[OT] Happys symaskinstråd!

Danne K sa:
Efter att ha hängt på happyride i tio år så kommer här mitt första inlägg i en tråd :)

Jag är nu klar med att sy mina bikepackingväskor till min MTB.
Styrväskan och sadelväskan sydde jag redan förra året till min första bikepackingtur.
Film från den turen finns här
för den som är intresserad. (tyvärr så är kvaliteten inte så bra)

Innan jag sydde väskorna så Googlade jag runt och studerade andra väskor som finns att köpa och plockade idéer från flera som jag sen kombinerade till väskor som passar mig och min utrustning.

Oerhört imponerad! Och väldigt nyfiken, hur fäster väskorna på framgaffeln?

Köpte mig en Husqvarna 2000 på loppis för 100:-.

20180517_180205.jpg

Efter olja och rengöring så syr den raksöm elegant men tyvärr så är den fasta kammen som ger sicksack spräckt vilket tydligen är ett vanligt fel på husqvarna 2000, delen kostar 500:- så det blir fortfarande en billig maskin men det är värt att kolla upp vid ett eventuellt köp. Jag har hitintills bara använt den till att sy dynor till en båt i konstskinn och det klarar den bättre än frugans modernare maskin från husqvarna från början av 2000-talet.

inredning.JPG

Nästa projekt blir att sy ett enklare hamnkapell, återstår att se hur bra den klara kapellduk det borde inte vara så mycket värre än konstskinnet.

Om du inte vill lägga pengar på en ny kam, eller om din maskin är en tidig varant där den reservdel som säljs nu inte passar, så kan du försöka laga den gamla.

Anledningen till att den spricker är att plasten krymper, så för att få en fungerande lagning behöver du lossa själva plastkammen från röret den sitter på. Troligen kommer den då att spricka på minst ett ställe till.

När du har kammen separerad från axeln håller du ihop den, t.ex. med en slangklämma, och slipar eller brotschar upp hålet så att den åter igen passar på axeln.

Därefter avfettar du alla delarna ordentligt och limmar ihop det hela med epoxylim, med kammen vriden till rätt position så att skåran i röret linjerar med ett av dom tre ställen där den högsta punkten på båda kammarna sammanfaller.

Det blir inte lika bra som en ny kam, och det är inte säkert att det lyckas, men den gamla kammen är ändå oanvändbar så du har inte direkt något att förlora på att göra ett försök!

niner sa:
Danne K:
Grymt snyggt!
Tack!

Jonatan F sa:
Oerhört imponerad! Och väldigt nyfiken, hur fäster väskorna på framgaffeln?
Tack. Jag tillverkade hållare av aluminium, https://www.bauhaus.se/plattjarn-gah-alberts-40x3mm-1m.html?nosto=nosto-other-purchases, som jag bockade och skar/borrade/filade ut lite spår i.
Dessa har jag fäst i gaffleln med slangklämmor.
Väskorna är sydda med en liten ficka upptill, på baksidan, som träs över hållaren sen finns två kardborreband på baksidan som går runt hållare och gaffelben. Sen så går den främre remmen ner genom ett spår i hållaren och sen upp till spännet.

Vet inte om jag ska lägga upp en massa bilder på hållarna i den här tråden. Kanske får starta en ny tråd för att visa lite detaljer.
Men här http://www.bikepacking.com/gear/many-things-sack-review/ kan du se ungefär hur jag gjort väskorna då jag typ har kopierat av efter dessa bilder :)

Jag var i alla fall iväg på en första tur, med alla väskorna, nu i helgen och väskor på gaffeln fungerade mycket bra. Även resten av väskorna var bra, men jag ska nog göra lite ändringar på vissa av dem.

En film från turen kommer nog upp på min youtubekanal så småningom
Det kan ta ett tag beroende på hur mycket tid jag får över till redigeringen.

Är det någon som sytt ihop enklare påsar för hjul? Tänker mig en stor påse med en enkel dragsko - gigantisk gympapåse helt enkelt :).

Jag har aldrig sett hjulpåsar IRL, dom kanske måste vara vadderade? Behovet är att skydda bilen från smutsiga LVG-hjul och för förvaring i garaget.

Som vanligt är det säkert billigare att köpa färdigt men inte lika kul...

/A

Jag när en dröm om att sy ihop en sadelväska till min Brooks-sadel, och tänkte att vaxad canvas vore perfekt. Tyvärr är familjens symaskin kaputt, så jag har tänkt kolla på en ny (eller ja, beggad gammal såklart). Vilken maskin ska man ha om man ska sy i grov canvas? Funkar Husqvarna 2000 eller är den för klen?

Jag har ingen aning (vet bara att min 80-90tals Huskvarna är bra. Men finns en del skrivet några sidor bak i denna tråd om vilka maskiner som är bra att leta efter :)

Fick åka till svärmor och låna hennes symaskin då vår gamla maskin inte har stretchsöm. Kan vara bra att köpa en som har det om du behöver sy fast någon blöja som släppt i cykelbyxan.

thomaslundstrom sa:
Jag när en dröm om att sy ihop en sadelväska till min Brooks-sadel, och tänkte att vaxad canvas vore perfekt. Tyvärr är familjens symaskin kaputt, så jag har tänkt kolla på en ny (eller ja, beggad gammal såklart). Vilken maskin ska man ha om man ska sy i grov canvas? Funkar Husqvarna 2000 eller är den för klen?
Annars har Brooks sadelväskor i läder som matchar sadeln.

Miss Lycka 2.0 sa:
thomaslundstrom sa:
Annars har Brooks sadelväskor i läder som matchar sadeln.

Det vet jag, men det är inte en shopping-klåda som ska stillas, utan en skapardito.

Dr_Rydell sa:
Fick åka till svärmor och låna hennes symaskin då vår gamla maskin inte har stretchsöm. Kan vara bra att köpa en som har det om du behöver sy fast någon blöja som släppt i cykelbyxan.

Bra tips! Nu råkar det finnas en overlockmaskin i hushållet, så den kravställningen behövs faktiskt inte. Jag behöver inga speciella sömmar alls faktiskt, vanlig rak- och sicksack räcker fint.

Jag har en husqvarna 3600 ärvd stående. Det är 70 tal helt klart, orange och brun. :)

Den har flera olika stretchsömmar, så den har väl det som behövs.

Är den något att ha? Billigt skräp?

thomaslundstrom sa:

Min gröna HQ2000, 60-talare, med lågväxel och har inga problem med att sy igenom ett antal lager kapellväv till båt så det bör fungera.

Stervelo sa:
Jag har en husqvarna 3600 ärvd stående. Det är 70 tal helt klart, orange och brun. :)

Den har flera olika stretchsömmar, så den har väl det som behövs.

Är den något att ha? Billigt skräp?
Surfade runt lite, kallas workhose, inte behövs servas på 38 år, men det verkar sitta plastdrev i den, så det går väl stick i stäv med det där.

Mina nya foxshorts, baggy, stretchiga, hade en söm på ett blixtlås som gav upp på ett par månader. Orka reklamera en sån grej, de går att använda ändå.

Men, ska kolla om jag har "blixtlåsfoten", då går det ju lätt att sy.

Uppdatering: fick tag på en genomgången Bernina 1008. Mekanisk och enkel samt ska vara stryktålig.

Tänkt börja enkelt, med en verktygsrulle. Var köper man cordura billigt?

Jag köper tyg från extremtextil.de. Inte billigast och dyr frakt men skönt att kunna köpa många olika saker på ett ställe. De har ett galet utbud på det mesta.

(Annat än tyg köper jag dock ofta på knappcarlsson här i Gbg. Man får sponsra de lokala ;) )

Det blev en liten bit impregnerad bomullscanvas som ska få äran att bli första projekt. Sprang på en utförsäljning i närheten av triangelen, och det är svårt att motstå 50%-ig rabatt.

Först får jag be ödmjukast om ursäkt för allt jag tidigare skrivit om "elmopedsymaskiner" i den här tråden, jag borde givetvis ha lämnat mina kommentarer om t.ex. Husqvarna 2000-serien m.fl. "styggelser" på Happyeride istället, för att inte kränka någon "suominatipurist" som eventuellt skulle kunna känna sig omsydd i tjockare material...

Nu har jag i alla fall skaffat mig en symaskin som jag kan visa på det här forumet utan att behöva skämmas:
rnenharlandat.jpg

Gäller bara att komplettera med lite reservdelar till den, samt att det inte dyker upp några veganer som tar illa upp istället... :-)

Hehe! Shimano är ju det som står på elmotorn på min cy... Hrrmm... Jaja... Från det ena till det andra, det var väldigt fint cy...maskinsväder idag!? :-)

Campa är väl något man gör goda groggar av förresten?

Hela maskinen är en enda stor "grogg", men den har stått på ett skomakeri i Matfors utanför Sundsvall under mesta tiden av sin levnad och fått nya reservdelar vart efter. Det är en Adler 30-3, en föregångare till 30-7, som Adler knappt själva vill kännas vid, men den är rätt så lik en Singer 29K72 så det sitter en hel del Singerdelar i den, även frånsett att den råkar stå på ett Singerbord!

(Iofs. så står min tiotalet år äldre Rimoldi overlockmaskin också på ett Singerbord, jag tror att Singer helt enkelt var dom billigaste på bord på den tiden!)

Senast ändrad:
I ärlighetens namn så finns det väl lite Singer-DNA i alla symaskiner. :)

Tillbaks till ämnet. Vad är egentligen fackverket upptill till för?

Nåja, Singer var i och för sig ganska sena på "symaskinsbollen", dom kom in och vidareutvecklade efter att dom ursprungliga patenten gått ut, så det finns nog egentligen mer av andras DNA i Singers maskiner än det finns Singer-DNA i alla andra symaskiner! Men precis som med cyklar så har symaskiner funnits så länge nu så alla i branschen har lärt sig av varandra!

Det Singer var pionjärer på var massproduktion, och framförallt var dom först med att sälja konsumentprodukter på avbetalning, vilket nog får anses vara deras största "uppfinning" och tillsammans gjorde det att symaskinerna blev tillgängliga även för "vanliga människor", inte bara för industrin!

Dessutom var Singer otroligt bra på att ta till sig och förbättra andras konstruktioner!

Min gamla Rimoldi Overlock, till exempel, (till höger på bilden nedan) utvecklades (så vitt jag vet) av "Union Spezial" i slutet av 10-talet och kopierades av inte bara Singer (ursprungliga modell 81), Rimoldi, Adler, Pfaff m.fl, utan den kan fortfarande köpas i sitt grundutförande från Ryska, Indiska och Kinesiska tillverkare ca 110 år senare!

Singer vidareutvecklade sin maskin, så även om deras sista variant från 50-talet ( 81K73, till vänster på bilden nedan) ser väldigt lik ut vid en första anblick så är den betydligt snabbare, har differentierad matning och många andra finesser som ingen annan hade vid den tiden. (Kopior av även den säljs såklar också fortfarande av kineserna, fast den konstruktionen bara är 70 år gammal...

overlock.jpg

Om Singer eller någon annan var först med "skomakarmaskinerna" skall jag låta vara osagt, men Adlers första maskiner var i alla fall en kopia av Singers!

Aron sa:
Tillbaks till ämnet. Vad är egentligen fackverket upptill till för?

Alla skomakarmaskiner fungerar ungefär på samma sätt, dom har en horisontell roterande axel inuti den övre armen och en vipparm (fackverksarmen) ovanpå.

Drivningen, från fotpedal, (eller elmotor...) eller från handhjulet sker på högra sidan av den horisontella axeln. I alla fall dom med fotpedal har två olika remskivor för olika hastighet. Alla har möjligheten att sätta handhjulet direkt på axeln, till höger. och på dom avsedda för lite grövre material kan handhjulet även sättas via en vinkel- och reduktionsväxeln på framsidan, för att sy långsammare, men hjulet driver fortfarande på den horisontella axeln.

Remskivorna på högra sidan av maskinen har en kuliss, ett spår, på insidan, som driver den övre armens rörelse.

På den vänstra sidan av maskinen så är den övre armen kopplad direkt till nålstången, där nålen i sin tur är fastskruvad längst ner. På fackverksarmen sitter också trådåtdragararmen, som har en justeringsmekanism beroende på hur mycket tråden skall dras åt, vilket i sin tur beror på hur tjockt och hur hårt material som man syr i...
Dickpick.jpg

Nålstången drar också lite i mekanismen för att lätta på pressarfoten, och övertrådsspänningen.

Den horisontella axeln genom maskinen har också två funktioner, där den ena styr pressarfotens rörelse i höjdled genom en hävarm som löper på en excenter, och den andra driver via en kuliss det som heter "Drehwinkel" på kort och koncis Tyska, eller "Feed motion ring slide bar" på mer utförlig Amerikanska... En ring som via en hävarm ger pressarfoten sin rörelse i längsled. (Matningen sker helt genom att pressarfoten"kliver fram", det finns ingen matning underifrån!) Modernare maskiner har spiralfjäder för pressarfotstrycket.

Genom att drivningen av matningen sker via en ring kan man vrida pressarfotsmekanismen fritt, så maskinen kan mata i vilken riktning som helst. Tillsammans med den smala och långa friarmen gör det att man kan sy där det annars är svårt att komma åt. Hela idén med maskinen är att till exempel kunna sy fast en laglapp över stortån på ett par stövlar och liknande...

I friarmen nedtill finns en fram-och återgående kuggstång som vrider griparen som för övertråden runt undertrådsspolen, Griparen är alltså oscillerande, inte roterande som på moderna maskiner.

Maskinens baksida:
rnbaksida.jpg

Danne K sa:
Efter att ha hängt på happyride i tio år så kommer här mitt första inlägg i en tråd :)

Jag är nu klar med att sy mina bikepackingväskor till min MTB.
Styrväskan och sadelväskan sydde jag redan förra året till min första bikepackingtur.
Film från den turen finns här
för den som är intresserad. (tyvärr så är kvaliteten inte så bra)

Innan jag sydde väskorna så Googlade jag runt och studerade andra väskor som finns att köpa och plockade idéer från flera som jag sen kombinerade till väskor som passar mig och min utrustning.

Grymme!

Du har inga mönster som man skulle kunna få snylta lite på??

Funderar på om man kan börja sy i återvunnet tyg. Jag tycker att det tillför en utmaning som lockar. Men var får jag tag på tyg?

Valaffisher är ju väldigt bra som förstärkning och sådana har jag nu ett par.

Gamla reklamaffischer modell stor i galon ska vara bra men vet inte var jag kan få tag på gamla?

Kanske gamla segel? Vem kan ha sådant liggande?

Gamla fallskärmar är ju bra till hammockar etc men har frågat lokala fallskärmsklubbar och de hade inga.

Vet någon något?:) tacksam för svar!

Kul med återvinning! Gamla tält (alltså typ 60-tal scouttält) var en bra källa till kraftigt bomullstyg men tungt och inte så vattentätt. Gamla ryggsäck och ev tält kanske kan hittas på myrorna. (Militäröverskott var för också en möjlighet, jag tror det är för mkt business nu, så gillar jag inte militärmodet)

Markiser kan vara ngt om man hittar ett fräsch stycke. Överdrag till utemöbler är ibland i bättre väv.

När man skrotar sin gamla cykelhjälm tar man vara på remmar och spännen. Den kvalité är svår att köpa själv.

Gamla ryggsäckar som man slutat använda kan sys om eller slaktas på detaljer.

Tunnare syntetväv är svårare, syntet åldras inte riktigt med värdighet.

/A

katten sa:
Gamla ryggsäck och ev tält
...
myrorna
...
Markiser
& Överdrag till utemöbler är

cykelhjälm

Gamla ryggsäckar

Tunnare syntetväv är svårare, syntet åldras inte riktigt med värdighet.

/A

Myrorna med flera är bra. Tyvärr lite dyra i Gbg men har hittat många bra stuvbitar hos affärer som har någon hylla med tyg. Brukar finnas några stuvar som jag tror är tänkta till balklänningar men som fungerar fint till innertält mm.

Gamla ryggsäckar etc. Får jag redan från släkt och vänner. Sämre med tält. Borde kanske åka till en festival-ort dagen efter festival och fynda kvarlämnade tält...

Utemöbelöverkast ocj markisväv är guld! Svårt att hitta använt bara. Köper nytt på ikea och tygaffärer men det är inte återvinning :)

Tack för många bra tips. Många saker som jag förvisso har gjort tidigare men halvt glömt att en kan göra :)

Har en mönsterfråga.

Jag vill sy en väska med mellanvägg. Se schematisk bild. Jag kan dock inte för mitt liv lista ut hur jag ska få dit mellanväggen och fortfarande få alla sömmar "inuti" väskan. Alltså - i vanliga fall syr man ju och vränger sedan, då hamnar sömmarna "inuti" väskan. Men om jag syr de gröna sömmarna så och sedan vränger väskan kommer jag inte kunna komma åt att sy in den röda mellanväggen med min symaskin. Syr jag i den röda väggen först vet jag inte hur jag ska sy in den sista gröna väggen utan att sömmarna hamnar på utsidan.

Min enda lösning är att antingen sy för hand delvis vilket ju vore ok. Alternativet är att strunta i den röda väggen och sy den halvan som en påse (tänk kavajficka) men det duger inte för ändamålet.

Några tankar?:)

Det blå representerar dragkedjor

Bilagor

• IMG_7060.JPG
    IMG_7060.JPG
    170.5 KB · Besök: 141
Jonatan F sa:
Har en mönsterfråga.

Jag vill sy en väska med mellanvägg. Se schematisk bild. Jag kan dock inte för mitt liv lista ut hur jag ska få dit mellanväggen och fortfarande få alla sömmar "inuti" väskan. Alltså - i vanliga fall syr man ju och vränger sedan, då hamnar sömmarna "inuti" väskan. Men om jag syr de gröna sömmarna så och sedan vränger väskan kommer jag inte kunna komma åt att sy in den röda mellanväggen med min symaskin. Syr jag i den röda väggen först vet jag inte hur jag ska sy in den sista gröna väggen utan att sömmarna hamnar på utsidan.

Min enda lösning är att antingen sy för hand delvis vilket ju vore ok. Alternativet är att strunta i den röda väggen och sy den halvan som en påse (tänk kavajficka) men det duger inte för ändamålet.

Några tankar?:)

Det blå representerar dragkedjor

Nu killgissar jag, men det borde gå, halva delen hamnar liksom inuti sig själv. Nåla ihop något i skräptyg i halv skala och testa.

Jag blev trött nu. Spisen pajade häromdagen. Trefasuttag. Uttaget byttes av elektriker. Idag skulle dottern sy på dürkoppen. Hon satte i uttaget istället för spisen så som hon gjort tidigare. Maskinen lät men ville inte gå. Det kom rök från motorn och hon drog ur kontakten. Skall man anta att den börjat gå baklänges och nu har brunnit upp? :(
Den har en Huskvarnamotor.
Vore himla trist om den är sönder för den funkade fan perfekt. Hon skulle spola tråd och sa att den axeln försökte snurra åt fel håll jämfört med förut.

Hasse#7 sa:
Jag blev trött nu. Spisen pajade häromdagen. Trefasuttag. Uttaget byttes av elektriker. Idag skulle dottern sy på dürkoppen. Hon satte i uttaget istället för spisen så som hon gjort tidigare. Maskinen lät men ville inte gå. Det kom rök från motorn och hon drog ur kontakten. Skall man anta att den börjat gå baklänges och nu har brunnit upp? :(
Vore himla trist om den är sönder för den funkade fan perfekt. Hon skulle spola tråd och sa att den axeln försökte snurra åt fel håll jämfört med förut.

Man får gissa att din "elektriker" kopplat faserna i fel följd.
Nu e jag inte nån expert på varken el eller spisar, men antagligen går spisen på en fas åt gången på 240v (stora plattor har egen fas och de mindre delar på den 3e) medan din symaskin är 400V och sålunda känslig för att fasordningen är rätt.

Lövis sa:
Hasse#7 sa:

Man får gissa att din "elektriker" kopplat faserna i fel följd.
Nu e jag inte nån expert på varken el eller spisar, men antagligen går spisen på en fas åt gången på 240v (stora plattor har egen fas och de mindre delar på den 3e) medan din symaskin är 400V och sålunda känslig för att fasordningen är rätt.

Det är faktiskt en riktig och erfaren elektriker. Problemet ligger nog snarare i att han inte är erfaren nog att förutse att man drar bort spisen och kopplar in en gammal symaskin där. Slutsatsen med fel spänning för maskinen är mest logisk om allt inte är nån form av sammanträffande med annat fel. Antar att en motor som släpper rök är liktydigt med att själen lämnar kroppen och man får söka en "ny" motor. Det är väl orimligt att försöka laga den?

Kopplat som innan och 400V. Får leta fel efter matningskällan. Grejerna är ju gamla så vad som helst kan hända. Den är ju dotterns så mitt personliga kunnande är minimalt. Men det kanske måste öka nu vare sig jag vill eller inte.

Tillbaka
Topp