(OT) Matematik (GoranS? Annan?)

Är konstigare isf att ett välpumpad däck rullar längre per varv än om du släpper ur lite luft ur det . Slitbanan är ju lika lång

Svaret är alltså

(x+2)π -x*π meter, eller typ 6/1000 kilometer, och det oavsett hur stor omkretsen (x här) är.

Nej, men ändå svårt att greppa att det blir så liten skillnad rent praktiskt.

Räknade påt .
Och du har rätt. svinkonstigt ju att det bara blir 3.14m längre hur stor/liten cirkeln är ...

Edit . Tänkte inte på att det var en kines som höll upp repet 1m på andra sidan också .. så diametern ökar med 2m således blir repet 2×pi längre ...

Senast ändrad:
Den var rolig!

Vänder man blicken inåt blir det också svårt att uppskatta. Spänn en växelwire i strandkanten mellan norra och södra spetsen av Vättern. Hur många mm är det mellan vattenytan och wiren mitt på sjön? Gissa först och räkna sedan. Kan förklara en del av tröttheten efter att ha cyklat runt den.

Den var rolig!

Vänder man blicken inåt blir det också svårt att uppskatta. Spänn en växelwire i strandkanten mellan norra och södra spetsen av Vättern. Hur många mm är det mellan vattenytan och wiren mitt på sjön? Gissa först och räkna sedan. Kan förklara en del av tröttheten efter att ha cyklat runt den.
128 000 mm

Gissning eller svar?
Det är svaret, ja. En växelvajer kommer gå av om du försöker sträcka den så att den höjs över sjöns botten.

Egentligen går det inte att svara utan att mäta djupet på mittpunkten. 128m är det på djupaste punkten enligt Internetz men jag hittar ingen uppgift på var det är uppmätt och om den sammanfaller med mittpunkten i uppgiften. Troligtvis inte. Avståndet till ytan beror ju av vattenståndet också.

Om man multiplicerar något som är oändligt stort med något som är oändligt litet, vad får man då ??
Frågan går inte att besvara då den är alltför oprecist ställd!

Om du avser gränsvärdet av f(x)*g(x) är då f(x) går mot oändligheten då x går mot oändligheten och g(x) går mot noll då x går mot oändligheten är svaret att f(x)*g(x) kan gå mot vad som helst.
f(x)g(x)Gränsvärde f(x)*g(x), x-> oändligheten
x^21/xoändligheten
x^2-1/x-oändligheten
x1/x^20
c*x1/xc
(x*sin(x))^2+sqrt(x)1/xkonvergerar inte

Det är svaret, ja. En växelvajer kommer gå av om du försöker sträcka den så att den höjs över sjöns botten.

Egentligen går det inte att svara utan att mäta djupet på mittpunkten. 128m är det på djupaste punkten enligt Internetz men jag hittar ingen uppgift på var det är uppmätt och om den sammanfaller med mittpunkten i uppgiften. Troligtvis inte. Avståndet till ytan beror ju av vattenståndet också.
Jag tänkte mig en kvalitetswire. Eller helt enkelt en rak linje mellan vattenbrynen. Då tar vi bort vattenståndets inverkan också!

Frågan går inte att besvara då den är alltför oprecist ställd!

Om du avser gränsvärdet av f(x)*g(x) är då f(x) går mot oändligheten då x går mot oändligheten och g(x) går mot noll då x går mot oändligheten är svaret att f(x)*g(x) kan gå mot vad som helst.
f(x)g(x)Gränsvärde f(x)*g(x), x-> oändligheten
x^21/xoändligheten
x^2-1/x-oändligheten
x1/x^20
c*x1/xc
(x*sin(x))^2+sqrt(x)1/xkonvergerar inte
Möjligen kan icke-standardanalys ge någon insikt eller svar. Jag kan dock inte det området så jag vet inte utan att sätta mig in i det.

Jag tänkte mig en kvalitetswire. Eller helt enkelt en rak linje mellan vattenbrynen. Då tar vi bort vattenståndets inverkan också!
Hade det på känn att det var en teoretisk uppgift men det framgick inte så jag löste den verkliga istället.

Men skall man se det strikt teoretiskt så är svaret 0 mm. Även om man tar hänsyn till jordens krökning.
Där har ni något att klura på under dagen ;-)

Tillbaka
Topp