[OT] Ja till Förbifart Stockholm

Tjena!

Ok, jag kan inte ge mig..

Ska jag ensam se till att packa två-tre kilometer cykelbana?

Trampe är en rolig sak (har själv provat den och tycker verkligen att det är en bra idé), men:

1. Den går uppför en 25 meter hög backe och är 150 meter lång.. Det är med mina mått mätt en ganska liten backe.. Jo jag vet att den rent teoretiskt skulle fungera i en kilometerlång backe också..
2. Den fungerar sådär bra på vintern.. Här skulle den fungera ännu sämre.. Där har vi problemet igen som du inte verkar förstå, vi har ett riktigt kallt, snöigt och isigt klimat här uppe..

Du kommer ju defintivt inte att ge dig, du kan ju inte ha fel enligt dig, men du vet inte hur det ser ut här på vintern bevisligen.. Det är inte ett bra ställe för cyklar nånstans.. (På sommaren däremot så är det sjukligt bra, iaf nerför)

Om man verkligen vill ha en förbifart för den trafik som ska från södra sverige till norra sverige verkar det ju totalt meningslöst att bygga förbifarten över ekerö. Vad ska man dit och göra? I så fall ska man fixa till 55:an mellan Norrköping och Uppsala, det är den verkliga förbifarten. En ansenlig del av lastbilstrafiken går väl redan där.

Knäskål, vad ska du åka över Stockholm för om du ska söderut? Du hittar bara på. Jag tror att du antingen kört över Enköping eller Örebro.

Förbifart Stockholm är ingen förbifart, det är en till lokalgata.

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man verkligen vill ha en förbifart för den
> trafik som ska från södra sverige till norra
> sverige verkar det ju totalt meningslöst att
> bygga förbifarten över ekerö. Vad ska man dit
> och göra? I så fall ska man fixa till 55:an
> mellan Norrköping och Uppsala, det är den
> verkliga förbifarten. En ansenlig del av
> lastbilstrafiken går väl redan där.
>
> Knäskål, vad ska du åka över Stockholm för om
> du ska söderut? Du hittar bara på. Jag tror att
> du antingen kört över Enköping eller Örebro.
>
> Förbifart Stockholm är ingen förbifart, det är
> en till lokalgata.

Jo tjena, Då kan du tänka dig hur många Mälarö naturkämpar du kommer röra upp. Det blir ju surt regn direkt över Ängsö nationalpark. Good luck :)

oxr skrev:
> Du hittar inte så bra på 55:an, va?

Mellan strängnäs och Enköping vill jag minnas. Över en massa mälaröar?

oxr skrev:
>
> Knäskål, vad ska du åka över Stockholm för om
> du ska söderut? Du hittar bara på. Jag tror att
> du antingen kört över Enköping eller Örebro.
>

Tjena!

Åre - Kalmar så vinner man några mil via Örebro, men det går snabbare över Sthlm , speciellt efter nya vägen mellan Dragon Castel (eller vad fan det heter) och Uppsala är klar.. Med fröbifarten så kommer det gå ännu snabbare.. Tyvärr är vägarna för dåliga den andra vägen..

Rippa skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du hittar inte så bra på 55:an, va?
>
>
> Mellan strängnäs och Enköping vill jag minnas.
> Över en massa mälaröar?

Jupp. Långt från Ängsöar och naturreservat. Rakt igenom Katrineholm. Där kan man snacka om behov av förbifart.

BYGG RINGEN RUNT KATRINEHOLM - NU!

Åre-Kalmar, det är runt 100 mil, va? Och då måste man förstås pricka in Essingeleden så den passeras i rusningstrafik? Ibland verkar man vilja göra det svårt för sig.

Tjena!

Det är ingen sport annars.. :P

Faktist så skulle jag ju kunna missa rusningstrafiken utan större problem.. Men om jag åker från Åre tidigt på morgonen (typ 8) för att komma ner inom rimlig tid (det tar ändå närmare tolv timmar) så kommer jag ner till sthlm vid 3 tiden, då är det ganska rejält med trafik på Essingen..

Åt andra hållet så kommer jag lagom till lunch och det är inte så speciellt bra då heller..

Så visst jag kommer inte i den värsta trafiken, men en genomfartsled underlättar iallafall..
Jag ser dock mer till att man slipper en ganska stor del av den tunga trafiken som går igenom varje dag..
En kusin till mig kör lastbil mellan Södertälje och Gävle ToR, han skulle bli glad som bara den för förbifarten

Men jag håller med dig.. Att fixa 55an är ett klart bättre alternativ.. Dock är det ett rätt så mycke större projekt.. Det är ganska långa sträckor som ska byggas om om det ska vara tillräckligt..

Kneecap skrev:
> Tjena!

Hoj!

> En kusin till mig

Vet inte varför, men jag fick den här associationen.

cletus.jpg ht=376

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> (Klipp! Klipp!)
>
> Du kommer ju defintivt inte att ge dig, du kan ju
> inte ha fel enligt dig, men du vet inte hur det
> ser ut här på vintern bevisligen.. Det är inte
> ett bra ställe för cyklar nånstans.. (På
> sommaren däremot så är det sjukligt bra, iaf
> nerför)

Har jag berättat om trike? Då kan man cykla långsamt med supertung last utan att riskera att sladda omkull...

Lågflyga skrev:
> Har jag berättat om trike? Då kan man cykla
> långsamt med supertung last utan att riskera att sladda omkull...

Kan man sätta spetsplog eller kanske hellre en bensindriven snöslunga på den längst fram kanske det går att cykla i 3-4 decimeter nyfallen blötsnö med den också?

Intressant diskussion.

Visst är det så att om det råkar vara blötsnö, storm, åska, och en svårt sjuk 90-åring ska transportera 50 kg mat och tre små barn sju mil över två bergspass så är kanske inte cykel det bästa transportmedlet.

Däremot finns det väldigt många situationer där cyklar (tvärt emot vad folk tror) fungerar alldeles utmärkt.

Jag får t ex enkelt med mig 15 kilo last i mina cykelväskor. Och med breda crossdäck kunde jag cykla till jobb (22 km) en februaridag när bussar och tåg var inställda.

Detta samtidigt som många unga och friska 25-åringar kör bil 1 km till jobb (eller internt mellan olika byggnader på kontorsområdet) en vacker sommardag.

Mitt problem med tok-bilismen (d v s att unga friska människor kör bil några/någon kilometer) är inte i första hand den globala uppvärmningen, utan att min närmiljö förstörs. Istället för att andas frisk luft fri från partiklar och avgaser samtidigt som jag lyssnar på fågelkvitter, så får jag andas in (andras) avgaser, lyssa på ljudet av 50 bilmotorer på tomgång och på köpet få en större risk att få lungcancer.

Så, ur mitt egoistiska perspektiv så tycker jag att en större del av alla miljonmiljarder som läggs på motorvägar kunde ägnas åt att förbättra cykelbanorna istället. Ju bättre cykelbanor, desto fler cyklister, vilket gör att mina lungor mår bättre.

Jag förstår mig heller inte riktigt på modern stadsplanering. Där jag (och 3000 andra) jobbar finns två hemska lunchrestauranger där ingen vill äta. Fem kilometer härifrån finns ett köpcentrum med flera bra restauranger.

Vad händer klockan 11.30? Jo, 3000 personer packar in sig i 1000 bilar och kör fem kilometer med kall motor. En timme senare går färden åt andra hållet. Varför måste vi planera våra städer så att stora köpcentrum ligger långt ut på en åker, stora bostadsområden långt ut på en annan, och alla arbetsplatser på ett tredje ställe? För en kostnad av noll kronor kunde man lagt byggnaderna tätare, vilket skulle göra det möjligt att cykla istället för att åka bil, vilket hade gjort miljön så mycket bättre.

ad skrev:
> Däremot finns det väldigt många situationer där cyklar fungerar alldeles utmärkt.

Det här är knappast rätt forum att proklamera den insikten på. :)

the_TnT skrev:
> ad skrev:
> -----
> > Däremot finns det väldigt många situationer
> där cyklar fungerar alldeles utmärkt.
>
> Det här är knappast rätt forum att proklamera
> den insikten på. :)

Bra att du ändrar i texten jag skrev när du fejk-citerar. Forumet funkar så mycket bättre då. All förvirring och irritation undviks.

Och, tydligen är det rätt forum. Det var väldigt gnällande om att det inte gick att cykla i snö eller frakta mat med cykel för några inlägg sen.

ad skrev:
> Bra att du ändrar i texten jag skrev när du
> fejk-citerar.

??? Någon som knaprat lite för mycket hallucinogent tror jag...

ad skrev:
> Bra att du ändrar i texten jag skrev när du fejk-citerar. Forumet funkar så mycket bättre
> då. All förvirring och irritation undviks.

Då är det märkligt att texten som the_TnT citerade även finns i ditt inlägg.

ad skrev:
> mytomspunnen skrev:
> -----
> > Nån apa rycker jag...
>
> Va?

Läste just att du bor i malmö...då klarnade det hela. Lycka till med det!

ad skrev:
> Bra att du ändrar i texten jag skrev när du fejk-citerar.

Jag gjorde ingen falcitering utan tog bort överflödiga textrader samt parentesen du hade. Parenteser är som bekant textstycken som är onödiga för att förstå sammanhanget och enbart en utvikning.

Att jag raderade det mesta av ditt inlägg beror på att jag använde god citeringssed, något folk inte förstår sig på - tydligen. Det hade bara fattats att du skrev ditt svar ovanför mitt när du citerade. ;P

Och nej, 3 dm snö går inte att cykla i hur gärna man än vill, utom möjligen utför.

Att det ibland är 3 dm snö på vissa ställen i Sverige, är knappast orsaken till att människor använder bilen när de kunna använda bättre (ur miljösynpunkt) alternativ. Det är knappast smog och trafikstockning där Kneecap bor.

BFS skrev:
> Att det ibland är 3 dm snö på vissa ställen i Sverige

Nej, det är en tämligen irrelevant sidodiskussion. Ungefär som förbifarten är en tämligen irrelevant sidodiskussion till kolkraftverken i Kina.

Såg f.ö. på nyheterna igår att Sverige bara ligger på sjätte plats kring att sköta Östersjön av de nio länderna som har kust till det vattnet. Tyskland etta och Ryssland sista plats.

Sannerligen irrelevant. :)

Sålänge det finns nån som är sämre på att sköta sitt kan man ju alltid hänvisa till dem, istället för att förändra det man kan. Sålänge Ryssland är sämre kommer nog inte Carlgren att tycka att nån kritik är befogad.

Edit: lite stavfel

Senast redigerad av en moderator:
BFS skrev:
> Sålänge Ryssland är sämre kommer nog inte
> Carlgren att tycka att nån kritik är befogad.

Jämförelsen Essingeleden vs Kinas elektrifiering är ett alarm, en trendindikator. Inte ett alibi att tjacka SUV.

Notera hur västvärldens (Europas) industrialisering och bilifiering på dryga seklet har förstört miljön till undergångens gräns. Prognosticera nu den utvecklingen för den majoritet av världen som fortfarande har sin stora bulk av befolkningen på ungefär pre-industrialismens nivå, tekniskt och civilisationsmässigt. Och som jobbar för att få sin befolkning att få det någotsånär bekvämt.

Är det fortfarande obegripligt att vissa av oss anser Kinas modernisering vara central när man pratar miljö och energiteknik? Jag tror inte att vi hinner till föredömes-nivån i Europa innan allt är kört.

Visst vore det underbart att ha ett Stockholm som fungerade som cykel-Köpenhamn. Jag har varit och cyklat i Köpenhamn. Där kan man verkligen använda hojen som transportmedel, på ett helt annat sätt än hemma i Stockholm. Jag har varit i Skåne också. Det är ett himla platt ställe (utom Kullaberg), varmt är det också.

Det hjälper dock ej Fjärdebrunn och andra som valt att bosätta sig en bra bit utanför innerstan med sina barnfamiljer. Nu talar vi inte om storstaden Holland utan om ett himla glest Sverige.

PS: en 95-kvadrats villa utanför Åkersberga, utan nära kontakt med spårtrafik, möjligvis någon landet-buss på hyggligt promenadavstånd, kan kosta uppåt 3 miljoner. Åkersberga ligger alltså i SL-kommunikationens ytterkant. Gissa vad en familjeduglig villa med cykelavstånd till "allt" kostar? För de vuxna som vill bosätta sig bil-oberoende alltså. Många parametrar i det här.

Senast redigerad av en moderator:
the_TnT skrev:
> En normalstor villa med gångavstånd till "allt"
> i Ludvika kostar under en miljon...

"Gångavstånd", men vi ska ju promota cykel här! Tänk om folk skulle börja till allting?

erik h skrev:
>
> Är det fortfarande obegripligt att vissa av oss
> anser Kinas modernisering vara central när man
> pratar miljö och energiteknik? Jag tror inte att
> vi hinner till föredömes-nivån i Europa innan
> allt är kört.

Självklart är Kinas modernisering oroande. De har kärnvapen och en stor armé och kan ju knappast vägras vår höga levnadsstandard. Västvärlden förbrukar fortfarande mer energi per person och år än nån annan världsdel. Bara för att Kina troligtvis kommer att få erfara våra miljöproblem kan vi inte komma undan vårt ansvar för vår situation.

BFS skrev:
> Bara för att Kina troligtvis kommer att få erfara
> våra miljöproblem kan vi inte komma undan vårt ansvar för vår situation.

Har någon påstått det någonstans i tråden?

Det är mer akut att försöka hindra att de nya I-länderna begår våra misstag än att försöka rätta våra egna, även om så klart våra misstag måste korrigeras ASAP.

Men det största problemet är i vart fall att vi är för många, oavsett hur vi ska leva vardagen.

the_TnT skrev:
> BFS skrev:
> -----
> > Bara för att Kina troligtvis kommer att få
> erfara
> > våra miljöproblem kan vi inte komma undan
> vårt ansvar för vår situation.
>
> Har någon påstått det någonstans i tråden?
>
> Det är mer akut att försöka hindra att de nya
> I-länderna begår våra misstag än att försöka
> rätta våra egna, även om så klart våra
> misstag måste korrigeras ASAP.
>
> Men det största problemet är i vart fall att vi
> är för många, oavsett hur vi ska leva vardagen.

Eftersom Kina dök upp i en tråd om trafiken i Stockholm känns det som om nån försöker skjuta över ansvaret på andra. Att försöka hindra kinsererna att göra nåt vi gör och gjort länge är väldigt svårt om vi inte föregår med gott exempel. Alltså ändra vårt felaktiga beteende. Eftersom politikerna knappast kommer att kunna hjälpa andra länder på annat sätt än att försöka hindra utvecklingen, så får vi hoppas att de tar rätt politiska beslut i Sverige. Beslut som förhoppningsvis kan följas av nya I-länder och förhoppningsvis hjälpa dem att hoppa över några av våra misstag.
Och oavsett hur många vi är (vi är ju många) så blir det miljövänligare om vi samsas i en buss än kör varsin bil. Det är kanske inte den bästa lösningen men iallafall ett steg i rätt riktning. Och vi behöver steg i rätt riktning, om än små.

the_TnT skrev:
> <Tjôt!>
>
> Men det största problemet är i vart fall att vi
> är för många, oavsett hur vi ska leva vardagen.

Det är en definitionsfråga. Enligt en drös människor med vita rockar går den fysiska gränsen för hur många människor som kan överleva långsiktigt på jorden vid ungefär 10 miljarder. Skall man däremot leva som vi här i Sverige gör, så får det plats cirkus en miljard.

Jag tror och hoppas på att vi kan bromsa vid 7-8 miljarder utan allt för stora skador på ekosystemen, alltså massutrotanden av andra arter. Vi kan ha det ganska gott på den nivån, så länge vi genomför en del saker. Till exempel:
1. Bil bara för uttryckliga behov. Typ handikappad, ambulans och liknande.

2. Kött bara för festliga tillfällen, lite då och då.

3. Stora villor bara för särskilda tillfällen och perioder, typ småbarnsfamilj.

Det här ställer stora krav på samhällsplanering. Just Förbifart Stockholm är i det här perspektivet ett bra exempel på anti-samhällsplanering: Man slösar bort en massa energi och råvaror för att konservera ett sätt att leva som slösar bort en massa energi och råvaror. Ett självspelande piano, som brukar kallas Massbilism.

Det finns en stor och aktiv billobby som alltid poppar upp och vrålar att samhället går under om vi inte investerar i att det verkligen skall gå under. Och då menar jag inte Happyiter med lite dålig koll...

BFS, Lågflyga:
Alla vet ju att det finns obegränsat med resurser. Minskar en så utnyttjar man en annan. Det hävdar massor av nationalekonomer och jag har hört att de är djävligt vassa typer ;)

the_TnT skrev:
> Lågflyga skrev:
> -----
> > Har jag berättat om trike? Då kan man cykla
> > långsamt med supertung last utan att riskera
> att sladda omkull...
>
> Kan man sätta spetsplog eller kanske hellre en
> bensindriven snöslunga på den längst fram
> kanske det går att cykla i 3-4 decimeter nyfallen
> blötsnö med den också?

Varför i h-e är det självklart att Vägplogningsanstalten plogar bilvägarna, men om cykelbanorna ska plogas så måste man göra det själv??

grondahl skrev:
> BFS, Lågflyga:
> Alla vet ju att det finns obegränsat med
> resurser. Minskar en så utnyttjar man en annan.
> Det hävdar massor av nationalekonomer och jag har
> hört att de är djävligt vassa typer ;)

I själva verket arbetar ekonomer med knapphet. Det är alltid brist på allting, det är därför man har satt ett pris på allting.

Grunden för ekonomilära är knapphet, på engelska Scarcity. Därför har man kallat ekonomi för den bistra vetenskapen, eftersom det alltid handlar om knapphet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Scarcity
http://en.wikipedia.org/wiki/Dismal_Science

Det är också därför finansministrar ofta beskrivs som just "bistra" i pressen; t ex Gunnar Sträng, Göran Persson och Anders Borg.
Borg: ”Vi är i ett stramt budgetläge”
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=1556613

Naturvårdsverket om Förbifarten:
– Vi anser att koldioxidutsläppen är så höga att de inte ryms inom de miljökvalitetsmålen som regeringen och riksdagen har kommit överens om.

– Vi anser att alla har ett ansvar att försöka nå miljökvalitetsmålen. Om inte Stockholm tar sitt ansvar, måste andra regioner ta mer ansvar, säger Kyriakos Zachariadis, Naturvårdsverket.

http://sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1568572

Erik Sandblom skrev:
> – Vi anser att alla har ett ansvar att försöka nå miljökvalitetsmålen. Om inte Stockholm tar
> sitt ansvar, måste andra regioner ta mer ansvar, säger Kyriakos Zachariadis, Naturvårdsverket.

Låter som en bra idé. Mer proportionerligt, liksom.

smurfrox skrev:
> Erik Sandblom skrev:
> -----
> > – Vi anser att alla har ett ansvar att
> försöka nå miljökvalitetsmålen. Om inte
> Stockholm tar
> > sitt ansvar, måste andra regioner ta mer
> ansvar, säger Kyriakos Zachariadis,
> Naturvårdsverket.
>
> Låter som en bra idé. Mer proportionerligt,
> liksom.

Stockholm är den region i Sverige som är minst beroende av bilen. Nu har man dessutom ett tillfälle att bygga ut spårtrafiken som alternativ till Förbifarten, och då minskar beroendet ytterligare. Kasta inte bort fördelarna med att vara storstad.

OT? Ni som cyklar i Grimstaskogen får snart sluta när bygget börjar då bron från Lovön kommer att landa i Grimstaskogen för att sedan ansluta till Bergslagsrondellen (där man alldeles intill håller på och bygger...) Det sägs att parkeringen för Kaananbadet kommer att användas för entrepenadmaskiner.
Så båtarna kommer att få läggas upp på annan plats på vintern. Kaananbadet lär inte bli rolig medans de bygger.

Då köerna söderifrån startar redan vid Södertälje så lär man få köa även i framtiden, det hade varit bättre att bygga ut vägen Strängnäs-Enköping då kunde man prata om förbifart Stockholm. Som de bygger i Hässelby och med tanke på dagens köer på Bergslagsvägen mot Hjulstakorset om morgnarna lär den leden inte gå speciellt snabbt.

Så passa på att cykla i Grimstaskogen medans ni kan.

/sailor -f.d. Hässelbybo

Det började som en undran om hur förbifarten påverkar Grimstaskogen och Lovön med Fornstigen. Och tråden höll sig nästan på spåret i ett par inlägg :)
Men när de förstör mtb-spår i Ludvika så kommer väl det också att vara OT.

sailor skrev:
> OT? Ni som cyklar i Grimstaskogen får snart sluta
> när bygget börjar då bron från Lovön kommer
> att landa i Grimstaskogen för att sedan ansluta
> till Bergslagsrondellen (där man alldeles intill
> håller på och bygger...) Det sägs att
> parkeringen för Kaananbadet kommer att användas
> för entrepenadmaskiner.
> Så båtarna kommer att få läggas upp på annan
> plats på vintern. Kaananbadet lär inte bli rolig
> medans de bygger.
>
> Då köerna söderifrån startar redan vid
> Södertälje så lär man få köa även i
> framtiden, det hade varit bättre att bygga ut
> vägen Strängnäs-Enköping då kunde man prata
> om förbifart Stockholm. Som de bygger i Hässelby
> och med tanke på dagens köer på Bergslagsvägen
> mot Hjulstakorset om morgnarna lär den leden inte
> gå speciellt snabbt.
>
> Så passa på att cykla i Grimstaskogen medans ni
> kan.
>
> /sailor -f.d. Hässelbybo

Titta på köerna genom stan och på essingeleden idag. Koldioxidutsläppen skulle säkerligen minska med en förbifart eftersom de flesta bilar kör 3-4 gånger så länge som de skulle behöva om de inte köat.

Trafiksituationen i stockholm är sämre än på flera år just nu. Dels på grund av trängselskatten (som gör så att många fler kör Essingeleden) och dels på grund av vägarbeten i Söderledstunneln och på Centralbron (som gör så att trafiken innanför tullarna söker sig andra vägar som blir igenkorkade eller står i långa köer).

jomper skrev:

> Trafiksituationen i stockholm är sämre än på
> flera år just nu. Dels på grund av
> trängselskatten (som gör så att många fler
> kör Essingeleden) och dels på grund av
> vägarbeten i Söderledstunneln och på
> Centralbron (som gör så att trafiken innanför
> tullarna söker sig andra vägar som blir
> igenkorkade eller står i långa köer).

Fast å andra sidan är det en fröjd att pröjsa några tior och slippa alla rusningköer genom att köra GENOM city. Hade man inte trott för ett år sedan att man med vilje skulle välja att köre igenom stan i onödan :)

> Fast å andra sidan är det en fröjd att pröjsa
> några tior och slippa alla rusningköer genom att
> köra GENOM city. Hade man inte trott för ett år
> sedan att man med vilje skulle välja att köre
> igenom stan i onödan :)

Det är inte så tyvärr. Vasagatan och Munkbron är helt igenkorkade på eftermiddagarna pga bygget på centralbron. På morgonen går det bättre.

Förra gången det var trängselskatt så var det dock som du beskrev. Underbart att köra bil innanför tullarna, det gick till och med fortare än att cykla. Dessutom hade jag jobbets bil då så tullarna kostade mig inget..

Aha, de dagar jag har bil åker jag genom Hornstull/Kungsholmen/vasastan till Solna istället för Essingeleden. Sjukt nog är det mycket snabbare än Essingeleden pga de skälen du nämde.

Rippa skrev:
> jomper skrev:
> -----
>
> > Trafiksituationen i stockholm är sämre än
> på
> > flera år just nu. Dels på grund av
> > trängselskatten (som gör så att många fler
> > kör Essingeleden) och dels på grund av
> > vägarbeten i Söderledstunneln och på
> > Centralbron (som gör så att trafiken
> innanför
> > tullarna söker sig andra vägar som blir
> > igenkorkade eller står i långa köer).
>
> Fast å andra sidan är det en fröjd att pröjsa
> några tior och slippa alla rusningköer genom att
> köra GENOM city. Hade man inte trott för ett år
> sedan att man med vilje skulle välja att köre
> igenom stan i onödan :)

Det är lungt. Jag såg i en annan tråd att du skulle göra dig av med bilen :-D
Så när du och familjen cyklar blir det inga tior.....

/putte

Tillbaka
Topp