OT: Märkligt elfel
Svårt se hur de är kopplad men om min fru i akut läge skulle behöva dra fram en app för att sätta igång kaffebryggaren så skulle hon mörda mig. Finns ju andra faktorer i det där med el-säkerhet också....tveksamt?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Svårt se hur de är kopplad men om min fru i akut läge skulle behöva dra fram en app för att sätta igång kaffebryggaren så skulle hon mörda mig. Finns ju andra faktorer i det där med el-säkerhet också....tveksamt?
Ah, så bryggaren är trappkopplad? Det är ju faktiskt ganska smart.
10w hade jag varit okej med.Vi har (pga lite ombyggnation av lägenhetenI) också frånluft i köket via en ej avstängningsbar köksfläkt. Den drar ca 10w.
Fläkten ventilerar väl ut luften utomhus så det känns som att det skulle vara korkat att värma upp den först :-)
Vi ligger för övrigt på runt 300kWh i förbrukning ex värme och då är det diskmaskin varje dag, extra kyl/frys, tvättmaskin flera
Spännande, vad är det för uppvärmning i övrigt? Det ser ju helt klart ut som att du har rätt i dina antaganden.
Vi har elektrisk värme av tilluften i trapphusen i min BRF. Men det är även golvvärme och radiatorer via fjärrvärme. Vi stängde av elektriska tilluftsvärmen (den är på 9kW per trapphus!!) och numera förbrukar vi ca 4000kWh i månaden året om, det enda som varierar är ca 1kW belysning nattetid. Tidigare toppade vi 8000kWh kalla månader!
Enda komfortskillnaden är att det blir kallt i trapphuset om någon ställer upp dörren i några minuter (t.ex. för att bära in matkassar eller liknande), men det blir snabbt varmt igen när den stängs.
.. och så har det alltså varit i snart 20 år sen de här husen byggdes.
Den implementerade lösningen av ftx verkar rätt rutten ja. Konceptet som sig är rätt utfört rätt bra.Visa bilaga 749780
Det syns rätt tydligt när jag drog ur kontakten... Förbrukningen sjönk med 90%
Efter att ha haft kontakten urkopplad i 20 timmar kändes luften i lägenheten lite annorlunda, inte instängt eller unket eller dålig, bara annorlunda.
Jag gjorde ren filtren, tog bort den lilla talgoxen och en väldig massa bös som strypte inloppsfiltret. Satte dit en 3:e variant av energimättare och pluggade i kontakten.
Det lät lite annorlunda nu när jag plockat en massa hinder ur filtret. Och jag kan nu faktiskt märka en liten skillnad mellan fläktlägena. Dom första 2-3 minuterna drog den 40w och jag kände mig duktig. tittade till den igen, 577w. Nu ligger den och pendlar runt 600w.
FTX aggregat känns just nu som en av historiens sämsta uppfinningar... Spelar ju liksom ingen roll vad jag gör, kan låta varenda lampa lysa dygnet runt utan att det påverkar min elräkning märkbart.
Det som ska vara den huvudsakliga uppvärmningen är vattenburen fjärrvärme med radiatorer under fönstren. Och det har aldrig någonsin varit så jag tyckt det varit kallt inomhus utan är den varmaste lägenheten jag bott i.
Jag är ju inte dummare än att jag kan se födelar med FTX men det gäller att systemet sätts upp rätt vilket jag tvivlar på att "mitt" aggregat är. Fast det är rätt bullrigt så med aggregatet monterat i köket är det f@n inte bra!Den implementerade lösningen av ftx verkar rätt rutten ja. Konceptet som sig är rätt utfört rätt bra.
Bra att du hittat boven, nu återstår lösningen!![]()
Jag hade lite i smyg kollat om det gick att avaktivera värmeelementet i fläkten och se vad som händer med inomhusluften om du har det frånkopplat. Kanske fläktar det som det ska, och inomhusklimatet är bra iaf.Jag är ju inte dummare än att jag kan se födelar med FTX men det gäller att systemet sätts upp rätt vilket jag tvivlar på att "mitt" aggregat är. Fast det är rätt bullrigt så med aggregatet monterat i köket är det f@n inte bra!
Nu när jag förstått lite mer vad det är som händer ska jag kontakta hyresvärden och höra om det verkligen är rimligt att ventilationen ska stå för 90% av min elförbrukning vintertid.
Ute är det 2-3 plusgrader och inne är det så varmt att jag funderar på att ställa upp balkongdörren, så jag kan inte se något behov av att värma inluften.