[OT] Jag ska prova att bli vegan. Vad tänka på?

Rippa

Ny medlem
Som rubriken säger. Främst då vad gäller vegankost och träning.

Edit: vegan=OT

Senast redigerad av en moderator:
Köp boken Vegansk näringslära på vetenskaplig grund. Den börjar bli lite gammal men är nog fortfarande bra att ha med i helheten. Tnk på kompletterande och förstärkande kombinationer av livsmedel.

Dont do it!

woman-screaming-2.jpg

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Vem är du och vad har du gjort med Rippa?

fredrikw är det väl, vem annars? Är du av någon skum anledning seriös Rippa så är det väl fredrikw du borde fråga.

gandhi skrev:
> Det viktiga med vegan är musiken. Refused skall
> du lyssna på hädanefter.
> /K

Tjena!

Sammanfaller ju bra med deras comeback isåfall..

Lingon skrev:
> Vegitarian is an old indian name for 'bad hunter'
> Hehe

+1

Lider med dig och hoppas du ändrar dig fort. Kött är gott!

Det första man ska prova(som är lite sent nu iof...) är att inte säga nåt om det. Det är otroligt provocerande för folk att veta om att du är/försöker/vill bli vegan.

Se till att äta rätt från början, finns massor med bloggar med bra inspiration och ideer.

Sojaprotein innehåller procentuellt sett sjuka mängder protein, bara att äta även om det tar ett tag att lära sig att tillaga. (nu menar jag inte pulver)

B12 är väl egentligen det enda du ska tänka på, även om det är tillsatt i det mesta nuförtiden.

Lyssna inte på dom som ser ner på dig, dom har aldrig ifrågasatt något i hela sitt liv, dom köpte lögnen och lever med den.

Jag har varit vegan i 11 år snart, 3 år vegeterian innan det. Brukar fota nya rätter så att jag inte glömmer dom, här är de senaste: http://imgur.com/a/iCcb0/all#0

En kompis blogg:
http://veganstyrka.blogspot.com/2012/01/nytandning.html

Great vegan athletes: (vegan fitness är bättre)
http://www.greatveganathletes.com/

superbrat skrev:
> Tänk på att undvika kött.

+1!

Hej
Huvudskillnaden ligger inte i vegankost eller inte. Lär dig vad bra vegankost är om du inte gjort det tidigare, precis som alla allätare borde göra, så är jag övertygad om att du kommer må minst lika bra som innan. Många allätare har faktiskt så dålig koll på vad som är bra mat att de få i sig helt fel komposition vilket göt att det blir ett lyft när de går över till vegankost och börjar tänka.

Själv är jag allätare men äter ganska mycket vegansk mat vilket gör att min sammansättning av mat blir så mycket allsidigare än den var innan jag drog ned på animalier. Att det skulle vara svårt att få i sig tillräckligt med protein är bara nys. Kolla allt protein och andra nyttigheter du får i dig med bönor, ärtor med mera.

För övrigt kan tilläggas att 100% av det animaliska jag köper hem är ekologisk. Vegetabilierna är det bara till 99%. Ekologisk mat är bättre för kroppen och det känns ju bra när man tränar häcken av sig för att bli snabb.

Mvh
Rickard

DD88 skrev:

> B12 är väl egentligen det enda du ska tänka
> på, även om det är tillsatt i det mesta
> nuförtiden.

Jag har för mig att man bör hålla koll på järnet också? I synnerhet om man tränar.

Åå andra sidan gäller det för många köttätare oockså, särskiit sådana som äter skitmat.

För den militanta grenen behöver du träna på att spåra upp Scan bilar och spraya dem med "graffitti". Ser du biffkor i en hage måste de befrias...

Nu tror jag inte att det är på riktigt, men ändå...

Vegankost och fullständig veganism är för mig två olika saker. När det gäller det senare behöver man undvika allt med animaliskt ursprung när det gäller skor, kläder och prylar i allmänhet. Hur gör/gjorde veganer med fotografisk film, till exempel? Gelatinet i emulsionen är av animaliskt ursprung.

Snuten skrev:
> DD88 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > B12 är väl egentligen det enda du ska tänka
> > på, även om det är tillsatt i det mesta
> > nuförtiden.
>
> Jag har för mig att man bör hålla koll på
> järnet också? I synnerhet om man tränar.
>
> Åå andra sidan gäller det för många
> köttätare oockså, särskiit sådana som äter
> skitmat.

Jag har inte upplevt att järnet är något problem. Något som försvrårar kroppens järnupptag är trots allt mjölkprodukter. Brukar däremot dra i mig en extra matsked linfröolja till frukost, för finfetternas skull.

geologen skrev:
> Vegankost och fullständig veganism är för mig
> två olika saker. När det gäller det senare
> behöver man undvika allt med animaliskt ursprung
> när det gäller skor, kläder och prylar i
> allmänhet. Hur gör/gjorde veganer med
> fotografisk film, till exempel? Gelatinet i
> emulsionen är av animaliskt ursprung.

De gör väl så gott de kan, som alla andra.

hgrd skrev:

> > skitmat.
>
> Jag har inte upplevt att järnet är något
> problem. Något som försvrårar kroppens
> järnupptag är trots allt mjölkprodukter. Brukar
> däremot dra i mig en extra matsked linfröolja
> till frukost, för finfetternas skull.
>

Hur är det med Cyanider i Linfröolja? Har det laxerande effekt som frön?
Det låter lite som folk gjorde med Olivolja. I princip kan man ju inte tillgodogöra sig mer av fetterna än max och det får man i sig om man har fetterna tex på en sallad hursomhelst.

Men jag är inte dietist och det finns olika skolor. Fast jag skulle lätt kunna dra en parallel till högtalarkablar här :)....

> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vegankost och fullständig veganism är för
> mig
> > två olika saker. När det gäller det senare
> > behöver man undvika allt med animaliskt
> ursprung
> > när det gäller skor, kläder och prylar i
> > allmänhet. Hur gör/gjorde veganer med
> > fotografisk film, till exempel? Gelatinet i
> > emulsionen är av animaliskt ursprung.
>
> De gör väl så gott de kan, som alla andra.

+1

geologen skrev:
> Nu tror jag inte att det är på riktigt, men
> ändå...
>
> Vegankost och fullständig veganism är för mig
> två olika saker. När det gäller det senare
> behöver man undvika allt med animaliskt ursprung
> när det gäller skor, kläder och prylar i
> allmänhet. Hur gör/gjorde veganer med
> fotografisk film, till exempel? Gelatinet i
> emulsionen är av animaliskt ursprung.

Digitalkamera! :)

Senaste rönen jag hört ang järnupptag/mjölk är att de grundade sig på numera motbevisade forskningsresultat att kalcium skulle hämma järnupptaget. Det lär numera alltså vara vetenskapligt bevisat att kalcium inte hämmar järnupptaget.

Däremot tror jag fortfarande att tex C-vitamin i samband med intag av föda med järn i, gynnar järnupptaget.

Att använda stekpanna av järn och järna(hepp!) då laga till krossade tomater i järnpanna, lär visst fortfarande anses mycket bra. Jag har slängt alla "rymdpannor" för länge sedan. Egentligen främst för att jag föredrar att jobba med riktiga järn i köket och för att jag inte tror att det är särskilt hälsosamt att laga mat på syntetiska hokuspokus-material.

Om man hettar upp/kokar linfrön (tex kokar dem i fukostgröten) tillräckligt, så skall de skadliga cyaniderna försvinna. Detta enligt den dietist vi fick träffa då vi fick barn. Hoppas hon har rätt för jag gillar krossade linfrö i tex bröd och gröt.

Veganism är ganska jobbigt men de som orkar kan jag bara önska lycka till. Det är inte etiskt fel att bry sig om medvetande varelser även om de inte betecknas människor. Att vara helt konsekvent är förstås omöjligt men det är alltid bättre med lite engagemang än inget alls.

Fast jag undrar om man trots allt ändå måste kompromissa lite med hälsan om man endast skall äta vegankost. Å andra sidan är många veganer kunniga om livsmedel och detta kanske väger upp om man jämför med medelsvenssons överlag okunniga och slappa matvanor.
Helt ovetenskapligt tyckande alltså...

Tillbaka
Topp