[OT] Fredagsot!

[OT] Fredagsot!
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Man borde egentligen döda alla djur. De ställer
> ju bara till med problem. Blir man inte
> ihjälbiten av en varg så får man salmonella av
> en grillad kyckling. Vi skulle klara oss jättebra
> på proteinpulver och potatis. Ekosystem är för
> idoter.

Låter väl OK, men ge mig bara ett piller som håller mig vid liv så är då jag nöjd. Potatis är jag inte så förtjust i :D

[OT] Fredagsot!
Jag kände att nedstående förslag var för bra för att inte spridas till en vidare skara. Tänk att få svara på frågande, höjda ögonbryn när man kommer till jobbet med ett "jag fick guld-snooze imorse"!

Guld-Snooze

Istället för Lotto och Bingolotto och Postkodsmiljonären och Trisslotter och Keno och allt sånt så borde de införa en grej jag kallar Guld-Snooze.
Man ligger där på morgonen och vill inte kliva upp, den tanke man har i sitt förvirrade sömndruckna huvud är -"Hjulet snurrar bara om hamstern springer", och man anar att det betyder nåt viktigt men man förstår inte. Och man trycker naturligtvis på snooze på sin väckarklocka. Då, om man har tur, så plingar det till och en behaglig röst säger -"Du har vunnit Guld-Snooze, sov gott".
Detta betyder att man vunnit FYRA gratistimmar så att man kan sova ut och äta en stillsam frukost. Automatiskt så går det ut meddelande till ens arbetsgivare om att man kommer senare och att merkostnaden betalas av Svenska Spel och TV4.
Det vore nåt.

http://www.slowfat.com/pblog.php
Edit: Länk till orginalide'n

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Fredagsot!
Calle F skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är säkert fler som skadar sig varje år
> pga
> > Martin Timell än vad det är som skadar sig
> pga
> > varg.
>
> Inga människor skadas väl av varg? Att fåren
> skulle använda cirkelsåg är knappast troligt...
> ;D

Nää dom har slutat med cirkelsåg och övergått till spikpistol...

=P

[OT] Fredagsot!
Iron man pasta

För 4 personer
Tar 15 minuter
Passar bra efter träning

Du behöver:
300 g pasta, gärna fullkorn
300 g fryst, hackad spenat
2,5 dl crème fraiche eller sojagrädde
2 grönsaksbuljongtärningar eller 3 msk grönsaksfond från flaska
2 pressade vitlöksklyftor
Svartpeppar
Örtsalt
Parmesan eller fetaost

Gör så här:
1. Koka pastan enligt anvisningarna på paketet.
2. Blanda under tiden spenat, crème fraiche, buljongtärningar, pressad vitlök och lite peppar i en kastrull och låt spenaten tina under omrörning.
3. Smaka av såsen med lite örtsalt. Såsen är färdig när spenaten tinat och såsen kokat upp. Rör om noga så att buljongen löser sig om du använder buljongtärningar.
4. Servera med riven parmesan eller tärnad fetaost.

Bilagor

• pasta170.jpg
    pasta170.jpg
    11.3 KB · Besök: 39
[OT] Fredagsot!
bigmollo skrev:
> Man borde egentligen döda alla djur. De ställer
> ju bara till med problem. Blir man inte
> ihjälbiten av en varg så får man salmonella av
> en grillad kyckling. Vi skulle klara oss jättebra
> på proteinpulver och potatis. Ekosystem är för
> idoter.

Lite bättre att först döda alla människor.....
För vem ställer till med mest problem?

Förresten är människan också ett djur om vi ska vara noga.

Att sedan vissa (troende) inte håller med är en helt annan fråga.

/Fedde

[OT] Fredagsot!
har ju tänkt köra med flätade ekrar, finns det någon formel jag kan använda för att räkna ut längden på respektive eker ?.

hur som helst..Jo den har jag hittat, men då är det parvis osså är mina kablar gul röd svart svart (vad kan det vara ?) gissa om man blir förvirrad när vitt är rött, grönt är svart rött är också svart och svart är gult ^_^ ..

[OT] Fredagsot!
I år kommer jag köpa utsläppsrättigheter för koldioxid till mina nära och kära. I skrivande stund kommer beviset tyvärr i form av ett elektroniskt dokument som du själv får skriva ut och ge bort, vilket känns lite blekt och oäkta. Jag har varit i kontakt med SNF och de lovar att ett färdigtryckt värdbevis kommer att finnas att beställa från 1 december.

http://skarv.snf.se/snf/co2/index.asp

Det kan knappast finnas ett bättre sätt att på ett marknadsekonomiskt vis dra sitt strå till stacken. Att man dessutom får ge bort en originell julklapp i tider med löpsedlar som varnar för dödsklimatchocker är bara en bonus.

[OT] Fredagsot!
fedde skrev:
> Lite bättre att först döda alla
> människor.....

Först? Nån jävla fördel av att kommit på den här massutrotning måste vi väl ändå få? Jag föreslår av vi börjar med att döda fästingar, sedan mygg och knott, efter det hästar, grisar och pepparkakor.

Sen super vi ihjäl hela människorasen. Då kommer alla dö glada, eller åtminstone tro dom är glada.

[OT] Fredagsot!
nästan så jag köper rättigheten till ett ton i julklapp till mina svärföräldrar som bryr sig otroligt mycket om miljön, men samtidigt kör runt i en av BMW:s värstingmodeller.

[OT] Fredagsot!
Åt precis en findus wok prawn indonesia med nudlar till. Riktigt imponerad av smaken på räkorna och krispigheten i grönsakerna. Detta i kontrast med euroshoppers wok iaf =)

[OT] Fredagsot!
Akta dig för olika färger! Detta står på sidan:

"Observera att jag för tydlighetens skull använt fyra färger. Min erfarenhet är dock att svart rakt igenom låter bättre än om du kör t ex svart och rött som är lättare att fläta... (man ser lättare om man flätar fel!)

Varför? Vet inte! Det börjar pratas om att det sker hopp av elektroner mellan ledare och isolationsmaterial. Olika färger består givetvis av olika materia. Sålunda används ofta kol för att färga svart. Kanske är det de olika färgpigmenten som påverkar olika..."

Du skall tvinna spännings klablarna i datorn! VARFÖR?

[OT] Fredagsot!
Tja!

Jag har hört att om man kladdar silicon på ekektroniska kretsar och sånt så kan det bli krypströmmar igenom siliconet. Jag har ju tillexempel tätat min telefon med silicon och då har jag ju kladdat lite direkt på kretsar och sånt. Hittils har jag inte märkt nåt konstigt.

Nu tänkte jag isolera lite annan elektronik mot vädret makter och att baka in att i silicon verkar ju vara ett rätt bra skydd. Om det inte vore för krypströmmarna då... Men... blir det sånna?

Stalle

PS. Ni som bara hade tänkt att gissa... Tack... men gissa kan jag göra själv. Tack på förhand! DS.

[OT] Fredagsot!
Saxat från NE:

silikon [-ko:´n] (eng. silicone, av silicium), samlande benämning på olika typer av polysiloxaner. Silikoner har den allmänna formeln [4SiR24O4]n (R kan t.ex. vara en metyl- eller fenylgrupp), och är alltså uppbyggda av kisel-syrekedjor. Silikoner ingår i olika kommersiella typer av material, från silikonolja och silikonfett (lågmolekylära) till silikongummi och silikonplast (högmolekylära). Silikonerna utmärks av mycket god värme- och väderbeständighet samt elektrisk isoleringsförmåga. De är vidare kraftigt vattenavvisande och kemiskt beständiga samt stöts inte bort av kroppen vilket utnyttjas inom medicinen, t.ex. vid framställning av konstgjorda hjärtklaffar.

silikongummi, gummi som baseras på polydimetylsiloxan. Silikongummi kan användas över ett större temperaturområde än någon annan gummityp, från -100 °C till +250 °C. Bland nackdelarna märks dåliga mekaniska egenskaper jämfört med naturgummi och begränsad oljebeständighet. Ett speciellt användningsområde för silikongummi är kabelisolation inom bl.a. försvaret eftersom gummiisolationen vid brand bryts ned till kiseldioxid, som fortfarande isolerar. Silikongummi stöts inte bort av kroppen och används därför flitigt inom kirurgin som broskersättning och som mjukdelar i öron och näsa. Bröstproteser kan bestå av silikonkapslar fyllda med mjuk silikongel eller numera oftast natriumkloridlösning.

Vilket ju säger att RENT silikon inte leder ström. Skulle inte förvåna mig om det finns något billigt skit som är ämnat att enbart täta med som har nån sorts tillsats som ger upphov till nån sorts krypström.

MVH

[OT] Fredagsot!
Se upp !!!
De flesta silikontätningsmedel i handeln avger ättiksyra vid härdningen - kan knappast vara det bästa för elektronik. (gamla bilar man tätat rostar duktigt..)
Se till att få tag i något utan ättiksyra.

[OT] Fredagsot!
det där är kylpasta, som man kladdar mellan nånting som blir jävligt varmt och dess kylfläns.

det torkar inte som vanligt silikon, så det är nog inge vidare att väderskydda med..

[OT] Fredagsot!
Synd att jag inte kommer ihåg vad silikonet heter som vi har och använder på jobbet. Vi använder det till att skydda elektronik mot fukt/vatten.

<http://www.haglofsweden.com/products/Mantaxcomputer/index.asp>

[OT] Fredagsot!
>tror du att du kan kolla vad det är för nåt ni använder?

Japps.. jag återkommer (via PM) till dig på tisdag med mer info. Det är huvudsakligen tre sorters silikon vi använder. En grå och två transparenta varianter där en är lite trögflytande och den andra mycket lättflytande, som modellplansfärg ungefär.

[OT] Fredagsot!
cerro skrev:
> Blodpudding och lingonsylt är gott.

precis vad jag åt till middag, och tänkte föreslå.

första gången jag åt blodpudding sen jag flyttade hemifrån!

[OT] Fredagsot!
Blodpalt med stekt fläsk och lingonsylt... apropå blodmat och mattips rent allmänt eftersom det är sen kväll.

Dags att gräva upp julbordstråden snart... som spårade ur till surströmming osv... :)

[OT] Fredagsot!
Tror inte att stalle har förväxlat dessa även fast han skriver silicon. Kisel är metalliskt och har en smälttemp på ~1960°C så de är ingenting man "kladdar runt med på elektroniska kretsar" =)

[OT] Fredagsot!
Värmeledande kiselpasta används för att kladda på kylflänsar som monteras på transistorer och andra halvledare som behöver kylas. Det förklarar missförståndet med "kladda runt..."?

/Leo

Tillbaka
Topp