[OT] Ja till Förbifart Stockholm

mattel: Jag är inte lika bra på källor som Erik S, men sambandet mellan fler kärnkraftverk och ökad elförbrukning har jag hört i seriösare sammanhang än Happy. Tyvärr tror jag inte du skulle ändra din inställning även om jag letade upp källor. Sambandet mellan fina vägar och mer trafik hade visst Lågflyga koll på. Att tro och hitta på saker eller gissa personers profiler istället för att hålla dig till ämnet är nog mer din grej.
Och eftersom väldigt många bilfärder är under 5 km så är det ju inte samma krav på duschar. Jag har 20 km enkel väg. So what? Det är knappast om mig eller dig denna tråd handlar om utan dem som använder bilen när de kunnat ta tåget, bussen, cykeln eller benen och gör teorier om ringleders förträfflighet möjliga. Istället för att titta på alternativen. Att förbättra kollektivtrafiken. Att kunna ta med cyklar på buss och tåg, tex. Att företag ska premiera tex cyklister (dusch, bra cykelutrymmen) och samåkare om alternativ inte finns.
Måste ha druckit för många Norrlands guld. Vet faktiskt inte vad som triggar dig att dra stereotyper och gissa folks profiler...

mattel skrev:
-------------------------------------------------------
> Erik Sandblom skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > erik h skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > Och hur var det nu; om bilarna skulle sakna
> > > utsläpp, vore motorvägen fortfarande
> > > oacceptabel?
> >
> >
> > All energiförbrukning medför utsläpp.
> Därför
> > vill vi minska energiförbrukningen. Och
> därför
> > är det bättre med spårtrafik än biltrafik.
>
> fast det är ju inte svar på frågan.. säg att
> det är solcellsdrivna elbilar som kör på
> motorvägen. är den fortfarande oacceptabel?

Tja, om motorvägen inte medför några utsläpp alls så... Så du vill spärra vägen för alla bilar som släpper ut mer 0g/km. Hur realistiskt är det?

Solcellerna måste tillverkas, det belastar miljön. Därför är det bättre att sätta solcellerna på tågen.

Erik Sandblom skrev:
> Solcellerna måste tillverkas, det belastar
> miljön. Därför är det bättre att sätta
> solcellerna på tågen.

Ah, så talar en sann taliban! Nu gick du över gränsen för rim och reson man tappade helt plötsligt allt förtroende för hela din syn på saken. Klä dig säck och aska, allt annat är hemskt!

TBone skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> > Solcellerna måste tillverkas, det belastar
> > miljön. Därför är det bättre att sätta
> > solcellerna på tågen.
>
> Ah, så talar en sann taliban! Nu gick du över
> gränsen för rim och reson man tappade helt
> plötsligt allt förtroende för hela din syn på
> saken. Klä dig säck och aska, allt annat är
> hemskt!

Visste du att taliban betyder student? Alltså en person som läser på?

Det finns inga mirakulöst outsinliga och perfekta energikällor, tyvärr. Till och med uranet tar slut en vacker dag, folk klagar på att vindkraften är ful och bullrig, älvarna får inte byggas ut, solcellerna är för dyra, osv.

Det kanske sker nåt mirakulöst i energifrågan i framtiden, men det är inget att basera trafikpolitiken på.

Järnväg är med sin energisnålhet, stora kapacitet, höga säkerhet och ytsnålhet ett utmärkt och beprövat alternativ till de flesta motorvägar -- här, nu, idag.

Senast redigerad av en moderator:
TBone skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> > Solcellerna måste tillverkas, det belastar
> > miljön. Därför är det bättre att sätta
> > solcellerna på tågen.
>
> Ah, så talar en sann taliban! Nu gick du över
> gränsen för rim och reson man tappade helt
> plötsligt allt förtroende för hela din syn på
> saken. Klä dig säck och aska, allt annat är
> hemskt!

Det vore bättre för miljön om solcellerna satt på tågen istället för på bilarna. Är det orimligt att konstatera detta? Det är kanske inte rimligt att tro att vi kommer att ha solcellsdrivna tåg (eller bilar) i framtiden, men det är det ingen som sagt heller.

Erik Sandblom skrev:

> Järnväg är med sin energisnålhet, stora
> kapacitet, höga säkerhet och ytsnålhet ett
> utmärkt och beprövat alternativ till de flesta
> motorvägar -- här, nu, idag.

Word!

don-quixote.jpg ht=500

Tjena!

Erik Sandblom...

Den dan jag kan ta tåget till ICA, dagis eller jobbet så gör jag gärna det.. Eller ännu hellre en spårvagn..
När jag bodde i STHLM eller GBG så använde jag rälsburen trafik till och från jobbet varje dag, sen flyttade jag till Norrland för den friska luftens skull (och den sjukligt bra cyklingen m.m.) Men tågtrafiken här är inte i närheten av den i södra sverige..
På sommaren cyklar jag gärna till jobbet (då kan jag desssutom dricka en öl efter jobbet, win win..)
Men på vintern så är det ibland några meter snö här utanför, då är det svårt att cykla till jobbet.. Spark är inget alternativ heller då min väg till jobbet går via en europaväg som sandas och skottas för att stockholmare utan riktiga vinterdäck ska kunna köra på den..
Jag har alltså alternativet bil eller gå kvar.. Jag är inte så sugen på att gå hem från jobbet i beckmörker längs en europaväg där folk kör i 110 (fast den är skyltad 70 på vintern) bara för att dom har en fet SUV med 4wd och därför tror att dom kan köra lika fort som på torr sommarasfalt..
Jag skulle väl kunna cykla till affären också, men då måste jag ha en barnvakt för jag vill inte cykla med dottern längs en 90 väg där folk kör som tokar och det inte finns nån vägren..

Jag anser mig dessutom ha en ganska snål bil, 0,6liter per mil med 4wd.. Finns iofs klart roligare elbilsalternativ men då må jag slänga upp sjukligt mycket mer pengar, vilket inte är ett alternativ idag, men jag hoppas på att jag har råd med en i framtiden..

Tillbaka till vad tråden startade om.. Jag är postitiv till Förbifarten.. Då slipper jag sitta genom två timmars köer för att passera sthlm.. Man kanske får ner restiden till 15 minuter samma sträcka..
HAde en lånebil (Opel Zafira) som var väldigt duktig på att visa bränsleförbrukningen.. Vid tomgång så drar den 0,2 liter per timme, i 110 drog den 0,5 liter per mil, en uppgasning i kötrafik så drog den närmare 1,5 liter per mil.. Förbifarten är 2,5 mil.. på den sträckan skulle opeln göra av med en liter.. I en timmes kötrafik skulle den göra av med klart mycket mer, att gasa, bromsa, vänta, gasa, bromsa, vänta drar i snitt 1 liter milen om inte mer..

Sen visst, mer vägar ger mer trafik, det argumentet har man hört en miljard gånger innan.. Att folk har ett ökande köp och släng behov skapar sjukt mycket mer trafik med alla transporter hitan och ditan..
Att folk måste bo i sthlm skapar mer trafik där.. Jag bodde där enbart för att där fanns en utbildning där som inte fanns på något annat universitet..
Att folk tar bilen vid mindre sträckot än 5 km är inte så konstigt.. En vanlig vekohandling för oss innebär 4 fyllda ica-kassar, vi har ett barn.. Det är jobbigt att släpa hem utan bil..
Jag tror inte matkassarna kommer minska när vi får fler barn.. Men om folk inte skaffar barn kan dom ju vara mer miljövänliga och vi får mindre folk som behöver saker dvs mindre fabriker och mindre utsläpp, där har ju faktist kina gjort något i flera år.. Max ett barn per hushåll i sverige låter ju som en lag som svenska folket skulle ta emot med stora armar.. Eller inte...
Men säger nån, Agda 96 år gick ju tre mil ToR affären en gång i veckan när hon var 27 och hade ett barn, varför kan inte du göra det..
Jo, för att Agda 96 hade antagligen en liten gård eller iallafall en tomt där hon odlade en stor del av deras mat och så köpte dom kött, mjölk och ägg i från granngården, dessutom så kom det handlare med häst eller bil (varubilen kommer tillochmed jag ihåg från när jag var liten och bodde på landet på sommaren, det är inte mer än 17 år sen.. Så hon behövde bara släpa hem lite socker, kaffe och nån pava renat (om dom inte brände hemma) samt några andra småartiklar..
Den dan jag har råd att köpa en villa med trägård så kommer jag odla mina egna potäter, gurkor, tomater, sallad, kryddor.. Det kanske tom blir så att jag kan köpa en gård och då ha en ko och några höns så jag kan få mina egna ägg och min egen kaffemjölk.. Gärna för mig, men det går inte i en bostadsrätt, jag är glad som har plats för mina egan smultron..

Nu kommer väl folk ANALysera isär mitt inlägg i 200 kmh, varsågod gör det.. Jag står för vad jag gör, även om det inte är miljövänligaste alterativet..

Kneecap skrev:
> Tjena!

Hoj!

> Max ett barn per hushåll i sverige låter ju som en lag

Det vore något!

> Men säger nån, Agda 96 år gick ju tre mil ToR affären en gång i veckan

Jag har gått till affären och handlat sedan, tja jämnt? Stora ryggsäcken med 20 kg varor funkar förvånansvärt bra. Ibland även med en 10 kg säck potatis uppe på alltsammans. Men jag har iofs. aldrig haft längre än 2 km enkel väg.

Annars finns det skrindor eller cykelvagnar, eller så kan du handla oftare. :)

Tjena!

TnT.. Jag har 4 kilometer till affärn.. Men ska jag gå fram och tillbaka så må jag ha med mig dottern och då kommer problemet med E14 igen.. Dessutom så väger nog en vekohandling för oss mer än 20 kg.. Bara mjölken är 9 kilo.. Sen all barnmat, välling, våran mat, blöjor (väger inte så mycket men tar sjukt mycket plats..) m.m.

grondahl.. Ang. artikeln så är den ju klockren när det gäller diskussionen etanolbilar..
Hundspann är stenhårt men inte så praktist när man bor på 62 kvadrat..

Kneecap skrev:
> grondahl.. Ang. artikeln så är den ju klockren
> när det gäller diskussionen etanolbilar..
> Hundspann är stenhårt men inte så praktist när
> man bor på 62 kvadrat..

De sover ju utomhus!

Allvarligt talat så lär ju maten bara bli dyrare och dyrare även utan storskaliga satsningar på etanol. Å andra sidan skulle man kunna producera djävligt mycket mer etanol ifall folk skulle dra ner på sin köttkonsumption (pga all den areal som används för att odla sojabönor till djurens kraftfoder).

Erik, jag är väl medveten om fenomenet att bygger man så ökar trafiken, eller Induced demand eller vad man nu vill kalla det. Men det är bara EN del i trafikökningen. Som Mytis var inne på så beror det oxå till stor del på ökad levnadsstandard och allmän befolkingsökning.

Vad du tydligen missade i mitt inlägg var min kommentar om att styra detta mha avgifter. Det har bevisligen fungerat inom tullarna.

Förenklat kan man du välja mellan (vägbyggen då alltså):

1 Bygg inget nytt (eller stäng av/aveckla om man är radikal)
2a Bygg nytt
2b Bygg nytt och avgiftsreglera

Jag tycker 2b verkar vettigast. Cykelstollar och fundamentalister tycks bita sig fast vid alt 1 parat med in absurdom argumentation för räls och cykling.

Titta igen på den lösningen som Erikh länkade till med "pods". Den dagen det blir verklighet så har vi förmodligen en stark konkurrent till bilarna. Tills dess är räls ett komplement till bilen snarare än en konkurrent.

Jag tycker det är rätt kul att flera av de som opponerar sig till de mest radikala åsikterna faktiskt är folk som jag vet cykelpendlar till jobbet.

Erik Sandblom skrev:
> Ja till ny pendeltågsgren Häggvik - Kista -
> Sundbyberg - Kungens Kurva - Flemingsberg.
>
> Ja till ny kombiterminal i norra Stockholm.
> http://www.banverket.se/sv/Amnen/Aktuella-projekt/
> Projekt/1870/Kombiterminal-i-norra-Storstockholm.a
> spx
>
> Ja till Tvärbana i ring och en tvärbana till
> söder därom, och en till
> Sigtuna-Märsta-Arlanda-Kårsta-Norrtälje.
>
> Ja till bättre cykelbanor som är så bra att dom
> lockar bilister.

Tillsammans med norra länken och förbifart Stockholm - absolut! Where do I sign?

Jag känner mig otroligt sund när jag ser den här tråden. Jag har bara gjort två futtiga inlägg i början och sen gav jag fan i diskussionen. Kan det vara så att jag äntligen har skaffat mig ett liv?

Markus F skrev:
> Kan det vara så att jag äntligen
> har skaffat mig ett liv?

Jag bedömer risken för att det är en illusion som exceptionellt hög. :-P

Markus F skrev:
> Kan det vara så att jag äntligen har skaffat mig ett liv?

Nej, du är bara för lat för att engagera dig i tråden.

smurfrox skrev:
> du är bara för lat för att engagera dig i
> tråden.

Men jag verkar ju ha lärt ut det där med dryga kommentarer. Känns fint.

Rippa skrev:
>
> Vad du tydligen missade i mitt inlägg var min
> kommentar om att styra detta mha avgifter. Det har
> bevisligen fungerat inom tullarna.
>
> Förenklat kan man du välja mellan (vägbyggen
> då alltså):
>
> 1 Bygg inget nytt (eller stäng av/aveckla om man
> är radikal)
> 2a Bygg nytt
> 2b Bygg nytt och avgiftsreglera
>
> Jag tycker 2b verkar vettigast. Cykelstollar och
> fundamentalister tycks bita sig fast vid alt 1
> parat med in absurdom argumentation för räls och
> cykling.

Varför är "bygg nytt" Absolut Motorväg, 100% rent och inget annat?

Vad är det för fel på räls och cykling, varför kan inte "bygg nytt" innehålla sånt? Vi tycks vara överens om att dessa två är betydligt snällare mot stad och miljö än motorvägar, så vad är problemet?

Kan Absolut Motorväg innehålla trefältsvägar?

Kneecap skrev:
>
> TnT.. Jag har 4 kilometer till affärn.. Men ska
> jag gå fram och tillbaka så må jag ha med mig
> dottern och då kommer problemet med E14 igen..
> Dessutom så väger nog en vekohandling för oss
> mer än 20 kg.. Bara mjölken är 9 kilo.. Sen all
> barnmat, välling, våran mat, blöjor (väger
> inte så mycket men tar sjukt mycket plats..)
> m.m.

20 kilogram och fyra kilometer är en baggis för en bra lämplig cykel. Det tar 20 minuter enkel resa. Sen behöver du cykelbana eller? Hur många såna får man för priset av en motorväg?

http://www.flickr.com/photos/photochiel/219159284/
http://www.xtracycle.com/freerad.php

Tjena!

Erik.. Jag pratar om klart mer än 20 kilo, plus dotter.. Kanske med en xtracycle.. Men det funkar inte på vintern som faktist finns i ganska stor grad här ifrån slutet av oktober till mitten av april.. dvs nästan halva året..

Cykelbana finns det ingen plats med så som det ser ut just nu, för det ligger en JÄRNVÄG som måste ha viss markbredd på varje sida enligt lag och just den marken är den enda marken dom kan ha en cykelbana på längs med E14 här.. Problemet kvarstår..

Erik Sandblom skrev:

>
> Varför är "bygg nytt" Absolut Motorväg, 100%
> rent och inget annat?
>
> Vad är det för fel på räls och cykling,
> varför kan inte "bygg nytt" innehålla sånt? Vi
> tycks vara överens om att dessa två är
> betydligt snällare mot stad och miljö än
> motorvägar, så vad är problemet?
>
> Kan Absolut Motorväg innehålla trefältsvägar?

Kan du hjälpa mig hitta var någonstans jag skrivit att motorvägar skall byggas på bekostnad av övrig infrastruktur?

Tråden handlade (initialt) om förbifart Sthlm, vilket råkar vara en väg för bilar, och det är det enda jag kommenterat. Vad mig anbelangar så får man gärna bygga hur mkt räls som helst. Men förbifart Sthlm är inte räls, det är en väg, ergo det är vägar jag pratat om i det här sammanhanget.

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Erik.. Jag pratar om klart mer än 20 kilo, plus
> dotter.. Kanske med en xtracycle.. Men det funkar
> inte på vintern som faktist finns i ganska stor
> grad här ifrån slutet av oktober till mitten av
> april.. dvs nästan halva året..
>
> Cykelbana finns det ingen plats med så som det
> ser ut just nu, för det ligger en JÄRNVÄG som
> måste ha viss markbredd på varje sida enligt lag
> och just den marken är den enda marken dom kan ha
> en cykelbana på längs med E14 här.. Problemet
> kvarstår..

Om det finns en plogad cykelbana så spelar vintern ingen roll. Oavsett vad som ligger i vägen så tror jag en cykelbana kostar växelpengar i sammanhanget, även om man spränger eller bygger en överdäckning.

Erik Sandblom skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> >
> > TnT.. Jag har 4 kilometer till affärn.. Men
> ska
> > jag gå fram och tillbaka så må jag ha med
> mig
> > dottern och då kommer problemet med E14 igen..
> > Dessutom så väger nog en vekohandling för
> oss
> > mer än 20 kg.. Bara mjölken är 9 kilo.. Sen
> all
> > barnmat, välling, våran mat, blöjor (väger
> > inte så mycket men tar sjukt mycket plats..)
> > m.m.
>
>
> 20 kilogram och fyra kilometer är en baggis för
> en bra lämplig cykel. Det tar 20 minuter enkel
> resa. Sen behöver du cykelbana eller? Hur många
> såna får man för priset av en motorväg?
>
> http://www.flickr.com/photos/photochiel/219159284/
>
> http://www.xtracycle.com/freerad.php

Varför tar du inte och gör ett nedslag i verkligheten Erik. Jag föreslår en cykeltur i februari på E14 mellan Järpen och Åre med 2 fulla ICA kassar på styret samt barn i barnsits efter en full arbetsdag. Berg på ena sidan, ravin, räls och flod/sjö på andra, parat med lite skön snörök från bilar. Kom sedan tillbaka och tala om vilken "baggis" det var.

Förresten, jag ändrade mig. Det räcker med Undersåker - Åre. Jag önskar ju faktiskt inte livet ur dig.

Rippa skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
>
> >
> > Varför är "bygg nytt" Absolut Motorväg, 100%
> > rent och inget annat?
> >
> > Vad är det för fel på räls och cykling,
> > varför kan inte "bygg nytt" innehålla sånt?
> Vi
> > tycks vara överens om att dessa två är
> > betydligt snällare mot stad och miljö än
> > motorvägar, så vad är problemet?
> >
> > Kan Absolut Motorväg innehålla
> trefältsvägar?
>
> Kan du hjälpa mig hitta var någonstans jag
> skrivit att motorvägar skall byggas på bekostnad
> av övrig infrastruktur?

Du antyder att ingen annan infrastruktur kan ersätta behovet av nya motorvägar. Där har jag en annan åsikt; jag tror att en spår- och cykelsatsning kan ta en stor del av såväl nuvarande som tillkommande biltrafik. Vilket skulle göra förbifarten överflödig.

> Tråden handlade (initialt) om förbifart Sthlm,
> vilket råkar vara en väg för bilar, och det är
> det enda jag kommenterat. Vad mig anbelangar så
> får man gärna bygga hur mkt räls som helst. Men
> förbifart Sthlm är inte räls, det är en väg,
> ergo det är vägar jag pratat om i det här
> sammanhanget.

Nu gör du det igen. Du antyder att det finns vattentäta skott mellan vägars och järnvägars trafikuppgifter. Att en ny järnväg inte kan ersätta en ny motorväg.

Rippa skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
> > Kneecap skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > TnT.. Jag har 4 kilometer till affärn.. Men
> > ska
> > > jag gå fram och tillbaka så må jag ha med
> > mig
> > > dottern och då kommer problemet med E14
> igen..
> > > Dessutom så väger nog en vekohandling för
> > oss
> > > mer än 20 kg.. Bara mjölken är 9 kilo..
> Sen
> > all
> > > barnmat, välling, våran mat, blöjor
> (väger
> > > inte så mycket men tar sjukt mycket plats..)
> > > m.m.
> >
> >
> > 20 kilogram och fyra kilometer är en baggis
> för
> > en bra lämplig cykel. Det tar 20 minuter enkel
> > resa. Sen behöver du cykelbana eller? Hur
> många
> > såna får man för priset av en motorväg?
> >
> >
> http://www.flickr.com/photos/photochiel/219159284/
>
> >
> > http://www.xtracycle.com/freerad.php
>
> Varför tar du inte och gör ett nedslag i
> verkligheten Erik. Jag föreslår en cykeltur i
> februari på E14 mellan Järpen och Åre med 2
> fulla ICA kassar på styret samt barn i barnsits
> efter en full arbetsdag. Berg på ena sidan,
> ravin, räls och flod/sjö på andra, parat med
> lite skön snörök från bilar. Kom sedan
> tillbaka och tala om vilken "baggis" det var.
>
> Förresten, jag ändrade mig. Det räcker med
> Undersåker - Åre. Jag önskar ju faktiskt inte
> livet ur dig.

Eh, jag sa ju att man borde bygga en cykelbana åt Kneecap? Och att hen skaffar en lämplig cykel, dvs inga kassar på styret. Är det dåligt?

Nej Erik, jag antyder ingenting. Jag pratar om förbifart sthlm, som råkar vara en väg i det här fallet. Att det råkar vara väg och inte räls eller en kombination rår jag inte för.

Jag tar det igen, vad mig anbelangar får man dra hur mkt räls man vill, eller som man finner nödvändigt. Men det var inte det tråden handlade om. Den handlade om ett stycke väg som ev. skall byggas.

Rippa skrev:
> Nej Erik, jag antyder ingenting. Jag pratar om
> förbifart sthlm, som råkar vara en väg i det
> här fallet. Att det råkar vara väg och inte
> räls eller en kombination rår jag inte för.
>
> Jag tar det igen, vad mig anbelangar får man dra
> hur mkt räls man vill, eller som man finner
> nödvändigt. Men det var inte det tråden
> handlade om. Den handlade om ett stycke väg som
> ev. skall byggas.

Ok. Jag tror att om man drar räls där istället för asfalt, så blir det bättre. Vad tror du om det?

Erik Sandblom skrev:
>
> Om det finns en plogad cykelbana så spelar
> vintern ingen roll. Oavsett vad som ligger i
> vägen så tror jag en cykelbana kostar
> växelpengar i sammanhanget, även om man
> spränger eller bygger en överdäckning.

Tjena!

Du kan ju fan aldrig ha varit norr om Märsta på vintern.. Det är inte ovanligt att vakna här och upptäcka 30-40 cm nysnö utanför dörren.. Hur lång tid tror du det tar innan dom kommer till att skotta den cykelbanan? Det tar i princip hela dan bara för att "skotta" byn.. Bara vägen jag bor på kan det ta upp till två dagar efter ett rejält fall innan dom "skottar"..
Anledningen till att jag skriver "skottar" är för att här uppe så rakar man bara av den värsta snön, man skottar inte ner till asfalten... Dvs oavsett om dom skulle "skotta" cykelbanan direkt så skulle den fortfarande vara snöbeklädd.. Och nej, inte ens med dubbdäck så vill jag cykal i snö med 30kg packning på en extracycle..
Fråga min sambo, det tog ett fyra månader efter hon flyttade hit innan hon visste att det var en grusväg vi bor på..

E14 sandar dom så fort som bilarna packat ihop snön, den skottar dom i princip aldrig..

Erik Sandblom skrev:
>
> Ok. Jag tror att om man drar räls där istället
> för asfalt, så blir det bättre. Vad tror du om
> det?

Tjena!

En förbifart för järnvägen genom sthlm är inte fel heller.. Men det hjälper bara mot problemet som heter centralbrons två spår..
Den hjälper föga mot alla lastbilsburna transporter som passerar sthlm varje dag..
Ja man kan frakta saker med tåg också, men det innebär många logistiska problem för mindre transporter och fungerar vädligt dåligt på många sträckor..

Erik Sandblom skrev:

> Ok. Jag tror att om man drar räls där istället
> för asfalt, så blir det bättre. Vad tror du om
> det?

Har du helt missat vad det handlar om. Det är en FÖRBIfart, ett sett att dra leda den befintliga (och framtida) BILtrafiken FÖRBI Stockholm.

Det är INTE ett sätt att knyta ihop Sätra med Häggvik. Vilken bisarr trafikplanerare tror du tänker att "hmmm.. nu måste vi adressera behovet av att ta sig mellan Kungens kurva och Sollentuna, jag vet...vi bygger en motorväg".

Det är inte jag som sätter upp vattentäta skott här. Vill man minska bilåkandet I STORT så är det en annan fråga. Det har jag redan gett några förslag på, tex mha av avgifter som redan bevisligen fungerar. Det finns säkert annat bra som att bygga ut befintlig kollektivtrafik etc etc.

Men för sista gången. Frågan gällde FÖRBIfart Stockholm. Inte rälstrafikens vara eller inte vara.

Kneecap skrev:
>
> Du kan ju fan aldrig ha varit norr om Märsta på
> vintern.. Det är inte ovanligt att vakna här och
> upptäcka 30-40 cm nysnö utanför dörren.. Hur
> lång tid tror du det tar innan dom kommer till
> att skotta den cykelbanan?

Finns det nån regel som säger att cykelbanan ska skottas sist?

Det går utmärkt att cykla på hårdpackad snö... har du provat?

Kneecap skrev:
>
> En förbifart för järnvägen genom sthlm är
> inte fel heller.. Men det hjälper bara mot
> problemet som heter centralbrons två spår..
> Den hjälper föga mot alla lastbilsburna
> transporter som passerar sthlm varje dag..
> Ja man kan frakta saker med tåg också, men det
> innebär många logistiska problem för mindre
> transporter och fungerar vädligt dåligt på
> många sträckor..

Man kan minska de logistiska problemen genom att bygga den kombiterminal i norra Stockholm som Banverket skissat på. Det finns redan en i södra Stockholm, den heter Årsta.
http://www.banverket.se/sv/Amnen/Ak...1870/Kombiterminal-i-norra-Storstockholm.aspx

Rippa skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
>
> > Ok. Jag tror att om man drar räls där
> istället
> > för asfalt, så blir det bättre. Vad tror du
> om
> > det?
>
> Har du helt missat vad det handlar om. Det är en
> FÖRBIfart, ett sett att dra leda den befintliga
> (och framtida) BILtrafiken FÖRBI Stockholm.
>
> Det är INTE ett sätt att knyta ihop Sätra med
> Häggvik. Vilken bisarr trafikplanerare tror du
> tänker att "hmmm.. nu måste vi adressera behovet
> av att ta sig mellan Kungens kurva och Sollentuna,
> jag vet...vi bygger en motorväg".

Vägverket har faktiskt själva studerat en järnväg som en dellösning, som ett alternativ till Förbifarten. SIKA menar att detta alternativ felaktigt avfärdats:

"Kombinationsalternativet har utformats på ett sätt som gör det mindre konkurrenskraftigt i förhållande till de ’projektmål’ som Vägverket ställt de olika utredningsalternativen mot. Detta gäller i det avseendet att Kombinationsalternativets spårinvestering inte knyter samman de i regionplanen utpekade regionala kärnorna Kista, Häggvik, Kungens Kurva, Flemingsberg. Den har istället getts en annan sträckning, utan någon motivering."

sidan 11
http://www.sika-institute.se/templates/Page____950.aspx

Vägverket skriver detta:

"Fråga: Måste det inte vara effektivare att förlägga en ny förbifart längre västerut?
Svar: En led längre västerut ger inte så stor avlastning av de centrala delarna och tillgängligheten för den södra regionhalvan minskar när leden flyttas västerut."
http://www.vv.se/templates/page3____4292.aspx

Alltså: folk kör lokala sträckor som t ex Kungens Kurva till Kista, och därför vill man bygga den här motorvägen.

Till sist är även genomfartstrafiken med bil och lastbil påverkbar genom att bygga ut järnvägen, eftersom bättre tågförbindelser lockar bilister och godskunder.

Kan inte Rikard göra sitt inlägg om hur fruktansvärt mycket energi det går åt för att framställa järnvägsräls? Har du tagit med det i beräkningarna?

Erik Sandblom skrev:
>
> Finns det nån regel som säger att cykelbanan ska
> skottas sist?
>
> Det går utmärkt att cykla på hårdpackad
> snö... har du provat?

Tjena!

Nej jag har inte provat, jag bor i Norrland.. VAD FAN TROR DU???
Det är inga större problem att cykla på hårpackad snö, men:

1. Jag tror inte att cykelbanan skulle bli hårdpackad särskilt fort
2. Om du tror att Åre där jag bor är platt och fint som sthlm så tror du fel.. Nej jag vet att sthlm är allt annat än platt, men såvitt jag vet så har ingen i stockholm över 150 höjdmeter uppåt för att komma till sitt barns dagis.. Dessa backar i kombo med en tungt lastad cykel på snö är allt annat än lätt.. Nerför är det etter värre..

Markus F skrev:
> Hur i helvete kom Jämtland med i den här
> diskussionen? Jag trodde det handlade om
> Stockholm?

Tjena!

Åre klassas som en förort till stockholm.. Det är bara att lyssna på barnen som är födda här, dom kunde lika gärna komma från södermalm..

Jag tror faktiskt att tom Erik S kan förstå att man behöver något personligt transportmedel i vissa delar av landet. Tror ex inte att de som bor i småbyarna runt Karesuando klarar sig utan bil. Eller de som bor i Kuokso, Parakka eller annan valfri håla.

Kneecap skrev:
> Det
> är bara att lyssna på barnen som är födda
> här, dom kunde lika gärna komma från
> södermalm..

Aha. Kolonisering. Så bra. Det tycks alltså som om 800 års försök till dominans över östra delen av Tröndelag äntligen ger resultat. Då slipper vi ju ta till folkmord och etnisk rensning.

Kneecap skrev:
>
> Det är inga större problem att cykla på
> hårpackad snö, men:
>
> 1. Jag tror inte att cykelbanan skulle bli
> hårdpackad särskilt fort

Jaha men se till att ploga/packa den precis som man gör med övriga vägar då.

> 2. Om du tror att Åre där jag bor är platt och
> fint som sthlm så tror du fel.. Nej jag vet att
> sthlm är allt annat än platt, men såvitt jag
> vet så har ingen i stockholm över 150 höjdmeter
> uppåt för att komma till sitt barns dagis..
> Dessa backar i kombo med en tungt lastad cykel på
> snö är allt annat än lätt.. Nerför är det
> etter värre..

Backar hade jag missat. I Trondheim finns en cykelhiss. Den heter Trampe och funkar ungefär som en släplift på en skidbacke. Tolv procent av resorna i Trondheim sker med cykel.

http://www.trampe.no/norsk/

Tillbaka
Topp