Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
”Det där är en Ibanez”Men hade du fendrarna ute eller inne?
Grattis. Själv tog jag en promenad på lunchen och i helgen skall riggen ner.
För egen del hade jag tänkt plocka upp båten i helgen men den ihållande och byiga sydvinden satte stopp för det. Måste ut på ganska öppet vatten för att komma till viken där rampen finns och det hade nog blivit lite väl spännande. Får sikta på nästa.
Nu ser ni ju ut att köra lugnt, men annars ska man alltid sova med fötterna förut under gång. Går det snabbt och man råkar få stopp av någon anledning (dyker i en vågdal eller till och med råkar gå på) finns det risk att man skadar nacken om man ligger med huvudet förutTestpatrullen provade sovmöjligheterna. Går uppenbart att sova även när båten kör...
Visa bilaga 517497
Visa bilaga 517498
En anledning till att vi inte kan ha mycket bredare båt än vi har är att det är väldigt tajt att backa upp mellan garaget och häcken. Ett alternativ vore att köra den runt huset, om vi skogade lite på en stor rhododendron.Som att vi måste bredda infarten till tomten för att kunna manövrera in släpet.
Om du inte vill runda Svartklubbens fyr (exempelvis dåligt väder) ska det inte vara några problem att ta båtmännens prickade led från lotsstationen, bara du håller dig på rätt sida prickarna.Nu var det "nästa"....
/Johan
Välkommen tillbaka!Sjösatte vår Beason 311 tidigare i veckan. Vi köpte den hösten 2020, så nu stundar andra säsongen. Dominanten är såld. Äntligen full ståhöjd, en riktig toa och en riktigt styv båt. Inför säsongen har vi investerat i en ny fock för att konvertera till självslående. Att veva runt en stor genua tröttnar man snabbt på i en trång skärgård. Båten är en av de sista som byggdes av modellen, i mitten av 80-talet, och är i fint skick. Motor bytt till en stark rackare i mitten av 00-talet. 311 skiljer sig från Beason 31 genom att ha partialrigg i stället för masthead.
Tyvärr är en spridare trasig och det är ett helvete att få tag i en ersättare. Inte för att den inte finns, utan för att företaget som säljer dem är dysfunktionellt. Flera månader av kontakter via mejl och telefon, redan betald faktura och ändå ingen ny spridare i sikte. Får hoppas vi kan masta på innan midsommar...
Sjösatte vår Beason 311 tidigare i veckan. Vi köpte den hösten 2020, så nu stundar andra säsongen. Dominanten är såld. Äntligen full ståhöjd, en riktig toa och en riktigt styv båt. Inför säsongen har vi investerat i en ny fock för att konvertera till självslående. Att veva runt en stor genua tröttnar man snabbt på i en trång skärgård. Båten är en av de sista som byggdes av modellen, i mitten av 80-talet, och är i fint skick. Motor bytt till en stark rackare i mitten av 00-talet. 311 skiljer sig från Beason 31 genom att ha partialrigg i stället för masthead.
Tyvärr är en spridare trasig och det är ett helvete att få tag i en ersättare. Inte för att den inte finns, utan för att företaget som säljer dem är dysfunktionellt. Flera månader av kontakter via mejl och telefon, redan betald faktura och ändå ingen ny spridare i sikte. Får hoppas vi kan masta på innan midsommar...
Nä, vår köptes på Tjörn, för lite drygt 130.Fin skuta!
Är den i Skåne som du köpt för '99?
Vi köpte den från strax söder om, i Rönnäng.Tjörn!
Somrarna 69-79... Bleket. ?
Som sagt, välkommen tillbaka!Sjösatte vår Beason 311 tidigare i veckan. Vi köpte den hösten 2020, så nu stundar andra säsongen. Dominanten är såld. Äntligen full ståhöjd, en riktig toa och en riktigt styv båt. Inför säsongen har vi investerat i en ny fock för att konvertera till självslående. Att veva runt en stor genua tröttnar man snabbt på i en trång skärgård. Båten är en av de sista som byggdes av modellen, i mitten av 80-talet, och är i fint skick. Motor bytt till en stark rackare i mitten av 00-talet. 311 skiljer sig från Beason 31 genom att ha partialrigg i stället för masthead.
Autocorrect? Jag fixade till det åt dig....Maxi 95 har jag seglat på.
Någon med erfarenhet av Biltemas färgborttagning eller bottenfärger?
/Martin
Det finns många problem med att rekommendera bottenfärger.Någon med erfarenhet av Biltemas färgborttagning eller bottenfärger?
/Martin
Lite mer avancerat svar än jag tänkt mig. Det är klart att jag är medveten om de här nyanserna. Vad jag är mer intresserad av är eventuella varningar typ "verkningslös smörja" eller "vill inte flyta ut utan ger en grov yta".Det finns många problem med att rekommendera bottenfärger.
1. Lokala påväxtförhållanden varierar oerhört. Det handlar om lokal salthalt (utflöde från bäckar och älvar minskar salthalten markant en bra bit från mynningen), hur ljuset ligger på, hur djupt det är, vilka arter som finns i området. Så det som funkar för en person i en hamn några sjömil bort kan vara verkningslöst i hamnen man själv har båten i.
2. Det är stora variationer i hur mycket det växer från år till år. Så det som funkade förra året kanske inte alls funkar i år.
3. På grund av reglerna kring biocider i bottenfärg kan sammansättningen ändras från år till år, utan att det är särskilt uppenbart för konsumenten. Risken är förmodligen ännu större för färger som är av "eget märke", som t ex Biltema, eftersom de även kan byta leverantör från år till år. Köper man från Hempel eller International är det åtminstone deras egna produkter, så variationen är sannolikt betydligt lägre. Det betyder inte att Biltema har dålig färg, bara att den är svårare att jämföra mellan år.
Aha! De mekaniska egenskaperna är kanske enklare att svara på. De är ju oberoende av var båten är belägen. Jag är bara så van vid att frågor om bottenfärg handlar om hur effektiva de är mot påväxt, att jag svarade lite på autopilot...Lite mer avancerat svar än jag tänkt mig. Det är klart att jag är medveten om de här nyanserna. Vad jag är mer intresserad av är eventuella varningar typ "verkningslös smörja" eller "vill inte flyta ut utan ger en grov yta".