[OT] Kaffetråden

[OT] Kaffetråden
Jo, jag har vägt ganska flitigt. Men kommer inte upp i några 30s på 60cl (dubbel).. Så visst är malningsgraden ett bekymmer.
Osäker på hur mycket kaffe jag bör ha med. På baristakursen körde vi 21g. Men 15g verkar mer vanligt för hemmabruk..

Så många variabler, var ska jag börja (om)? Är ju ändå ingenjör, men lyckas inte med detta optimeringsproblem...

Variablerna man har att jobba med, som jag förstått det, är malningsgrad, kompression av kaffet och tid. Sen tillkommer eventuellt finlir beroende på typ av maskin som att förvärma genom att spola varmt vatten etc.

Om man inte kan justera malgrad är det väl bara dosering och komprimering av kaffet kvar?

Jag köpte en billig palm tamper för att ta bort en del av den mänskliga faktorn för pucken. Funkar ganska bra för mig men det förutsätter en OK kvarn.

James Hoffman är ganska underhållande.

Senast ändrad:
[OT] Kaffetråden
Snygga bilder :O Är de där puckarna bättre än aluminiumvarianterna?
Smidigheten med Nespresso är fantastiskt, men det kan liksom inte ersätta en riktig espresso smakmässigt. Sen är priset för en dubbel Nespresso sjukt dyrt i längden. 3,50-4kr x 2, sen påtår på det.

Tack!
Dyrt? Beror ju i och för sig vad man jämför med...bryggkaffe ja.
Men den här nya Nespresso Vertuo är ett tydligt lyft mot den äldre Nespresso "original".
Nespresso Vertuo ger möjlighet till att få en riktigt stor kopp/mugg kaffe också om man vill vilket inte var möjligt med Nespresso Original.

[OT] Kaffetråden
6 cl ska det väl ändå vara? Kört Gaggia i många år, både Classic och Baby dose, mitt tips är att nästan toppa filtret, speciellt om kaffet egentligen är lite grovmalt. Det och tampa hårt gör underverk. Sedan är väl 30 sek en tumregel och inget annat så länge du inte tävlar, dvs sluta när du får ljusa och tunna råttsvansar. Rinner det för snabbt, tampa än hårdare. Kör helautomatisk även om de bär emot, har hittills avverkat 15 kg Lidls espressobönor bara på pandemin ?

/David

Jo, jag har vägt ganska flitigt. Men kommer inte upp i några 30s på 60cl (dubbel).. Så visst är malningsgraden ett bekymmer.
Osäker på hur mycket kaffe jag bör ha med. På baristakursen körde vi 21g. Men 15g verkar mer vanligt för hemmabruk..

Så många variabler, var ska jag börja (om)? Är ju ändå ingenjör, men lyckas inte med detta optimeringsproblem...

[OT] Kaffetråden
Jag har också en Gaggia Classic, av vad som jag förstått anses vara den sämre varianten, utan solenoid som släpper trycket efter bryggning.

Jag måste instämma angående kvarn och bönor. Jag har en relativt enkel, billig gammal kvarn som duger bra till bryggkaffe, men ger inte tillräcklig jämn malning för att riktigt lyckas med espresso, så jag tror inte att man riktigt kommer undan. En bättre kvarn gjorde stor skillnad, så länge bönorna var färska. Tyvärr var det ju sjukt svårt att hitta färska bönor lokalt när man bor i en småstad utan kaffe-nörd-butik. På nätet gick det ibland, men var ju fortfarande ett jäkla jagande för att hitta nyrostat på lager. Räddningen blev kaffebrev, och nu har jag en prenumeration som tickar på så att det alltid finns färska bönor hemma.

Ett annat tips är ett öppet portafilter, vilket gör det väldigt uppenbart när något inte står rätt till. Får man "side channeling" så märks det tydligt att det skvätter och har sig. Blir det bra, och man får en riktig crema, så blir det ju jäkligt snygg kaffeporr av det.

Jag vet inte om Gaggia fortfarande skickar med sina korgar för fusk-crema? De har ju någon variant med trycksatt korg, med ett pyttehål i botten. Tanken tror jag är att man skall kunna köpa färdigmalet sunkkaffe och ändå få lite crema på, men vill man kunna kontrollera själv så tror jag inte att de korgarna funkar. Jag började med att modda min med dremel, och det gick ju, men sedan köpte jag en bättre korg för småpengar istället.

[OT] Kaffetråden
Kvarn står alltid före maskin på inköpslistan i kaffevärlden. Däremot inte sagt att man behöver en 5000kr kvarn, det kan ju tom vara så att en billig manuell kvarn funkar fint till espresso, bara den maler tillräckligt fint. Sån hittar man på loppis för en 50-lapp eller två.

[OT] Kaffetråden
Ett alternativ ifall malningsgraden är för grov är att öka mängden kaffe, tex genom att gå upp från 18 g till 20-21 g och på så sätt få en högre/längre extraktion. Då borde syran minska

[OT] Kaffetråden
Du kan få färdigmalda nyrostade bönor från Kafferosteriet Koppar. Då har de i alla fall inte legat i veckor eller månader sedan de maldes. Om du har tur och malningsgraden inte är helt fel, så kanske det kan funka hyfsat ändå. Det går ju som sagt att fuska lite med att ändra dosering och tampning ifall kaffet är för fint/grovt.

[OT] Kaffetråden
Och när du väl fått lite koll på det, så behöver det ju inte vara en hobby man lägger en massa tid på. För mig var det mycket laborerande i början, men nu kör jag i stort sett samma bönor hela tiden och behöver sällan justera något, utan jag trycker ut min dubbel på morgonen och ser glad ut.

[OT] Kaffetråden
För er som är riktiga kaffenördar kan jag rekommendera coffevine prenumeration som är riktigt premiumkaffe, ofta är det bönor från exklusiva rosterier men även lite mindre rosterier

[OT] Kaffetråden
Någon som har tips på en bra helautomatisk espressomaskin? har hittat denna Gaggia brera men vet inte om den är bra eller anus? Jag vet att det alltid är bättre med separat kvarn och maskin, ägde själv en rancillio silva en gång men föll nog på kvarnen och att jag tycker det blir lite för mycket fix innan det blir bra. Jag vill kunna ställa koppen under och få en schysst start på dagen och göra mig en cappuccino någon gång emellanåt. Hade en DeLongi maskin hemma på test men den åkte tillbaka igen. Finns det några bra tips så mottages de tacksamt.

[OT] Kaffetråden
Tänkte precis tipsa om DeLonghi tills jag läste klart ditt meddelande. Jag är överlag rätt nöjd med min maskin, en enklare helautomatisk DeLonghi. Jag har haft lite andra liknande helautomatiska espressomaskiner från tyskar såsom Melitta/Braun tidigare, men de var enligt mig inte i närheten av DeLonghi.
Temperaturregleringen kan visserligen bara ställas i tre steg, men jag tycker mellanläget är bra. Doseringen av kaffemängd har börjat krångla lite på min emelanåt, men det är efter flera års flitigt användande. Att reglera skottets längd är enkelt också.
Det bästa med maskinen är enligt mig kvarnen som kan ställas in i väldigt fina steg och som verkligen påverkar resultatet. För mig tog det en hel del tid att få till inställningen med kvarnen och skottets längd, men väl gjort tycker jag kaffet blir kanon! Den kan bara göra espresso (och skumma mjölk), men espresson blir delikat med rätt bönor, jag gillar välrostad espresso typ Passalacqua Vesuvio/liknande.
Nyfiken på vad du hittar för alternativ, jag är alltid öppen för alternativ (och jag trodde aldrig DeLonghin skulle hålla så länge som den gjort men nu sjunger den nog på sista versen, om inte annat så tar väl kvarnverket slut någon gång).

//Magnus

[OT] Kaffetråden
Tänkte precis tipsa om DeLonghi tills jag läste klart ditt meddelande. Jag är överlag rätt nöjd med min maskin, en enklare helautomatisk DeLonghi. Jag har haft lite andra liknande helautomatiska espressomaskiner från tyskar såsom Melitta/Braun tidigare, men de var enligt mig inte i närheten av DeLonghi.
Temperaturregleringen kan visserligen bara ställas i tre steg, men jag tycker mellanläget är bra. Doseringen av kaffemängd har börjat krångla lite på min emelanåt, men det är efter flera års flitigt användande. Att reglera skottets längd är enkelt också.
Det bästa med maskinen är enligt mig kvarnen som kan ställas in i väldigt fina steg och som verkligen påverkar resultatet. För mig tog det en hel del tid att få till inställningen med kvarnen och skottets längd, men väl gjort tycker jag kaffet blir kanon! Den kan bara göra espresso (och skumma mjölk), men espresson blir delikat med rätt bönor, jag gillar välrostad espresso typ Passalacqua Vesuvio/liknande.
Nyfiken på vad du hittar för alternativ, jag är alltid öppen för alternativ (och jag trodde aldrig DeLonghin skulle hålla så länge som den gjort men nu sjunger den nog på sista versen, om inte annat så tar väl kvarnverket slut någon gång).

//Magnus
Jag gav nog inte DeLongin en ärlig chans, bemödade mig aldrig med att testa tillräckligt så kanske var det en bra maskin egentligen. Får se om jag kommer till skott med annan maskin någon gång, jag lockas av det enkla i att nöja sig med en knapptryckning, kanske är det en utopi men jag kollar vidare.

[OT] Kaffetråden
Jag gav nog inte DeLongin en ärlig chans, bemödade mig aldrig med att testa tillräckligt så kanske var det en bra maskin egentligen. Får se om jag kommer till skott med annan maskin någon gång, jag lockas av det enkla i att nöja sig med en knapptryckning, kanske är det en utopi men jag kollar vidare.

känns som det är en nespresso maskin du letar efter om du vill ha enkelheten att kunna göra espresso, cappucino mm med ett knapptryck.

[OT] Kaffetråden
Någon som har tips på en bra helautomatisk espressomaskin? har hittat denna Gaggia brera men vet inte om den är bra eller anus? Jag vet att det alltid är bättre med separat kvarn och maskin, ägde själv en rancillio silva en gång men föll nog på kvarnen och att jag tycker det blir lite för mycket fix innan det blir bra. Jag vill kunna ställa koppen under och få en schysst start på dagen och göra mig en cappuccino någon gång emellanåt. Hade en DeLongi maskin hemma på test men den åkte tillbaka igen. Finns det några bra tips så mottages de tacksamt.
Jag har en Gaggia Brera som jag är mycket nöjd med. Går år efter år utan problem. Som med så mycket annat krävs rätt tillbehör. Skit in - skit ut.. men med bra bönor gör den bra kaffe. Skummar dock i stort sett aldrig mjölk så om den funktionen törs jag inte uttala mig om.

[OT] Kaffetråden
Det är lite svårt med en helautomat, den kan inte mala fint nog, då sätter maskinen igen, så du tvingas använda en mörkare rost och då sumpar du all syra och smaken blir lite endimensionell.

[OT] Kaffetråden
Ett vanligt filter+kvarn+våg? Och vattenkokare?
det är ungefär så jag gör nu. Fast jag är ingen finsmakare så jag köper färdigmalt :) filterhållare också rakt ner i muggen bara. Det funkar fint och blir helt ok.
MEN... det känns lite som att vanliga filterhållare inte är gjorda för att hälla på allt vatten på en gång, det skulle behöva rinna långsammare. Blir rätt blaskigt, man får ta extra mycket pulver. Men det känns inte rätt. Kanske bara skulle kolla efter en ny bättre filterhållare då kanske.

/edit: tillägg, hela sanningen är att huset är ett byggprojekt, kvarnar och maskiner är nerpackade. Därför kör vi sån enkel fullösning nu.

[OT] Kaffetråden
det är ungefär så jag gör nu. Fast jag är ingen finsmakare så jag köper färdigmalt :) filterhållare också rakt ner i muggen bara. Det funkar fint och blir helt ok.
MEN... det känns lite som att vanliga filterhållare inte är gjorda för att hälla på allt vatten på en gång, det skulle behöva rinna långsammare. Blir rätt blaskigt, man får ta extra mycket pulver. Men det känns inte rätt. Kanske bara skulle kolla efter en ny bättre filterhållare då kanske.

/edit: tillägg, hela sanningen är att huset är ett byggprojekt, kvarnar och maskiner är nerpackade. Därför kör vi sån enkel fullösning nu.
Vilken smakprofil gillar du? Aeropressen ger klara rena tydliga smaker, andra metoder "blendar" mer, och ger ofta ett lite snällare kaffe. Jag gillar aeropressen över allt annat när det gäller lågtryckkaffe. :) Espresso är högtryckkaffe. En presskanna is the shit, om du häller upp allt kaffe på en gång, och häller genom ett filter så du får bort de lite grövre kaffebönsdelarna som slinker igenom hönsnätet i presskannan, det kommer med för mycket skräp i muggen annars.

En version av presskanna och filter är den här, jag har den: https://www.cremashop.se/sv/products/abid/clever-coffee-dripper/341

Vanligt kaffefilter, men börjar inte rinna igenom förrens du sätter den på en mugg, stående på ett bord rinner det inte igenom. Passar för en kopp, och blir riktigt bra. Lite varmare i tonen än en aeropress vad gäller smak.

[OT] Kaffetråden
samma här, tjejen har övergått till te. Vad ska man för att brygga 1 mugg kaffe. Inga krav direkt, aeropress har man ju hört mycket gott om men har det kommit nåt nytt på senaste år?

aropress eller en chemex skulle jag säga, chemexen kan du ju även använda om det nu är så att du skulle få gäster då den kan brygga 2-3 koppar beroende på vilken storlek du köper av den.

[OT] Kaffetråden
En version av presskanna och filter är den här, jag har den: https://www.cremashop.se/sv/products/abid/clever-coffee-dripper/341

Vanligt kaffefilter, men börjar inte rinna igenom förrens du sätter den på en mugg, stående på ett bord rinner det inte igenom. Passar för en kopp, och blir riktigt bra. Lite varmare i tonen än en aeropress vad gäller smak.
Helgrymt! Det där verkar ju vara ungefär vad jag gått och dagdrömt om. Den är perfekt till mitt bruk. Håller tätt tills man ställer den på muggen. Så får det stå och dra lite innan det rinner igenom också. Suveränt, beställde en sådan. Tack för tips!

aropress eller en chemex skulle jag säga, chemexen kan du ju även använda om det nu är så att du skulle få gäster då den kan brygga 2-3 koppar beroende på vilken storlek du köper av den.
Ok, jo de har jag kikat på. Verkar populära. Skulle ju vara fint om man får besök av föräldrarna som ju gillar vanligt kaffe bäst (ja annars brukar jag dricka espresso själv). Tyckte dock den ovan verkar trevligare, bra interimlösning tills jag får ordning på allt. Men ska överväga en sådan här i framtiden när vi kommit iordning med allt och ska expandera utbudet lite ?

[OT] Kaffetråden
En Hario V60 för droppkaffet är ju trevligt! Går ju att hitta för några hundringar. Perfekt för bikepacking också, lite lättare än aeropressen, så den kör man på kajakpacking :)

[OT] Kaffetråden
Var in på Kahls kaffe och kikade lite....

Finns denna lilla press från Pyrex som såg smutt ut.
IMG_20201111_144803.png

Samt en variant av filterhållare från Willfa med ställbart flöde! Det verkade dock lite smäckigt. Som gjort för att krångla. Speciellt med tanke på priset (över 400 spänn) så var det ju inte det givna köpet.
IMG_20201111_144923.png

[OT] Kaffetråden
Helgrymt! Det där verkar ju vara ungefär vad jag gått och dagdrömt om. Den är perfekt till mitt bruk. Håller tätt tills man ställer den på muggen. Så får det stå och dra lite innan det rinner igenom också. Suveränt, beställde en sådan. Tack för tips!
You are welcome. :) Tänk på att ett pappersfilter blir väldigt ömtåligt när det är blött. Så, var försiktig när du rör om. Jag har haft sönder ett pappersfilter, eller två. :)

[OT] Kaffetråden
You are welcome. :) Tänk på att ett pappersfilter blir väldigt ömtåligt när det är blött. Så, var försiktig när du rör om. Jag har haft sönder ett pappersfilter, eller två. :)
ok, ja det är lätt hänt :) tror jag kommer köra med mitt metallfilter. Hoppas ventilen funkar bra ändå med sånt filter. Kanske får gå upp en storlek i malningsgrad.

[OT] Kaffetråden
Intar just nu en Clever Coffe! ?

Fick den igår, väldigt bra faktiskt! Det blir lite annat än att hälla på en vanlig filterhållare. Ska bara få till rätt dosering/tid. Nu tog jag samma dos som jag brukar göra och det blir alldeles för starkt, mindre dos behövs. Köpte också en sådan doseringsautomat. Praktiskt, den matchar bra ihop ? två skopor kaffe och fyra minuter ska jag prova till lunchkaffet. Borde funka, för en mugg kaffe då alltså.
/edit: det var helt ok, kör på det nu ett tag!

Sedan i framtiden packar jag upp kvarnar och maskiner, nu känns det som jag överlever fram till dess :LOL:

_B150025.jpg
_B150028.jpg

Senast ändrad:
[OT] Kaffetråden

//Magnus
Hej Magnus!

//Magnus
Hej Magus!
Är lite nyfiken på vilka inställningar du fastnade för till slut. Gissar att du har en DeLonghi Magnifica S, det är den jag har. Jag har kvarnen på 2, värmen på högsta och mängden på "kl 14". Har du några favoritbönor utöver de nu nämner? Till vardags kör jag med Garants Ekologiska Espressobönor, det har lurat många kaffenördar :-)

[OT] Kaffetråden
Hej Faldo,

Stämmer bra det, en Magnifica S, det är den jag har. Hjälper dig gärna med mina inställningar.

Kan tänka mig att vi har någorlunda liknande kaffepreferenser också, jag har också kört Garants ekologiska och tyckte de var rätt bra. Andra bönor jag gillar är (svår att få tag på utanför nacka bara) 'Nackas egna espresso' vilket är min favorit och standardkaffe. Finns dock mig veterligen bara på ICA Maxi i Nacka. Väldigt gott med bra balans mellan kryddighet/choklad/nötighet/bärighet. Ibland lyckas maskinen krama fram lite toner av bittermandel också vilket är jackpot enligt mig.
Vissa mörklrostade bryggkaffen tycker jag blir goda i maskinen också, speciellt Okapi, en ekologisk bönblandnig jag köpt på Lidl är riktigt gott, kanske ännu godare än Nacka, men inte lika tjock fin crema.

Mina inställningar:
Temp: Mittenläget är bäst för mig. Tycker höga tempen gav för bränd/besk smak och låga läget blev för syrligt.
Skottlängd: Ca 4,5 cl skattat med decilitermått.
Kvarnen: Till de flesta bönor tycker jag det blir bäst om man tar det så fint som möjligt (iaf till espresso, har trimmat in den för att bara brygga det). Så fint som möjligt är för min maskin att köra så fint att den knappt får igenom vattnet under bryggningen och sedan backa typ ett eller två snäpp på malgraden. Detta har jag justerat typ någon gång per år i takt med att kvarnverket nöts/byter bönor etc. Nu står nog kvarnen på två eller kanske tre fina steg från finaste malgraden.
Mängden bönor: Runt mittenläget. Beror väldigt mycket på bönorna, ju bättre kaffe desto mindre bönor kan jag använda och då kan man justera kvarnen till finare malning utan att det tar stopp under bryggningen. Tycker den kombon ger bäst smak i slutändan.

Allt gott! //Magnus

[OT] Kaffetråden
Jag har en gaggia classic som jag bara lyckas göra sur espresso med. Nej, jag har ingen kvarn. Kommer nog inte skaffa heller... Jag vill mest att det ska vara enkelt och tillräckligt gott. Var ganska ambitiös till en början men tröttnade.

Är inne på att sälja maskinen och köpa en enklare. Jag klarar visst inte av den. Har dock inte testat pods. Kan det vara en väg att gå?
Nu dricker jag bara bryggkaffe men förmodar att det är liknande principer.
Färdigmalt blir inte bra, möjligen närmsta dagarna efter inköp, om det då var färskt. Innan jag köpte kvarn köpte jag färdigmalt från LCS som malde på plats, för varje kund. Kaffet var gott första dagarna, sedan surt. Dessutom märkte jag att det var som godast när de hällde upp nya bönor från nyöppnad säck i kaffebönsbehållaren. Så rosta själv är det optimala, men mala färdirostade själv funkar ok IMHO.

Har man lite gammalt kaffe så får man välja mellan blaskigt eller surt tycker jag.

Du har ytterligare en parameter, vattnet där du bor. En kaffesort kan smaka surt på ett ställe, men ha god arom på ett annat. Det gäller att experimentera helt enkelt. Jag har oturen att bo på ett ställe där de flesta sorter smakar surt.

EDIT: mindre oförståeligt.

Senast ändrad:
[OT] Kaffetråden
Nu dricker jag bara bryggkaffe men förmodar att det är liknande principer.
Färdigmalt blir inte bra, möjligen närmsta dagarna efter inköp, om det då var färskt. Innan jag köpte kvarn köpte jag färdigmalt från LCS som malde på plats, för varje kund. Kaffet var gott första dagarna, sedan surt. Dessutom märkte jag att det var som godast när de hällde upp nya bönor från nyöppnad säck i kaffebönsbehållaren. Så rosta själv är det optimala, men mala färdirostade själv funkar ok IMHO.

Har man lite gammalt kaffe så får man välja mellan blaskigt eller surt tycker jag.

Du har ytterligare en parameter, vattnet där du bor. En kaffesort kan smaka surt på ett ställe, men ha god arom på ett annat. Det gäller att experimentera helt enkelt. Jag har oturen att bo på ett ställe där de flesta sorter smakar surt.

EDIT: mindre oförståeligt.

Jag har kapitulerat och är spekulant på en kvarn nu. Får se om det löser något. Annars kanske det gör maskinen mer lättsåld iaf.

Jag hade tänkt att testa färdigmalt i små portioner från Kaffelunden här i Gbg. Tyvärr var det stängt pga sjukdom och så dök kvarnen upp..

Jag ser till att återkoppla med ev framgång här i tråden!

[OT] Kaffetråden
Jag har kapitulerat och är spekulant på en kvarn nu. Får se om det löser något. Annars kanske det gör maskinen mer lättsåld iaf.

Jag hade tänkt att testa färdigmalt i små portioner från Kaffelunden här i Gbg. Tyvärr var det stängt pga sjukdom och så dök kvarnen upp..

Låter bra.
Sedan blir nästa steg att experimentera med olika malningsgrader. Iaf för bryggkaffe upplever jag att olika kaffesorter kräfva olika malningsgrad för att bli gott.

[OT] Kaffetråden

Ett annat tips är att låta vattenkokaren står i cirka 40 sekunder så vattner hinner gå ner till cirka 80 grader då för varmt vatten lätt gör kaffet surt så testade det nästa gång

Tillbaka
Topp