[OT] Discgolf

[OT] Discgolf
Jag kollade olika förslag. Men en sak som jag lärt mig är att det ofta är bättre att prova enligt rekommendation än att hitta på något eget. Särskilt när man vet att det är stabila förslag. Nu menar jag inte att ditt är sämre, men det ger utrymme för mig att välja dåligt på egen hand. Hade det funnits Fuse, Pure och en till i en väska till paketpris hade jag köpt det. Men såg inget sånt paket, bara såna jag inte har någon uppfattning eller referens till. Tack ändå.
Var man blir salig… Och ni är säkert större talanger än vi är i familjen. Våra nybörjarinriktade diskar liknar säkert varandra i karaktären så det är nog därför jag som totalt talanglös nybörjare inte märker någon skillnad. Ibland får jag till kastet och då går disken typ dit jag siktar, annars inte oavsett vad det står på den (jag har en Fuse). Och inte heller någon skillnad med de ”intermediate” vi har.

Men som sagt, vår familj är förhoppningsvis inte något att jämföra med. Vi borde ha hjälm. Precis bakom utkastet är inte heller en säker plats! :-)

Lycka till och kör säkert! :-)

[OT] Discgolf
Var man blir salig… Och ni är säkert större talanger än vi är i familjen. Våra nybörjarinriktade diskar liknar säkert varandra i karaktären så det är nog därför jag som totalt talanglös nybörjare inte märker någon skillnad. Ibland får jag till kastet och då går disken typ dit jag siktar, annars inte oavsett vad det står på den (jag har en Fuse). Och inte heller någon skillnad med de ”intermediate” vi har.

Men som sagt, vår familj är förhoppningsvis inte något att jämföra med. Vi borde ha hjälm. Precis bakom utkastet är inte heller en säker plats! :-)

Lycka till och kör säkert! :-)
Man behöver bygga lite teknik. Så att discen både snurrar och får lite fart framåt. När man får in det, så går det fort uppför ett tag. Sen ska man börja pricka där man siktar.

[OT] Discgolf
Som med det mesta låter det som att man helt enkelt får investera lite pengar och tid. Ha lite tålamod och sedan utvärdera. Men att vi skulle vara talanger har jag svårt att se. I mitt fall är det möjligen så att jag kastat tillräckligt mycket med reklamskräp för att möjligen ha en kännedom om ungefär hur det skall gå till.

[OT] Discgolf
Uppe i Mora för bröllop och passade på att ta med lilla väskan. Gick en runda på Hemus blå layout (saknades en del korgar på röd).
Spelade nån jäkla drömrunda på -7 då det var första gången. Hål 6 kan nog vara bland mäktigaste hål jag spelat!

Kul att veta att det finns där, om än med lite tur ? om jag bara kunde få ihop det på hemmabanan också..
Cyklade förbi där nar jag var upp och hälsade på föräldrarna för en vecka sen, men hade dessvärre inte discarna med mig :(

IMG_6667.jpg

IMG_6668.jpg

[OT] Discgolf
Ser trevlig ut, var ligger banan?
Förstår att du känner dig mer hemma i Brickebacken än i Hästhagen när du är här i stan.
Den ligger på Hallandsåsen. Vid vallåsens värdshus. Inte långt från cykelanläggningen.

Nä, jag trivs ganska bra på vallåsen som kanske syns på filmen. Får tacka kompisen som filmade. Kul :)

[OT] Discgolf
Nä, jag trivs ganska bra på vallåsen som kanske syns på filmen. Får tacka kompisen som filmade. Kul :)

Jo, jag menade mest att den banan påminner mer om Brickebacken av de banor vi har i stan och jag har för mig att du sagt att du föredrar den framför Hästhagen när du är i krokarna.

Får se om jag kommer ut på någon turné i sommar. Vore kul att spela lite nytt.

[OT] Discgolf
Jo, jag menade mest att den banan påminner mer om Brickebacken av de banor vi har i stan och jag har för mig att du sagt att du föredrar den framför Hästhagen när du är i krokarna.

Får se om jag kommer ut på någon turné i sommar. Vore kul att spela lite nytt.
Jo det är korrekt. Jag trivs bäst på skogsbanor och brickebacken är riktigt najs.

[OT] Discgolf
Fan, nu fick jag ett sånt där impulsryck och bara köpte det första jag kom över. Funkar Albatross, eller är det bara skräp? Tänkte att jag kan prova på Adelsö i alla fall. Förlåt.

[OT] Discgolf
Innova Leopard3

Tyvärr skräp men funkar säkert för att testa med
De kostade nästan ingenting, 60 kr/st. Köpte några olika för att förstå skillnaden mellan olika utföranden. En putter, två olika mid range, en driver, två olika long range drivers. Tänker att om man provar med dem och lär sig förstå mer så blir det ett lyft med Fuse och Pure, samtidigt som man har några sämre reserver om man sumpar favoriterna.

Senast ändrad:
[OT] Discgolf
De kostade nästan ingenting, 60 kr/st. Köpte några olika för att förstå skillnaden mellan olika utföranden. En putter, två olika mid range, en driver, två olika long range drivers. Tänker att om man provar med dem och lär sig förstå mer så blir det ett lyft med Fuse och Pure, samtidigt som man har några sämre reserver om man sumpar favoriterna.
Såg nu att jag missade att jag skrivit namnet på en disc innan jag postade om Albatross :p

Missförstå mig rätt, blir man biten kommer man snabbt titta på annat än dem. Därav rekommenderar man ändå discar som även blir användbara med tiden :)

Generellt kan man säga att discar där den tredje siffran är minus är nybörjarvänliga, men även discar med lägre vikt.

[OT] Discgolf
Ok, nu har jag tagit traven med skräpdiscar och gått till fotbollsplanen för att prova lite. Det var lite av ett trauma ?. Var tvungen att kolla om det satt en vänsterfot längst ut på högerarmen. Den enda som känns lite som när jag var 15 år är puttern. Den kommer ca 50 meter. Midrange och Driver dyker åt vänster, lite bättre med mer snurr men de kommer knappt längre än Puttern, och Long range driver är det skitsvårt att få snurr på och hamnar lite var som helst, ofta kantrad och inte långt. Nu vågar jag knappt kolla upp hur långt de ska gå ?. Sammantaget kan jag konstatera att det inte är materialfel i det här läget. Jag håller nog fel och något mer fel som motverkar rotation och hög hastighet vid "släppet". Nu förväntade jag mig inte att det skall funka utan övning och repetitioner, men det kändes osannolikt lågt, typ Glocalnet.

Edit: Distance Driver heter det nog.

Senast ändrad:
[OT] Discgolf
Ok, nu har jag tagit traven med skräpdiscar och gått till fotbollsplanen för att prova lite. Det var lite av ett trauma ?. Var tvungen att kolla om det satt en vänsterfot längst ut på högerarmen. Den enda som känns lite som när jag var 15 år är puttern. Den kommer ca 50 meter. Midrange och Driver dyker åt vänster, lite bättre med mer snurr men de kommer knappt längre än Puttern, och Long range driver är det skitsvårt att få snurr på och hamnar lite var som helst, ofta kantrad och inte långt. Nu vågar jag knappt kolla upp hur långt de ska gå ?. Sammantaget kan jag konstatera att det inte är materialfel i det här läget. Jag håller nog fel och något mer fel som motverkar rotation och hög hastighet vid "släppet". Nu förväntade jag mig inte att det skall funka utan övning och repetitioner, men det kändes osannolikt lågt, typ Glocalnet.

Edit: Distance Driver heter det nog.
Börja med puttern och midrangen. De räcker bra i början :)

[OT] Discgolf
Jag har spelat tävling på vinberg utanför falkenberg idag. Det var tufft, allt mit stabila var borta... Hankade mig fram till en femteplats till sist. Måste berott på kollektivt sönderfall av fältet med.
Femteplats låter väl bra? På östkusten gick det från vindstilla till ganska blåsigt idag. Ni kanske också hade ändrade förhållanden under tiden spel pågick.

[OT] Discgolf
Är det som i vanlig golf, man har ingen nytta av avancerad utrustning om inte grunderna sitter?
Precis, för att din driver ska fungera, så behöver den både en viss fart och ett visst antal rotationer för att ens börja viljs flyga. Innan dess dumpar det bara åt vänster. (om man är högerhänt och kastar backhand)

[OT] Discgolf
Precis, för att din driver ska fungera, så behöver den både en viss fart och ett visst antal rotationer för att ens börja viljs flyga. Innan dess dumpar det bara åt vänster. (om man är högerhänt och kastar backhand)
Det kan jag också intyga. Med tipsen tidigare i tråden i bakhuvet tog jag mig ut och kastade lite häromdagen. Allt gick till en början åt vänster.

Det tog sig lite mot slutet dock. Visserligen fortfarande knappa 60 meter och rätt mycket vänster men mer raka utkast och de började landa någorlunda när varandra, bortsett när jag gjorde misstag. Fick lite S-kurva i vissa kasst så det kändes bra också. Inga långdistans-diskar då utan framförallt speed 9 (Innova) och under.

[OT] Discgolf
Har en liten fråga som kan vara antingen enkel eller helt omöjlig att svara på, beroende på hur man ser på det, men jag testar och ser om någon har några tankar.

Under säsongen har jag fått ordning på mina kast med min primära midrangedisc (MVP Reactor) och jag kan kasta omkring 75-80m ganska kontinuerligt, vilket jag ändå anser är helt okej. Med putt/approachdiscen (Envy) kommer jag ca 55-60m med samma tillförlitlighet.
(I början av året kom jag kanske ca 50-60m med midrangen och kanske 30-40m med P/A-discen, så något är det som hänt under säsongen.)

Mitt problem nu är att jag inte kommer särskilt mycket längre med mina drivers jämfört med midrangen. Visst, jag kanske kan lyckas få till något enstaka kast här och där som landar någonstans mellan 90-100m, men det är inte alls med samma kontinuitet som kasten med midrange. Dessutom vill jag minnas att jag kastade lika långt (eller kort) med drivern redan under förra året, så utvecklingen är alltså begränsad till Mid- och Approach-discarna.

Så min fråga är alltså; vad fan gör jag för fel och vad är det jag behöver fokusera på?
Som sagt förstår jag att det kanske är svårt eller omöjligt att svara på, men det hade varit så smutt om jag kunde få till samma procentuella distansökning med drivern så att jag låg på uppåt 120m kontinuerligt.

[OT] Discgolf
Gissar att det har med din arms hastighet att göra, generellt kan man säga att en 12-speed disc behöver 120km/h för att utföra sin flight.

Testa med långsammare drivers, 7,8,9 och se ifall de kanske levererar bättre?

Sedan såklart så har det alltid med form/teknik att göra men där är jag rätt dålig på att ge rekommendationer mer än att kika på youtube :)

[OT] Discgolf
@Bonzo vad kastar du för drivers?

120meter är jävligt långt... Många internetkastare kastar ledigt 120meter. Ganska få annars :p jag kastar sällan över 100 på banan. Maxar kanske 120 under bra förutsättningar. På ett fält

[OT] Discgolf
Gissar att det har med din arms hastighet att göra, generellt kan man säga att en 12-speed disc behöver 120km/h för att utföra sin flight.

Testa med långsammare drivers, 7,8,9 och se ifall de kanske levererar bättre?

Sedan såklart så har det alltid med form/teknik att göra men där är jag rätt dålig på att ge rekommendationer mer än att kika på youtube :)
Jag har faktiskt, allt eftersom säsongen gått, lagt ifrån mig mina snabbare drivers och kör nu bara speed 7-9. Tidigare kastade jag ett par 11’or, men de använder jag sällan idag.
Känns rimligt det du säger om armhastighet.

@Bonzo vad kastar du för drivers?

120meter är jävligt långt... Många internetkastare kastar ledigt 120meter. Ganska få annars :p jag kastar sällan över 100 på banan. Maxar kanske 120 under bra förutsättningar. På ett fält

Hmm, jag kanske har för höga krav. Jag får nöta vidare helt enkelt.

Min favoritdriver för stunden är en Escape (Dynamic Discs), men jag har även lite annat som t.ex. Thunderbird, Teebird, Volt och Saint Pro i väskan. Kastade mycket med en Wraith tidigare men den har blivit för inspelad och flippig så den kommer bara fram i undantagsfall.

Var ut och gick en runda idag och hade lämnat alla discar hemma förutom en driver (Thunderbird), en midrange (Reactor) och en approach (Envy). Jag värmde upp med några kast på ett fält i närheten av banan och jag kastade kortast med drivern. ? Visst, den är rätt stabil och jag fick inte riktigt till kastet men det var ändå rätt talande.
Gjorde dock mitt näst bästa resultat på den bansträckningen, trots att jag bara spelade med de tre discarna plus en putter. Man ska nog inte krångla till det så mycket.

Senast ändrad:
[OT] Discgolf
Har en liten fråga som kan vara antingen enkel eller helt omöjlig att svara på, beroende på hur man ser på det, men jag testar och ser om någon har några tankar.

Under säsongen har jag fått ordning på mina kast med min primära midrangedisc (MVP Reactor) och jag kan kasta omkring 75-80m ganska kontinuerligt, vilket jag ändå anser är helt okej. Med putt/approachdiscen (Envy) kommer jag ca 55-60m med samma tillförlitlighet.
(I början av året kom jag kanske ca 50-60m med midrangen och kanske 30-40m med P/A-discen, så något är det som hänt under säsongen.)

Mitt problem nu är att jag inte kommer särskilt mycket längre med mina drivers jämfört med midrangen. Visst, jag kanske kan lyckas få till något enstaka kast här och där som landar någonstans mellan 90-100m, men det är inte alls med samma kontinuitet som kasten med midrange. Dessutom vill jag minnas att jag kastade lika långt (eller kort) med drivern redan under förra året, så utvecklingen är alltså begränsad till Mid- och Approach-discarna.

Så min fråga är alltså; vad fan gör jag för fel och vad är det jag behöver fokusera på?
Som sagt förstår jag att det kanske är svårt eller omöjligt att svara på, men det hade varit så smutt om jag kunde få till samma procentuella distansökning med drivern så att jag låg på uppåt 120m kontinuerligt.
Vilken vinkel relativt kastriktningen har discen? Min erfarenhet är att ju snabbare discen är, desto känsligare är den för att kastas med uppvinklad framkant. Då tappar den fart snabbare jämfört en mycket lätt nedåtvinkling. Min tåliga särbo har filmat många kast på övningsfältet och där syns facit rätt tydligt för min form. Men alla är olika!

Obs, discvinkel /= kastriktning! Övningen som fungerade (??) för mig var ”fylla på kaffekoppen” med handleden lätt vinklad som när man håller kannan.

[OT] Discgolf
Vilken vinkel relativt kastriktningen har discen? Min erfarenhet är att ju snabbare discen är, desto känsligare är den för att kastas med uppvinklad framkant. Då tappar den fart snabbare jämfört en mycket lätt nedåtvinkling. Min tåliga särbo har filmat många kast på övningsfältet och där syns facit rätt tydligt för min form. Men alla är olika!

Obs, discvinkel /= kastriktning! Övningen som fungerade (??) för mig var ”fylla på kaffekoppen” med handleden lätt vinklad som när man håller kannan.
Exakt. Saftkannan för att få ner nosen. Gjort underverk för mig.

[OT] Discgolf
Köp en driver med lite turn typ Leopard3, vanlig Saint, Essence eller liknande och testa :) @Bonzo
Jag har understabila drivers också och jag får till en bra turn på min Escape, så problemet ligger nog inte bara i att de fadear ut.
Har nog bl.a. en Maul liggandes också. Den blev urplockad ut väskan i början av säsongen men den kanske ska sorteras in och provas igen.

[OT] Discgolf

Vet faktiskt inte hur jag släpper discen, men vinkel uppåt borde väl resultera i att discen går högt? Det har jag sällan problem med, jag har snarare problemet att jag discen går för platt och kanske inte alltid hinner ”flyga klart” innan den tar mark igen. Jag har funderat på att försöka kasta lite mer uppåt, men det är tydligen svårt att få den här gubben att ändra form.

Jag vet inte, jag kanske skulle försöka tigga en kamera och kolla hur det ser ut när jag kastar så blir det kanske lättare att se om jag gör något uppenbart som kan förbättras.

Hur det än är så spelar jag bättre i år än någonsin tidigare, men mycket vill ha mer heter det ju och det finns alltid plats för förbättring.

[OT] Discgolf
Vet faktiskt inte hur jag släpper discen, men vinkel uppåt borde väl resultera i att discen går högt? Det har jag sällan problem med, jag har snarare problemet att jag discen går för platt och kanske inte alltid hinner ”flyga klart” innan den tar mark igen. Jag har funderat på att försöka kasta lite mer uppåt, men det är tydligen svårt att få den här gubben att ändra form.

Jag vet inte, jag kanske skulle försöka tigga en kamera och kolla hur det ser ut när jag kastar så blir det kanske lättare att se om jag gör något uppenbart som kan förbättras.

Hur det än är så spelar jag bättre i år än någonsin tidigare, men mycket vill ha mer heter det ju och det finns alltid plats för förbättring.
Discvinkeln, för de små vinklar vi pratar om här, påverkar riktningen mycket mindre än vad man kan tro. Kastriktningen påverkar mycket mer, i alla fall för mig.

Jämför med en vinge på ett flygplan. Om “angle of attack”, vinkeln mellan vingen och flygriktningen, blir för stor bryts den (nästan) laminära strömningen över vingen (discen) och planet stallar (heter det så på svenska?). Dessutom exponeras undersidan på discen med sin tydliga kant för luftströmmen och bromsar discen. Discens symmetriska profil skiljer sig från flygplansvingens så lyfteffekten blir bäst lite framåtlutad.

Jag och särbon turas om att filma varandra med en vanlig iPhone i slomo-läge och det har fungerat bra. Jag var bara tvungen att först inse hur krattigt jag faktiskt kastar jämfört med hur det känns?

Oavsett, kanonroligt att det går framåt! Känslan när man lyckas forma kastet rätt är häftig?

[OT] Discgolf
[OT] Discgolf
Det är verkligen next level att färgmatcha discar och väska.
Men är väskorna likadana? Ser ut att vara marginell skillnad på ett par av dem, men det kanske är skillnader som inte syns? Eller är det bara jag som inte begriper varför man behöver flera likadana?
De två är mindre.

Ena är sambons, den andra har jag som "resväska" alltid med i bilen. Sen den stora är för tävlingar osv.

[OT] Discgolf
De två är mindre.

Ena är sambons, den andra har jag som "resväska" alltid med i bilen. Sen den stora är för tävlingar osv.
Nu när du säger det så ser man faktiskt att den ena är större. Smidigt också att alltid kunna ha en väska i bilen, speciellt om man reser lite i jobbet som du verkar göra.

Jag har fortfarande inte lyckats tangera ditt resultat i Örnsköldsparken, men planen är att ge det åtminstone ett par ytterligare försök innan vintern är här. Jag tycker ändå att jag blivit lite bättre på spelet sedan i våras, så jag borde åtminstone klara att förbättra mitt resultat med något kast.

[OT] Discgolf
Spelade årets sists sanktionerade tävling igår tror jag. Om det inte blir nån spontanare.

Runda 1 spelades på en golfbana. Temporär byggd bana, med många långa hål. Verkligen inget för mig. Jag trivs bäst i skogen.
Kämpade på, försökte bara spela konservativt och ta paren. Gjorde väll egentligen bara två riktigt dåliga kast runda 1. Låg delad fyra efter det. Ganska långt efter ledaren.
Rundan tog över 4timmar, då upplägget inte var det bästa. Mycket väntetid.

Runda2 var jag mest trött, slarvade en del i början och var lite knäckt över det. Varvade sjukt bra spel, med sjukt dåligt.

Satte en 18meters putt på sista hålet för att slå mig i på pallen ändå. Var nog många trötta efter första rundan.

Stänger säsongen på typ samma rating som jag började den.

Men det finns ljusglimtar. Puttningen har blivit mycket bättre. Snittade på över 90% c1x i helgen tex. Trots vind.

Tillbaka
Topp