[OT] Långfärdsskridskor - Turrapporter, isläget mm i Sth-området?

Jag tänkte åka HBB -> Farsta imorgon. Vet någon om hela vägen är åkbar nu (jag tänker framförallt på biten nedanför snickeriet vid Hästhagen och kanalen från Söderbysjön som inte låg förra helgen)?

Edit: hittade svar på isplanket (lite knasigt att fråga här först kanske).

Senast ändrad:
Hur är vallentunasjön? Förra helgen var den ju gudomlig, men nu känns ju läget lite mer osäkert? Tänkte kanske sticka ut imorgon förmiddag.

baby fat skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tänkte åka HBB -> Farsta imorgon. Vet någon
> om hela vägen är åkbar nu (jag tänker
> framförallt på biten nedanför snickeriet vid
> Hästhagen och kanalen från Söderbysjön som
> inte låg förra helgen)?
>
> Edit: hittade svar på isplanket (lite knasigt att
> fråga här först kanske).
För att slippa söka, vad hittade du för svar?

Nån som nosat på innerskärgård kring 08 ännu?

Imorn blir det nog ett skott på Båven, men risk att det är en del lappmögel ovanpå salsgolvet

> För att slippa söka, vad hittade du för svar?

Fina isar på Älta, Flaten, Drevviken o Magelugnen! Dock med varning för en stor råk med tunn is på Drevviken. Bara det slutar att snöa nu...

Kanske lite sent svar, men jag hoppas det fortfarande är aktuellt.

Klart sämre än förra helgen, men fortfarande njutbart. Lite småpebblad is över hela sjön, men bra ändå. Däremot ska man kanske undvika att åka där ett gäng dragit fram ett varv runt sjön för några dagar sedan. Deras spår är snyggt infrusna och lär vara det ett tag. Lite skrovligt här och där och några fällor att fastna i, så man får titta var man åker. Bästa ytorna jag hittade var antingen mitt på sjön eller väldigt nära kanten. Fast det är åkbart i stort sätt överallt, så ut med dig bara.

H. skrev:
> Hur är vallentunasjön? Förra helgen var den ju
> gudomlig, men nu känns ju läget lite mer
> osäkert? Tänkte kanske sticka ut imorgon
> förmiddag.

Tack för svar, men nu när det hade snöat en massa i natt gick jag ut och sprang i skogen istället...

Hur var det idag? Ffa på Drevviken - gick det att åka med all snö? Jag bor över 500 m ifrån sjön så det var omöjligt att gå och kolla själv ;-)

Undrar om isen är tillräckligt djup för att de kan ploga.

kitzblitz skrev:
> Hur var det idag? Ffa på Drevviken - gick det att
> åka med all snö? Jag bor över 500 m ifrån
> sjön så det var omöjligt att gå och kolla
> själv ;-)
>
> Undrar om isen är tillräckligt djup för att de
> kan ploga.

Åkte där idag och det gick bra något tungstyrd annars kanonis under snön.
Väldigt stabilt finns vissa svaga partier men tillräckligt stark för plogning är tveksamt. :)

Vi körde en kortare (7km) sväng på Båven idag, från badplatsen nära Sparreholm.

Isen hade ett snölager på någon tum ca, delvis fastsmält/fastfrusen i isen. Gick halvhyfsat att åka, men det blev ju "i blindo". Isen tjocklek mestadels 7-10 cm, förutom en del svaga partier vid sund och öar som dock var lätta att se.

Hoppas sjön får en till chans i år, efter bort-töande av snön följt av rejäl kyla.

Mitt i mälaren idag, fast på insjö. Prima is, vackert väder, tre personer slogs om utrymmet på rundbanan. :-)

Bilagor

• IMG_0795.JPG
    IMG_0795.JPG
    64.2 KB · Besök: 178
Fråga: Var kan man få tag i ett par ok långfärdsskridskor med NNN BCbindning för en billig peng. Det verkar som att folk som säljer begagnat tror att man ska få ut nypris för grejer som har något år på nacken, är det så eller ska man sjukpruta?

Luthman Photography skrev:
> Fråga: Var kan man få tag i ett par ok
> långfärdsskridskor med NNN BCbindning för en
> billig peng. Det verkar som att folk som säljer
> begagnat tror att man ska få ut nypris för
> grejer som har något år på nacken, är det så
> eller ska man sjukpruta?

Det är nog svårt, jag håller med dej om att folk försöker få ut nypris på begagnat.
Förmodligen för att oavsett hur mycket man kör på ett par skridskor så försämras inte funktionen nämnvärt så länge dom inte går sönder.

Själv håller jag på med ett exprement och söker en ännu äldre bindning som ska se ut ungefär som någon av dom här:
imagesCAZ0VIC5.jpg

imagesCA8MHDQK.jpg

images.jpg

D.v.s 3 piggar, kort klämma, ingen rem.

Om det är någon vänlig själ som har typ ett par gamla lagg står med ett par sådana bindningar så köper jag dom för en billig peng, eller dricka.
Gärna norra Stlm.

Efter allt lappmögel, men ändå rätt kallt någon dryg vecka i 08, var har man störst chanser i helgen? Känns som nordosT? Gräsö?

Inte en chans.

Då kan jag lika gärna ställa mig på crosstrainern.

Kanske drar å köper skidor imorgon då.

Jag har kollat SSSK:s isobs-karta nu. Inga observationer angående skärgården. Snön verkar härska just nu men det har ju inte snöat på några dagar och vi har aft väldigt kalla nätter så det måste finnas nyis därute. Observationer kommer nog i morgon då alla rekognoserat :)

Road_Runner skrev:
> Ja håll er borta ifrån Norrviken ;-)

Drog ett par varv där på väg hem från jobbet i dag. Det börjar bli en del skador på isen men fortfarande ok. Dock fick några ligister på MC? med spikdäck för sig att "busa". Vilket skadar ytan rejält.

Det går att åka plogad bana på Ryssgraven/Kungsängen om ni inte vill pika varandra på Norrviken.

Förra året var Mälaren plogad från Hässelby till Alvik (minst). Men inte idag.. var det bara pga Vikingarännet? Men det ska ju gå av stapeln i år också - varför är det inte plogat?

claes_h skrev:
> Förra året var Mälaren plogad från Hässelby
> till Alvik (minst). Men inte idag.. var det bara
> pga Vikingarännet? Men det ska ju gå av stapeln
> i år också - varför är det inte plogat?

Någon borde göra något!!!

Norrviken var ok i dag också. En del folk närmast IP sedan rätt så fritt norrut. Sydliga vindar gjorde resan norrut till ett nöje med hastigheter på 35km/tim "utan ansträngning" sedan blev det surare när man vände söderut igen :)

Formen är usel men tekniken börjar ta sig :)

Åkte från Kalmarviken till Kaggeholm idag med en sssk-grupp. Finfin is på Norra Björken, därefter en del förrädiska snöfläckar där det kunde hugga ganska bra. Blev några vurpor. Det gick att åka.
Några verkar ha gjort försök i Skärgården idag annars, runt Rödlöga ngnstans, det verkar dock fortf. vara lite för tunn is där.
Dagens tur:
Skrillplott.jpg

claes_h skrev:
> Förra året var Mälaren plogad från Hässelby
> till Alvik (minst). Men inte idag.. var det bara
> pga Vikingarännet? Men det ska ju gå av stapeln
> i år också - varför är det inte plogat?
Det kan vara så att Stockholms kommun är rikast men snålast när det gäller plogning av Vikingabanan.
Plogat är det från Järfälla till åtminstone Sigtuna! Isen är dålig långa sträckor med mycket skravell.

Norra Björkfjärden som saltgurkan beskriver är nog det som gäller nu. Jag åkte i morse och fjärden sprack!, det var en ny upplevelse. Klistrar in texten jag skrev på FB nyss:

Under dagens tur från Birka till Bålsta så sprack Norra Björkfjärden itu. Isen på Mälarens kanske största fjärd, 20-40 cm tjock, klämdes ihop som två kontinentalplattor och kollapsade med en rejäl explosion. Det ekade över hela fjärden och sprickan var förmodligen runt en mil lång. Mäktigt.

Fin is, turen rekommenderas och imorrn ska det bli sol.

Bilagor

• björk.jpg
    björk.jpg
    61.1 KB · Besök: 187
Hej
Jag undrar vad det r som gör att så många åker med stavar trots att de uppenbarligen kan hålla balansen utan? Det är ju som att åka med stödhjul på cykel i skogen trots att man klarar sig utan - man tappar fart och får jobba mer med luftmotståndet och har dessutom två stavar att bära på. Att det dessutom är lite smått otrevligt när spetsarna hela tiden hamnar i ögonhöjd på oss andra kan man kanske ha överseende med om det i övrigt finns en bra förklaring.

Någon som har svar?

Med vänlig hälsning,
Rickard

Jag undrar samma sak. Är visserligen inte särskilt duktig på långfärdsskridsko men konstaterade att jag har svårt att hålla jämn fart med andra om jag har stavar men åker ifrån dem om jag skippar stavarna. Fast det är ju svårt att veta vem som är först framme om det blir frågan om timtals med uthållighet också. De enda som har en motiverad anledning är de som stakar sig runt i brist på lämpliga möjligheter att skidträna.

Jag tror svaret är att man tycker det är skönt att ha stavar då det är besvärligt (hård motvind, styrande snö, ojämn yta etc.) Därför tar man "alltid" med stavarna.

Jag uppmanar alla att träna på att åka med händerna på ryggen även i icke perfekta förhållanden. Det går bra att hålla i stavarna med händerna på ryggen

(F.ö. var jag på Runn i går. Utmärkta plogade/borstade banor. 15-20 meter breda och miltals långa. Ganska lite folk också, märkligt nog.)

cerberos skrev:
> Eller så ger man upp och trängs med pöbeln på
> Norrviken.......

Det gäller att vara ute tidigt, då får man var ifred, eller sent med pannlampa.
IMAG0250.jpg

Det här är från i morse, är man ute före typ 09.00 så är det lungt, sen kommer barnvagns & och snowracermaffian...

<iframe src="http://www.endomondo.com/embed/workouts?w=gxMnM0eASs4&width=580&height=600&width=950&height=600" width="950" height="600" frameborder="0" scrolling="no"></iframe>

Årets med bred marginal sämsta tur idag, strålande sol till trots. Hade ju bestämt mig för att aldrig åka plogade isar men när det skulle bli brunch kl 13 på Skarholmen söder om Uppsala med sambon & hennes päron kunde jag inte låta bli tyvärr. Blev ca 20km på en timma ToR, är väl Vikingarännets rutt ner mot Sigtunahållet jag körde tror jag. Helt omöjligt att hålla vettig fart och få flyt när man konstant måste väja och bromsa för stapplande nybörjare och stav-viftare som inte ser sig för. Hade gett lika mycket att jogga runt varv på varv i Kungsträdgården tror jag. Jag fattar inte vad folk ser i det där. Långfärdsskridsko ska enligt mig i alla fall vara någon slags frihet & naturupplevelse. Ung. som kajakpaddling på sommaren. Bedrövligt.

Håller alla tummar nu för att det inte kommer mer lappmögel på ett tag och att minusgraderna fortsätter så att skärgården börjar öppna upp sig för finåkning.

Det var knepigt att åka idag. Snötäcke över isen, såg inte ojämnheterna. Körde 6-7 km på banan drog på en kalasvurpa som inte gjorde ont, bytte sen till hockeyskridskor och körde 7,5 km till. Lirade lite hockey-bockey med några vuxna och barn som dök upp. Solen sken, livet är underbart!

MoeJoe skrev:
> Årets med bred marginal sämsta tur idag,
> strålande sol till trots. Hade ju bestämt mig
> för att aldrig åka plogade isar men när det
> skulle bli brunch kl 13 på Skarholmen söder om
> Uppsala med sambon & hennes päron kunde jag inte
> låta bli tyvärr. Blev ca 20km på en timma ToR,
> är väl Vikingarännets rutt ner mot
> Sigtunahållet jag körde tror jag. Helt omöjligt
> att hålla vettig fart och få flyt när man
> konstant måste väja och bromsa för stapplande
> nybörjare och stav-viftare som inte ser sig för.
> Hade gett lika mycket att jogga runt varv på varv
> i Kungsträdgården tror jag. Jag fattar inte vad
> folk ser i det där. Långfärdsskridsko ska
> enligt mig i alla fall vara någon slags frihet &
> naturupplevelse. Ung. som kajakpaddling på
> sommaren. Bedrövligt.

du menar att du själv aldrig varit i stadiet att du staplade runt på skridskor, osäker på balansen? :D

Åkte också plogat idag, på delen vikingaslingan Hässelby-Kungsängen t o r, en del snö på banan dock, kanske pga att det snöat under natten :).
Som sagt, man får vara vaken för allehanda entusiaster på isen, men trevligt initiativ att de plogat.
Hässelby-Alvik ska plogas nu i veckan..eller ja den måste väl plogas då det ska bli lopp till helgen.
Ryktas om start i Alvik pga sydliga vindar, vore soft då man kan få sova ngn timme längre på morgonkvisten.

MoeJoe skrev:
> Helt omöjligt
> att hålla vettig fart och få flyt när man
> konstant måste väja och bromsa för stapplande
> nybörjare och stav-viftare som inte ser sig för.
> Hade gett lika mycket att jogga runt varv på varv
> i Kungsträdgården tror jag. Jag fattar inte vad
> folk ser i det där.
>
Kan man åka, så brukar man klara av även lite mindre duktiga åkare ...

Ophiophagus skrev:
> Hej
> Jag undrar vad det r som gör att så många åker
> med stavar trots att de uppenbarligen kan hålla
> balansen utan? Det är ju som att åka med
> stödhjul på cykel i skogen trots att man klarar
> sig utan - man tappar fart och får jobba mer med
> luftmotståndet och har dessutom två stavar att
> bära på. Att det dessutom är lite smått
> otrevligt när spetsarna hela tiden hamnar i
> ögonhöjd på oss andra kan man kanske ha
> överseende med om det i övrigt finns en bra
> förklaring.
>
> Någon som har svar?
>
> Med vänlig hälsning,
> Rickard

Jag tycker det är roligare med stavar hoppas det räcker som svar, och inte ligger du väl bakom oss söliga stapplande åkare med stavar så du riskerar dina ögon ;-)

Om man inte behärskar tekniken så bra så underlättar det med pikstavar. Jag körde mkt med stavar förut, använde nästan bara överkropp samt stapplade runt lite på skenorna emellanåt.
Numera efter att ha varit iväg på ett gäng långturer utanför de plogade stråken så har jag kommit fram till den intelligenta slutsatsen att det är mer praktiskt att inte staka. Det tar mindre vind, och det går snabbare att krypa ihop och skjuta ifrån så att säga. Cykelbenen blir lite gladare över det också.
Pikarna används mest för att kolla isen, råkövergångar mm, annars verkar de mest följa med som dekoration :).

Vi åkte på vallentunasjön igår, det var ungefär lika spännande som att åka i ett uppdraget längspår. Not so much, med andra ord.

Men var får man tag i blankis nu?

Road_Runner skrev:
> Ophiophagus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej
> > Jag undrar vad det r som gör att så många
> åker
> > med stavar trots att de uppenbarligen kan
> hålla
> > balansen utan? Det är ju som att åka med
> > stödhjul på cykel i skogen trots att man
> klarar
> > sig utan - man tappar fart och får jobba mer
> med
> > luftmotståndet och har dessutom två stavar
> att
> > bära på. Att det dessutom är lite smått
> > otrevligt när spetsarna hela tiden hamnar i
> > ögonhöjd på oss andra kan man kanske ha
> > överseende med om det i övrigt finns en bra
> > förklaring.
> >
> > Någon som har svar?
> >
> > Med vänlig hälsning,
> > Rickard
>
> Jag tycker det är roligare med stavar hoppas det
> räcker som svar, och inte ligger du väl bakom
> oss söliga stapplande åkare med stavar så du
> riskerar dina ögon ;-)

Hej
Det räcker absolut! Får testa på en cykelrunda och se om glädjen infinner sig;)

Skämt åt sido. Träningsglädje är viktigare än allt annat så det är ett i alla lägen bra argument. Men det som förvånar mig är att många rätt snabba personer åker med stavar i tron att det ska öka farten. Det ger ju bara sämre teknik, större luftmotstånd, energiförlust, lägre fart och e, blir roligare då...

Med vänlig hälsning,
Rickard

Snabb eller inte det har jag ingen aning om men körde 51Km i lördags på Norrviken på 2:28
Och tror inte jag hade haft roligare eller åkt snabbare utan stavar.
Men ser det mest som lite extra träning för överkroppen med stavar.

Skönt att komma ut och röra på sig lite :-)

Ska bli skoj på Söndag.

Det har rasslat in en del israpporter från sssk idag. Mälaren (Södra Björkfärden) verkar bra, men det är ju inte skärgårdsis.
Annars, saxat från en välkänd skridskosajt:
"Gälnan - Åkbar men inte njutbar.
Svartlögafjärden - Väl åkbar
Hårda och fina saltisar som klarat värme och nederbörd bra. Njutes dock bäst på morgonen"

I natt ska det ju dock frysa på.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp