[OT] Långfärdsskridskor - Turrapporter, isläget mm i Sth-området?

Inte riktigt Stockholm men åkte strax norr om Gävle idag. Fantastiskt!

Bilagor

• IMG_6102.JPG
    IMG_6102.JPG
    136.1 KB · Besök: 101
Vsr ute en sväng på Vallentunasjön. Hållbarheten var inget problem, men den var väldigt knagglig. Bor man på orten kan det väl vara okej, men jag skulle inte åka hit för att åka.

Långtarmen idag.

Bilagor

• DSC_0296.JPG
    DSC_0296.JPG
    99.6 KB · Besök: 248
  • DSC_0295.JPG
    DSC_0295.JPG
    136.8 KB · Besök: 116
  • DSC_0306.JPG
    DSC_0306.JPG
    117.6 KB · Besök: 147
  • DSC_0309.JPG
    DSC_0309.JPG
    80.6 KB · Besök: 121
anderski sa:
Grymt! Långtarmen är det Mälaren ?

Japp!
Där jag vände började det bli lite väl tunn is. Även norr om mitt spår i höjd med Älvnäs var det i tunnaste laget så åk hellre på södra sidan.

Bilagor

• långtarmen.JPG
    långtarmen.JPG
    121.6 KB · Besök: 147
Tack för tipset om Långtarmen, blev en liten tur där igår.

Dagens runda vete sjutton om jag kan rekommendera, det var fint, men lite väl "intressant" för min del (Skickade ut brorsan 50 m före, så det kändes tryggt ändå). Blev det lite hike-a-skridsko på ett par ställen där det var alldeles för tunn is. Men fin is där det var åkbart, och särskilt vackert tidigt på morgonen medan nattfrosten och diset låg kvar.
IMG_7610.PNG

IMG_7601.JPG

IMG_7602.JPG
IMG_7609.JPG

Edit: brorsan fotade lite också:
IMG_7611.JPG

Senast ändrad:
Finfin is på Båven.

20170127_113224.jpg

20170127_082226.jpg

Bild 2 är tagen från min veranda. Bara för att visa hur nära jag har ner till denna fantastiska sjö ?

Blev en runda på Långtarmen idag igen med mestadels fin blankis.

Bilagor

• DSC_0200.JPG
    DSC_0200.JPG
    237.4 KB · Besök: 102
  • DSC_0209.JPG
    DSC_0209.JPG
    267.4 KB · Besök: 90
  • DSC_0216.JPG
    DSC_0216.JPG
    203.9 KB · Besök: 78
  • DSC_0220.JPG
    DSC_0220.JPG
    124.4 KB · Besök: 145
Tog också en liten tur på Mälaren. Viken precis öster om Kanaan-badet var utomordentligt fin, men det var svårt att ta sig vidare; isen lite tunn och ojämn/omfryst. Hade säkert gått bra om man hade sällskap och en hel dag på sig.

Bilagor

• IMG_6173.JPG
    IMG_6173.JPG
    115.9 KB · Besök: 289
En hel del folk på Drevviken idag också, men isen var sämre. Lite överis och början till rutten is på sina ställen. Åkte inte in i Lännaviken eftersom isen var så tråkig in åt det hållet. Korv och kaffeservering vid Hökarängsbadet. Sedan är det ju inte långt till Bageriet i Trollbäcken om man vill ha gofika.

Från Skridskonätet "fanns ISEN som bjöd på formidabel åkning. Solen, som kom fram och förgyllde tillvaron, gjorde det svårt att upptäcka de öppna råkarna och slukhålen. Här fick guidens erfarenhet sättas på prov och turen blev mycket fin!"

Hur stora iskunskaper krävs för att ge sig ut?

Just nu bör man vara riktigt van eller ha med sig någon som har vanan. Det är nog bra att vara fler än två också, isarna är ju inte så tjocka så risk för plurr finns även för den vane.

lundatok sa:
Kanske inte isväder men jag tänkte kika på skridskor, vad ska jag ha för nybörjargrejer?

Jag har allt du behöver, fast jag tänkte inte vara på plats fredag och lördag. Åker upp till Dalarna och åker lite skridskor och skidor.

lundatok sa:
Kanske inte isväder men jag tänkte kika på skridskor, vad ska jag ha för nybörjargrejer?

Löshäl får anses vara standard i dag. Finns 3 pjäxsystem där BC (back country) är vanligast. De som vill köra med stadigare eller lättare pjäxor kör med Skatepjäxor där med SNS Pilot eller Rotterfella. För att krångla till det finns Rottefella med 2 olika infästningar i skridskon, gamla R3 och skruvlösa NIS.
Isdubbar och ispik är bra att ha.

Grundläggande iskunskap typ https://www.friluftslivifjallen.se/fjallsakerhet/iskunskap/ räcker långt.

Gällande åkteknik finns mycket att hämta från Youtube och fartåkare. Som cyklist bör du ha tillräcklig benstyrka för att enbart åka med benen och inte stavar.

ejma sa:
lundatok sa:

Löshäl får anses vara standard i dag. Finns 3 pjäxsystem där BC (back country) är vanligast. De som vill köra med stadigare eller lättare pjäxor kör med Skatepjäxor där med SNS Pilot eller Rotterfella. För att krångla till det finns Rottefella med 2 olika infästningar i skridskon, gamla R3 och skruvlösa NIS.
Isdubbar och ispik är bra att ha.

Grundläggande iskunskap typ https://www.friluftslivifjallen.se/fjallsakerhet/iskunskap/ räcker långt.

Gällande åkteknik finns mycket att hämta från Youtube och fartåkare. Som cyklist bör du ha tillräcklig benstyrka för att enbart åka med benen och inte stavar.
Finns det skridskor med NIS-platta, eller måste man skruva dit separat NIS-platta för att kunna montera NIS-bindningen? Isf kan man ju lika gärna montera Salomon Prolink som har samma skruvmönster som alla Salomonbindningar, men är avsedd för pjäxor med Rottefella NNN-sulor.

ooms sa:
Finns det skridskor med NIS-platta, eller måste man skruva dit separat NIS-platta för att kunna montera NIS-bindningen? Isf kan man ju lika gärna montera Salomon Prolink som har samma skruvmönster som alla Salomonbindningar, men är avsedd för pjäxor med Rottefella NNN-sulor.
Det finns inte många med NIS fräsning. http://www.alvikscykel.se/zandstra-langfardskridskor-n.i.s-19
Har för mig att det finns ytterliggare 1-2 modeller av annat fabrikat.

Prolink borde fungera på de skridskor med Salomon hål. Har missat den bindningsserien.

Det Fungerar att montera nis-adapterplatta på skridsko med hål för rottefella-bc, gjorde det för ett tag sen. En fördel med nis är att man kan justera bindningen i längsled beroende på isförhållanden. Sen skulle jag nog påstå att det absolut viktigaste är en bra pjäxa, skridskor går att slipa om eller byta bindningar på, pjäxor är svårare. Mycket beror också på ens personliga preferenser, vill man ha superstabilt eller lite lösare etc, ska testa att köra med mina fischer (skid)skatepjäxor, får se vad jag tycker om dom.

Nu är kylan här igen! Blir minusgrader inatt får det bli nån av stora sjöarna, antar Vallentunasjön lär vara bra.

Körde 3 varv på Vallentunasjön. Öppet intill land på flera ställen, men för övrigt var isen förhållandevis bra. Lite grov åkyta, men jämn samt pudrat med lite snö.
De två råkarna var öppna i dag, men kanske fryser de över natten. Finns lite slukhål som frusit och några sprickor, men så länge det inte snöar mer syns de bra. Vattnet över värmeväxlaren i norra delen fruset, men jag inspekterade inte isen där.

Vallentunasjön knottrig is och ett par råkar som syntes tydligt. Klart åkvärt

Bilagor

• 20180106_133109_001.jpg
    20180106_133109_001.jpg
    473.7 KB · Besök: 145
  • 20180106_123344.jpg
    20180106_123344.jpg
    379.8 KB · Besök: 80
Vill minnas att jag en gång blev avrådd från de skridskorna. Om du är tung och/eller stark ska de vara flexiga. Konstruktionen kan ha ändrats den dess, men jag skulle försöka kolla upp det.

Tillbaka
Topp