Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Detta receptet?Visa bilaga 404479
Baguetter gjorda på recept från Martin Johanssons 'Baka Bröd'. Total arbetstid kanske 10 minuter (kalljäst 8h under natten).
Både och brukar jag köra på. Förslagsvis stor klump först. Eller hur gjorde du?Visa bilaga 404483
Råkade bli lite välgräddat.
När man gör frallor, bör dom inte bli större och luftigare om man låter dom jäsa på plåt istället för i en stor klump?
Japp, receptet i länken. HAr för mig att jag körde ugnen på 275C dock, men det beror ju lite på vad man vill uppnå.Detta receptet?
![]()
Nattjästa baguetter
Enkelt grundrecept på nattjästa baguetter. Du kan se på den här degen som en grunddeg som kan varieras lite hur som helst. Till exempel kan du ersätta 100-200 gram av vetemjölet mot ett fullkornsmjöl av något slag. Har du inte tillräckligt med tålamod att vänta på jäsning i 8 h går det fint att...www.koket.se
Satte en det på matgeeks recept på nattjästa frallor, det är ungefär samma recept, förutom att det är alldeles för mycket jäst i (25g) men det ska ju också jäsa i kylskåpet. så det kräver ju det. Nästa bak blir nog 6-10g jäst fast då får det jäsa på köksbänken
Nattjästa frallor – recept av Matgeek
Johan "Matgeek" Hedbergs recept på nattjästa frallor är perfekt för dig som vill ha nybakat bröd till frukost. Förbered kvällen innan, släng in i ugnen på morgo...www.kungsornen.se
Dessa är bara jästa i klump, de stora blev nog 1/8 av degen, de små 1/16 och "runddragna" 3ller vad det heter, rullade i kupad hand. de stora la jag bara på plåten. Degen har ju ingen stabilitet alls, men de blir hyffsat fluffiga. Nästa test blir mindre jäst och jästa i bollar innan gräddningVisa bilaga 404483
Råkade bli lite välgräddat.
När man gör frallor, bör dom inte bli större och luftigare om man låter dom jäsa på plåt istället för i en stor klump?
Jag brukar slänga in några isbitar i en skål.Att slänga in lite vatten i ugnen efter man skjutsat in bröden gör att de reser sig bättre med
Är man vid stadd kassa så uppgraderar man ju till ångugn. Men för en fattig stackare som mig själv duger vad som helst som ökar luftfuktigheten i ugnen.Jag brukar slänga in några isbitar i en skål.
+1Råkade bli lite välgräddat.
Både och brukar jag köra på. Förslagsvis stor klump först. Eller hur gjorde du?
Över/underjäsning, eller dålig surdeg.Bakade massor med surdeg för några år sedan. Gick kanonbra med både vetesurdeg och rågsurdegen. Bröden reste sig lydigt i ugnen och grunderna höll sig friska och vitala. Men så en dag ville de inte längre. Grunderna är bubbliga väldigt kort tid (de peakar snabbt och sjunker tillbaka omgående) och fördegarna har dåligt med kraft och de färdiga degarna likaså. Bröden blir kompakta diskusar och jag vet inte hur jag ska komma till rätta med det. Jag har startat nya surdegsgrunder, men jag får inte till det längre. Vad är problemet Bullen?
Jag tror att din surdeg är trött, vad använder du för mjöl när du friskar upp surdegen?Bakade massor med surdeg för några år sedan. Gick kanonbra med både vetesurdeg och rågsurdegen. Bröden reste sig lydigt i ugnen och grunderna höll sig friska och vitala. Men så en dag ville de inte längre. Grunderna är bubbliga väldigt kort tid (de peakar snabbt och sjunker tillbaka omgående) och fördegarna har dåligt med kraft och de färdiga degarna likaså. Bröden blir kompakta diskusar och jag vet inte hur jag ska komma till rätta med det. Jag har startat nya surdegsgrunder, men jag får inte till det längre. Vad är problemet Bullen?
Spelar nog inte så himla stor roll. Grovt mjöl tar upp mer vatten har jag för mig?Grovt rågmjöl? Jag kör fint.
Peak fort och snabbt tillbaka; låter som du spar för mkt surdeg när du matar. Mindre mängd = längre tid till peak.Bakade massor med surdeg för några år sedan. Gick kanonbra med både vetesurdeg och rågsurdegen. Bröden reste sig lydigt i ugnen och grunderna höll sig friska och vitala. Men så en dag ville de inte längre. Grunderna är bubbliga väldigt kort tid (de peakar snabbt och sjunker tillbaka omgående) och fördegarna har dåligt med kraft och de färdiga degarna likaså. Bröden blir kompakta diskusar och jag vet inte hur jag ska komma till rätta med det. Jag har startat nya surdegsgrunder, men jag får inte till det längre. Vad är problemet Bullen?
Peak fort och snabbt tillbaka; låter som du spar för mkt surdeg när du matar. Mindre mängd = längre tid till peak.
I övrigt så är de väl bara mjölets kvalité. Kan ju alltid testa något annat mjöl, en special om inte annat. Ingen nackdel direkt, men långt från nödvändigt.
Går säkert fint.Grovt rågmjöl? Jag kör fint.
Vetesurdeg är svårt att jobba med, jag har återgått till att ha en rågsurdeg och ska jag ha en vetesurdeg så gör jag en med 50/50 vatten vetemjöl och lite rågsurdegen som start.Tack för uppslaget där!
Har nyligen testat att starta en ny grund och använder björksav. Kör med Björkaholms stenmalda fullkornsvetemjöl och Manitoba Cream i matningen. Svårt att få den att hålla igång, peaken är kort. Ska göra ett försök med kalljäsning i matkällaren. Har kört mycket med Berte Kvarns siktade dinkelmjöl och Labans dito och det gick mycket bra med dem förr som sagt.
Surdegsbaket började gå dåligt när vi flyttade från ett 50-talshus till ett nybyggt. Kanske för mycket mögel- och bakteriedödande väggfärger och/eller för torr och effektiv luftomsättning i moderna byggen? Jobbar från fritidshuset nu och det är byggt 1947.
Känns som du börjar överanalysera lite väl.Tack för uppslaget där!
Har nyligen testat att starta en ny grund och använder björksav. Kör med Björkaholms stenmalda fullkornsvetemjöl och Manitoba Cream i matningen. Svårt att få den att hålla igång, peaken är kort. Ska göra ett försök med kalljäsning i matkällaren. Har kört mycket med Berte Kvarns siktade dinkelmjöl och Labans dito och det gick mycket bra med dem förr som sagt.
Surdegsbaket började gå dåligt när vi flyttade från ett 50-talshus till ett nybyggt. Kanske för mycket mögel- och bakteriedödande väggfärger och/eller för torr och effektiv luftomsättning i moderna byggen? Jobbar från fritidshuset nu och det är byggt 1947.
Jag tycker utbakningen är det som avgör mest. Mosar man kanterna blir det inget fluff. Är man försiktig blir det bra.Bakar ni inga pizzor då? Har nötit på rätt länge med de napolitanska pizzorna men det kanske bara har blivit ett perfekt bak på er år. Det har ju blivit gott att äta och det har blivit rätt bra nu när jag bytt från ved till gas i min Ooni Karu. Dock, den gången när jag fick jättestora ihåliga kanter, det har inte hänt igen. Måste man träffa exakt rätt tidpunkt i jäsningen eller vad är knepet?
Kör med biga-deg enligt Vitos recept.
Spännande med vildjäst! Fick googla för att ens förstå vad de var.Jag har tröttnat lite på allt matande och mökande med surdeg så jag har börjat köra rätt mkt med vildjäst istället. Själva bakningsförfarandet är i stort sett likadant som med surdeg, men man slipper hålla på och mata och oja sig över surdegen som om den vore en liten hundvalp. Istället har jag en burk vildjäst i kylen som klarar sig där i typ två månader och på den tiden gör jag av med den. Mkt smidigt och bröden har samma textur och karaktär som surdegsbröd. Win, win, win.
Varianter på pizza finns ju lika många som pizza bagare, vad är en perfekt pizza för dig?Bakar ni inga pizzor då? Har nötit på rätt länge med de napolitanska pizzorna men det kanske bara har blivit ett perfekt bak på er år. Det har ju blivit gott att äta och det har blivit rätt bra nu när jag bytt från ved till gas i min Ooni Karu. Dock, den gången när jag fick jättestora ihåliga kanter, det har inte hänt igen. Måste man träffa exakt rätt tidpunkt i jäsningen eller vad är knepet?
Kör med biga-deg enligt Vitos recept.
Kul med bild! Konstigt nog lite få bilder i tråden!Kul tråd!
Valnötsbröd på vetesurdeg från igår.
Egen variant men allt baserat på Martin Johanssons läror.
Visa bilaga 485676