[OT] Den riktigt äkta happy-F1 tråden.

Jag är vansinnigt nervös, och jag vet inte ens vem jag vill ska vinna ??
Känner lite så jag också. Tror nog på Lewis ändå om inte Max gör något riktigt galet (som förra helgen)

En variant skulle kunna vara att Bottas tar sitt ansvar och fixar Max i starten. Tämligen osannolikt dock då Bottas verkar vara en vettig person.

Känner lite så jag också. Tror nog på Lewis ändå om inte Max gör något riktigt galet (som förra helgen)

En variant skulle kunna vara att Bottas tar sitt ansvar och fixar Max i starten. Tämligen osannolikt dock då Bottas verkar vara en vettig person.
Han har ju gjort det en gång redan denna säsongen..

Checo har ett betydligt bättre utgångsläge för en sådan manöver på Lewis, just saying...

Ungefär mina tankar också. Det är nu Lewis och mercedes erfarenhet kommer in.

Eller så blir det flipperspel av hela startfältet ?‍♂️ Spännande är det I alla fall ??

Min åsikt som påhejare av Max:
  • Lewis körde bättre under hela loppet, han drog ifrån Max när de faktiskt fick köra ostört (undantaget på slutet när Max långsamt närmade sig på nya däck).
  • Incidenten på första varvet... Jag vet inte, känns som Max dök från ganska långt bak, Lewis borde gett tillbaka positionen men hade troligtvis ändå kört om Max ganska snabbt.
  • Även efter VSC när Max hade nya däck lyckades han inte fånga Lewis i den takten som hade behövts.
  • Det verkade lite förvirrat / godtyckligt hur omstarten på sista varvet hanterades med de varvade bilarna, ska bli intressant att se om det blir nåt efterspel... Å andra sidan hade Mercedes samma möjligheter som Red Bull att byta däck osv men valde att behålla track position.
Domsluten har även varit så fram och tillbaka under säsongen att på det stora hela så balanserar det väl ganska jämt ut (har inte allt i huvudet men tänker främst på Hamiltons milda straff i Silverstone).

Man blir frustrerad över att Hamilton ofta drar ifrån på rakorna med sin Mercedes, att det fortfarande känns som att Mercedes har den i grunden snabbare bilen. Samtidigt kan man inte låta det ta ifrån Hamilton hur oerhört stabil han är, idag kändes det som att han slogs emot två Red Bulls (Perez = amazzzing!), gamla däck, domslut som inte gick hans håll, och han var ändå så nära att vinna. Samtidigt kommer Bottas knappt förbi Leclerc...

Det ska bli väldigt spännande att se hur nästa säsong startar, hur jämna de nya bilarna är osv. Jag tror det här är det perfekta resultatet för nästa säsong, för:
  • Hamilton kommer tillbaka hungrig, med Russell som förhoppningsvis kan leverera bättre än Bottas, kanske till och med utmana Hamilton på riktigt (drama likt Hamilton-Alonso och Hamilton-Rosberg igen?!).
  • Verstappen och Red Bull kommer in med självförtroende istället för ytterligare ett nederlag.
  • Beroende på hur mycket de nya bilarna förändrar: Var ligger Ferrari och McLaren? Vissa av lagen som fokuserade mer på att utveckla för 2022 än 2021 (Aston Martin?), hur kommer de att stå sig?
  • Om vi kunde få en kamp om titeln mellan Hamilton-Russell-Verstappen, samt ett mindre glapp mellan Mercedes-Red Bull vs resten så vore det grymt.
Självklart har jag ju även min sista önskan som tyvärr inte kommer uppfyllas: Vettel sluter fred med Ferrari, börjar köra för dem igen, får revansch på alla, överträffar Schumachers antal titlar, och man får igen höra grazie ragazzi!!

Det kommer dock inte hända, men däremot börjar kanske Mick köra för Ferrari om några år...

Något som jag tycker väger över till redbulls fördel är med att de bytte motor när den sista var slut. Inte flera gånger för att de ändå tjänade på det.
Sen är det såklart inte mercas fel, utan reglerna som är tokiga. Man ska inte tjäna på att bryta mot regler, det måste straffas hårdare.

Intressant att höra Hamiltons förtvivlade rop när han insåg att a) Verstappen hade fått de mjuka däcken och b) hur startordningen skulle organiseras för omstarten.

Djup imponerad över Horners taktiska drag när RB fick chansen när Checo kunde köra sin show och när gulflaggen kom. Glimrande team effort.

Också fint med Räikkönens avsked. En lika kärv som älskad mästare.

Jag gillar inte Hamiltion direkt, men den mest ovärdiga vinnaren ever idag, vann på ren röta, inget annat. Tyvärr kommer det här att fläcka titeln tror jag.

Maken till tur när de blir utklassade, så det går att vinna i ett avgörande race, det är rätt så osannolikt.
De vann på en lott helt enkelt. Riktigt trist att det avgörs på det viset, har inget med förmåga att göra.

Jag gillar inte Hamiltion direkt, men den mest ovärdiga vinnaren ever idag, vann på ren röta, inget annat. Tyvärr kommer det här att fläcka titeln tror jag.

Maken till tur när de blir utklassade, så det går att vinna i ett avgörande race, det är rätt så osannolikt.
De vann på en lott helt enkelt. Riktigt trist att det avgörs på det viset, har inget med förmåga att göra.
Fast å andra sidan, så har Hamilton haft turen med sig resten av säsongen. Han kanske inte varit i läget att köra om titeln idag om han inte haft röta resten av säsongen. RB gjorde ett taktiskt depåstopp i slutet av dagens race och vann på det.

Fast å andra sidan, så har Hamilton haft turen med sig resten av säsongen. Han kanske inte varit i läget att köra om titeln idag om han inte haft röta resten av säsongen. RB gjorde ett taktiskt depåstopp i slutet av dagens race och vann på det.
Taktiskt? De hade inget med deras förmåga att göra som jag ser det, de fick två säkerhetsbilar och då tillfället, handlar det om förmåga? De bjöds väl på en 30 sekunder i racet, det är sjukt mycket.
Attf ta beslutet när rötan väl infunnit krävde väl inte jätteförmåga. Två gånger i ett race.
Supertrist att racet avgörs så. För mig är det en oförtjänst vinst totalt. Men, det spelar ingen större roll.

Taktiskt? De hade inget med deras förmåga att göra som jag ser det, de fick två säkerhetsbilar och då tillfället, handlar det om förmåga? De bjöds väl på en 30 sekunder i racet, det är sjukt mycket.
Attf ta beslutet när rötan väl infunnit krävde väl inte jätteförmåga. Två gånger i ett race.
Supertrist att racet avgörs så. För mig är det en oförtjänst vinst totalt. Men, det spelar ingen större roll.
Men Merc kunde också tagit in Ham i depå men valde att stanna ute. Det var troligen fel beslut eller?

En sak till jag reflekterade över var hur Hamilton inte skyddade insida sväng. Han visste att han har en torped bakom sig som tar varje möjlighet i sådana lägen.

@Stervelo tur kommer och tur går, håller med om att det hade känts bättre om Verstappen tagit det utan en slumpmässig krash med ett slumpmässigt domarutlåtande.
Men. Verrstappen har vart den som känts starkast hela säsongen och förtjänar titeln.
Och. Under säsongen har turen till större del gynnat Hamilton, det är väl dom flesta överens om, Verstappen hade ett rejält övertag på 40-50 poäng när han nollade eller nästan nollade i flera race, helt eller delvis utan egen skuld, där Hamilton hade tur.

Hur hade det sett ut om detta racet var 6e racet från slutet, ingen hade höjt på ögonbrynen.
Men tänk om detta var racet där Bowling Bottas tog ut det mesta framför sig, men inte Hamilton. Då jävlar hade det tagit hus i helvete...

Några exempel på fru fortunas stöd åt Hamilton under året.
  • Hamilton ligger varvet efter i Imola efter eget misstag. SC och unlap gör att han kan köra upp sig och ta poäng.
  • Verstappen får en punktering från ingenstans i Baku. (sen att Hamiltons Brake Magic problem inträffar och Hamilton 0ar kan inte klassas som tur för Verstappen, det är ju ett misstag av Hamilton)
  • Bowling Bottas
  • Silverstone incidenten, lite mer border line. Verstappen får skylla sig lite där. Men Hamilton hade ändå tur som slapp bli av med framvagnen.

Känns som en världsmästartitel som Lewis förlorade totalt sett genom tveksamma strategier och beslut från teamchefen Toto Wolff och resten av Mercedes-teamet.

Istället för att titta på sina simuleringar och datorer borde de lyssnat mer på Lewis. De hade farten igår för att kunna ta depåstopp och temporärt tappa ledningen. Känns som att det var ett flertal såna beslut under säsongen, kanske speciellt för Valtteri som därmed ”gav” poäng till Max.

Sen har RB varit grymt mycket bättre den här säsongen än vad Mercedes nog trodde. Valtteri har inte heller levererat den prestation från hans bil som krävts för att hjälpa Lewis till titeln.

Jag anser att Mercedes borde tagit George Russel redan den här säsongen, tror han skulle tagit mer poäng från Max än Valtteri gjorde, men Toto valde att ta Valtteri som Toto själv varit manager för tidigare.

En kul säsong överlag, helt klart att Max och Lewis var i en egen liga, och så jämnstarka att det typ inte gick att avgöra utan blev slumpen som till slut bestämde.

Senast ändrad:
Läget är mer ovisst än på länge.
Har Mercan sågat bort halva sin bil helt onödan och bara byggt en 500 miljoners hoppstylta?
Eller har dom bara investerat i sandpåsar hela vintern, som vanligt och knäcker alla?
Ska Ferraris skulpterade kaross ta hem alltet?
Eller är RedBullen så stark som den faktiskt ser ut att vara?

Dags att sätta ner foten och spika sitt lag i årets Happy F1 fantasy league
https://sportsdeck.com/f1/dreamteam/?action=join-league&code=862337
Liga kod: 862337

Läget är mer ovisst än på länge.
Har Mercan sågat bort halva sin bil helt onödan och bara byggt en 500 miljoners hoppstylta?
Eller har dom bara investerat i sandpåsar hela vintern, som vanligt och knäcker alla?
Ska Ferraris skulpterade kaross ta hem alltet?
Eller är RedBullen så stark som den faktiskt ser ut att vara?

Dags att sätta ner foten och spika sitt lag i årets Happy F1 fantasy league
https://sportsdeck.com/f1/dreamteam/?action=join-league&code=862337
Liga kod: 862337

Spännande år.
Snacka om att det inte går att spika ett team innan FP3 är kört denna helgen. :cool:

Måste nog ha Verstappen i laget, fan då spricker övriga planer med 600k på fel sida...

Jaja, men det löser man med att ta in Hamilton istället. Mercedes har säkert bilen full med sandsäckar.

Man skulle nog ha en RbR bil också.

Perez måste man ju ha om han sitter i bästa bilen.

Men nu är det för lite Ferrari i laget, Perez får utgå men nu är det för lite RbR i laget.

Men tänk om Mercedes verkligen är tredje bil, då kan man ju inte ha Hamilton i laget. Bäst å ta in Verstappen istället för att få mer RbR.

Fan nu är jag 600k kort igen...

Sen repeteras detta om och om igen...

Ja, sen dom satte Turbo i bilarna så har ju följande scenario utspelat sig varje år.

- Åh, Ferrari ser snabba ut, dom kanske fått ihop det i år
- Mercedes, testet är svårbedömt, dom lägger aldrig några hot laps. Hamilton och Wolf tävlar om att snacka ner sig själva

Första racet kommer, Ferrari går i mål på 7e plats.
Mercedes ställer av alla med 0.5 sekunder per varv

Men, det är ju nya regler i år.
Så jag överväger att låta mig luras av Mercedes mind games även i år.

Ja tusan snart är det dags att komma ur motorsportsdvalan på allvar! MotoGP och Indycar i helgen också, tror cyklarna (och jag) får vila :-)

Mercedes sidepods eller snarare bristen på sidepods är fan det snyggatse jag sett. Så smal och slimmad, antingen blir det succé och helt fältet blir avställt eller så får de anpassa sig till resten.

Oavsett hur duktiga alla designers är så tror jag inte Adrian Newey i Red Bull har gjort bort sig helt... Han har garanterat tänkt igenom och testat alla möjliga scenarior för att få den bästa bilen. Red bull har ändå alltid haft en topp 3 bil rent aerodynamiskt med bristande motor som nu är löst med Honda.

Mercedes har haft problem med kylning de senaste åren så fort de hamnar i turbulens och nu har de gjort kylningen ännu mindre, spännande!

Jag tror det blir en klassisk Merc, RB och Ferrari fight.

Tillbaka
Topp