[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Kassa bromsar på nya Model 3

Tror den största skillnaden är att det är några eco-däck numera, förra generationen satt det Michelin Pilot Sport på. Bromsoken ska så vitt jag vet vara samma.

Kassa bromsar på nya Model 3
I Euro NCAP fick den nyligen högsta säkerhetsbetyget dom någonsin delat ut.

Det tas upp i artikeln, ja. Är ju ett helt annat test.
Resultatet av Teknikens Världs tester blir ju helt random eftersom dom testar utomhus året om.
Det är såklart stor skillnad på väggrepp beroende på temperatur tex.
För övrigt, upprepade inbromsningar från hög fart är mer relevant om man vill bedöma kvaliten på bromsar.
Vid en enstaka inbromsning beror resultatet mest på däcken och om dom uppnått arbetstemperatur. Kalla ecodäck är nog inte optimalt. Hade kanske varit bra för läsarna om TV upplyste om det. :)

Senast ändrad:
Resultatet av Teknikens Världs tester blir ju helt random eftersom dom testar utomhus året om.
Det är såklart stor skillnad på väggrepp beroende på temperatur tex.
För övrigt, upprepade inbromsningar från hög fart är mer relevant om man vill bedöma kvaliten på bromsar.
Vid en enstaka inbromsning beror resultatet mest på däcken och om dom uppnått arbetstemperatur. Kalla ecodäck är nog inte optimalt. Hade kanske varit bra för läsarna om TV upplyste om det. :)
Fast å andra sidan, hur stor är sannolikheten att du har varma goa bromsar när den där älgaj-eln springer ut framför bilen? Särskilt på en elbil där bromsarna knappt aktiveras om du kör som fölk. Skulle nog säga att kraftig inbromsning med ganska kalla bromsar är ett viktigt säkerhetstest för oss som kör på allmän väg. Om du kör på bana är bromsarnas förmåga att hålla kvar även vid upprepade kraftiga inbromsningar viktiga. Men TV riktar sig inte mot f1-stallens ingenjörer.
Och om Eco-däck är sämre och bilen levereras med sådana är det korrekt att straffa för det.
Edit: repeterbarhet är ju dock ett krav om man vill jämföra resultaten. Dvs samma förutsättningar för alla. Den delen håller jag med om.

Ja det var väl det han menade?

Elbilar är kanon på färjan, man slipper avgaserna från alla idioter som startar bilen för tidigt vid avlastning. Värt några hundringar.

Ja det var väl det han menade?

Elbilar är kanon på färjan, man slipper avgaserna från alla idioter som startar bilen för tidigt vid avlastning. Värt några hundringar.
Tänker ibland på de som jobbar på bildäck. Undrar vad det gör på livslängden. Sist såg jag en med mask men det är inte ofta. Bättre idag men tänk för 10 år sedan.

Fast å andra sidan, hur stor är sannolikheten att du har varma goa bromsar när den där älgaj-eln springer ut framför bilen? Särskilt på en elbil där bromsarna knappt aktiveras om du kör som fölk. Skulle nog säga att kraftig inbromsning med ganska kalla bromsar är ett viktigt säkerhetstest för oss som kör på allmän väg. Om du kör på bana är bromsarnas förmåga att hålla kvar även vid upprepade kraftiga inbromsningar viktiga. Men TV riktar sig inte mot f1-stallens ingenjörer.
Och om Eco-däck är sämre och bilen levereras med sådana är det korrekt att straffa för det.
Edit: repeterbarhet är ju dock ett krav om man vill jämföra resultaten. Dvs samma förutsättningar för alla. Den delen håller jag med om.
Det är inte bromsarna som behöver bli varma utan däcken. Alla däck har ett temperaturfönster där dom funkar bäst. Vid normala temperaturer uppnås det efter ca 3 kilometers körning genom intern friktion av att däcket deformeras när det rullar. Fast det tar såklart längre tid om asfalten är 8 grader eller 50 grader en solig sommardag.
Alla bilar har så bra bromsar idag, att det absolut mest avgörande är däckens friktion mot underlaget.

Det är inte bromsarna som behöver bli varma utan däcken. Alla däck har ett temperaturfönster där dom funkar bäst. Vid normala temperaturer uppnås det efter ca 3 kilometers körning genom intern friktion av att däcket deformeras när det rullar. Fast det tar såklart längre tid om asfalten är 8 grader eller 50 grader en solig sommardag.
Du har rätt, jag tänkte fel. Så länge vi inte pratar kolfiberbromsar, men det tror jag inte vi gör :-)
Alla bilar har så bra bromsar idag, att det absolut mest avgörande är däckens friktion mot underlaget.
Men fortfarande är stoppsträckan, oavsett om den beror på däck, bromsar, vikt, tyngdpunkt eller annat en lika intressant säkerhetsaspekt som krocksäkerheten. Och om en bil, som många elbilar, levereras med mindre bra däck för att optimera förbrukningen, skall den ju straffas för det.
Man kan tycka att en tydligt standardiserad bromstest borde väga tungt i Euro NCAP, men tyvärr testar de väl inte sånt.

Att köra bensinbil kräver lite extra planering

"Det är slut på drivmedel på den populära raststationen i Tönnebro vid E4, strax söder om Söderhamn.
– Ja det är slut på bensin 95 och Diesel här. Vi vet inte när vi kan få påfyllnad igen. De håller på att kolla på det, säger de hos OKQ8 i Tönnebro."

Skönt att köra elbil...

För att inte tala om risken med bensinstationer, det var ju en som exploderade med tvåsiffrigt antal skadade i Rom, hur kan det ens få finnas bensinstationer i tätbebyggda områden?
I Sverige gör det ju knappt det. När jag bodde i Nice för 15 ish år sen hade vi en mack i bottenplan på ett stort typ 7 vånings bostadshus.
Kändes redan då helt absurt.

För att inte tala om risken med bensinstationer, det var ju en som exploderade med tvåsiffrigt antal skadade i Rom, hur kan det ens få finnas bensinstationer i tätbebyggda områden?
Du behöver inte ta dig så långt som till Rom, var en tank på Preem i Bollnäs som exploderade för någon månad sedan och tyvärr omkom en person i explosionen.

Du behöver inte ta dig så långt som till Rom, var en tank på Preem i Bollnäs som exploderade för någon månad sedan och tyvärr omkom en person i explosionen.
Har de kommit fram till vad det berodde på? Det var väl teknikern som var nere i den tömda tanken och utförde underhåll som strök med.

Hade alla bilar varit elbilar i dag och någon kommit på iden med bensin hade väl kommentarerna varit "omöjligt att distribuera", och lagar hade antagligen krävt 150 m till närmsta bebyggelse

Det finns väl fortfarande en bensinmack på Birger Jarlsgatan i Stockholm? Är det enda innanför tullarna? (ok, det finns nån vid Frihamnen med men det är inte inne i stan på samma sätt).

Ah, var nästan säker på att jag läst att den skulle läggas ner. Men jag blandar nog ihop det med nån annan.

Fasen, när jag bodde i stan fanns flera bensinmackar på gångavstånd, parkerade nästan alltid vid OKQ8 Slussen t.ex., hade ingen boendeparkering men det var gratis efter 17. Såg man till att komma runt 17 så slutade lastzonerna vara lastzoner just då och det fanns alltid ledig plats.

Med risk för att återgå till trådämnet, funderar på att unna mig en leksak. BMW Z4 e89 (2010-2012-ish), hur är de? Några stora kvalitetsproblem? Är läckage vanligt? Tittar på en s23i eller i nödfall s20i.
Andra alternativ om man vill ha plåtis är väl SLK, som känns rätt gubbig, och MX-5 rf som väl är överlägset roligast men mindre "glidig".
Och tänker jag rätt att plåttak är att föredra om bilen förvaras ute på vintern (dock inte körs), eller är det lika bra med sufflett?

Senast ändrad:
Med risk för att återgå till trådämnet, funderar på att unna mig en leksak. BMW Z4 e89 (2010-2012-ish), hur är de? Några stora kvalitetsproblem? Är läckage vanligt? Tittar på en s23i eller i nödfall s20i.
Andra alternativ om man vill ha plåtis är väl SLK, som känns rätt gubbig, och MX-5 rf som väl är överlägset roligast men mindre "glidig".
Och tänker jag rätt att plåttak är att föredra om bilen förvaras ute på vintern (dock inte körs), eller är det lika bra med sufflett?

Bra, det tycker jag absolut du ska unna dig! Jag hade en Z4 sDrive30i 2011, köpt begagnad 2012 med 5 km på mätaren (den hade av någon anledning råkat bli stående osåld ett år) som jag körde till 2020, även vintertid.

Mycket trevlig bil, både sportig och bekväm, jag hade inga särskilda problem med den. Som på alla BMW med karmlösa dörrar, där rutan hissas ner en centimeter när dörren öppnas, hände det på vintern ibland att rutan frusit fast i gummilisten nertill. Det löser man genom att dra med ett visakort eller motsvarande mellan listen och rutan. Bakhjulsdrift i kombination med stark motor gjorde att man fick ta det vackert på ishalka men det ska man ju göra oavsett. Nu har dessa bilar hunnit bli fem år äldre sen dess, men när jag hade den höll plåtcabben helt tätt. Ångrar egentligen att jag sålde den, fast jag kör för lite och saknar garageplats för två bilar så det fick bli så.

Kom igen, du vet att du vill ha en Z3 Coupe M. Getaway Sthlm.

Det är det som fördel med eldrivna bilar. Problemen är inte lokalt utan globalt. Om man nu inte räknar med risken för en kärnkraftverksolycka i Sverige. Vi kan börja med mineraler till batterier: kobolt, litium, mangan och nickel som utvinns i Afrika. Stor del av elproduktionen i Kina kommer fortfarande från kolkraftverk. Även produktionen av batterier ger höga utsläpp av växthusgaser och förorening från batterikassering. Vi hade flera dödsfall bland anställda på fd Northvolts batterifabrik i Skellefteå. Ett bolag som knappt tillverkade batterier.

P.S. Min nästa bil kommer vara eldriven från europeisk tillverkare.

Bra, det tycker jag absolut du ska unna dig! Jag hade en Z4 sDrive30i 2011, köpt begagnad 2012 med 5 km på mätaren (den hade av någon anledning råkat bli stående osåld ett år) som jag körde till 2020, även vintertid.

Mycket trevlig bil, både sportig och bekväm, jag hade inga särskilda problem med den. Som på alla BMW med karmlösa dörrar, där rutan hissas ner en centimeter när dörren öppnas, hände det på vintern ibland att rutan frusit fast i gummilisten nertill. Det löser man genom att dra med ett visakort eller motsvarande mellan listen och rutan. Bakhjulsdrift i kombination med stark motor gjorde att man fick ta det vackert på ishalka men det ska man ju göra oavsett. Nu har dessa bilar hunnit bli fem år äldre sen dess, men när jag hade den höll plåtcabben helt tätt. Ångrar egentligen att jag sålde den, fast jag kör för lite och saknar garageplats för två bilar så det fick bli så.

Tjena!

Vad du än gör så köp inte en Z4 utan sex cylindrar. Annars säger köp, bara köp. Helt klart roliga bilar.

Tjena!

Vad du än gör så köp inte en Z4 utan sex cylindrar. Annars säger köp, bara köp. Helt klart roliga bilar.
Ja man vill så klart ha sexan. Men finns det kvalitetsmässiga skäl att gå på sexan eller är det "bara" för att en sån bil skall ha en sexa?
Noterade fö att en direktimporterad sexa är billigare att försäkra än en svensksåld 4:a, en aning förvånande

Ja man vill så klart ha sexan. Men finns det kvalitetsmässiga skäl att gå på sexan eller är det "bara" för att en sån bil skall ha en sexa?
Noterade fö att en direktimporterad sexa är billigare att försäkra än en svensksåld 4:a, en aning förvånande

Tjena!

Helt klart kvalitetsmässiga skäl också, men ljud, vrid och karaktär gör väldigt mycket för helhetsupplevelsen. Vet mer än en person som köpt Z3 och Z4 med fyror i och sen ångrar sig.

Lite intressant. Borde väl egentligen finnas fler sånna här uppföljningar nuförtiden.
Originalartikeln

För den/de som föredrar översatta sammanfattningar finns det även på svenska

En gammal besinare? Leksak? Köper du brända mandlar när barnen vill ha lördagsgodis?

En gammal besinare? Leksak? Köper du brända mandlar när barnen vill ha lördagsgodis?
Att frakta sig med en lätt euro5-bil i stället för tunga elbilen ett par hundra mil om året är nog en mindre miljöbelastning än många andra hobbies. Om det nu var miljön du kommenterade.
Barnen skulle bli överlyckliga om jag kom hem med mandlar :-)

Vad säger happy-expertisen om tygcab då? En MX-5 är ju nyare för samma peng, och roligare att köra tror jag. Men kan en sådan stå ute på uppfarten hela vintern eller blir det som med båtkapell mögel läckor och man måste impregnera i ett?

Vad säger happy-expertisen om tygcab då? En MX-5 är ju nyare för samma peng, och roligare att köra tror jag. Men kan en sådan stå ute på uppfarten hela vintern eller blir det som med båtkapell mögel läckor och man måste impregnera i ett?
Kan vinterförvaring vara ett alternativ? Finns nåt bergrum i Kolsva tex.

Kan vinterförvaring vara ett alternativ? Finns nåt bergrum i Kolsva tex.
Eventuellt ja. Att jag säger utomhusförvaring beror på att jag äntligen hittat förvaring till båten, efter flera års letande. Men då pratar vi båt på 30-kärra, så den måste förvaras relativt nära. Det blir svårt att hitta och dyrt nära stan. En bil kan ju förvaras längre bort, kanske tom finns lösningar i släkten. Kolsva ligger dock 4,5 timmar bort :-).
Tänker att jag räknar med utomhusförvaring men försöker lösa inomhus.

Att frakta sig med en lätt euro5-bil i stället för tunga elbilen ett par hundra mil om året är nog en mindre miljöbelastning än många andra hobbies. Om det nu var miljön du kommenterade.
Barnen skulle bli överlyckliga om jag kom hem med mandlar :-)
En extra bil innebär förstås mer miljöpåverkan. I övrigt tycker jag det finns betydligt roligare bilar, men för en del verkar Better Make Way äga något slags magiskt skimmer som jag inte ser.

En extra bil innebär förstås mer miljöpåverkan. I övrigt tycker jag det finns betydligt roligare bilar, men för en del verkar Better Make Way äga något slags magiskt skimmer som jag inte ser.
Kom gärna med förslag på roligare bilar i samma segment och prisklass!
Edit: samma segment i bred bemärkelse då. Har tittat både på billigare sportbilar/cupeer och 4-sitsiga cabbar (ser en fördel om hela familjen kan åka). Men än så länge verkar Z4 och möjligen MX-5 vara rimliga kompromisser med pris, tillförlitlighet, driftskostnad, rolighet och inte minst utseende. Vi pratar om en hobby bil, vill-ha-känslan är viktigare än lastutrymme.
Det magiska skimret BMW har är i detta fall en snygg lagom sportig plåtcab med rimliga driftskostnader.

Senast ändrad:
MX-5 finns ju med targa-plåttak också: https://www.mazda.se/modeller/mazda-mx-5-rf/ Eller så köper du en med vanlig tygsufflett och köper plast-hardtop om den nu ska stå ute i oväder längre perioder.
(Har aldrig haft nån, men MX-5/Miata har alltid gett ett visst ha-begär för mig, köp en sån!)

En extrabil av hobbykaraktär som är begagnad ger väl ingen direkt ökad miljöpåverkan tänker jag? Den är ju redan tillverkad och den kommer tas väl omhand och inte köras i onödan.

MX-5 finns ju med targa-plåttak också: https://www.mazda.se/modeller/mazda-mx-5-rf/ Eller så köper du en med vanlig tygsufflett och köper plast-hardtop om den nu ska stå ute i oväder längre perioder.
(Har aldrig haft nån, men MX-5/Miata har alltid gett ett visst ha-begär för mig, köp en sån!)
Ja, RF finns. Men dels känns det lite mer som att köra med öppen taklucka än cab, åtminstone ser det ut så. Sen verkar alldeles för få RF-köpare ha fattat att en MX-5 skall ha den läckra röda färgen, så utbudet är begränsat.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp