kända för att ha färre anmärkningar vid kontrollbesiktning, baserat på pålitlighetsrapporter och statistik:

1. **Toyota Corolla Touring Sports** – Toyota är generellt känt för sin höga pålitlighet och låga antal anmärkningar.
2. **Honda Civic Tourer** – Honda har ett gott rykte för kvalitet och hållbarhet, vilket ofta resulterar i färre anmärkningar.
3. **Kia Ceed Sportswagon** – Kia har förbättrat sin kvalitet avsevärt de senaste åren och rankas högt i pålitlighetsundersökningar.
4. **Hyundai i30 SW** – Hyundai är ett annat märke som ofta presterar bra i besiktningsstatistik.
5. **Skoda Octavia Combi** – Skoda är känt för sin robusta konstruktion och pålitlighet.

Dessa modeller är inte bara rymliga utan också pålitliga, vilket gör dem till bra val för både familjer och långpendlare. Vill du veta mer om någon av dessa bilar?

Sånt där brukar i alla fall ChatGPT vara rätt kass på. Jag kommer på rak arm på flera bilar som borde vara med - Passat t.ex? Model Y har 971 liter med ryggstödet uppfällt enligt Google men jag tror de mäter annorlunda än många andra, typ upp till taket.

Äldre långmilade Volvos verkar vara långt från gratis att äga. Kanske otur, men jag känner flera som fått lägga 30-40k i service och reparationer flera år i rad. I slutänden, inkl 1 liter bensin per mil, innebär det att de kostar ungefär lika mkt som vår Model Y att köra 2000 mil om året med - trots att det är 20 år gamla bilar.
Har inga exakta siffror, men gissar på att vi lagt 100k-120k totalt i inköp + drift under 4 år (inköp under 45k)

Och så skaffade vi inte en gammal bil för att det var billigt, utan för att det i en majoritet av aspekter är en bil jag vill ha.

På det stora helt ok pengamässigt, trots vårt worst-case scenario med inget andrahandsvärde.

håller med om din analys av id4. men värst är spoilern, och den slipper man på id5.

baksätet i både id3 och id7 duger inte att frakta polare med. fällkniv deluxe. id4 har bekvämt baksäte...
Vi har haft id3 i ett par år och baksätet var inget problem. Nu har vi id4 och jag märker ingen skillnad.

Fick du sålt din lilla Audi? Såg inlägget på Facebook och förstår att antalet entusiaster på Audi a2 är begränsat, så jag förstod att det var du, kais:)

Det är väl som med cyklar, kan man inte meka själv hamnar man lätt nära gränsen för att det blir billigare att köpa nytt än det blir att lämna in på verkstad. Tråkig utveckling, men ekonomi är ekonomi.

Det är väl som med cyklar, kan man inte meka själv hamnar man lätt nära gränsen för att det blir billigare att köpa nytt än det blir att lämna in på verkstad. Tråkig utveckling, men ekonomi är ekonomi.

Det går ju att ha tur också och klara sig utan dyrare reparationer i massor av mil. Har haft rätt bra flyt med alla mina bilar ändå, aldrig behövt laga något jättedyrt.

Precis, de som kan det är nog de som kommer absolut billigast undan om man ska räkna kostnad per mil. Köpa en äldre bil där värdeminskningen har tagits av nån annan, och sedan kunna utföra ev reparationer billigt själv.

Dyrast blir det nog för de som köper ny bil och byter efter 3-4 år, då får de ta en fet kostnad för värdeminskning alternativt de som köper lite äldre bil och lämnar in alla reparationer på verkstad.

Äga bilen länge är ju också en bra väg, då blir det många mil att slå ut både värdeminskning och ev reparationer på.

Sånt där brukar i alla fall ChatGPT vara rätt kass på. Jag kommer på rak arm på flera bilar som borde vara med - Passat t.ex? Model Y har 971 liter med ryggstödet uppfällt enligt Google men jag tror de mäter annorlunda än många andra, typ upp till taket.
Tesla anger ju inte enl. VDA normen utan volym upp till taket som du säger.
Kanske att Passaten inte kom med för att GTE har under 500l VDA

Vi har haft id3 i ett par år och baksätet var inget problem. Nu har vi id4 och jag märker ingen skillnad.

Fick du sålt din lilla Audi? Såg inlägget på Facebook och förstår att antalet entusiaster på Audi a2 är begränsat, så jag förstod att det var du, kais:)
inte sålt audin och inte till salu. så det måste vara någon annan. min rundade precis 47 000 mil.

baksätet är en av modellens bästa tillgångar.

vidhåller fällkniven i id3. om det nu inte finns olika utgåvor? så var det med a2. sportstolar förfuskade benutrymmet bak.
.
IMG_7587.webp
IMG_7324.webp

Många låga bilar med batteri har väldigt låg sitthöjd bak. Har för mig att ID3 ändå var hyggligt OK, framför allt bra benutrymme och ganska brett.

Tycker alla tips känns klaustrofobiska jämfört med en V70, men ja, det är väl så att varenda annan modell är betydligt mindre på insidan.

Civiv Tourer visste jag inte fanns, ser faktiskt intressant ut.

Dags att ta sig runt bland bilhandlare och kika tror jag. Och kanske likställa sig tanken vid takbox på behovsbasis
Civic tourer är lätt att missa. Sålde nog inte så bra.

Om det ska vara och kännas stort så skulle jag även kolla Subarus modeller. Ofta mycket glas och stort baksäte.

Nån MPV? Mycket höjd och stora glaspartier. Kanske också lite kallare på beg.marknaden?

inte sålt audin och inte till salu. så det måste vara någon annan. min rundade precis 47 000 mil.

vidhåller fällkniven i id3. om det nu inte finns olika utgåvor? så var det med a2. sportstolar förfuskade benutrymmet bak.
.
Visa bilaga 760732Visa bilaga 760733
Har du försökt vika framdörren runt en stolpe?

Det blir ju s

.

Antingen minns jag fel, har för mig det rekades bilköp för att ersätta entusiastbilen audi a2... Timo hette den här personen.

Om det ska vara och kännas stort så skulle jag även kolla Subarus modeller. Ofta mycket glas och stort baksäte.

Nån MPV? Mycket höjd och stora glaspartier. Kanske också lite kallare på beg.marknaden?

Alla Subarus jag haft har det varit exceptionellt bra sikt i. Mycket glas och stora speglar. När vi bytte Forestern mot en Audi A6 så var det en markant försämring på den fronten.

MPV är annars den mest underskattade biltypen som finns. Alla SUV/CUV-fördelar utan några av nackdelarna. Men de är väl för töntiga för att sälja bra.

Tillbaka
Topp