Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har svårt att se hur en California är bekvämare helt ärligt :) tygväggar, trång etc men ser fram emot att bli upplyst :)
Presenteras i samarbete med Assistancekåren - "För dig som fått batteritorsk".Det måste vara AC man är efter?
Jo, men vad är det annars? Så svårt är det inte att ligga på en luftmadrass på marken.Presenteras i samarbete med Assistancekåren - "För dig som fått batteritorsk".
Jag menade ett sånt här med fitted madrass i bilen
Visa bilaga 783590
Men nu ser jag att nån klurig uppfinnare kommit på att man kan sova på marken
Jo, det är nog AC man vill åt.
Visa bilaga 783589
Det där kan ju inte ens nästan funka. Det han uppfunnit är en batteridränerare.
Jag kan riktigt höra uppfinnarens tanke: Tesla är ju världens coolaste bil, men jag såg en Kia-nisse använda en vanlig värmefläkt kopplad till sin bil. Hur skall vi nu få våra Teslor att kännas moderna? Vi har ju inte ens V2L. Jag vet! Ett extra fönster med ett rör där all energi försvinner på vägen! Elon will return!
Nä inga problem att ha ac på under natten. Men att tro att 2m slang skulle leda värme/kyla till tältet i tillräcklig omfattning för att värma ett tält är ju optimistiskt. Det mesta, av det lilla som lämnar bilen, försvinner ju på vägen.Tjena!
Det drar ju inga extrema mängder batteri att ha ACn på under natten. Om man inte stannar med mindre än 20% så är det ju inga problem alls.
@jomper kan säkert ge en bra siffra.
Det är ju en jättetrend nu med tält på taket på bilen. Jag tycker det ser väldigt bökigt ut, men vad jag förstår är det något man hämtat från USA och Australien där man på grund av faunan inte vill ligga på marken.Enligt mitt flöde ska man ha ett tält kopplat till elbilen och sova i bakluckan. Det ser smidigt ut på bild men kräver säkert campingplats och man kan också tälta utan elbil. Oklart om man verkligen sover bättre än på marken. Det måste vara AC man är efter?
Fast nu står det att det är ultimat....Nä inga problem att ha ac på under natten. Men att tro att 2m slang skulle leda värme/kyla till tältet i tillräcklig omfattning för att värma ett tält är ju optimistiskt. Det mesta, av det lilla som lämnar bilen, försvinner ju på vägen.
hamphi.com
Ja, möjligen känns det bättre att komma upp en bit om det finns ormar, björnar och mördade.Det är ju en jättetrend nu med tält på taket på bilen. Jag tycker det ser väldigt bökigt ut, men vad jag förstår är det något man hämtat från USA och Australien där man på grund av faunan inte vill ligga på marken.
Ja men då så. Står det på internet är det ju sant, det är sen länge.Fast nu står det att det är ultimat....
Det verkar extremt trendigt. Fattar inte riktigt grejen. Kanske lite lättare att hålla saker torra om det regnar mycket? Folk som aldrig tältat tidigare kan dock vara intresserade av detta verkar det som.Det är ju en jättetrend nu med tält på taket på bilen. Jag tycker det ser väldigt bökigt ut, men vad jag förstår är det något man hämtat från USA och Australien där man på grund av faunan inte vill ligga på marken.
Lite härligt måste det ju vara att sova 1,5 m upp i luften. Lite träd-koja?:)Det verkar extremt trendigt. Fattar inte riktigt grejen. Kanske lite lättare att hålla saker torra om det regnar mycket? Folk som aldrig tältat tidigare kan dock vara intresserade av detta verkar det som.
Men för att en sådan fläkt inte skall ge ett såpass störande högfrekvent vinande att man blir väckt av ljudet från den bör den sitta i bortre änden av ett tillräckligt långt rör.en solcelldriven fläkt bör kunna vara hjälpsam i sammanhanget.
Skicka gärna länk :)Jag har sett rätt mycket taktält i sommar. På husvagnsplatser på campingar. Fattar inte den grejen? Som något mellanting mellan ett vanligt flexibelt tält och en husbil, visst. Typ stanna på en rastplats längs vägen och snabbt ha sovplatsen färdig. Ok. Men att köra campingplats-semester med taktält?
(Själv skaffade jag ett campingtält med ståhöjd och förtält, med uppblåsbara pinnar och solisolering. Perfekt för bilbaserad ordnad (helst tältplats på campingplats) camping imho. Cyklarna står enkelt utom synhåll i förtältet.
Skrev precis några rader.Skicka gärna länk :)
Jag ser inte ens att det går snabbt att få upp. Ett kupoltält från Hilleberg givetvis tar i princip ingen plats och monteras mycket snabbare och man slipper klättra. Tänk när man ska ut ur tältet för gubbpiss mitt i natta. Ett jävla bök att få upp och ned från taket. Bättre att ha en takbox med lyxiga luftmadrasser om man frågar mig. Och ett fett campingtält med vestibul och generöst utrymme. Som någon sa innan, taktält är en kultur från länder med andra förutsättningar.Fördelen med taktält som jag ser det är i första hand att det är lätt att slå upp snabbt och underlaget är garanterat jämt och fint. I övrigt mest nackdelar jmft med vanligt tält tänker jag. Skulle möjligen kunna vara ett alternativ på en längre bilresa med fullpackad bil tänker jag. Det är ju onekligen billigare än en VW California.
Jag är ingen direkt taktältförespråkare, men nog skulle jag säga att det måste vara rätt mycket enklare att slå upp ett taktält som sitter på taket redan än att hitta en bra tältplats i närheten av en bra parkeringsplats när man är ute på bilresa och sen slå upp sitt tält. Att tälta nära sin bil när man är på resa och inte vill köra pittoreska omvägar tänker jag mig snarare är att tälta bland begagnat dasspapper på dåliga underlag.Jag ser inte ens att det går snabbt att få upp. Ett kupoltält från Hilleberg givetvis tar i princip ingen plats och monteras mycket snabbare och man slipper klättra. Tänk när man ska ut ur tältet för gubbpiss mitt i natta. Ett jävla bök att få upp och ned från taket. Bättre att ha en takbox med lyxiga luftmadrasser om man frågar mig. Och ett fett campingtält med vestibul och generöst utrymme. Som någon sa innan, taktält är en kultur från länder med andra förutsättningar.
Har aldrig testat taktält. Men nog verkar det smidigt med bekväma madrasser på hårt underlag färdigbäddat inför natten, som dessutom inte tar någon plats i bagaget? Den Porsche 911 med taktält jag såg hade nog inte tyckt att ett fett campingtält med vestibul tog "nästan inget utrymme" i bagaget.Jag ser inte ens att det går snabbt att få upp. Ett kupoltält från Hilleberg givetvis tar i princip ingen plats och monteras mycket snabbare och man slipper klättra. Tänk när man ska ut ur tältet för gubbpiss mitt i natta. Ett jävla bök att få upp och ned från taket. Bättre att ha en takbox med lyxiga luftmadrasser om man frågar mig. Och ett fett campingtält med vestibul och generöst utrymme. Som någon sa innan, taktält är en kultur från länder med andra förutsättningar.
Jag ser absolut att det finns ett user-case för taktält. Men för att slippa bli påkörd på gräsmattan på campingen? Man hör inte jätteofta om dylika incidenter, eller?jag brukar också alltid inse att någon full dåre kan missa mitt lilla gröna tunneltält och köra över mig. Har bott på campingar där folk kör runt fulla. Det slipper man i taktält.
Verkar finnas två sorter.
En som är bökig som bara den. En som mer är - öppna en takbox. Klart.
Nu kommer vi långt OT men en av anledningarna till att jag numera är rätt skeptisk till att tälta på campingplatser är hur folk kan bete sig på campingar. Fulla människor till långt in på morgonkvisten som ramlar runt, bråkar och går in i fel husvagn eller fel tält gör det svårt att sova i tält. Tält har ju onekligen sämre ljudisolering än bilar eller husvagnar. Och då har det inte bara skett på fyllecamping på festivaler eller Liknande utan även på väldigt vanliga familjevänliga ställen.jag brukar också alltid inse att någon full dåre kan missa mitt lilla gröna tunneltält och köra över mig. Har bott på campingar där folk kör runt fulla. Det slipper man i taktält.
Verkar finnas två sorter.
En som är bökig som bara den. En som mer är - öppna en takbox. Klart.
Såg idag en tysk taktältare som fäst ett rostfritt rör som han kunde dra ut framåt och bakåt där han fäste en pressening som sedan spändes ut från sidan av bilen som en markis där han och sällskapet satt i sina campingstolar i skydd från regnet.Jag ser absolut att det finns ett user-case för taktält. Men för att slippa bli påkörd på gräsmattan på campingen? Man hör inte jätteofta om dylika incidenter, eller?
Däremot de där timmarna när det öste ner där på campingen, när jag och grabben satt i förtältet och kokade makaroner och vidbrände korv (därefter chips och en ålderslämplig förfriskning) då undrade jag lite hur taktältarna hade det… Låg de i tältet? Satt de i bilen? När det regnar kan man ju alltid ta bilen och dra på utflykt iofs, fast inte lika enkelt om bilen sitter ihop med tältet?
Ett hemmamek? Finns kanske integrerat, för ju mer jag tänker på det är det ju en rätt stor begränsning av användningsområden. Och jag brukar sällan tänka originella tankar, så det har säkert tillverkarna redan koll på.Såg idag en tysk taktältare som fäst ett rostfritt rör som han kunde dra ut framåt och bakåt där han fäste en pressening som sedan spändes ut från sidan av bilen som en markis där han och sällskapet satt i sina campingstolar i skydd från regnet.
Såg väldigt ”weight weenie” ut och gick snabbt att sätta upp.
De kanske satt i förtältet/undertältet och brände korv och drack öl?Däremot de där timmarna när det öste ner där på campingen, när jag och grabben satt i förtältet och kokade makaroner och vidbrände korv (därefter chips och en ålderslämplig förfriskning) då undrade jag lite hur taktältarna hade det…

Fungerar troligen lika fint vid regn som en husbilsmarkis, du får dock inte ståhöjd under det.Ett hemmamek? Finns kanske integrerat, för ju mer jag tänker på det är det ju en rätt stor begränsning av användningsområden. Och jag brukar sällan tänka originella tankar, så det har säkert tillverkarna redan koll på.
Inte så mysigt vid slagregn, men funkar säkert helt ok för det mesta.
Haha, när jag läste rostfritt rör tänkte jag först att det var lösning på gubbpiss-problemet som nån nämnde här ovanSåg idag en tysk taktältare som fäst ett rostfritt rör som han kunde dra ut framåt och bakåt där han fäste en pressening som sedan spändes ut från sidan av bilen som en markis där han och sällskapet satt i sina campingstolar i skydd från regnet.
Såg väldigt ”weight weenie” ut och gick snabbt att sätta upp.
Dubbla användningsområden är ju perfekt för weight weeniesHaha, när jag läste rostfritt rör tänkte jag först att det var lösning på gubbpiss-problemet som nån nämnde här ovan![]()
Det hade nog en schweizare som jag såg igår. Han hade byggt ett U av svarta plaströr runt hela taktältet med avtappningskran på vardera ände av U:et.Haha, när jag läste rostfritt rör tänkte jag först att det var lösning på gubbpiss-problemet som nån nämnde här ovan![]()
Man kan ju bo på ett rätt bra hotell för all bensin man slipper tanka genom att inte ha ett taktält. För de verkar ju vara så jobbiga att ta av och på att folk åker runt med dem även när de inte har semester.
kan ju vara en utväg om fläktljudet eventuellt skulle störa. och man behöver åtminstone ett tillräckligt långt rör så att fläkten som lämpligen befinner sig utomhus kan evakuera luften inifrån tältet.Men för att en sådan fläkt inte skall ge ett såpass störande högfrekvent vinande att man blir väckt av ljudet från den bör den sitta i bortre änden av ett tillräckligt långt rör.
Långa rör är utmärkta akustiska lågpassfilter, därför skillnaden i längd mellan orgelpipor för diskant resp bas.
Tjena!
Det drar ju inga extrema mängder batteri att ha ACn på under natten. Om man inte stannar med mindre än 20% så är det ju inga problem alls.
@jomper kan säkert ge en bra siffra.