[ot] I september kommer jag att rösta på?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Allt handlar inte om skatt. Man plockade bort utlovade pengar. Stöld. Åter igen, "de kriminellas revansch"!
Här är pengarna jag hör talas om, via min mormor på 91 år: http://www.spfportal.se/index.php?o...-ater-svikna-&catid=82:spf-i-media&Itemid=130

Letar man sedan på"Pensionärerna svikna" kommer mer ursäkter till varför inte det är positivare besked i deklarationen. Flertalet kommer att bli besvikna.

Senast redigerad av en moderator:
Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> Allt handlar inte om skatt. Man plockade bort
> utlovade pengar. Stöld. Åter igen, "de
> kriminellas revansch"!
> Här är pengarna jag hör talas om, via min
> mormor på 91 år:
> http://www.spfportal.se/index.php?option=com_conte
> nt&view=article&id=1325:pensionaererna-ater-svikna
> -&catid=82:spf-i-media&Itemid=130
>
> Letar man sedan på"Pensionärerna svikna" kommer
> mer ursäkter till varför inte det är positivare
> besked i deklarationen. Flertalet kommer att bli
> besvikna.

Antar att man får ställa Göran mot väggen och fråga varför han inte betalade tillbaka.

Sedan gäller ju den andra frågan hur pensionerna utvecklas sedan pensionsreformen i början av 2000-talet. En reform som hela riksdagen ställde sig bakom. Den reformen bygger på att, dels de som är pansionärer nu får sina pensioner från de som jobbar. Och dels att de som jobbar nu sparar till sin egen pension i framtiden på ett mer rakt sätt. Än mer skäl att fler i Sverige jobbar alltså.

mankis skrev:
--------------------------------------------------
> Kommer att rösta för att bli av med den
> nuvarande regeringen som ger mig mer pengar
> trots att andra behöver dom bättre.

+1

zodah skrev:
> Alliansens politik syftar ju till att fler arbeten
> skall skapas samt att fler skall arbeta.

Tanken är ju god, men hur fungerar det i praktiken?

/Magnus

Snart är det inga som jobbar, när 50% av poliskåren går i pension. Det är på liknande vis på flera håll. Utanför hålls de oerfarna unga, som blir bidragsberoende, utslagna och allmänt smygkriminella istället för just bidragstagare med köpkraft.. Krasst sett.
Nu vill man istället höja pensionsåldern, samtidigt som sjukvården blir allt mera otillgänglig för normalavlönade. Hälsan körs i botten, familjer krisar ihop. Den strålande framtid är vår!

Nästa födkrok, blir att slå ner penningstinna vid deras små slott, kidnappa deras barn för försäljning till organmarknaden.

Sedan 1992 har det blivit 52000 färre sjukhusplatser (sängar) i Sverige. Per 1000 invånare har vi minst vårdplatser i västeuropa. Inte lätt att vara gammal och sjuk eller enbart sjuk idag.

smiley skrev:
> Sedan 1992 har det blivit 52000 färre
> sjukhusplatser (sängar) i Sverige. Per 1000
> invånare har vi minst vårdplatser i västeuropa.
> Inte lätt att vara gammal och sjuk eller enbart
> sjuk idag.

Det är mycket möjligt att det har blivit sämre men din jämförelse är inte relevant. Antalet sjukhussängar är inget bra mått på kvalitet.

Exempel: i Sverige görs titthålsoperation när blindtarm tas bort och patienten kan i regel åka hem efter någon dag. I andra länder görs operation på "gammalt" vis och patienten behöver stanna kvar på sjukhuset i många dagar.
Att i detta fall använda antalet sjukvårdsplatser som någon typ av mått på kvalitet är ganska dumt.

S, men måste läsa sätta mig in i några fler frågor.

Men en sak är fan i mig säker: jag vill byta stadsminister! Bort med Reinfeldt och hans cirkus.

Inte på något sätt dumt. Akutvårdsmottagningarna skickar hem människor som egentligen behöver vård och trots det ligger sjuka människor och trängs i korridorerna, så allt handlar inte om framsteg och effektivitet inom vården, det handlar för det mesta om brist på resurser.

Senast redigerad av en moderator:
Sam skrev:
> S, men måste läsa sätta mig in i några fler
> frågor.
>
> Men en sak är fan i mig säker: jag vill byta
> stadsminister! Bort med Reinfeldt och hans cirkus.

..och in med Mona då istället.. nej tack! Mona har inte kompetensen för att vara statsminister, Reinfeldt har det, slutdiskuterat alltså :)!

Brakastruten skrev:
> Allt handlar inte om skatt.

Jo, det är klart det gör. Sänkt skatt och ökade avdrag är det enda Viktiga.

Sen att avdragen gör att hantverkare tar högre priser, eller att jobbskatteavdrag kan hålla nere löner är det lite tystare om.

karlbertiljonsson5208.jpg

Fikasvettot skrev:
> Jo, det är klart det gör. Sänkt skatt och
> ökade avdrag är det enda Viktiga.
>
> Sen att avdragen gör att hantverkare tar högre
> priser, eller att jobbskatteavdrag kan hålla nere
> löner är det lite tystare om.

Äntligen!

Procent hit o dit är bara ett uselt bedrägeri. På liten lön gör ngn. procenthöjning ingen verkan. Inte skatten heller.. Det är illa redan nog.
Nej ta det kronor, så hörs det hur orimliga påslag de välavlönade ordnar åt sig! Ge samma antal kronor åt dem som verkligen arbetat! De utslitna, pensionerade och bespottade.

Brakastruten skrev:
> Procent hit o dit är bara ett uselt bedrägeri.
> På liten lön gör ngn. procenthöjning ingen
> verkan. Inte skatten heller.. Det är illa redan
> nog.
> Nej ta det kronor, så hörs det hur orimliga
> påslag de välavlönade ordnar åt sig! Ge samma
> antal kronor åt dem som verkligen arbetat! De
> utslitna, pensionerade och bespottade.

Löneökning och skatt, samt skattesänkning eller ökning räknar man ju av naturliga skäl i procent. Men du har ett annat, mkt bättre, system eller?

Dessutom har vi ju ett progressivt skattesystem i Sverige, vill du förändra det?

Om systemet fungerade, och vi var så humana som vi ibland hävdar, så skulle vi inte ha de orättvisor som vi ser. Nu får vi de lägst motiverade, på de arbeten som gäller människans alla stadier i livet: dagis, politiska beslutsfattare, bilverkstäder, sjukvård och åldringsvård. Det medan de med höga betyg, klipper vårt hår! Eller fiser i TV.

Bättre då, att de som är verkligt intresserade av ämnet som sådant, får jobba med just det. Istället för att det bara är pengarna som drar egoistiska klåpare till posterna? För de tar ändå inget ansvar! Yrkes-stoltheten har ersatts med egen budget.

Hur får vi de lägst motiverade att ta jobben? Går folk omkring och tänker "det där är jag helt ointresserad av, det jobbet tar jag"?

Fikasvettot skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förresten har jag aldrig fattat den där
> > historien. Fattades det 520 kr på notan? I så
> > fall spelade det väl ingen roll att den
> rikaste
> > inte dök upp till middagen. Eller fick de en
> nota
> > på 800 kr fast de nu var en man mindre?
> > Kan någon förklara?
>
> Ring Timbro och fråga var de gjorde av humorn och
> läsbarheten.
>
>
> Ta den här klassikern istället:
> Tre män går in på ett hotell. rummet kostar 25
> kronor. De ger receptionisten en tia var å han
> kommer tillbaka me fem kronor i enkronor.. Männen
> tar en krona var å låter receptionisten behålla
> två kronor i dricks.. Männen har alltså betalat
> nio kronor var (9 x 3 = 27) + 2 kr = 29. vart tog
> den sista enkronan vägen?

Männen har betalat 30 men skall bara betala 25. Alltså finns ett överskott om 5 att fördela. Männen tar 1 var och vi är således nere på 27. Receptionisten tar 2 och hotellet får 25. Alla nöjda.

Man kan också tänka att männen betalar 27 för något som kostar 25 och mellanskillnaden går till receptionisten.

Timbrohistorien får jag fortfarande inte ihop. Varför var notan 800 när de bara var 9 personer?

Magnus: De lägst motiverade, har redan från skolbänken slarvat bort betygen, och har inte annat att välja på än vårdskola, sängvägen eller något ungdomsparti! Sedan kan de glatt öla vidare, och hamna på löpsedlarna om krogmisshandel.
Eller så skolkar de bara från matten, och blir finansministrar. Tecknar bra avtal, som säkerställer minst dubbla ministerlönen medan de "söker" andra slöjobb i tjugo års tid. Tidningarna fortsätter sälja stort, trots bristande svenska, skapar mer irritation och vi får snart läsa om nya politikermord. Det görs film även av det, mot anhörigas önskan naturligtvis, varvid ngn.tungvig mutad advokat tar hem storkovan.

Lyckas man få omotiverade att städa, så kan man säkert finna någon bland dem, som är bättre lämpad att klippa hår, än en teoretiker med femmor i snitt är! Garanterat, finns det även utbildat folk, som kan tänka sig ett offentligt jobb? Så slipper vi näringsministerns pinsamma engelska..

Brakastruten skrev:
> Om systemet fungerade, och vi var så humana som
> vi ibland hävdar, så skulle vi inte ha de
> orättvisor som vi ser. Nu får vi de lägst
> motiverade, på de arbeten som gäller människans
> alla stadier i livet: dagis, politiska
> beslutsfattare, bilverkstäder, sjukvård och
> åldringsvård. Det medan de med höga betyg,
> klipper vårt hår! Eller fiser i TV.
>
> Bättre då, att de som är verkligt intresserade
> av ämnet som sådant, får jobba med just det.
> Istället för att det bara är pengarna som drar
> egoistiska klåpare till posterna? För de tar
> ändå inget ansvar! Yrkes-stoltheten har ersatts
> med egen budget.

Nu hänger jag inte med riktigt. Högt betyg betyder inte säkert att man gör ett bra jobb. Jag tror inte heller att de anställda inom vården har låg motivation (generellt). Läkare tjänar väldigt bra och har hög motivation.
Frisörer går det 13 på dussinet. Vilken klåpare som helst kan starta salong, precis som vilken klåpare som helst kan starta en byggfirma. har väldigt lite med betyg att göra. Min erfarenhet är snarare att frisörer inte är forskartypen direkt...
Det står alla fritt att välja yrke, jag vet inte hur många men vågar påstå att väldigt många faktisk jobbar med ngt de har ett visst intresse av. Dessutom kan man byta yrke - utbildningen är gratis i Sverige.

Ditt andra stycke får du gärna utveckla lite - jag hänger inte med där.

Sambandet med att ha ett stort intresse och därför vara bra på något tycker jag förvånansvärt ofta inte hänger ihop. Det underlättar ibland, men är absolut ingen garanti.

MagnusA skrev:
> Hur får vi de lägst motiverade att ta jobben?
> Går folk omkring och tänker "det där är jag
> helt ointresserad av, det jobbet tar jag"?

Ja, att det finns mängder av lediga jobb och inga som vill utföra dem är ett stort problem i Sverige.

zodah skrev:
> Frisörer går det 13 på dussinet. Vilken
> klåpare som helst kan starta salong, precis som
> vilken klåpare som helst kan starta en
> byggfirma. har väldigt lite med betyg att göra.
> Min erfarenhet är snarare att frisörer inte är
> forskartypen direkt...

Det har krävts höga betyg för att komma in på frisörutbildningar på gymnasiet. Inte för att det krävs kunskaper, utan för att det varit en populär utbildning och den urvalsmetod som använts har varit grundskolebetyget.

Tillgång och efterfrågan... Hur stor är marknaden för folk som vill klippa sig? Hur många kan klippa själv? Alltså stor marknad, många jobb.

Hur stor är marknaden för att betala folk för att cykla eller spela trummor? Liten. Färre jobb.

Varför "skapa" jobb för marknader som inte finns? Visst, mångfald, bla bla bla. Men det funkar inte i praktiken. Vill man skapa jobb måste man gå från andra hållet och skapa marknader som behöver dessa jobb. Då kommer jobben.

Fikasvettot skrev:
> zodah skrev:
> -----
> > Frisörer går det 13 på dussinet. Vilken
> > klåpare som helst kan starta salong, precis
> som
> > vilken klåpare som helst kan starta en
> > byggfirma. har väldigt lite med betyg att
> göra.
> > Min erfarenhet är snarare att frisörer inte
> är
> > forskartypen direkt...
>
> Det har krävts höga betyg för att komma in på
> frisörutbildningar på gymnasiet. Inte för att
> det krävs kunskaper, utan för att det varit en
> populär utbildning och den urvalsmetod som
> använts har varit grundskolebetyget.

Pricis det krävs knappast ngn akademisk examen för att jobba som frisör, som sagt inga forskartyper där, även om de iofs var duktiga i grundskolan.

Fikasvettot skrev:
> MagnusA skrev:
> -----
> > Hur får vi de lägst motiverade att ta jobben?
> > Går folk omkring och tänker "det där är jag
> > helt ointresserad av, det jobbet tar jag"?
>
>
> Ja, att det finns mängder av lediga jobb och inga
> som vill utföra dem är ett stort problem i
> Sverige.

Que? Vad har antalet lediga jobb med saken att göra? Frågan var ju hur nuvarande system ser till att de lägst motiverade söker de jobb som finns.

Svårt när de inte finns, helt enkelt.

Jag klipper mig själv. Inte svårare än att klippa ett får!
Det mesta går att göra, ifall man är noggrann och tar sig tid. Man vinner ingenting på att stressa upp tempot. En jakt efter luftstatistik, samtidigt som man drar undan fotfästet för överlevnaden.

MagnusA skrev:
> Que? Vad har antalet lediga jobb med saken att
> göra? Frågan var ju hur nuvarande system ser
> till att de lägst motiverade söker de jobb som
> finns.

Ja, hur får man lågt motiverade att söka jobb när det inte finns jobb ens åt de motiverade? Nuvarande system består av kontroll och straff. Har du inga listor över sökta jobb att visa upp så får du ingen a-kassa. Men det finns ju inte fler lediga jobb bara för att samtliga arbetssökande söker dem.

saltgurkan skrev:
> Sam skrev:
> -----
> > S, men måste läsa sätta mig in i några fler
> > frågor.
> >
> > Men en sak är fan i mig säker: jag vill byta
> > stadsminister! Bort med Reinfeldt och hans
> cirkus.
> +1
>
> ..och in med Mona då istället.. nej tack! Mona
> har inte kompetensen för att vara statsminister,
> Reinfeldt har det, slutdiskuterat alltså :)!

Fikasvettot skrev:
> MagnusA skrev:
> -----
> > Que? Vad har antalet lediga jobb med saken att
> > göra? Frågan var ju hur nuvarande system ser
> > till att de lägst motiverade söker de jobb
> som
> > finns.
>
>
> Ja, hur får man lågt motiverade att söka jobb
> när det inte finns jobb ens åt de motiverade?
> Nuvarande system består av kontroll och straff.
> Har du inga listor över sökta jobb att visa upp
> så får du ingen a-kassa. Men det finns ju inte
> fler lediga jobb bara för att samtliga
> arbetssökande söker dem.

Men det berör ju fortfarande bara antalet tillgängliga jobb.

Det ursprungliga påståendet var ju att de lägst motiverade innehar olika jobb. Det innebär alltså att det måste finnas någon mekanism som ser till att de lägst motiverade söker sig till de jobben, och sedan stannar kvar och inte söker sig till det som intresserar dem.

De söker sig inte vidare, för att de redan har en inkomst. De är inte mer motiverade. Ett jobb som knäcker dem så pass, att det inte känns aktuellt med distans-studier på sidan om. En chef, som inte släpper iväg dem på AF knappt..
Alternativt, så lär man inte känna "rätt folk" för att få sig smörjobb utan att ha kompetensen.
-Morsan var överkvalificerad för sitt bankjobb, medan svägerskan hennes glassade runt på gubbens medlemskap i onämnd klubb för inbördes beundran. Han i sin tur ärvde jobbet av farsan sin, typ.
Ingen i den familjen har någonsin slutfört en utbildning. Men nog låter det om dem, när de drar i hängslena! Det låter även vid minsta lilla motgång, då de ej är vana sådant!

Själv gjorde jag resan åt andra hållet. Lite Will Hunting. Hade läshuvud, genomgående bra betyg och var ett tacksamt moboffer i en inavlad brukshåla. Vad fan skall jag bidra med något för, till ett samhälle som är så svinigt i övrigt? Det samma jag parasiterar på er! ;)
Så får vi se vem som dör först, av stress, dåligt samvete och åderförfettning.

smiley skrev:
> Inte på något sätt dumt.
> Akutvårdsmottagningarna skickar hem människor
> som egentligen behöver vård och trots det ligger
> sjuka människor och trängs i korridorerna, så
> allt handlar inte om framsteg och effektivitet
> inom vården, det handlar för det mesta om brist
> på resurser.

Det är visst ett dåligt mått då det inte går att dra några direkta slutsatser av det. Om man på ett sjukhus idag behandlar exakt lika många patienter för exakt samma problem som för tjugo år sedan behövs färre vårdplatser. Som jag skrev innan så har kanske vården försämrats men antalet vårdplatser är inget bra mått detta.

Sist jag läste en rapport om detta var 2008 och då var slutsatsen i rapporten att den svenska sjukvården förbättrades men inte i samma höga takt som omvärlden, dvs relativt sämre mot omvärlden men ändå i absoluta mått bättre. Sverige rankades då på 6:e plats av 19 I-länder. Kan du presentera något som faktiskt visar att vården har blivit sämre (helst inte Stefan Fölsters förvirrade analys)?

MagnusA skrev:
> Men det berör ju fortfarande bara antalet
> tillgängliga jobb.
>
> Det ursprungliga påståendet var ju att de lägst
> motiverade innehar olika jobb. Det innebär
> alltså att det måste finnas någon mekanism som
> ser till att de lägst motiverade söker sig till
> de jobben, och sedan stannar kvar och inte söker
> sig till det som intresserar dem.

Aha. Du menar "hur får man lågt motiverade människor som redan har jobb att byta jobb"?

Jag missuppfattade nog. Det finns ju en spridd myt att arbetslösa inte vill ha jobb.

De kanske har ett intressant och berikande liv utanför jobbet, och ser jobbet som ett jobb? Jag vet inte. Men det kräver en hel del engagemang att byta jobb, att gå från det invanda och trygga till något annat som förhoppningsvis är bättre.

Alla mina vänner klagar på att de jobbar för mycket och jag håller med dom. Finns det något parti som fortfarande kör sex timmars arbetsdag i sitt program?

Det är väl stake i dig? Stå på dig, och gå ner i arbetstid! Det är inte svårare.
Problemet är omgivningen som kommer att idiotförklara dig. Så stelt tänkande är det som gäller. "Kämpa för en bra pension, men dö innan du förbrukar den! Ju förr desto bättre."
-Jag tog tjänstledigt, när chefen hotade om uppsägning. Kom tillbaka och räddade de förlorade kundkontrakten. Fortsatte slava ett tag efter det. Slutade, när chefen inte lyssnade. De fick använda fyra andra, för att pussla ihop schemat!

Tro inte att du får mindre arbete, för att tiden förkortas! Deltidare arbetar ofta mer effektivt, den tid de är anställda för.

http://nejtilldatalagring.blogspot.com

Ett strålande initiativ som sätter lite press på de etablerade partierna. De kan inte längre blunda för att folket börjar ledsna på alla galna lagstiftningar som kommit den senaste tiden (FRA-lagen, IPRED och datalagringsdirektivet). Nu kan man rösta på annat än PP men fortfarande ge sitt parti en rejäl känga och hint om vad man faktiskt tycker om de här sakerna.

Scubamike skrev:
> www.aftonbladet.se/debatt/article7151796.ab#like

Skall man klicka på länken för att visa att man gillar vad det nu är den handlar om?

Självklart ska vi ge Alliansen 4 år till. Vi kommer då att få se stora positiva resultat i jobblinjen, förändringar i skolan etc.

Jag är grymt imponerad av dem, framförallt av Anders Borg. Det är en skarp kille. Se bara på Greklad, England mfl. Hur ser deras ekonomi ut. Sverige har sänkt statsskulden i en lågkonjungtur, imponerande.

MTBiker skrev:
> Självklart ska vi ge Alliansen 4 år till. Vi
> kommer då att få se stora positiva resultat i
> jobblinjen, förändringar i skolan etc.
>
> Jag är grymt imponerad av dem, framförallt av
> Anders Borg. Det är en skarp kille. Se bara på
> Greklad, England mfl. Hur ser deras ekonomi ut.
> Sverige har sänkt statsskulden i en
> lågkonjungtur, imponerande.

+1

Ja, vi måste rösta på Euro-positiva partier så vi får chansen att vara med och skicka pengar till Grekland, Portugal, Irland och Spanen. Till att börja med. Vi vill ju inte stå utanför EMU, denna fina sammanslutning av ekonomiska föredömen!

Har en liten (allvarlig) fråga.

Har gjort en lite oroande upptäckt de senaste åren; Mina bekantskaper, både jobb&privat är väldigt homogena politiskt - nästan på gränsen till masspsykos. Det är faktiskt så illa att jag personligen inte känner inte någon(!) som röstar röd-grönt. Så min fråga är: vad är det för typer egentligen?

Fömodligen för att det gröna är så otäckt!

Urk såg centern reklam på tv. Hoppas att de åker ur riksdagen..
Måste komma ihåg att sätta upp lappen på dörren att jag inte vill ha politisk skräp o inga dörrknackande idioter från alla partier.

Jag kommer att rösta på ett parti som:

- ser till att det byggs fler hyresrätter. Hur ska undomar få råd att flytta hemifrån?
- ser till att ungdomsarbetslösheten försvinner. Hur ska unga få jobb? Plugga i 10 år efter grundskolan?
- ser till att det utvecklas mer miljövänliga transportsätt.

Tyvärr är allt numera politik, och inte samhällsekonomiskt det bästa.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp