[OT] Fredagsot!

[OT] Fredagsot!
> Du får vad du betalar för

såg någon EU undersökning förra året och här fick vi "ut" 50 spänn för varje hundring vi stoppar in i sjukvården om jag inte minns helt fel så fick tex Italien ut 75 kr och Nederländerna över 80 kr för spenderad hundring

förövrigt så är det väl bevisat att rehabilitering betalar sig på några få år men istället så förtidspensioneras folk för att snygga till siffrorna

en skön artikel om "fusket" med bidrag från försäkringskassan i DN härom dagen
[q]Har ni trakasserat honom på något sätt?

- Absolut inte som jag kan se det. Man kan ha olika ståndpunkter till exempel om arbetsförmågan.

Hur går det med målet att halvera sjukdagarna?

- Vi ligger för tillfället strax efter målet. Det börjar gå något trögare, säger Ingo Tängerby.[q]
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=586034

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Fredagsot!
Hur då får ut 50 spänn. Sån´t kan man inte jämföra så.
Om du behöver nytt hjärta betalar du 100 eller 200, du får nytt hjärta i England du får säkert ut vård för 25 - 100 miljoner, så så som i den undersöningen kan man inte resonera.
Vi allsammans friska och sjuka betalar åt de sjuka.

Hur mycket i privata försäkringar betalar man i Italien eller Nederländerna eller ännu värre i USA.

[OT] Fredagsot!
Det enda jag verkligen saknar är de vitare och kallare vintrarna som fanns när man var liten. Vissa fotbollsplaner i Göteborg gjordes om till skridskobanor på vintern, det har inte hänt efter -84 tror jag. :-P

/Leo -72:a

[OT] Fredagsot!
Det är mycket gnäll som sagt, men om man skiter i vad aftonbladet skriver så slipper man rätt mycket.

Jag kan inte säga annat än att jag har det rent ut sagt OFÖRSKÄMT bra och därmed skiter jag i att gnälla på sånt som inte är perfekt så länge det inte är så dåligt att jag faktiskt engagerar mig i att förbättra det. Det gör mig definitivt till en lyckligare människa!

Kan du inte bara strunta i att surfa på aftonbladet? Peka om aftonbladet.se och www.aftonbladet.se till 127.0.0.1 i hostsfilerna i dina datorer och bli en bättre människa!

[OT] Fredagsot!
Har inte läst aftonbladet på länge, varken papperstidningen eller på nätet. Det är som Jomper skriver, smartast att strunta i skiten. Finns vettigare saker att använda surftiden till, som happy... :-)

/Leo

[OT] Fredagsot!
Martin O skrev:
-------------------------------------------------------
> Ipod och Itunes suger.
> Lösningen för Ipodägare:
> http://ipodlinux.org/Main_Page
>
> //Martin
>
> http://www.cykelforum.se

lösning för dem som inte gillar iTunes o ipods gränssnitt ja, kanske det, men det är ju en högst subjektiv åsikt. ja gillar iTunes och Ipods mjukvara, så för mig är det ju tvärt om, då gör ju linux för ipod allt mycket svårare, raka motsatsen för vad ipod är tänkt som, enkel o bra spelare. men det är ju min högst personliga åsikt.

[OT] Fredagsot!
Ja. Stick huvudet i sanden, tills allt är över bara!
"Det händer aldrig mig"..

Tyvär är det smala vinstintressen från olika håll, även de individuella, som gör att personer kommer i kläm idag. Den där stackars afrikanen, som jag inte skall ömka, utan hänvisa till den svenska sjukstatistiken, kan själv variera sina arbetssysslor från en dag till en annan, utan byråkratiskt krångel med skatter och olika dyra tilstånd. Ingen vidare säkerhet, men en frihet så länge den varar.

Livslängden är ngt. kortare p.g.a. diverse sjukdomar, men man kan bo enklare i ett så varmt klimat, bland andra människor som delar en liknande situation. Dra in allas ekonomiska tillhörigheter här också, så blir gnället ett annat. Då kanske man plötsligt tycker att jordbruk, eller skog är riktigt värdefullt? Att eget hushåll kan vara något bra att ha.

Det hela är ju bara ett konstruerat tvång här. Som snedfördelar människans möjligheter att leva, på ett sätt som hon kan må bra av. Istället ersätter man det med några cyklar, och fler stressade timmar på gym/yoga/studiecirklar i självförverkligande. Gör något vettigt, konstruktivt i stället för att trycka ned paragrafer i dem som står för de fysiska tillgångarna. Grannsamverkan blev plötsligt svartjobb, och missundsamhet. Banker konkurrerar inom sig själva, och säljer ut de avdelningar de själva är beroende av. Landet töms på bas-produktion, för att bli beroende av andras välvilja? Och för att styrelsemedlemmar skall få lönehöjning...

Det är mer som är snett, än det faktum att några väljer sjukskrivning före A-kassa.. Ministrar ej bortglömda.

[OT] Fredagsot!
Martin O skrev:
> Ipod och Itunes suger.
> Lösningen för Ipodägare:
> http://ipodlinux.org/Main_Page
>
> //Martin
>
> http://www.cykelforum.se

Har en iPod mini (gamla modellen) nu och inte fan gillar jag iTunes och OS på podden. Det jag gillar ÄNNU mindre är att någon finnig linuxnörd har byggt ett sämre system och OS. Provade det för ett tag sedan och det var helt hemskt...

Bästa sättet jag har lyckats överleva med min pod (jag använder den som huvudsaklig spelare) är att köra mlpod-plugin till winamp alternativt yamipod och försöka undvika att byta låtar...

[OT] Fredagsot!
Många svenskar är klart märkliga. Dom gnäller över hur illa det är med t ex svensk sjukvård och polis, men när nån undersökning verkligen visar att t ex Italien eller Spanien har bättre sånt blir dom ta-mig-fan rasister och börjar dissa dom jävla utlänningarna som inte ska tro att dom är något...

Jag jobbar i en kommunal förvaltning. Ofta när jag förklarar för nån att bildjobbet dom har bett om kommar att ta si-och-så många timmar, och detta inte riktigt stämmer med vad dom tänkt sig, blir dom skitstressade. Det hör f ö till saken att jag är rätt snabb på att få jobben klara, om nu beställningen är begriplig. Problemet är att man har tagit bort vaktmästeri och kontorister, så de som är kvar får göra jobb dom inte har tid med eller som dom inte kan. Den där känslan av okontroll som många går med tror jag ger många hälsoproblem, och inte manifesterar det sig alltid i psykiska besvär. Det är många ryggont och ledbesvär som troligen är psykosomatiska, vilket är mer accepterat än att bli lite "knäpp". Hjärnan fixar sånt så fint vid behov.

:)

[OT] Fredagsot!
Jag tycker också det är för mycket ot-trådar men jag kan inte ta den här tråden riktigt på allvar. jag tror att antingen mår trådskapararen dåligt el så driver han med oss.
Man är som en kärringen som tror att folk menar nåt annat än vad de säger.

[OT] Fredagsot!
Alltså, att vi har hyfsat långa sjukskrivningstider för ångest/depression kan ju faktiskt
ha att göra med att det är jävligt mörkt här halva året, detta har bevisligen en negativ inverkan
på psyket för många.

Att vi sen har en aning längre sjukskrivningstider i övrigt kan ju vara fusk, men det kan ju också
vara så att människor i många andra länder inte har råd att vara sjukskrivna även om dom verkligen
skulle behöva vara det.

Vill bara påminna om att våra kära politiker naturligtvis inte har någon del i de höga sjukskrivningstalen eftersom dom helt enkelt inte har någon närvaroplikt på sina viktiga jobb och därför inte anses behöva sjukskriva sej.

[OT] Fredagsot!
bump? vad menas med det?

iaf så blev jag väldigt väldigt glad för just ikväll hade jag tvätttid (har inte haft det på ca 1 mån lr ngt) och dom stänger normalt av strömmen vid 10 i torkrum och för torktumlare. MEN INTE IKVÄLL och damn that feels good to att slippa behöva ha hela lägenheten full av blöt tvätt på tork. : )

[OT] Fredagsot!
Skogling skrev:
> Helt allvarligt. En nykter mölle skule aldrig
> skriva så.

hahaha, du känner honom , helt allvarligt

[OT] Fredagsot!
erik h skrev:
> Calle F skrev:
> > Förr hamnade såna som jag mycket oftare i
> fängelse
>
> ...

:D

[OT] Fredagsot!
Kung Stalle skrev:
> Otroligt skön statistik. Vad fan skall man göra
> åt en fraktur? Den lixom bara är där ju...
> Likandant med blodpropp.

Fast benbrott och blodpropp kan man ju få om man t ex inte rör på sig. Det kan ju vara så att den ökande övervikten faktiskt gör oss svagare och sjukare. Det får man dock inte säga högt då fetma numera är en av amerikanska läkemedelsföretag skapad sjukdom vid namn "metaboliskt syndrom", och bör behadlas med piller. Jag säger nog dock som Dennis Leary i den frågan: "Stop fucking eating!!!!"

[OT] Fredagsot!
Miss Yeti skrev:
> Spela inte Mozarts Requiem bara. En dödssymfoni
> kan få oönskad effekt... =/

Mozarts Requiem är väldigt erotisk musik

/J

[OT] Fredagsot!
Mergekungen i farten!? Härligt förvirrande! :)

Angående det var bättre för(r):

Varje gång jag skall ta ut pengar i en uttagsautomat saknar jag 'MINUTEN', då fick man ut pengarna på ungefär tre sekunder (kanske 4 sekunder om man hade otur), nuförtiden känns det som det tar 3 miunter, under 30 sekunder är svårt!

Angående glass så sakande jag Tip Top men det är ju numer åtgärdat! :)

[OT] Fredagsot!
42Hz skrev:
>
> Varje gång jag skall ta ut pengar i en
> uttagsautomat saknar jag 'MINUTEN', då fick man
> ut pengarna på ungefär tre sekunder (kanske 4
> sekunder om man hade otur), nuförtiden känns det
> som det tar 3 miunter, under 30 sekunder är
> svårt!

När jag bodde i Sveriges skithål så fanns det en bankomat på Linnegatan (vid cvon och linneus - detta var 88) som buffrade tangenttrycken. Så man kunde stoppa in kortet, trycka kod, belopp och sen invänta pengarna innan nåt hänt på skärmen. alltid impade det på någon.

Problemet var att pengarna levererades genom att en list sas åkte upp och blottade pengaspringan. Efter en duktigt hårig kväll så tog jag ut en hundring, men för att ha tillräckligt med fingrar för att knipa åt mig hundringen var jag ju tvungen att lägga ifrån mig korven. Skitbra ide, tills listen åkte ner och korven var borta. Det var bara att ta ut en hundring till för att få tillbaka vurren.

[OT] Fredagsot!
JLarsson skrev:
> Skitbra ide, tills listen åkte ner och korven var borta.
> Det var bara att ta ut en hundring till för att
> få tillbaka vurren.

*garv*

Jag skulle ge rätt mycket för att se din snopna fyllemin! :)

[OT] Fredagsot!
Kommer ihåg bankomaterna som levererade kvittot och sedlarna tillsammans. Höll man emot kvittot och drog ut sedeln kunde man få sista hundringen att räcka länge :). (Efter några sekunder började bankomaten pipa för den trodde att man inte plockat sina pengar. Efter ytterligare några sekunder sög den in kvittot och inget uttag noterades (fast det justerades alltid någon vecka senare)) .

/JOhan

[OT] Fredagsot!
Någon som kan rekommendera en bra barnvagn?

Hjul, dämpning, handtag, broms osv.. liknar ju en cykel,
så jag tänkte att nån av er hade snöat in på bästa barnvagnen..
jag orkar inte lära mig hela den djungeln oxå :)

Finns det carbon-chassi med fox-dämpare?

[OT] Fredagsot!
Satsa på något lätt och smidigt. Vi har en Tysk vagn, en Teutonia som tjejen prompt måste ha - de är ju så fina! Jag fick in en liten fot i urvalsprocessen och vi köpte åtminstonde bland de lättare modellerna som heter Rocky. Kvalitén är väl ok men den är i min mening skrymmande och tung. Det är så jag nu i efterhand hade lust att kolla om jag lyckades låta bli den gamla Emmaljungan mina förädrar drog runt mig i när det var lådlbilsdags.... smidigare, lättare, mindre skrymmande ihopfälld fast ungefär lika "chic" som en Volvo 140. Jag förstår inte riktigt varför alla moderna vagnar är byggda som pansarvagnar. Vissa rör i aluminium såväl som stål skulle utan problem kunna utgöra chassidelar i en banracingbil..... mer utseende än funktion..... det lustigaste är att de ofta är sammanfogad emed plastelement som är lika styva som mjukost... Nåväl Teutonia, Emmaljunga och de vanligaste märkena har vettiga modeller...... när det blir dags för sulky så finns det ju någon modell som heter McLaren som verkar vara lätt att sälja in på fäder ;) fast man måste tillstå att det är en av de bättre vad jag kan se. Den är dock DYR....

edit: Angående chassi och fjädring så har de flesta vagnar stela axlar med fjädring/dämpning i form av gummibussningar och/eller en spiral/torsionsfjäder i stål. Vissa har stel ofjädrad framaxel....

edit 2:läste lite och såg att det behövdes lite språkliga korrigeringar :)

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Fredagsot!
tack!
den där mclaren har jag sett, men det är en förstavagn vi behöver.
jag visade min sambo en gammal vagn mina föräldrar hade, hon hade skräck i blicken hela den kvällen.
det verkar ungefär lika viktigt med barnvagn för henne som med cykel för mig :)

chariot cx1 funkar att dra med cykel, men det var en vanlig vagn jag letade efter.

allvarligt, finns det någon supervagn i svart klarlackad carbon med röda dämparfjädrar och vita däck?

[OT] Fredagsot!
Vi skall köpa en Brio Happy med vändbart handtag
Robust/tålig o framförallt 4 hjul

då den trendiga Urban jungel som alla lattemorsor drar runt på spricker i handtaget samt den har bara 3 hjul så det är stor risk att den välter, många olyckor det senaste året

o man vill ju vara rädd om den lille,,,,värd det bästa

har vänner som rullar runt med teutonia o dem e nöjda kan visst bara vara ett litet problem om det skulle uppstå ngn reklamation.

Lycka till

[OT] Fredagsot!
JL skrev:

"jag visade min sambo en gammal vagn mina föräldrar hade, hon hade skräck i blicken hela den kvällen.
det verkar ungefär lika viktigt med barnvagn för henne som med cykel för mig :) "

Ha, ha - jag känner igen det där jag nämnde det bara sen var det kört...... :)

[OT] Fredagsot!
Gör inte följande (med bil)
1. Åk till McD drive in
2. Beställ mat
3. Åk fram och betala
4. Åk därifrån
5. Kom på efter 1 mil att du glömde luckan där man får ut hamburgarna.
6. Åk hem.

Det känns liksom värdelöst i hela kroppen

[OT] Fredagsot!
JL skrev:
> Gör inte följande (med bil)
> 1. Åk till McD drive in

Gjorde du inte bort dig redan vid punkt ett?

Härligt disträ annars. :)

[OT] Fredagsot!
Arghh, varför ta x antal OT-trådar som kanske inte passade alla men som ett antal säkert tyckte var ok för att göra en fullständigt obegriplig skräptråd?

Så mycket OT är det ju inte, om det så är 50% OT-trådar så innebär ju det att det är 50% cykeltrådar...

[OT] Fredagsot!
Tjena!

Har precis botaniserat klart i barnvagnsjungeln.. Tipset jag fick av en happyit i branschen (japps en av oss sysslar med att kränga barnprylar, gissa vem) var Teutonia.. Och det säger alla småbarnsföräldrar jag pratar med också.. Tautonia hade problem för tre-fyra år sen med ett lås i handtaget som pajade, detta ska inte vara något problem längre.. Samma med Urban Jungle.. Det var två-tre år sen dom sprack också.. Dom var inte riktigt gjorda för svensk kyla, men detta är också fixat, skulle gärna köpt en sån om inte sambon tyckt att dom var fula och för dyra..

Emmaljunga VS. Teutonia

Emmaljunga först..

+ Svenskt
+ Lite billigare än Teutonia
- Inga kullager i hjulen
- Höga (inte lika bra insyn när man sitter med alla andra latte-morsor på wyanes och den välter lättare)
- Tunga
- Krångliga att fälla ihop
Teutonia

+ Lättare än Emmaljunga
+ Kullagrade hjul
+ Lägre (anledning läs ovan)
+ Hur smidiga som helst att fälla ihop
+ Tysk kvalité
- Lite dyrare än emmaljunga

Nu slutade det med en Brio för oss då den var riktigt jävla asbillig (3700:- med skötväska och åkpåse för en -07.. Introduktionspris, den var billigare än 06an..) och är mittemellan Emmaljunga och Teutonia i + och -

Jag ville dock helst ha en trehjulig, det är så mycket enklare att kryssa runt med dom.. Vältrisken handlar bara om latte-morsor som ska springa hem från cafeét efter att ha pimplat för mycket kaffe så dom måste kissa.. Dom är stabila, provade att verkligen våldsköra med en inne i en butik, lastad med ungefär 15 kilo i.. Inga problem överhuvudtaget..

Sen handlar det om var man bor också.. Bor du norrut och har mycket snö så rekommenderar jag starkt en med riktiga sulor med mönster och slang, klart bättre i snön, fyra eller tre spelar ingen roll, på i princip alla trehjuliga så kan man låsa främre hjulet.. Bor man söder om Smygehuk så kan man satsa på en med breda cityhjul.. :D

Hur många trodde att jag skulle drämma in detta inlägget???

Edit: Du kommer slås mycket med frugan.. Fan vad dom bryr sig om utseende före funktion..

Tillbaka
Topp