[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Blev så klart sugen på mutterknack men blir skeptiskt när jag läser på. Inget ställbart moment och "grabbarna på internet" säger att man behöver 900Nm för att lossa och sen ska man spänna med momentnyckel.

Så om man är kapabel att lossa utan 900Nm så har man ingen nytta av knack?

eftersom jag inte tror på att folk, och absolut inte däckfirmor, spänner med momentnyckel, hur funkar en 900Nm knack? Gissar vilt att den inte spänner bultar till 900.
(Jag har dragit av en hjulbult på arons bilskrot en gång med fälgkors och det var inga 900)
Nu byter jag inte själv längre, men köpte en billig mutterknack för flera år sedan. Det gör mer skillnad än man tror. Lossa går snabbt. När muttrarna skall dit kör man tills det precis tar stopp, sen spänner man med momentnyckel. Och då är min en billig Jula-prul

Nu byter jag inte själv längre, men köpte en billig mutterknack för flera år sedan. Det gör mer skillnad än man tror. Lossa går snabbt. När muttrarna skall dit kör man tills det precis tar stopp, sen spänner man med momentnyckel. Och då är min en billig Jula-prul
Ja, det är väl så klart en förbättring men det tar nog 20s att spinna ett kors i handen och sen när alla hjul står på marken gå runt bilen med ett 70cm handtag.

Jag tog bara förgivet att man ställde in moment och spände på...SOM DE GÖR PÅ FIRMA.
Anar som vanligt en konspiration mot mig personligen. Det eller sossarna.

Ja, det är väl så klart en förbättring men det tar nog 20s att spinna ett kors i handen och sen när alla hjul står på marken gå runt bilen med ett 70cm handtag.
Så tänkte jag också tills jag hade lite skador som fick mig att köpa en mutterknack. Låna och testa?

Sen kan man så klart köpa en billig som jag eller dyra kraftiga saker med ställbara moment och annat. Och de senare är så klart bättre.

Så tänkte jag också tills jag hade lite skador som fick mig att köpa en mutterknack. Låna och testa?

Sen kan man så klart köpa en billig som jag eller dyra kraftiga saker med ställbara moment och annat. Och de senare är så klart bättre.
Mutterknackare borde kanske vara kandidat för billigt men med sladd blir vinsten ännu lägre.
I så fall är tryckluft ett alternativ.

Håller med, billig mutterknackare (Ryobi) är guld värt!
Jag har landat i att antingen kan jag byta själv och spara pengar eller ha hjulen på hotell och ha det bekvämt. Mellanversionen att ha hjulen hemma men sen köra och byta blir bara liiite enklare än att byta själv men tar längre tid sammanlagt och kostar en slant. En stor del av jobbet är ju att baxa hjul från och till vinterförvaringen i förrådet. Så för mig får huvudbilens hjul som är stora och tunga hotell ä, medan andrabil, svärmorsbil och moppebil byter jag på själv.

Håller med, billig mutterknackare (Ryobi) är guld värt!
Jag har landat i att antingen kan jag byta själv och spara pengar eller ha hjulen på hotell och ha det bekvämt. Mellanversionen att ha hjulen hemma men sen köra och byta blir bara liiite enklare än att byta själv men tar längre tid sammanlagt och kostar en slant. En stor del av jobbet är ju att baxa hjul från och till vinterförvaringen i förrådet. Så för mig får huvudbilens hjul som är stora och tunga hotell ä, medan andrabil, svärmorsbil och moppebil byter jag på själv.
Jag byter mer än gärna själv, för att passa på att titta till bromsar mm. Min drömtjänst hade alltså varit förvaring+framtagning samt lån av lyft. Gissar att den faller på att den hade varit rejält mycket dyrare än dagens där bytet ingår. Jag är långsammare och de behöver ta ansvar för en outbildad lyft-användare.

Själva skruvandet tar ju ingen tid alls jämför med att släpa på hjulen, som flera varit inne på. En redig domkraft gör väldigt mycket eftersom underlaget spelar mindre roll och det går snabbt att lyfta, samt att det är stabilt när bilen väl är lyft. Jag skulle inte ens fundera över att betala för att nån byter hjul åt mig, och då har jag ändå en mjuk gräsmatta som enda underlag att hålla till på.

Nu sist passade jag dessutom på att göra rent hjulhus och upphängningar riktigt grundligt, samt inspektera bälgar och bussningar. Det kommer man aldrig åt att göra i vanliga fall.

Edit: Det sista abret kommer man heller inte ifrån: Att hjulen bör tvättas antingen när de demonterats eller innan man monterar dem. Och inte fan orkar man det om man bara kör dem till den som ska byta åt en.

Redig i betydelsen bättre hjul hade varit grejen men köper fan inte en till.

Knackare då... En låsbult satt fast och jag är inte stark nog att hålla emot ensam och barnen är tunna. Så...åkte å köpte en makita.

Var jävligt nervös på vägen hem att jag inte skulle få loss den i alla fall. (Lite för dyr.)
Tog loss den utan protest.

Tror kanske jag sluntit för många gånger så nyckeln den är sliten..

Nu har jag googlat mig blodig.

Blir faktiskt sugen på en trilling @Hasse#7

Men - när de fasar ut chademo kan jag nog inte köra hem en utan biltransport.

Går det att ta sig fram fortfarande?

Upplägget:
Trilling för pendling. Verkar bättre än Leaf/Zoe i samma prisklass och helt klart bättre än Twizy.

Låna/hyra/köpa bil för långresor.

Skulle vara nice att komma 10 mil totalt utan stress dock. Även när det är 15 grader och på 70-90-väg. Kanske optimistiskt.

Nu har jag googlat mig blodig.

Blir faktiskt sugen på en trilling @Hasse#7

Går det att ta sig fram fortfarande?

Upplägget:
Trilling för pendling. Verkar bättre än Leaf/Zoe i samma prisklass och helt klart bättre än Twizy.

Låna/hyra/köpa bil för långresor.
Trilling?

Lånar Hasses eminenta bild från en tidigare version av tråden.
https://happyride.se/forum/threads/ot-skaffa-ny-bil-vad-ska-jag-tjopa.3691892/post-4169732
IMG_9963.webp

Jag behöver köpa en arbetsbil, budget: max 40 000 kr. Gärna en mindre skåpbil typ Volkswagen caddy eller Peugeot partner.

Har kikat på dessa:

Någon som har några stalltips gällande andrahansmarknaden och dessa bilar?
Allt kan vara av intresse.

Tack!

Det finns massor av chademo kvar och tillkommer till och med en del fortfarande! Kolla Chargefinder.se och filtrera.

Tveksam till om den är bättre än en Leaf faktiskt. Det är ju ändå en fullstor bil, inte bara en aning större än en Smart..

kolla på VW Up, Seat Citigo och Skodas variant också, men de kanske fortfarande är jättedyra. Känner till en del nöjda ägare. Zoe verkar faktiskt också ha nöjda ägare men det är något med utseendet på den jag inte klarar av. Och den har ju ingen DC-laddning.

Du använder momentstav när du spänner fast muttrarna med mutterdragare. Som du ser till att köpa den som har rätt moment för dina muttrar.

Visa bilaga 827011
Något jag inte lyckats googla mig till är vid vilket varvtal på knacken man får rätt moment. Kör jag min (onödigt starka) knack på läge 2, sen byter till läge 4 så drar momentstaven lite till..

Jag skaffade f ö knacken för två år sen till Sprintern. Det var helt omöjligt att byta på den ens med enmetersskaft. Fasen vet vad de gjort fel när de designade den bilen. Även med en 36V-knack med lossningsmoment 1600 Nm så kan det ta 20-30 s på enstaka muttrar att få loss fast jag drar åt för löst (med Volvos 135 Nm-momentsav, istället för 185 som det står i instruktionsboken). Även om det på övriga bilar inte egentligen sparar så mycket tid är det roligare :)

Billig sladdknack, typ Biltemas, då byter jag hellre med förlängare. Kors, det har jag använt typ en gång, aldrig mer.
Nu blev det en dyr och det funkade väldigt bra på låsbulten jag hade problem med.

Men, på v40 satt det väldigt hårt. Antar att den varit på verkstad eller nåt. Makitan får loss dem men det tar en stund och blir varmt. Testade med 70cm och det var inga problem alls.

På min egen bil gick det smidigt. Värt pengarna var det väl eftersom låset kanske fortfarande suttit fast annars. Tveksamt annars men fin leksak

Jag brukar också lossa med förlängare, går fortare och snällare för öronen än att knacka loss. Har en numera gammal sladdlös Ryobi. Upplever dock att den blir starkare med fetare batterier.

När jag monterar sätter jag den på max (tror det står 400Nm, deft är en äldre modell) och det uppnår den definitivt inte, vår bil ska dras till 175nm så jag drar för kung och fosterland utan förlängare så brukar det både sitta kvar och gå att lossa året efter.

Nu har jag styrketränat en massa sen under hösten och våren så vi får väl se om jag får loss sommarhjulen eller om dom sitter lite väl bra i höst :D

Det finns massor av chademo kvar och tillkommer till och med en del fortfarande! Kolla Chargefinder.se och filtrera.

Tveksam till om den är bättre än en Leaf faktiskt. Det är ju ändå en fullstor bil, inte bara en aning större än en Smart..

kolla på VW Up, Seat Citigo och Skodas variant också, men de kanske fortfarande är jättedyra. Känner till en del nöjda ägare. Zoe verkar faktiskt också ha nöjda ägare men det är något med utseendet på den jag inte klarar av. Och den har ju ingen DC-laddning.
Sant. Leaf verkar ha onödigt dåligt rykte. Får nog prova en. Verkar eventuellt gå att se batterihålsa i någon app.

Zoe ful? Leafen skulle jag säga är fulare men det är olika :) verkar vara lite motor/laddar/lagerpeoblem på de tidiga men bra bil sedan utifrån mina behov.

E-up är toppkandidat just nu.

Just nu ser det ut såhär. Helt utan inbördes ordning.

1. E-up (stora batteriet) 110 tkr ca. Men kräver laddstolpe och det är lite oklart var vi är med det nu. Klarar resa till svärföräldrarna vilket vi för tre ggr per år (18 mil) på sommaren men inte på vintern utan stopp. Men vi stannar odta ändå.
2. Hyundai Kona. 190 tkr drygt. Klarar långfärder (alper/fjälll). Men laddstolpe krävs. Och egentligen budgetmässigt omöjligt. Och det gäller en långfärd på 2,3 år i snitt.
3. Toyota Yaris eller Honda jazz från 2010 typ. 30-40 tkr. Spara pengar till en elbil när det passar bättre.

Kona känns som den överlägset bästa, men det syns ju tyvärr på prislappen också.

Jag har att säga det, men Yaris är nog inget dåligt val. De 70k som sparas mot en Up räcker till mycket bensin. Yarisen känns som mer bil. Och Yarisen funkar även till Alperna om man vill. Eller så tar man sparade pengar och hyr en S-klass/7-serie till den turen 😁.

Kona känns som den överlägset bästa, men det syns ju tyvärr på prislappen också.

Jag har att säga det, men Yaris är nog inget dåligt val. De 70k som sparas mot en Up räcker till mycket bensin. Yarisen känns som mer bil. Och Yarisen funkar även till Alperna om man vill. Eller så tar man sparade pengar och hyr en S-klass/7-serie till den turen 😁.

Jag hade en Kona förut, det var en bra och snål bil. Största "felet" var att den har lite klen snabbladdning, max 75 kW, men jag kom sällan upp i mer än 50 kW.

Jag behöver köpa en arbetsbil, budget: max 40 000 kr. Gärna en mindre skåpbil typ Volkswagen caddy eller Peugeot partner.

Har kikat på dessa:

Någon som har några stalltips gällande andrahansmarknaden och dessa bilar?
Allt kan vara av intresse.

Tack!

Jag har en vw caddy årsmodell 2015 som gått 15200 mil bensindriven annars om du är intresserad.

2 ägare och aldrig gått som arbetsbil så den är i bra skick.

Visar väl rätt typiskt hur riktade bidrag så ofta slår tokigt. Fokusera på drivmedelskostnaden så kommer marknaden lösa det där själv istället.
Förstår inte riktigt hur du menar. Det nya elbilsbidraget har gått direkt till att gynna en konsument som bor i glesbyggden istället för att som tidigare gynna elbilsproducenterna. Det var väl precis så det var tänkt att fungera?

Förstår inte riktigt hur du menar. Det nya elbilsbidraget har gått direkt till att gynna en konsument som bor i glesbyggden istället för att som tidigare gynna elbilsproducenterna. Det var väl precis så det var tänkt att fungera?
Precis. Och att fokusera på drivmedelskostnaden har ju redan testats med stora skador på samhällsekonomin, iom att drivmedlet används i samhällskritiska branscher där alternativen ännu inte är mogna (transporter, jordbruk, skogsbruk, entreprenad). Privatbilismen är bara en liten del, vilket ofta glöms bort.

Det var tänkt att vissa individer skulle kunna få bilar gratis? För att de skaffat ett fjärde barn eller bor på rätt sida om en linje på en karta?

Jag påstod ingenstans att det gamla systemet var bättre. Jag menar att vill man främja elbilar så ska man se till att skapa incitament för elbilar. Tex genom att det blir billigare att ladda en elbil än att tanka en brännbil.

Vill man ägna sig åt landsbygdsstöd kanske man ska se till att det finns skolor, apotek, bibliotek, vårdcentraler och annan service lokalt, så landsbygdens invånare slipper åka 17 mil i bil varje dag.

Det var tänkt att vissa individer skulle kunna få bilar gratis? För att de skaffat ett fjärde barn eller bor på rätt sida om en linje på en karta?

Jag påstod ingenstans att det gamla systemet var bättre. Jag menar att vill man främja elbilar så ska man se till att skapa incitament för elbilar. Tex genom att det blir billigare att ladda en elbil än att tanka en brännbil.

Vill man ägna sig åt landsbygdsstöd kanske man ska se till att det finns skolor, apotek, bibliotek, vårdcentraler och annan service lokalt, så landsbygdens invånare slipper åka 17 mil i bil varje dag.
Det är det väl redan?

Jag tycker väl inte att man direkt behöver bo i vad jag skulle kalla glesbygd, snarare inte storstad så kan man ofta få det. Bara tillräckligt låg inkomst och/eller tillräckligt antal barn :)

Om vi skall göra den tolkningen är det väl snarare så här: Det nya har gått från att gynna konsumenter och producenter till att gynna konsumenter som bor på rätt gata och säljare av äldre elbilar (de som kanske köpte med det gamla bidraget vinner nu även när de säljer).
Det är det väl redan?
Om du har egen el och inte effektavgift (eller kan ladda långsamt) ja. Vid snabbladdning beror det lite på. Men just nu är även det billigare för elbilar i de flesta fall. Men för att räkna hem det ekonomiskt är det så mycket mer som påverkar lika mycket. Pris, andrahandsvärde, servicekostnader, försäkring.

Om du har egen el och inte effektavgift (eller kan ladda långsamt) ja. Vid snabbladdning beror det lite på. Men just nu är även det billigare för elbilar i de flesta fall. Men för att räkna hem det ekonomiskt är det så mycket mer som påverkar lika mycket. Pris, andrahandsvärde, servicekostnader, försäkring.

Jo precis. Vill man nu få fler att köra elbil genom subventioner (vilket ja.. jag vet inte vad jag tycker) så är det väl någon slags bidrag på inköpet som ändå kan ga effekt? Antar jag.

Tyckte det var väldigt dumt tills jag insåg att vi kanske pga av föräldrarledigheter och fler barn påväg kanske kan få det :)

Hade en lärling grupp anställda för 15 år sedan var en som brakade in i skydd räcket fick hjälp från kommunens under håll stöd till en bil att klara vedan vidare med hade familj.
Antar är lite olika i olika kommuner få sådant stöd räckte till något begagnat.

Jo precis. Vill man nu få fler att köra elbil genom subventioner (vilket ja.. jag vet inte vad jag tycker) så är det väl någon slags bidrag på inköpet som ändå kan ga effekt? Antar jag.
Bidrag på inköpspriset ger definitivt effekt, det tror jag är ganska lätt att visa. Sen om man tycker det är bästa lösningen, eller ens bra, är som sagt en annan fråga.
I grunden är jag för bidrag som ges där de behövs. Och här gör man ju ett försök till det. Men ett väldigt styltigt och missriktat försök IMHO.
Tyckte det var väldigt dumt tills jag insåg att vi kanske pga av föräldrarledigheter och fler barn påväg kanske kan få det :)
Jag tycker det är dumt fast du har fler barn på väg ;-).

Bidrag på inköpspriset ger definitivt effekt, det tror jag är ganska lätt att visa. Sen om man tycker det är bästa lösningen, eller ens bra, är som sagt en annan fråga.
I grunden är jag för bidrag som ges där de behövs. Och här gör man ju ett försök till det. Men ett väldigt styltigt och missriktat försök IMHO.
Det jag kan tycka är ganska "snällt" av staten är att man nu kan få nytt bidrag för en gammal bil (där bidrag redan eventuellt betalats ut?). Det är iaf betydligt mer riktat till befolkningen än enbart bilindustrin som jag ser det.

Visar väl rätt typiskt hur riktade bidrag så ofta slår tokigt. Fokusera på drivmedelskostnaden så kommer marknaden lösa det där själv istället.
Precis, det är den enda vägen att gå.

Jobbar själv i en tillverkningsindustri med mycket transporter och all vår tillverkning och alla transporter är sedan något år tillbaka fossilfria med hjälp av biobränslen och grön el på fabrikerna och lastbilar som går på HVO, gas och el.
Det är inga subventioner som har drivit fram detta skifte i vår bransch i alla fall, det är kommande kostnader för utsläpp (ETS 2) som driver omställningen.

Jag tycker väl inte att man direkt behöver bo i vad jag skulle kalla glesbygd, snarare inte storstad så kan man ofta få det. Bara tillräckligt låg inkomst och/eller tillräckligt antal barn :)
Jag killgissar att bidraget mest kommer gå till folk i ytterförort, tänk upplands väsby eller kungsbacka eller nåt sånt. De är i de kommunders nom medelsvenson kör längst. Inte i glesbygden.

Jag killgissar att bidraget mest kommer gå till folk i ytterförort, tänk upplands väsby eller kungsbacka eller nåt sånt. De är i de kommunders nom medelsvenson kör längst. Inte i glesbygden.
Ja kanske. Min fördom säger iofs att "alla" i Kungsbacka tjänar för mycket. Mer gelbygskommuner har väl ofta lite lägre snittinkomster tänker jag.

Det är det väl redan?
Menar du milkostnaden?

En normal elbil ligger väl på mellan 2 och 2.5 kWh per mil. Säg 2.3. Det blir 14,50 kr om man laddar el för drygt 6 kr/kWh.

En vanlig brännbil drar väl 0,7 l/mil bensin och senast jag kollade låg det på strax under 19 kr/litern. Det blir ca 13 kr/mil.

Elbilar lönar sig bara om man laddar hemma eller på annat sätt där det är billigt med el. Särskilt som inköpspriset oftast är högre. Så vad är incitamentet mer än att det är en trevligare körupplevelse, bättre prestanda och bättre för miljön? De här parametrarna skiter ju ändå alla i, det är ju i slutändan enbart plånboken som styr, det vet man ju med tanke på att det är valår i år.

1777973822330.webp

Det jag kan tycka är ganska "snällt" av staten är att man nu kan få nytt bidrag för en gammal bil (där bidrag redan eventuellt betalats ut?). Det är iaf betydligt mer riktat till befolkningen än enbart bilindustrin som jag ser det.
Ja bidrag för att sälja sin elbil och köpa en nyare bensin är ju snällt.
Ja kanske. Min fördom säger iofs att "alla" i Kungsbacka tjänar för mycket. Mer gelbygskommuner har väl ofta lite lägre snittinkomster tänker jag.
Kungsbacka är ju galet nog glesbygd i den här definitionen. Och Kungsbacka är ganska spritt, finns en del områden med lägre inkomster. Och en och annan som har låg inkomst efter att ha sålt sitt bolag...
Menar du milkostnaden?

En normal elbil ligger väl på mellan 2 och 2.5 kWh per mil. Säg 2.3. Det blir 14,50 kr om man laddar el för drygt 6 kr/kWh.

En vanlig brännbil drar väl 0,7 l/mil bensin och senast jag kollade låg det på strax under 19 kr/litern. Det blir ca 13 kr/mil.

Elbilar lönar sig bara om man laddar hemma eller på annat sätt där det är billigt med el. Särskilt som inköpspriset oftast är högre. Så vad är incitamentet mer än att det är en trevligare körupplevelse, bättre prestanda och bättre för miljön? De här parametrarna skiter ju ändå alla i, det är ju i slutändan enbart plånboken som styr, det vet man ju med tanke på att det är valår i år.
Har man elbil som bara snabbladdas lär man snarare betala runt 3,40 plus en dryg hundring i månaden. De där priserna är lite som att basera levnadskostnaden på vad macken har för pris på mjölken.

Menar du milkostnaden?

Visa bilaga 828650
I milkostanden ingår väl allt tänker jag? Själva bränslet är ändå billigare för de flesta. Vem laddar för 6 kr/kWh de flesta av sina kWh:ar?

I milkostanden ingår väl allt tänker jag? Själva bränslet är ändå billigare för de flesta. Vem laddar för 6 kr/kWh de flesta av sina kWh:ar?
Elbil är ju ofta dyrare i inköp men billigare i drift, dvs de skiftar över rörliga kostnader att bli fasta. För många med små marginaler eller osäker inkomst är fasta kostnader inte önskvärt, därför väljer ju de oftast en äldre ice-bil då de är billigare i inköp, även om det på totalen kan bli dyrare.

På så sätt är ju nya bidraget utmärkt, det träffar just denna grupp som annars med största säkerhet köpt en ice-bil. Till skillnad fr förra bidraget som mest gynnade bilindustrin, gick till de som ändå hade råd att köpa ny bil, och sedan försvann ofta bilen ut ur landet som bättre beg. Ett oerhört slöseri med skattepengar.

Tillbaka
Topp