Om jag är fattig, och jag stjäl pengar, hamnar jag i fängelse. Men om jag röstar för ett politiskt parti att med våld överföra andra människors pengar till mig genom välfärdsstaten, då är jag är en engagerad medborgare...
Detta är en av alla paradoxer som varje rimligt intelligent person bör har funderat över en eller annan gång.
Falska svar, särskilt om det är lönsamt för lögnare, är det ultimata hindret för framsteg i mänskligt tänkande. Politiska ideologier är det sämsta möjliga svaren på frågan om etik, eftersom det inte är svar överhuvudtaget, utan bara hot utifrån falsarier.
Det verkar så oerhört svårt att övervinna våra egna fördomar och alla de historiska fel som verkar nästan vara inbäddade i vårt DNA. Det kan vara för mycket att begära en sann originalitet i att lösa dessa problem, men vi bör åtminstone be om ett undvikande av falska svar, som har så repetitivt misslyckats under de senaste 100 åren.
Vi vet kanske inte den rätta vägen än, men vi kan åtminstånde sluta att gå i den så uppenbart felaktiga riktning vi har idag.