OT:Nu j*vlar!!

Fredde75

Ny medlem
Nu ska jag minnsan slå ett slag i saken och sluta snusa efter ca 20år av detta beroende!!=)

Någon som har någon erfarenhet av att sluta snusa??

/Fredde

mm jag prova i 1 vecka.. sen vart jag så elak så tjejjen bad mig börja igen
Så sluta var inga problem.. men humöret gick åt h*****e....

Senast redigerad av en moderator:
Höll uppe i 5 månader, men då var det både rökning och snusning.
hade av ngn konstig anledning hittat en dam som var emot allt vad nikotin hette.
ett paket nikotin tuggummin och jag var "fri"
så antingen singel eller nikotinlös.. men har ett glatt snus återfall och är utan damen :-D

vad jag vill komma till är att man måste ha en ordentlig morot för det. då klarar man allt.

Jag har inte slutat, jag har ett uppehåll sedan i februari. Mår mycket bättre och det är en dröm att kliva ur sängen och vara som folk på en gång! Visst saknar man det ibland men summa summarum så är jag positivt överraskad över vilket skit nikotin är. Upplever faktiskt att jag presterar bättre samt svarar bättre på träning, kan vara önsketänkande men så är det i alla fall.

Använde inga övergångsmetoder utan tog tjuren vid hornen i samband med en ordentlig förkylning.

Får se hur länge uppehållet varar, har dock inte slutat...

Jag hörde av en brandman att snuset skulle ta bort omkring 30% av umm... uthålligheten/konditionen.
jag undrar vad rökningen gör då. 95% ? :-D

men visst som sagt, man blir bra mycket piggare utan, men gott är det, och värt det :-D

Har slutat flera gånger -) och börjat igen ett par, är nu snusfri och hoppas att det fortsätter så, hade nog snusat i nästan 20 år när jag la av.

Är tokjobbigt första 3-6 veckorna och jobbigt 3-6 månader, suget vill liksom inte gå ur så man stoppar i sig massor av mat, godis och är allmänt grinig. Har kompisar som fått panikångest och åkt till sjukhus i tron att dom fått en hjärt attack när dom slutat snusa, fick själv lite svårt att sova och var väldigt darrig första veckorna.

MEN, det går och man lever både billigare och hälsosammare utan. Påverkan på kondition är knappt märkbar förutom en sänkning av vilo pulsen så det där med 30% stämmer inte(kan gissa att rökning ligger på sånna siffror).

Lycka till och tänk vilka fina cykelgrejer du kan köpa för pengarna i stället.

Till snusningens försvar så kan man ju säga att cyklingen med kan orsaka tandlossning, men det kanske går på försäkringen? :-D

de där 30% kan jag inte skriva under på, men kan kolla upp det ngn gång i framtiden om ni är intresserade.
tyckte själv att det var värst första veckan, sen kröp det "bara" under huden...

attans, man kanske skulle göra slag i att sluta igen.

Allt utom cykelberoende då, det är aktiverande... ;-) Får också passa på och önska lycka till för de som kämpar mot nikotinet, ge inte upp!

/Leo

Jag måste ha hjälp med Happyberoendet H-J-Ä-L-P... på jobbet, hemma jag har till å med lånat dator när jag varit hemma på besök hos folk bara för att kolla lite, måste ut å hoja imorgon istället

Jag gav upp snuset efter ett besök hos min tandhygienist. Hon såg ett par vita fläckar på tandköttet som kunde tyda på cellförändringar Jag blev livrädd och slutade direkt. Har inte snusat sedan dess (2.5 år). Jag tyckte mig märka en tydlig skillnad i flåset. Suget efter snus fanns kvar ca 3 månader och det var skitjobbigt. Nu känner jag inget sug alls, tycker att det kan lukta gott ibland när någon öpppnar en dosa, men det är allt.
/Erik

SL-9: Jag slutade snusa för tre år sedan efter att ha hållit på i ca 8 år och konumerat ca 1 dosa / dag.
Knepet var att vara fast besluten på att sluta, aldrig tänka "bara en till" eller "en lite kan väl inte skada". Ännu ett bra knep var att göra det samtidigt som man åkte utomlands, jag tog inget snus med mig och var borta i tre veckor, med nadra ord var jag tvungen att sluta. Sen skall man berätta till alla man känner att man har slutat, så att det blir lite pinsamt om man måste erkänna att man inte har klarat av det ifall man trillar dit. Visst var det jobbigt men inte så tungt som jag trodde att det skulle vara

Just do it! och lycka till!

SL9: Jag fick ett ryck i nångång i januari o lade av. Det var den värsta jävla skitpinan jag genomlidit. Tar mig säkert året ut inna det är helt över. Lycka till.

Jag höll uppe några år men började igen..
Första tio dagarna är värst sedan är det fysiska behovet av nikotin borta. Därefter återstår endast det psykiska behovet :)
Jag tänkte att jag skulle se hur jobbigt det var att hålla upp ett dygn. Det var väldigt jobbigt. Efter det dygnet så var jag ju bara tvungen att hålla uppe ett till dygn osv...Sedan hade jag slutat.

När jag sedan satt och höll på med mitt examensarbete och hade letat en enda bugg dygnet runt i en månads tid utan att hitta den gav jag upp och gick och köpte en dosa.
Naturligtvis hittade jag buggen och jag har varit mitt snus troget sedan dess..
Skall nog göra ett försök i sommar igen om jag får lust.

Grattis till insikt!

Ibland funderar jag på att skaffa mig ett kemiskt beroende och sluta med det, för att se hur illa det är. Men det verkar dumt så jag låter bli :)

Fick en kylskåpsmagnet av far som säger: "Den som är herre över sina laster är slav under sitt förnuft."

Hellre slav under förnuftet än laster...

Det är bara en fråga om motivation, var uppe i +100kg för 3-4 år sedan, gick ner till 75kg som lägst, ändrade kost och började röra på mig, nu är jag visserligen uppe i 87 igen, brist på motivation! Fast vågen rör sig åt rätt håll just nu. ;)

Jag vill oxå sluta. Har spenderat det mesta av min vakna tid med prillan inne de sista femton åren.
Är rätt orolig för i vilket skick man kommer att vara om/när man slutar.

Vi får väl göra en lista på de som lägger av så får vi se hur många som trillar dit igen.
Skam kan kanske vara en bra motivation?

the_Tnt: Hellre slav under förnuftet än laster...

det låter lite tråkigt ... det berör lite på vilka laster man har ;) jag är hellre slav under min cykelhysteri, pilla o grejar på hojen, fast det mesta är överkill, slå mig o ramla när jag ligger på nivå rookie, än va' förnuftig köpa en damcykel o lalla lugnt. Jag är skitnoga med kosten men jag kan inte leva utan 1 liter espresso om dan, so what? livet vore alldeles för inrutad om man alltid va' förnuftig ;)

Slutade snusa och höll uppe i 2 år (ganska korkat att börja igen med facit i hand, men fan va gott det är). Jag använde nikotintuggummi som jag la under läppen. Det är ett faktum att du kommer att sakna att ha ngt under läppen. I kombination med detta kommer du naturligtvis att känna sug efter något, gärna sötsaker. Jag köpte massa grönsaker, gärna morötter som jag skalade och la i vatten i kylskåpet, så fort det hela började tog jag en morot, gott och nyttigt (det skall vara enkelt och tillgängligt annars orkar man inte), på detta sätt lyckades jag hålla vikten samt sluta snusa. Motivationen att sluta är dock viktigast, bestäm dig.
Good Luck!

Är nikokotinist sedan drygt 20 år (snus). Ibland känns det jobbigt att vara slav under detta beroende.
Som t.ex. när man 22.00 inte hittar snuset och motiverar sin sena avfärd till den nattöppna macken med att "filen är slut". Har minskat mitt intag drastiskt genom att gå över till portionssnus (white).
Mina erfarenheter av att "sluta" snusa är: 1. Extremt dåligt humör och lättirriterad, 2. Rastlöshet och mycket småätande, 3. Något lite bättre (kanske inbillad) prestationsnivå, 4. Känner av ett halvdepressivt känsloläge där inget känns roligt( typ: en kopp kaffe utan SNUS). 5. okoncentrerad
Kommer antagligen att försöka igen, men just nu känns det inte som jag har motivationen.
Snusar aldrig när jag cyklar, men finns det något bättre än en snus efter ett långpass?

Jimmy Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hörde av en brandman att snuset skulle ta bort
> omkring 30% av umm... uthålligheten/konditionen.

Fan, nu e det dags att sluta. 30% snabbare så hade jag vunnit både BST och VM i tempolopp med god marginal.

Se upp Armstrong.....

/Ola

Ungefär samma situation som Baxter. För mig var det ca 5-6 dosor i veckan i 7 år. Bestämde mig en dag och la tvär av. Håller med om att inställningen är viktigast. Andra små knep som funkade för mig var att käka lakrits när det var som tyngst eller sticka ut och vrålkuta/cycla så att man blev helt jävla slut.

Fischer

Testat, samt senaste kontakt med tobaksvärlden:

12 år Rökning av piptobak, kräktes på skolgården
13 år snusning, blev helt yr och illamående
14 år Rökning av cigarr, kräktes i en trappuppgång

Dvs jag har sedan dess inte känt så stor dragning till det. Däremot händer det att jag tar en öl eller ett glas vin ibland men det är numera för en 43-åring - i ett land som snart drunknar i alkohol enligt alla rapporter - osannolikt sällan. Speciellt nu sedan jag har börjat att träna på allvar.

Jag slutate tvärt efter 24 års snusande jag fick opereras akut och efteråt så var man ju inte så sugen de första dagarna, det konstigaste är att jag har inte känt någon abstinens alls detta var sommaren -99.

// Peter

Finns komplement i påse eller blöja som de tuffa grabbarba säger :-D
påse med olika kryddor och grejer. ska visst vara bra, men jag vet inte vad det heter eller vart man kan köpa det... det är iaf så man har ngt under läppen, och vem kan (inte) bli beroende av svartpeppar :-D
attans, nu blev jag sugen på svartpeppar med, måste laga ngt att äta...

Jag brukar ta pauser i snusandet. Tycker det är lättare att bestämma sig för att ta en paus på 14dgr, en månad eller liknande än att sluta för gott. Att sluta är så definitivt och kan kännas som ett omöjligt mål, men att hålla sig snusfri en månad borde man ju klara av. Sen får man se om man vill åtreuppta beroendet eller ej. Måste säga att jag blev förvånad över hur lätt det var att ta en paus...

Lycka till :)

Bara kämpa på SL-9. Ignorera mardrömmarna den första veckan (det brukar jag få i alla fall) och känn hur fräsch och utvilad du är på morgonen när du vaknar.

/Ola som slutat och börjat fler gången än jag kommer ihåg

Det är bra SL-9, hoppas allt går vägen nu bara. Är själv rökfri sedan 1,5 år efter att ha rökt till och från i 15 år. Numera är det defenitivt slutrökt.
Det mesta hänger på motivationen, vacklar den så är det jävlar anamma som gäller. Jag brukar tänka när jag slutat att har jag kunnat stå ut med abstinsen X antal dagar eller veckor är det ju synd att förstöra det hela igen. En stor del av kampen har ju redan skett.

SL-9: Snusfri i 1 år och 1 månad. Tufft första veckan. Tufft efter typ en månad. Men det går, inga problem. Du klarar det! Tänk så skönt att slippa bry sig om dessa förbannade dosor :)
Köp tuggummi som avledning när det känns extra jobbigt, det funkar fint. Fast man blir lätt lite beroende av dom med hehe.
Lycka till, jag håller tummarn!
/Nicke

En sak som jag körde med var att alltid ha äpplen i kylen. Vissa dagar gick det kanske 8-10 äpplen men det lindar suget samtidigt som det river lite grann i munnen.

Testade nikotinfritt snus också men det var ingen höjdare. Blev torrt och strävt i munnen och det smakade inte General direkt.

Jag tror du kommer att klara det!
Har polare som tuggat sönder isbitar när det bled som jobbigast.

När jag började med mitt upphåll (februari) gjorde jag det mitt i en dosa. Gick och luktade bra länge men tog aldrig någon. Dosan ligger kvar i kylen på jobbet i rent "jag klarar det visst"-syfte.

Har faktiskt klarat mig från att gå upp i vikt också.

Jaha....då tog man sista snusen i dosan och förhoppnings vis för resten av livet! Men en dos Ettan kommer alltid ligga nära mitt hjärta..!=)

/Fredde (som startar ett nytt liv utan snus om ca 1tim)

Tillbaka
Topp