[OT] kajaktråden, motionspaddlare

Jag blev inspirerad när jag läste den här tråden idag så jag körde en liten kvällstur, lika skoj varje gång ? jag gör det alldeles för sällan bara. Lite udda förhållanden idag med nästan ingen vind men rätt bra dyningar som gick att surfa på.
20200807_173430.jpg

PS: Man skojar inte bort vågorna vid södra spetsen. Trots allt spegelblankt på bilderna ovan var det rejält utmanande med meterhöga starka vågor som skjutsar rakt mot vassa klippor. Är man inte mycket erfaren ska man inte ens tänka tanken att runda udden om det blåser mer än vad det gjorde idag.

En av mina roligaste turer var just runt Öja. Otroligt vackert men det är ju nästan alltid vågor från något håll runt södra spetsen.. Den dagen var det dock en bra bit över 20 grader i vattnet och strålande väder så ett bad hade inte varit någon större katastrof. Efter fika så var det kajak i vattnet, hoppa efter och frivillig självräddning, det var varmt!!

10496013_10152278746357689_2100626628055899370_o.jpg

Har börjat fundera på kajak, finns det några bra ställen att börja leta på och vad bör man se upp med? Kommer förmodligen bli både insjö och kust som gäller om det blir av. Bra nybörjar-kajaker? Någon som vill sälja sin(a)? ?

Har börjat fundera på kajak, finns det några bra ställen att börja leta på och vad bör man se upp med? Kommer förmodligen bli både insjö och kust som gäller om det blir av. Bra nybörjar-kajaker? Någon som vill sälja sin(a)? ?
Klubb och testa olika är egentligen bäst om du har möjlighet. Antar att du inte vet egentligen om du vill ha surfski, skärgårdskajak, havskajak och vilken bredd osv men efter nåt år i en klubb med bra bredd på lånelådorna vet du. Paddel är nr 1 att skaffa egen, när du vet om du vill ha vingpaddel eller plattpaddel...

Dessvärre dåligt med klubbar i närområdet eller som passar ihop med vardagen, men förstår att det är en bra idé. Det lilla jag har läst hittills pekar åt havskajak, men å andra sidan introducerade du ju två nya sorter... ?

Det är lite långt. Annars kunde du fått prova nån hos mig. Men typ 50 mil är lite väl opraktiskt. Du kanske kan kolla med Stuvarn om han vet något lokalt alternativ?
Tack för det! Men lite för långt som sagt. ? Bra tips med Stuvarn, han har säkert koll på folket här i trakterna.

Aterra i Malmö är duktiga om du vill ha "riktiga" havskajaker, säg i klass med Santa Cruz eller Yeti. :-)
Har lite att läsa på känner jag. Efter att ha kollat upp surfski som johan44 nämnde ovan låter ju det onekligen som en trevlig leksak. Skall kolla upp Aterra också och se vad de har.

Tycker du ska ta kontakt med Johan å Pelle på Kanotcentrum i GBG tror dom kan vägleda dig till ett bra val...chans även till provpaddling där! Är du sugen på surfski kontakta då Anders Karlsson som har provpaddling i Billdal. Sen kan du även provpaddla/hyra havskajak på Escape som ligger skyddat i Eskils kanal strax söder om Fiskebäck.
Du kan även kontakta NPK i Delsjön om du vill testa lite motionslådor! Jag personligen tycker du ska skaffa en lättdriven, sjösäker havskajak å bara paddla så mkt du kan till att börja med :)

Senast ändrad:
Jag sysslar med nybörjarintro på klubben hemma. Det är kul att få radda upp en havskajak, en surfski och en skärgårds/motionskajak och sen visa en plattpaddel och en vingpaddel och förklara bakgrunden till de olika kajakerna och paddelteknikerna. Det är stora skillnader, jag önskar att alla kunde få testa de olika varianterna. De flesta butiker jag känner till säljer enbart havskajak och några säljer surfski, en vettig motionslåda tror jag inte går att finna i butik. Och risken är stor att fastna i det man först råkar möta.

Lysande Stuvarn! En massa bra trådar att nysta i där. Tack för det!

@johan44 Det du beskriver är ju drömscenariot. Speciellt för den situationen jag står inför nu. Frun vill också ha en nämligen och gissningsvis är våra kravbilder ganska olika (i vanlig ordning), men de behöver ju kunna mötas någonstans på mitten så att vi kan paddla tillsammans utan att den ene av oss har tråkigt och den andra jobbigt.

Sedan skall det sägas att jag har aldrig paddlat kajak, endast kanadensare. Så förmodligen är det en ytterst snäll modell jag behöver då jag knappt vet vad jag ger mig in på, är av längre sort samt ganska tung

Vi har vad jag tror är ganska bra förutsättningar med tre insjöar att välja på inom 5km hemifrån, plus att vi vid sommarstället har båtplats rätt ut i Göteborgs skärgård med möjlighet till kustnära paddling. Jag vill ha något som är snabbt i startgroparna så att säga, dvs minimalt med arbete innan och efter man sitter i kajaken.

Jag är aktiv i den lokala klubben och alla typer av kajaker behövs... Nu söker jag den perfekta hyr/nybörjarkajaken och jag tror inte att den finns, eller? Den ska ha stor sittbrunn och sarg som styr undan vatten, som på en motionslåda. Den ska vara gjort i mjukplast/3-lagers och alltså oförstörbar. Den ska inte ha luckor och inga snoddar. Den ska inte ha för och akter som pekar uppåt. Den ska ha rejäla handtag i för och akter. Den ska ha skädda och vara ca 60 cm bred och ha rätt platt botten. Den ska ha fasta fotstöd helt utan rörliga delar, alltså en radda fotstöd på varje sida av kajaken (som brunnsans hyrkajaker). Kan inte nån göra den kajaken så lovar jag att köpa några stycken?

Kika på en Nordic Kayaks Breeze PE. Stämmer inte ordagrant med din önskelista men min erfarenhet är att den gör samma jobb. När den kom var det många erfarna surfskipaddlare som köpte den som +1, till fru/barn/polare/landet. Den är även rolig för erfarna paddlare om man vill lära sig surfa.
(Jag är partiskt, men inte betald av NK)

Påminner en hel del om min Epic V7. Enkel, säker och slitstark med packlucka. En nackdel med V7 om det är nämnda önskemål man har, är det underliggande rodret. Man blir lite mer försiktig nära land och det är lite bökigare vid hantering och transporter på manuella kärror tycker jag. För någon som paddlat mycket kanadensare tror jag de flesta kajaker är ett rent lyft så länge det inte handlar om att packa extremt mycket eller lasta om och bära ofta.

Försiktig ska man vara. Beroende på hur/vem som skall använda den kan man kapa bort en hel del av rodret med tillräcklig styrförmåga för plattvatten.

Lite dumma frågor från en som bara paddlat havskajak med skädda: Fälls rodret undan om man kör på något (när man paddlar framåt)? Och finns det något sätt att då fälla ned det igen från sittbrunnen?

Och hur mkt snabbare paddlar man ungefär i en sådan där enklare surfski eller motionskajak kontra en havskajak? När jag paddlar min havskajak utan packning som ett träningspass ligger jag och snittar mellan 8-9 km/h.

Du kan eftermontera släproder som fälls undan. Underliggande roder, som har bättre roderverkan, fälls inte undan.
Jag tror att nelo 510 är en bra instegskajak idag med trevliga egenskaper och bra sittställning, NK håller på att utveckla en ny, vänta på den. Epic V7/V8 är stora och känns klumpiga i jämförelse. Tycker jag.

8-9 km/h är snabbt för en havskajak, tror det är skrovets form snarare än något annat som sätter gränsen.
Det är i huvudsak vågbildningsmotståndet som märks på kortare skrov. Björn Thomasson har skrivit mycket bra om paddling. Se stycket om vågbildningsmotstånd https://www.thomassondesign.com/valja/kajakprestanda/fart
En havskajak med mycket överhäng i för och akter är korta i vattnet och hamnar i uppförsbacke tidigare än tex en surfski.
Långfärdskajaker är i huvudsak byggda för promenadtempo och då är en lång kajak som tex en 640 cm lång surfski bara besvärlig att hantera.

En polo och forskajak hamnar i uppförsbacke i låga farter innan paddelfrekvensen känns som premenadfart.

Det är i huvudsak vågbildningsmotståndet som märks på kortare skrov. Björn Thomasson har skrivit mycket bra om paddling. Se stycket om vågbildningsmotstånd https://www.thomassondesign.com/valja/kajakprestanda/fart
En havskajak med mycket överhäng i för och akter är korta i vattnet och hamnar i uppförsbacke tidigare än tex en surfski.
Långfärdskajaker är i huvudsak byggda för promenadtempo och då är en lång kajak som tex en 640 cm lång surfski bara besvärlig att hantera.

En polo och forskajak hamnar i uppförsbacke i låga farter innan paddelfrekvensen känns som premenadfart.
Gamla surskis som är typ 6,5 meter kräver också stor motor för att fartpotentialen ska kunna utnyttjas, antar att det hänger ihop med att det blir rätt stor våt yta. Samtidigt så är det mer än längd som avgör fart, när det körs stockholmscup där alla får vara med med valfri kajak så har surfski ingen chans mot en racerlåda som är begränsad till 5,2 meter skrovlängd. 5 meter borde ge typ 10 km/h fart men eliten paddlar mer än dubbelt så fort.

Gamla surskis som är typ 6,5 meter kräver också stor motor för att fartpotentialen ska kunna utnyttjas, antar att det hänger ihop med att det blir rätt stor våt yta. Samtidigt så är det mer än längd som avgör fart, när det körs stockholmscup där alla får vara med med valfri kajak så har surfski ingen chans mot en racerlåda som är begränsad till 5,2 meter skrovlängd. 5 meter borde ge typ 10 km/h fart men eliten paddlar mer än dubbelt så fort.
Beror en del på vem som sitter i kanoten. För några år sedan körde Tommy Karls (OS-medlajör på slätvatten) ifrån alla i racer med sin surfski. Nu deltar flera som tränar för landslagsplats i racing i SC och då saknar surfskimotionärerna både kraft, teknik och kondition.
Helt klart går både racer och surfskis över deplacementfart med en bra kanotist. Båda är ju faktiskt konstruerade för farter över 16 km/h, vilket havskajaker inte är.

Kan inget om teorin, men med mina havskajaker så känns det inte meningsfullt att försöka snabbpaddla eftersom det blir lite som en vägg att paddla in i när man når just 8-9 km/h. Lite lägre till och med på den kortare och bredare P&H Delphinen som dessutom är gjord i mjukplast.

Min epic v7 (surfski i plast med packlucka) håller jag ungefär 9 km/h med i snitt om jag paddlar på och inte pausar för ofta, då är jag nybörjare så tekniken är inte den bästa, men över 10 km/h blir det väldigt mycket jobbigare att hålla för mig än så länge.

Det här testet tyckte jag var lite intressant för att se hastighetsskillnaden mellan olika bredder/längder:

Sen för just surfski så gäller det ju att kunna hålla sig kvar i kajaken också, jag hade gärna haft en lite smalare surfski men inte jättemycket smalare de dagar det är 10 m/s, annars blir det liksom inget paddlat för mig, bara simning :)

Kajak efter förmåga, helt klart. Det är trist att sitta och parera istället för att paddla. Också en anledning till att man behöver många kajaker, eller ett kanothus i närheten... :)

Det här testet tyckte jag var lite intressant för att se hastighetsskillnaden mellan olika bredder/längder:

Bra test. Nästan lite tyskt. Visar ju tydligt att man bör prioritera en modell som man känner sig bekväm i stabilitetsmässigt.

Kajak efter förmåga, helt klart. Det är trist att sitta och parera istället för att paddla. Också en anledning till att man behöver många kajaker, eller ett kanothus i närheten... :)
Börjar inse det, nästan värre n+1 än för cykling :)
Nästa kajak blir nog en smalare/rankare/lättare, men då behåller jag v7 ändå, har som tur är stort garage...

För att åter jämföra lite med cyklar: Är en Vento Arc 4.9 som en Yosemite i kanotvärlden eller är den mer som en Vitus, dvs. funkis att skaffa till en nybörjare och lite till?

De flesta som är begåvade med ett hyfsat normalfungerande balanssinne kan ganska snabbt komma in i att paddla en lite smalare/rankare kajak. Det behöver ju dock inte gå till överdrift men en bred och tung havskajak är ju inte så kul att paddla enligt mig. Den har ju dock såklart sina fördelar i form av stabilitet och möjlighet att få med packning för längre turer. Planerar man inte att tura finns det dock en lång rad roligare alternativ utan att gå till det extrema. Både "snabbare" havskajaker och en del stabila surfskis. De som vanligtvis kallas "motionskajaker" gör sig oftast inte så bra i vågor utan är mer en bredare version av en racinglåda.

Jag har en Think Ion som är en hyfsat smal surfski(44cm bred, 640cm lång). Jag paddlar en del och har en marschfart på typ 10-11mk/h.
Har även en Nordic Kayaks Rocket + för kallare dagar när jag ogärna villa sitta i vatten hela turen.

Tillbaka
Topp