Pebben skrev:
-------------------------------------------------------
> Vänta nu har jag skrivit det? Nej det har jag
> inte skrivigt Nej jag skrev.
>
> "Det är frågan om vilken färg "sida 2" har.
> Sidan 1 vet vi redan,
> den är röd. Och sidan 2 kan vara röd eller
> svart och
> det till 50% och inget annat."
:
:
>
> För mig är det uppenbart att det är 50/50 att
> den är röd eller svart. Du vet att den är det.
> Frågan är bara vilken det är? Jag säger 50/50.
> Det finns ingen sannolikhet för eller emot någon
> av färgerna, som jag ser det.
>
> Jag skulle inte sätta 1000:- på det ena eller
> andra. Ett allt för dåligt odds.
Förstår inte din invändning direkt efter min text.Jag har aldrig påstått att du skulle ha sagt att du skrivit att det skulle påverka spelet. Det jag skrev var ett tankeexperiment som kanske skulle kunna tydliggöra för dig varför resultatet inte blir 50%. Så, läs istället vad jag skrev efter det inledande steget där jag förklarade hur numreringen av myntens sidor i tankeexperimentet skulle gå till och förklara vilket steg i resonemanget du anser är fel.
Sen så håller jag fullkomligen med om att det inte spelar någon roll om du stoppar dit en massa mynt med båda sidorna icke-röda.
Anågende ditt sista stycke så gav jag dig dock odds som du omedelbart skulle nappa på om du trodde på 50%-resonemanget. Om spelet är sådant att jag i 50% av fallen skulle ge dig 60 öre och du i 50% av fallen skulle ge mig 40 öre borde du nappa.
Då vi är överrens om att helt icke-röda mynt är ointressanta för resultatet så kan man lika gärna ha två mynt istället för tre, ett med rött på båda sidorna och ett med en röd och en svart sida. Gör nu följande för att undersöka om din 50%-påstående stämmer.
a) Ta fram ett papper och skapa en kolumn för R och en för S.
b) Tag fram två enkronor.
c) Märk den ena på något sätt så att du visuellt kan särskilja dem, men inte känns skillnad på dem. Märk t.ex. kanten på den ena med en tuschpenna eller liknande. Det märkta myntet tolkas som det R/R:a och det andra myntets kronsida tolkas som R medan dess andra sida (den med kungen) tolkas som S.
d) Lägg enkronorna i en håv (eller något dylikt) och skaka om ordentligt.
e) Blunda och ta upp ett mynt och besluta dig för vilken sida du ska titta på och öppna ögonen.
f) Om du tittar på en kungssida (så att det blir krona när du vänder på det) eller om du fått upp det märkta myntet så är det R och du sätter en streck i kolumnen R. Annars sätter du ett streck i kolumnen S.
g) Lägg tillbaka myntet i håven, skaka om ordentligt ochh upprepa från punkt e.
När du gjort ett hyggligt antal (det är viktigt att du beslutar dig i förväg för hur många du ska göra) repetitioner så kommer du att se att förhållandet mellan antalet streck i R-kolumnen och de i S-kolumnen är ungefär 2:1.
Jag gjorde det 50 gånger och fick resultatet 31 R och 19 S, vilket är betydligt närmare 2:1 än 1:1. Om du går in på
http://stattrek.com/Tables/Binomial.aspx
och knappar in 0.5, 50 och 19 i de tre första rutorna och trycker Calculate ser du i den andra framräknade rutan att sannolikheten är ungefär 3% att det ska bli en minst så skev fördelning till R:s fördel. Detta är naturligtvis inte så man ska göra det hela utan man ska ställa upp hypoteser och undersöka om man kan förkasta dem ... Siffrorna ger dock en god indikation på att det utifrån experimentet är betydligt troligare att 2/3 är rätt svar än att 1/2 skulle vara det. Som en liten jämförelse kan man knappa in 0.666667, 50 och 31 och i första rutan av de beräknade resultaten se att sannolikheten att få precis 31 R, givet att det korrekta svaret är 2/3, är 9%.