[OT] Happys båtforum

[OT] Happys båtforum
För egen del hade jag tänkt plocka upp båten i helgen men den ihållande och byiga sydvinden satte stopp för det. Måste ut på ganska öppet vatten för att komma till viken där rampen finns och det hade nog blivit lite väl spännande. Får sikta på nästa.

Nu var det "nästa" och betydligt bättre förhållanden. Grått och lite regn men nästan vindstilla.
Rutten
säsongsavslut.PNG

Puttrar ut från bryggan
20211009_131430.jpg

Rundar Svartklubben
20211009_132150.jpg

In mot rampen (7 knop i Backbyfjärden)
20211009_133030.jpg

Lite pyssel innan presenningen åker på
20211009_162256.jpg

/Johan

[OT] Happys båtforum
När våra var riktigt små, mindre än sådär, så var tryggaste stället att lägga dem om man ville veta att de skulle somna bredvid motorn under gång i segelbåten. Slog aldrig fel. (motor under bordet inne i båten)

[OT] Happys båtforum
Haha, ja. I år är första året våra två minsta inte somnar ALLTID i båten. Även fast vi oftast bara kör 10-15 min till närmaste stranden..

[OT] Happys båtforum
Testpatrullen provade sovmöjligheterna. Går uppenbart att sova även när båten kör...

Visa bilaga 517497
Visa bilaga 517498
Nu ser ni ju ut att köra lugnt, men annars ska man alltid sova med fötterna förut under gång. Går det snabbt och man råkar få stopp av någon anledning (dyker i en vågdal eller till och med råkar gå på) finns det risk att man skadar nacken om man ligger med huvudet förut

[OT] Happys båtforum
Som att vi måste bredda infarten till tomten för att kunna manövrera in släpet.
En anledning till att vi inte kan ha mycket bredare båt än vi har är att det är väldigt tajt att backa upp mellan garaget och häcken. Ett alternativ vore att köra den runt huset, om vi skogade lite på en stor rhododendron.
Angående frost, så har vi alltid tagit upp innan det inträffar. Dock står den kvar i carporten i väntan på att någon gör något.

[OT] Happys båtforum
Deras bottenfärg har vi kört på snurrebåten några år. Räcker i princip två säsonger om man skrapar lite på botten någon gång på mitten av andra sommaren.
(västkustfärgen i gbg skärgård)

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Sjösatte vår Beason 311 tidigare i veckan. Vi köpte den hösten 2020, så nu stundar andra säsongen. Dominanten är såld. Äntligen full ståhöjd, en riktig toa och en riktigt styv båt. Inför säsongen har vi investerat i en ny fock för att konvertera till självslående. Att veva runt en stor genua tröttnar man snabbt på i en trång skärgård. Båten är en av de sista som byggdes av modellen, i mitten av 80-talet, och är i fint skick. Motor bytt till en stark rackare i mitten av 00-talet. 311 skiljer sig från Beason 31 genom att ha partialrigg i stället för masthead.

Tyvärr är en spridare trasig och det är ett helvete att få tag i en ersättare. Inte för att den inte finns, utan för att företaget som säljer dem är dysfunktionellt. Flera månader av kontakter via mejl och telefon, redan betald faktura och ändå ingen ny spridare i sikte. Får hoppas vi kan masta på innan midsommar...

[OT] Happys båtforum
Sjösatte vår Beason 311 tidigare i veckan. Vi köpte den hösten 2020, så nu stundar andra säsongen. Dominanten är såld. Äntligen full ståhöjd, en riktig toa och en riktigt styv båt. Inför säsongen har vi investerat i en ny fock för att konvertera till självslående. Att veva runt en stor genua tröttnar man snabbt på i en trång skärgård. Båten är en av de sista som byggdes av modellen, i mitten av 80-talet, och är i fint skick. Motor bytt till en stark rackare i mitten av 00-talet. 311 skiljer sig från Beason 31 genom att ha partialrigg i stället för masthead.

Tyvärr är en spridare trasig och det är ett helvete att få tag i en ersättare. Inte för att den inte finns, utan för att företaget som säljer dem är dysfunktionellt. Flera månader av kontakter via mejl och telefon, redan betald faktura och ändå ingen ny spridare i sikte. Får hoppas vi kan masta på innan midsommar...
Välkommen tillbaka!

[OT] Happys båtforum

Fin skuta!

Är den i Skåne som du köpt för '99?

[OT] Happys båtforum

Som sagt, välkommen tillbaka!
Kanske läge att justera signaturen?:sneaky::giggle:

[OT] Happys båtforum
Sen har förstås båten en del nackdelar.

Den största, som den delar med många samtida konstruktioner, är att den ritats efter de idiotiska IOR-mätreglerna och därför har en extremt smal akter. Dels ger det väldigt dåliga innerutrymmen i den aktre delen av båten, där en lika stor båt men med bred akter skulle kunna få plats med en avskild akterkoj. Dels ger det ett kraftigt motstånd i vattnet, eftersom uppsvepet är så kraftigt. Vid motorgång, där det nog märks mest, är akterspegeln (som är liten och högt upp) delvis under vatten redan vid ca sex knop och fören pekar i vädret. Båten skulle behöva trimplan...

En annan, som tyvärr också är vanlig på alla möjliga båtar från tiden, är det trånga motorutrymmet. En båtmodell vi hade på vår "shortlist" var Maxi 95, och den har ju en fantastisk motorplacering, under salongsbordet. Total motoraccess från alla vinklar utan skott och annat som blockerar. Men man kan inte få allt. Jag är glad att slippa rak axel också...
Ett framtida projekt blir att flytta alla filter och kylvattenpumpen (det ska visst finnas ett konverteringskit för ändamålet) till fronten, så det går att byta enkelt och snabbt.

Senast ändrad:
[OT] Happys båtforum
Någon med erfarenhet av Biltemas färgborttagning eller bottenfärger?

/Martin
Det finns många problem med att rekommendera bottenfärger.
1. Lokala påväxtförhållanden varierar oerhört. Det handlar om lokal salthalt (utflöde från bäckar och älvar minskar salthalten markant en bra bit från mynningen), hur ljuset ligger på, hur djupt det är, vilka arter som finns i området. Så det som funkar för en person i en hamn några sjömil bort kan vara verkningslöst i hamnen man själv har båten i.
2. Det är stora variationer i hur mycket det växer från år till år. Så det som funkade förra året kanske inte alls funkar i år.
3. På grund av reglerna kring biocider i bottenfärg kan sammansättningen ändras från år till år, utan att det är särskilt uppenbart för konsumenten. Risken är förmodligen ännu större för färger som är av "eget märke", som t ex Biltema, eftersom de även kan byta leverantör från år till år. Köper man från Hempel eller International är det åtminstone deras egna produkter, så variationen är sannolikt betydligt lägre. Det betyder inte att Biltema har dålig färg, bara att den är svårare att jämföra mellan år.

[OT] Happys båtforum
Det finns många problem med att rekommendera bottenfärger.
1. Lokala påväxtförhållanden varierar oerhört. Det handlar om lokal salthalt (utflöde från bäckar och älvar minskar salthalten markant en bra bit från mynningen), hur ljuset ligger på, hur djupt det är, vilka arter som finns i området. Så det som funkar för en person i en hamn några sjömil bort kan vara verkningslöst i hamnen man själv har båten i.
2. Det är stora variationer i hur mycket det växer från år till år. Så det som funkade förra året kanske inte alls funkar i år.
3. På grund av reglerna kring biocider i bottenfärg kan sammansättningen ändras från år till år, utan att det är särskilt uppenbart för konsumenten. Risken är förmodligen ännu större för färger som är av "eget märke", som t ex Biltema, eftersom de även kan byta leverantör från år till år. Köper man från Hempel eller International är det åtminstone deras egna produkter, så variationen är sannolikt betydligt lägre. Det betyder inte att Biltema har dålig färg, bara att den är svårare att jämföra mellan år.
Lite mer avancerat svar än jag tänkt mig. Det är klart att jag är medveten om de här nyanserna. Vad jag är mer intresserad av är eventuella varningar typ "verkningslös smörja" eller "vill inte flyta ut utan ger en grov yta".

Ingen erfarenhet av färgborttagningen? Förr eller senare behöver jag göra ett omtag vad gäller bottenfärg och skulle vilja avlägsna all gammal färg. Något som löser upp bottenfärgen men inte underlaget vore käckt. (I år hinner jag nog inte.)

För egen del har jag testat Biltemas 2-komponent klarlack och fann den vara helt OK. Det var förra året så jag vet inget om långtidsegenskaperna.

Appropå International så hade vi en kemistkamrat som jobbade där när vi byggde båtarna. Det var himla käckt :-) Han blev inte långvarig där bl.a. för att han inte stod ut med hur hänsynslöst man skörtade upp privatkunder :-(

/Martin

[OT] Happys båtforum
Lite mer avancerat svar än jag tänkt mig. Det är klart att jag är medveten om de här nyanserna. Vad jag är mer intresserad av är eventuella varningar typ "verkningslös smörja" eller "vill inte flyta ut utan ger en grov yta".
Aha! De mekaniska egenskaperna är kanske enklare att svara på. De är ju oberoende av var båten är belägen. Jag är bara så van vid att frågor om bottenfärg handlar om hur effektiva de är mot påväxt, att jag svarade lite på autopilot...

Vad gäller havstulpaner, som på västkusten är det största bekymret, kan man nog utgå från kopparhalten i första hand. Biltemas västkustfärg har 13 procent, vilket är i undre halvan av de godkända västkustfärgerna. Koppar är dyrt, så det spelar säkert in en del. Högst kopparhalt av de självpolerande färgerna har International Micron Superior med 32 procent, som jämförelse (Hempel Mille Xtra har ännu högre, men säljs inte längre, trots att den finns på listan över godkända färger för 2022).

Färgborttagning handlar väl mest om att matcha lösningsmedel med färgen som sitter på. Läs produktsäkerhetsbladet och jämför med motsvarande för färgen som använts. Sen löser nog alla det mesta i färgväg ändå, men kanske olika snabbt.
Själv skulle jag välja att skrapa om jag skulle ha bort gammal färg. Jag har sett färgborttagning med lösningsmedel demonstreras och det är sjukt tidsödande och går ändå inte riktigt på djupet. Gissar på en arbetsvecka eller mer för att få en 30-fotare ren under. Skrapa går förmodligen på 1-2 dagar, men med större fysisk arbetsinsats.

[OT] Happys båtforum
Ta bort gamla bottenfärgen är något jag borde ge mig på. Båten var inte nymålad när vi köpte den och nu går den in på sin tredje säsong i vår ägo. Bottentvättar några gånger per säsong istället, mindre tidsödande och billigare än att måla - eftersom vi har en tvätt fem minuter bort. 700 kr för tre gånger tror jag det kostar.

[OT] Happys båtforum
Självpolerande färg är inte aktuellt för jag misstänker att den inte gillar sju mil trailertransport till sjösättningen.

Jag skall ta och provskrapa lite någonstans för att se hur min färg tar det.

De båttvättar jag sett är inte kompatibla med min båt. Jag brukar skrubba rent några gånger för hand under andra halvan av säsongen. Det märks rätt tydligt på segelegenskaperna om det inte är rent under. Det är inte omöjligt att 'omtaget' slutar med att jag målar på något som är lättskrubbat och slitstarkt.

/Martin

Tillbaka
Topp