[OT] Långfärdsskridskor - Turrapporter, isläget mm i Sth-området?

Knuff. Finns väl en del Dalmasar här, hur är det på sjöisfronten? Kan tänka mig att en del av de mindre och grundare redan fryst?

Gävletrakten eller andra områden något närmare Stockholm, nånstans där ni åkt/sett åkare redan?

Har vänner som åkt på småsjöar i Jämtland senaste veckorna men jag lär mig inte ta mig upp dit på ett tag

Skridskoåkning idag i närheten av Österbybruk ngnstans i norra Uppland. Stordammen och Finnsjön, ganska blött och lite regnigt, men bra kärnisar att åka på ändå. De lär väl dock försvinna ganska så snart om mildvädret och blåsten fortsätter.
DSC07487_2.jpg

DSC07476_2.jpg

Senast ändrad:
Det var som sjutton, hade jag aldrig trott efter så lång period plusgrader å regn.
Mellandagarna är jag uppe i Jämtland, tar med skrillorna borde finnas gott om åkbara sjöar där nu. Sen nya tag i 08, får gärna bita till med riktiga kallgrader en vecka så det tar fart i sjöarna å sedan skärgårn. Men verkar dröja minst 1-2 veckor till

I lördags var det puder-åkning deluxe:

Kommande helg borde man nog kunna hitta blankisar.. Västra Mälaren fryser på bra nu enligt SMHI's iskarta, någon i krokarna (Köping, Västerås, Södertälje?) som har spanat?

Annars funderar vi om man kan ta ett skott på fjärdarna längst väster om Singö, utgångspunkt kanske Hargshamn eller Östhammar..

Har funderat i flera år på att köpa långfärdsskridskor. Har ett par låga telemarkspjäxor i plast som jag skulle vilja använda. Frågan är bara vad man skall ha och vilka bindningar?

Jag skulle gärna köra löshälat (är van telisåkare så det lär kännas naturligt) men är helt nybörjare på långfärdskridskor men åkte massor av inlines för 15 år sen så jag tror att jag borde lära mig hyfsat snabbt.

Jag gick all in och köpte Skyllermarks röda 47 cm långa med en NNN-bindning. Mycket nöjd efter att ha testat dem på naturis i några mil och nu ca 5 mil totalt igår och idag på rundbana. Är du bra på vanliga skridskor eller inlines så är det nog inget större problem att komma igång. Har legat och slipat på tekniken i helgen och kollat youtube-videos för tips. Handlar om att åka ekonomiskt och en del annorlunda mot vanliga. Du trycket bl.a. inte ifrån bakåt utan rakt i sida osv.

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Har funderat i flera år på att köpa
> långfärdsskridskor. Har ett par låga
> telemarkspjäxor i plast som jag skulle vilja
> använda. Frågan är bara vad man skall ha och
> vilka bindningar?
>
> Jag skulle gärna köra löshälat (är van
> telisåkare så det lär kännas naturligt) men
> är helt nybörjare på långfärdskridskor men
> åkte massor av inlines för 15 år sen så jag
> tror att jag borde lära mig hyfsat snabbt.

Telispjäxorna är inte kul att åka skridskor i. Skate eller turpjäxor lite beroende på smak och läggning. Själv åker jag på några slags tofflor från Lundhags för Rottefella BC men ett par skridskor till med lättare bindningar för lättare pjäxor står på önskelistan.
Telisåkningen hjälper ytterst lite för känslan här, tro mig... :-)

SSSK har prova-på-kväll på tisdag: http://www.sssk.se/skridskonet/artikel/index.html?artikelID=20347

mytomspunnen skrev:
> Det vore väldigt trevligt om jag slapp köpa nya
> pjäxor. Funkar det att köra eb gammal klassisk
> rottefella 3-pin
> (http://addnature.com/product.aspx?pf_id=ROTTEFELL
> ASUPERTELEMARK ) eller är det en dålig ide av
> ngn anledning?

Aldrig sett liknande på skridskor. Problemet är pjäxorna, inte bindningarna. Jag har svårt att se hur man skulle få tillräcklig rörelse i fotleden för att kunna ta ett vettigt skär i plastpjäxor. Inte ens T4or eller liknande ger det tror jag. Det andra är att du inte får nån effekt av "lös häl" om du tror att du ska böja bälgen på ett par plastpjäxor. Det är en helt annan rörelse och mycket mindre kraft till det än när man åker telisar.

Nu svarade freeskier medan jag skrev det senaste så det blev lite konstigt...

Det är alltså ett par gamla låga scarpa t3. Turpjäxor alltså, inte nedförspjäxor. Men de kanske går bort ändå?

Hmmm, det är en kanske en kass ide...

Men jag måste ändå fråga? Har du (eller ngn annan) provat t3:or och rottefella 3-pin? Det är ju turutrustning, inte nedförsprylar. Det är miiiilsvid skillnad mot mina t1:or och 7tm-bindningar.

T1:orna har aldrig varit aktuella i det här sammanhanget...

mytomspunnen skrev:
> Hmmm, det är en kanske en kass ide...
>
> Men jag måste ändå fråga? Har du (eller ngn
> annan) provat t3:or och rottefella 3-pin? Det är
> ju turutrustning, inte nedförsprylar. Det är
> miiiilsvid skillnad mot mina t1:or och
> 7tm-bindningar.
>
> T1:orna har aldrig varit aktuella i det här
> sammanhanget...

Jag har inte provat. Men om jag råkar knyta mina Lundhags http://www.lundhags.se/product/16313/x-arc lite för hårt i skaftet så begränsar de rörligheten för mycket.
Jag tror säkert att du kan komma ut och glida några km eller kanske till och med mil med den setup du har tänkt men om du vill kunna åka med nån slags effektivitet så tror jag att det är fel väg att gå.
Tänk själv, hur reagerar du om nån säger att "men funkar det inte ändå att cykla lite stig med min pendlar-hybrid, det är ju ingen lvg-cykel"? :-)
Visst, det funkar. Men det är inte så kul och svårt att utvecklas öht.

Det är mest att jag har nåt minne av att jag sett nån som kan, åka med den setupen. Men det kan jag lika gärna ha inbillat mig.

Å andra sidan är det väl precis just ut och glida några km med ungarna som skulle vara det som blir av mest. Åtminstonde till att börja med.

mytomspunnen skrev:
> Det är mest att jag har nåt minne av att jag
> sett nån som kan, åka med den setupen. Men det
> kan jag lika gärna ha inbillat mig.
>
> Å andra sidan är det väl precis just ut och
> glida några km med ungarna som skulle vara det
> som blir av mest. Åtminstonde till att börja
> med.

Då skulle jag strunta i det där med lös häl och försöka få tag på ett par billiga skridskor med bindningar som funkar med dina T4or. Du kommer ändå inte få effekt av den lösa hälen i dom pjäxorna tror jag.

Södra Hjälmaren var riktigt grymt igår!

Nästa helg finns det nog chanser att börja åka här och var i skärgården.

Mytomspunnen: Jag har sett folk åka med t3'or och t'4or och huruvida det går bra eller inte beror nog på åkarens ambition. om man mest är ute för att trivselåka tror jag nog att det går ganska bra. Däremot är kanske en lös häl svårare att få till på ett vettigt sätt, men vad vet jag.

För övrigt är Vallentunasjöns norraloop plogad nu, men det går att åka även där snön ligger kvar, den är inte så tjock. man får dock vara beredd på hugg lite då och då. Västra sidan av sjön har bäst is som vanligt.

Luthman Photography skrev:
> Mytomspunnen: Jag har sett folk åka med t3'or och
> t'4or och huruvida det går bra eller inte beror
> nog på åkarens ambition. om man mest är ute
> för att trivselåka tror jag nog att det går
> ganska bra. Däremot är kanske en lös häl
> svårare att få till på ett vettigt sätt, men
> vad vet jag.
>
>
> För övrigt är Vallentunasjöns norraloop plogad
> nu, men det går att åka även där snön ligger
> kvar, den är inte så tjock. man får dock vara
> beredd på hugg lite då och då. Västra sidan av
> sjön har bäst is som vanligt.

Hur är den södra delen? Lite nyfiken inför Krogrännet nu till helgen.

Vi hann inte så speciellt långt söderut, då vi gav oss ut rätt sent (och vi spenderade en del tid med att grilla korv :) ), så jag vågar inte säga något om hur kvaliteten är på södrahalvan av sjön. Men jag har svårt att tro att den skulle vara väldigt mycket sämre än på norra delen.

Vallentunasträckan borde kunna köras utan större problem.

Det var ett inslag på ABC igår från Hellas där de avrådde från åkande. Bakom personen de intervjuade så var det typ 100 pers på isen som åkte.

Läste ett par turrapporter på SSSKs hemsida; "Norrviken stabil is med styrande drevad snö". På Sollentunas hemsida skriver de att de ännu inte kan börja ploga då isen inte är tillräckligt tjock.

Jag försökte åka på Långsjön igår men ett par cm fastfrusen snö på isen gjorde det för svårt så jag åkte till Östermalms IP och åkte istället.
Hoppas dom plogar Långsjön snart.

dammtorpsjon søderbysjön, ältasjön finfina. kanalen lite tunn. körde i förrgår.
brunnsviken finfin, med förrädiska isbrunnar som precis frusit.
hjälpte till litegrann brandkåren att leta efter en åkare som plurrat i norra änden av brunnsviken, men han kom nog undan http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20088209.ab
det var spår ut av vaken. dykar-laget plumsade oxå när de gick fel.

Edsviken är finfin, men bitvis tunn is och isbrunnar.

god ide att ha isdubbar och ombyte, och en kompis som kan hjälpa till att fiska upp en, lina och så vidare, ni vet.

fabelaktig dag. kanske jag har en bild?
j

Ifall någon börjar drömma om att åka över Mälaren i höjd med Adelsö skickar jag denna bild från i förrgår. Än så länge behöver man vara rejält religiös för att skrinna eller gå här.

A.jpg

Åkte på Öran@Södertörn på Juldagen, ca 6-7 cm is, tunn pudersnö.
ca 4km varvet runt.
Öran är typ 2 meter djupt, lägger sig tidigt.

Åkt på Orlången runt hela sjön i Lördags, typ 1 cm pudersnö.
Var där idag oxå, lite för kallt för perfekt glid och snön strävare men helt ok blev två långa varv ca 13 km varvet.

Som alltid utrusting/kunskap/sällskap

Körde på Drevan idag, bra is / glid, pudersnö som inte störde.
Kompis som var på Orlången de har plogat 10km banan idag då.

Någon som har åkt sedan det blev varmt och vet hur isarna är nu? Åkbart eller för blött?

Tunt skikt med vatten, borde bara åkbart - fast det skadar nog inte att ha vattentåliga kläder om det stänker eller om man ramlar.

Orlången var ren och skär skridskoporr idag; om man gillar medvindsåka i 50 knyck och svart glansis! Och precis som med cykling, så är den efterföljande motvinden enbart teknikfrämjande.

orlangen_150103_1_LO.jpg

Jag kan bara rapportera att sjön Båven är som en blank spegel.

Jag har inte kontrollerat istjockleken men den känns tjock, 10-15cm ?

Snön smälte häromdan och sen har den återfryst, ser helt kanon ut, och här sitter jag i sommarstugan utan grillor !

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp