Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
staine sa:Hur förklarar man enkelt att decimalerna upprepar sig i ett bråk, t.ex 5/7. Det verkar gälla för alla bråk?
d_anders sa:Låter som Banach–Tarski, kör!
Bikzz sa:Kan inte Någon här förklara hur Gravitation funkar ? Eller förklara för mig om Dark Energi ?
GoranS sa:Gravitation är fysik och inte matematik. Någon j-a ordning får det väl ändå vara här! ;-)
Vic sa:GoranS sa:Gravitation är fysik och inte matematik. Någon j-a ordning får det väl ändå vara här! ;-)
Fast egentligen är väl fysik bara tillämpning av matematik? :)
+1 för Numberphile och de andra kanalerna som Brady Haran ligger bakom (Computerphile, Sixty Symbols, Periodics Table Videos...)Lillgammal sa:Numberphile på youtube har bra exempel.
Stervelo sa:Bråk har en tråkig historia. Pythagoras tror jag det var, var helt besatt att av att alla tal gick att beskriva som bråk. En av hans studenter frågade hur man skriver PI som bråk, han såg till att studenten avrättades för att han förstörde den "perfekta" ordningen.
Ja, nu klickar det till, det var precis det, roten ur 2, men han dog, avrättades, grymt sa grisen.GoranS sa:Stervelo sa:Bråk har en tråkig historia. Pythagoras tror jag det var, var helt besatt att av att alla tal gick att beskriva som bråk. En av hans studenter frågade hur man skriver PI som bråk, han såg till att studenten avrättades för att han förstörde den "perfekta" ordningen.
Nej, det var inte pi för det visades vara irrationellt först på 1700-talet. https://en.wikipedia.org/wiki/Proof_that_π_is_irrational Tror snarare på roten ur 2 eller ngt dylikt.
me.I.am sa:Är det bara jag som inte fattar lösningen på GoranS matteproblem? Eller kanske bara så att folk inte vill skylta med sin okunnighet?
Kan någon på ett pedagogiskt sätt förklara lösningen?
Nä, det är jävligt ointuitivt att en sfär med en viss yta dels upp i delar som sen flyttas omkring och på något sätt får en dubbelt så stor yta. Eller är delarna inte bara en yta kanske, utan en form med en volym?GoranS sa:Banach-Tarski finns en video om:
Alternativt kan man kika på
Får dock erkänna att de inte räcker för att ge mig någon intuitiv känsla för hur det hela går till.
eketjall sa:Nä, det är jävligt ointuitivt att en sfär med en viss yta dels upp i delar som sen flyttas omkring och på något sätt får en dubbelt så stor yta. Eller är delarna inte bara en yta kanske, utan en form med en volym?GoranS sa:Banach-Tarski finns en video om:
Får dock erkänna att de inte räcker för att ge mig någon intuitiv känsla för hur det hela går till.
Pepperazzi sa:Försökte läsa en bok om Cantor en gång, men fick ont i hjärnan när det blev för många oändligheter.
Stervelo sa:Ja, nu klickar det till, det var precis det, roten ur 2, men han dog, avrättades, grymt sa grisen.GoranS sa:Stervelo sa:Bråk har en tråkig historia. Pythagoras tror jag det var, var helt besatt att av att alla tal gick att beskriva som bråk. En av hans studenter frågade hur man skriver PI som bråk, han såg till att studenten avrättades för att han förstörde den "perfekta" ordningen.
Nej, det var inte pi för det visades vara irrationellt först på 1700-talet. https://en.wikipedia.org/wiki/Proof_that_π_is_irrational Tror snarare på roten ur 2 eller ngt dylikt.
GoranS sa:eketjall sa:Nä, det är jävligt ointuitivt att en sfär med en viss yta dels upp i delar som sen flyttas omkring och på något sätt får en dubbelt så stor yta. Eller är delarna inte bara en yta kanske, utan en form med en volym?GoranS sa:Banach-Tarski finns en video om:
Satsen handlar om solida sfärer. Delarna man delar upp den i är extremt konstiga, så konstiga att det inte går att räkna ut vilken volym de har. Om det hade gått hade konstruktionen aldrig gått att genomföra s.a. man fick de två önskade nya sfärerna.
Nu känner man sig korkad.
Skulle hjälpa 13åringen hemma med matten men får inte till det alls.
Det finns två mynt med ett tal skrivet på vardera sida.
Utfallet kan bli 24, 25 36 och 37.
Ena myntet har 10 och andra myntet 15, vad är de resterande två talen?
Och sedan började han tillverka tändkulemotorer i Norrtälje.Pythagoras, matematikern, var fascinerad av bråk, allt kunde beskrivas som ett bråk, en student frågade då om SQRT(2), det slutade med att studenten mördas av Pythagoras.
Givet:Nu känner man sig korkad.
Skulle hjälpa 13åringen hemma med matten men får inte till det alls.
Det finns två mynt med ett tal skrivet på vardera sida.
Utfallet kan bli 24, 25 36 och 37.
Ena myntet har 10 och andra myntet 15, vad är de resterande två talen?