[ot]jag är så jävla lycklig (ögonrelaterat)

Jag har opererat mig och även om resultatet är tillfredsställande så är det inte livsavgörande. Problemet för de som får stora komplikationer, vilket alltså är en betydande del av patienterna, är att de får stora konsekvenser.

Om jag bara skulle blivit lite ljuskänsligare än vad jag blev hade det blivit stora problem. Att bara okritiskt hylla tycker jag är mer än lovligt naivt.

En del ingrepp verkar sluta med torra ögon som man då får permanent. De som fått detta har blivit ganska olyckliga, vad jag förstår. Jag har ingen lust att chansa på att det ska gå bra, även om oddsen i säljprospekten ser aldrig så bra ut.

Lite kuriosa: högsta bergsklättringen med lasik? Förmodligen amatörklättraren Beck Weathers på Everest 1996. Han opererade sig 1 månad för klättringen, och när de skulle göra sista pushen till toppen upptäckte han att han blev blind av det låga lufttrycket. Ledarguiden sa då åt honom att stanna och vänta i branten på att han skulle komma förbi på nedvägen, vilket han gjorde, fast guiden såg han aldrig mera till. Ingen frös jävligare än Weathers den dagen och den natten - och överlevde.

Som jag ser det 2 problem med operation:

1. bländning i mörker som nämnts tidigare.

2. Man kan förvänta sig att få så pass bra syn som krävs för yrkeschaufförer, men det är många som inte får bättre än det. Vill man då ha kristallklar syn så behöver man glasögon i tillägg.

Detta är den information jag fick av läkaren som gjorde undersökningen för flygcert på mig.

pwr skrev:
-------------------------------------------------------

>
> 2. Man kan förvänta sig att få så pass bra syn
> som krävs för yrkeschaufförer, men det är
> många som inte får bättre än det. Vill man då
> ha kristallklar syn så behöver man glasögon i
> tillägg.
>

Jag har nu blivit av med så stor del av min astigmatism att jag inte kan korrigera den med glasögon. Om jag vill bli av med det sista (och alltså få samma resultat som jag hade med glasögon innan) så måste jag ha linser, som är bättre på små korrigeringar. Förutsatt att de sitter rätt på linsen vilket är svårt att garantera. Men mitt "vanliga" synfel är i princip borta.

Synfel sitter inte bara i ögonen, det sitter oxå i huvudet. Jag upplever min syn som klart bättre när jag skall fokusera på ett objekt (typ en syntesttavla) än när jag använder synen i verkliga livet. På pappet har jag alltså fått, totalt sett, bättre syn utan glasögon nu än jag hade med glasögon tidigare. Men i verkligheten tycker jag inte att det stämmer. Jag har oftare trötta ögon efter ansträngande aktiviteter etter skärmtittande nu än jag hade tidigare med glasögon.

Allt det sagt så slipper jag ju onekligen glasögon, en väldigt bekväm, praktisk detalj. Speciellt när jag tänker på hur bökigt glasögon är vid sportutövande. Och så den estetiska biten då, men där tycker jag att det inte spelar så stor roll längre, det var värre i tonåren.

Mina 50 cent:

Raden från wikipedia ang. refraktiv kirurgi

"With procedures that create a permanent flap in the cornea (such as LASIK), there is also the possibility of accidental traumatic flap displacement years after the surgery,[23] with potentially disastrous results if not given prompt medical attention.[24]"

gjorde att jag valde NoCut.

Hursom, Vårda ögonklink var mkt noga med att informera om alla risker men jag valde att gå vidare. Hittills har jag väl tur men inga komplikationer har uppträtt.
Synen är inte perfekt än (bättre än innan utan glasögen iof) men det tar upp till 1.5 år att läka helt.

Valet att operera är ju helt upp till en själv, men jag valde det då mina fritidsaktiviteter (dyka, cykel och toksupa) inte är speciellt bra med glasögon.

Jag är nöjd och känner mig inte lurad eller falskt informerad. Ögonläkaren gjorde NoCut på vänster och LASEK på höger och NoCut var marginellt med smärtsam än LASEK för mig. Smärtan var påtaglig under två dagar (samt ljuskänlig) men inte så att jag behövde använda de lokalbedövande dropparna. Jag har viss ögontorrhet, men en droppe/h räcker gott (sitter framför dator hela dagarna).

Det finns inte så mkt info och statiskt på internet men en del googling gav foljande dokument:
http://bmctoday.net/crstodayeurope/pdfs/0910CRSTEuro_RefSurg_schipper.pdf

Den mindre känsliga kan även se på

Är det bekvämligheten att slippa glasögon/linser eller omöjlighet att totalt korrigera felen som fått er som gjort denna typ av ingrepp att göra dom?

Personligen skulle det krävas starr eller dylikt för att jag skulle vilja operera ögonen, i alla fall så länge risken för problem inte är totalt försumbar. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag gjorde en operation och resultatet blev att jag fick påtagliga problem. Visst, glasögon är väl inte alltid jättesmidigt. Jag upplever dom dock i stort sett aldrig som något direkt problematiskt, inte ens i sån utsträckning att jag på allvar funderat på linser.

Jag gjorde det för att jag med min astigmatism och översynthet tillsammans med ålder skulle vara tvungen att ha minst två, kanske tre par glasögon i dagligt bruk. Terminal / progressiva - normala / Progressiva - Sport utan progressivitet. Plus cyklop.

Så om jag visste att jag skulle få resultatet jag fick hade jag gjort det igen, förmodligen hade jag chansat hursomhelst. Men ett sämre resultat angående ljuskänslighet hade varit piss. Jag har opererat om mig två gånger för att korrigera resultatet. Lasik med lasercut på Memira.

Memira kändes som en pengamaskin fram tills de förstog att det skulle bli omoperation och jag fick träffa en "riktig" optiker. Men bemötandet var det inget fel på.

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det bekvämligheten att slippa
> glasögon/linser eller omöjlighet att totalt
> korrigera felen som fått er som gjort denna typ
> av ingrepp att göra dom?
>
> Personligen skulle det krävas starr eller dylikt
> för att jag skulle vilja operera ögonen, i alla
> fall så länge risken för problem inte är
> totalt försumbar. Skulle aldrig förlåta mig
> själv om jag gjorde en operation och resultatet
> blev att jag fick påtagliga problem. Visst,
> glasögon är väl inte alltid jättesmidigt. Jag
> upplever dom dock i stort sett aldrig som något
> direkt problematiskt, inte ens i sån
> utsträckning att jag på allvar funderat på
> linser.

Jag har aldrig kunnat ha glasögon, får huvudvärk o mår illa. Senast jag försökte köpa sket jag i hur de såg ut, vad de kostade o fokuserade enbart på hur de skulle vara bekväma, satt o diskuterade det hur länge som helst med optikern. Dem kunde jag ha i uppåt en kvart.

Linserna har egentligen funkat väldigt bra, men jag vet ju med mig att jag använt dem för mycket, pausar aldrig o använder dem hela dan varje dag. Eftersom alternativet är att se 25 cm.
Och ja, det ska bli förbannat skönt att campa utan att behöva stoppa fingrarna i ögonen, dyka utan att tappa linserna, inte behöva studera tågtoaletten och sedan med tvekan hantera linserna i det äckliga utrymmet.

Jag har haft grymt bra mörkerseende, så jag tänkte kaxigt att det inte gör mig något om det blir sämre. Haloeffekt bryr jag mig inte om. Torra ögon, tja, jag kan hantera om det skulle hända.

Just här just nu hade jag pengarna. Nästa gång jag är pank vill jag att mitt liv ska vara enklare.

Körde LASIK i januari 2001 och det är lätt det bästa jag lagt ut pengar på. Kostade då 24000 kr för båda ögonen. Att slippa glasögon är extremt skönt. I regn, på fjället, vid all typ av sportande osv.

> Bot mot vårljus,någon?
> Solglasögon o keps känns som att det täcker 25%
> av lindringsbehovet.

Finns ju solglasögon att sätta utanpå vanliga glasögon. Kanske skulle gå att kombinera sådana med solglasögon? Se bara till att inte både de yttre och inre solglasögonen är polariserande. Då kan det bli knas.

Jag håller med dem som skriver att detta är de bästa de gjort, Men jag vet inte om jag skulle gjort det igen.... Tänk om det inte hade blivit så bra som det blev....
Torra ögon har jag på jobbet 24h inomhus i extremt torr ac miljö i 14 dagar i sträck alldrig annars 1 år sedan operation.

Som jag har förstått det med fliken i ögat så ska det inom ett år vara läkt så ögat är lika starkt som innan Jag har iof inte läst wicki men allt annat jag kom över på svenska o engelska innan jag beslutade för operation.

Över ett år sen jag gjorde LASEK på båda ögon. Det är ruskigt lite pengar för den livskvalité jag vann. Blev bländad av minsta lilla ljus första dagarna efter op och hade ganska ont. Levde i mörker, krockade med väggar, slog i tår i bordsben osv. :) Samt, varit lite torr i ögonen första månaderna. Har inga bieffekter kvar nu vad jag känner. Visst är jag torr i ögonen ibland men det kunde man ju vara innan op också, så kan inte med säkerhet skylla detta på bieffekt.

Opererade ögats upphängningsanordning för drygt en vecka sedan. Lagom ljusskygg och ser tämligen läskig ut med klarröda ögon, men det börjar gå åt rätt håll.

Operation för att korrigera synfel skulle jag inte våga göra. För stora risker och för hög biverkningsfrekvens.

Tillbaka
Topp